Hvor har jeg læst begrænsning af antal ½ auto riffel?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel og pistolskydnng
Geografisk sted: Syd-Jylland
Has thanked: 76 times
Been thanked: 29 times

Re: Hvor har jeg læst begrænsning af antal ½ auto riffel?

Indlæg af K_Nielsen » 17. jan 2014, 08:05

Lassescout skrev: Det kan du godt. Men først og fremmest skal du klage over afslaget jf.den klagevejledning som helt sikkert står i dit afslag. Jeg mener det er Rigspolitiet der er klagemyndighed, eller er det overgået til det uafhængige politiklagenævn ? Anyway, både adressen du skal sende klagen til, og klagefristen står i afslaget. Det er temmelig vigtigt at du overholder klagefristen. Hvis du sidder stille for længe anses du for at have accepteret afgørelsen, og så er de ikke forpligtet til at behandle klagen. Det er en god idé at vedlægge en udskrift fra det link til Jægerforbundet, for det vil give klagesagsbehandleren et indtryk af, hvad han er oppe imod.
Klagevejledningen er at der oplyses at klagen skal fremsendes til politikredsen, hvorefter de vil fremsende sagens akter til rigspolitiet, der er ikke angivet en klagefrist, men den kommer afsted i dag, så mon ikke det er tids nok. ;)
Mvh
K_Nielsen

Knivfyren
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, skydevåben, blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Knivfyren » 17. jan 2014, 10:12

Jeg gad godt vide om man fortolker loven forskelligt alt efter om man har en uplomberet halvauto til udenlands jagt og en permanent modificeret til jagt i Danmark.

Jeg har en l1a1 til udland, mon man så kunne få sig en m1a til dk, hvis den var med fastmonteret mag til 1+1 skud? :what:

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af BasicReality » 17. jan 2014, 13:27

Knivfyren skrev:Jeg gad godt vide om man fortolker loven forskelligt alt efter om man har en uplomberet halvauto til udenlands jagt og en permanent modificeret til jagt i Danmark.

Jeg har en l1a1 til udland, mon man så kunne få sig en m1a til dk, hvis den var med fastmonteret mag til 1+1 skud? :what:
Halv-automater er noget farligt noget så det er fuldstændigt udelukket. Tilgengæld er det intet problem af give tilladelse til en repeter med aftageligt magasin. Cylinderlås, rettrækket, bøjlespændet eller pump. For de er jo slet ikke farlige.

Alle ved da at en halv auto med 1+1 er langt mere farlig end en rettrækker med 75 skuds tromle magasin.
Har en kammerat som har en Saiga i 5.45x39mm og har tromlemag til den. Intet problem.

S
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Indlæg af S » 17. jan 2014, 13:44

Knivfyren skrev:Jeg gad godt vide om man fortolker loven forskelligt alt efter om man har en uplomberet halvauto til udenlands jagt og en permanent modificeret til jagt i Danmark.

Den er da ikke svær at argumentere for synes jeg. Din FAL må du jo kun bruge i udlandet da den ikke er plomberet, mens den anden netop må anvendes på jagt i Danmark. FAL'en ville således være et all round våben da den har aftageligt magasin, og man kan dermed skifte magasinkapacitet så det følger loven i det land man nu jager i. M1A'eren ville du derimod ikke kunne gøre det med grundet de meget bastante krav til plomberingen, og du vil dermed ikke kunne udnytte konstruktionens fordele ved eksempelvis drivjagt, hvor det er en fordel med mere end ét skud i magasin samt muligheden for hurtig skudafgivelse.

Under alle omstændigheder er det bare at ansøge hvis du vil have sådan en, og så se hvad de siger. Og så er muligheden for at påklage et eventuelt afslag jo heldigvis inkluderet i de 420kr.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 17. jan 2014, 13:57

@ Knivfyr, BasicReality og S : I begår den fejl, at I forsøger at finde logik i våbenlovgivningen. Det kan ikke lade sig gøre. Den er et kludetæppe af lapper på lapper og løsrevne fragmenter af noget der måske hang sammen en gang, da det blev skrevet, men som nu ikke længere hænger sammen med noget som helst.

I dette morads af fortolkningsmuligheder er der småkonger på våbenkontorerne der træffer afgørelser som det passer dem, og når de bliver bedt om en begrundelse, finder de bare en eller anden paragraf de nu lige synes passer. Afslaget var givet før de overhovedet åbnede kuverten med ansøgningen.

Men når sagsbehandlingen bliver samlet på to tilladelsescentre til oktober, så vil jeg tro at de helt vilkårlige forskelsbehandlinger forsvinder, og vi får nogenlunde ens muligheder for at få de tilladelser vi søger om. Så måske bliver det en smule bedre til den tid, vi får se.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Roflz
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Historiske/gamle våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Indlæg af Roflz » 17. jan 2014, 15:24

hehe Lassescout, det er jo desværre helt rigtigt, og sikke dog det bliver bevist hver gang 'antal halvauto'-spørsmålet dukker op :rolf:

Jeg håber K_Nielsen får medhold. Jeg har da selv 2 halvautoer og er i overvejelser om at få en 3. (historisk samler :oops: ). Jeg havde ingen problemer med at få de 2 første, men det kan være jeg har 'ramt loftet' :biggrin: .
"The only thing that saves us from the bureaucracy is inefficiency. An efficient bureaucracy is the greatest threat to liberty." Eugene McCarthy - Time magazine, 12 Februar 1979

Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member

Indlæg af K_Nielsen » 22. jan 2014, 16:20

K_Nielsen skrev:
Lassescout skrev: Det kan du godt. Men først og fremmest skal du klage over afslaget jf.den klagevejledning som helt sikkert står i dit afslag. Jeg mener det er Rigspolitiet der er klagemyndighed, eller er det overgået til det uafhængige politiklagenævn ? Anyway, både adressen du skal sende klagen til, og klagefristen står i afslaget. Det er temmelig vigtigt at du overholder klagefristen. Hvis du sidder stille for længe anses du for at have accepteret afgørelsen, og så er de ikke forpligtet til at behandle klagen. Det er en god idé at vedlægge en udskrift fra det link til Jægerforbundet, for det vil give klagesagsbehandleren et indtryk af, hvad han er oppe imod.
Klagevejledningen er at der oplyses at klagen skal fremsendes til politikredsen, hvorefter de vil fremsende sagens akter til rigspolitiet, der er ikke angivet en klagefrist, men den kommer afsted i dag, så mon ikke det er tids nok. ;)
Update:
Fik i dag en opringening fra våbenkontoret, at de ville fastholde afslaget, så min klage ville blive sendt til rigspolitiet, måske engang i næste uge.
Det bliver da helt spændende, jeg havde vedlagt udskrift af Jægerforbundets artikel, men det mente de åbentbart ikke der var noget i, men måske rigspolitiet gør.

Jeg påtalte også at der fra det mundtlige afslag til det skriftlige afslag ændres begrundelse, man kan da komme i tvivl om den regel med kun en halvautomatisk riffel findes... :TOS:
Mvh
K_Nielsen

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 28 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 11. feb 2014, 12:44

Er der noget nyt?

Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member

Indlæg af K_Nielsen » 11. feb 2014, 15:46

YoungDane skrev:Er der noget nyt?
Nej, intet nyt.
Jeg tror man skal væbne sig med tålmodighed i den slags sager.
Mvh
K_Nielsen

Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member

Indlæg af K_Nielsen » 15. feb 2014, 20:05

K_Nielsen skrev:
YoungDane skrev:Er der noget nyt?
Nej, intet nyt.
Jeg tror man skal væbne sig med tålmodighed i den slags sager.
Lidt nyt: Jeg jo havde anmodet i aktindsigt hos justitsministeriets på det notat der var omtalt i Jægerforbundets artikel, hvilket de meget hurtigt efterkom, og sendte notatet pr. mail.

I dag lå der så et brev i postkassen fra justitsministeriet, jeg havde jo beskrevet sagen i min anmodning om aktindsigt.

I brevet forklarede de bl.a. at de ikke udtalte sig i verserende klagesager, hvilket vel er ok, og det var jo heller ikke min hensigt på nuværende tidspunkt, jeg har pt. intet hørt fra rigspolitiet.
Mvh
K_Nielsen

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 17. feb 2014, 12:45

Tænk på hvor mange arbejdstimer der bliver spildt her i landet på grund af klager og indsigelser til det offentlige :cry:

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 17. feb 2014, 14:16

YoungDane skrev:Tænk på hvor mange arbejdstimer der bliver spildt her i landet på grund af klager og indsigelser til det offentlige :cry:
i det mindste får de da løn for at lave "noget"
alternativet er løn for slet ikke noget...
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 17. feb 2014, 19:54

Robse skrev:

alternativet er løn for slet ikke noget...

..det er de mindst lige så gode til , også til perfektion.

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 17. mar 2014, 00:43

Noget nyt?
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member

Indlæg af K_Nielsen » 17. mar 2014, 07:06

Kruffe skrev:Noget nyt?
Ikke så meget, fik forleden et brev fra RP at de har modtaget klagen fra Syd og Sønderjyllands politi, og jeg måtte forvente ventetid da de havde mange klager der skulle håndteres.
:wall:
Mvh
K_Nielsen

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 8. maj 2014, 18:17

Noget nyt?

Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member

Indlæg af K_Nielsen » 8. maj 2014, 21:10

YoungDane skrev:Noget nyt?
Nix :impatient:
Mvh
K_Nielsen

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 11. maj 2014, 22:22

YoungDane skrev:Tænk på hvor mange arbejdstimer der bliver spildt her i landet på grund af klager og indsigelser til det offentlige :cry:
Ja, tænk på hvor mange timer der kunne spares hvis de enkelte myndigheder opførte sig ordentligt fra starten af, så slap de for alle klagesagerne fra borgerne.. Her tænker jeg ikke kun på våbensager men lige så meget på f.eks. socialsager i kommunerne..
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member

Indlæg af K_Nielsen » 30. jun 2014, 20:18

Lille update
Talte i dag med en flink jura dame hos RP, som kunne fortælle at behandlingstiden på disse sager ligger på omkring 8 måneder. :cry:
Hun bekræftede at de fik mange våbenklager, og de glædede sig til at flytningen af våbenkontorene er gennemført.
(Og når de glæder sig, vil jeg ræssonere at de ikke forventer så mange klager)
Mvh
K_Nielsen

Thorkild K
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning med historiske våben
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Thorkild K » 1. jul 2014, 17:48

Ja det kræver stor tålmodighed, hvis man ønsker at købe en halvautomatiske riffel i DK.
Hvilken kugle byder du uventede gæster?

Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member

Indlæg af K_Nielsen » 14. nov 2014, 16:28

Nå, så kom der endelig nyt fra Rigspolitiet.
De havde for små to måneder siden udbedt sig uddybende forklaring på hvorfor jeg ikke kunne nøjes med den halvauto riffel jeg havde i forvejen.
Jeg lavede en længere udredning omkring forskellene på de to kalibre bl.a. de balistiske egenskaber, hvilket de så nok har sendt til udtalelse ved våbenteknisk afdeling, det var i hvertfald det juradamen fortalte, da juristerne jo ikke har forstand på den slags, som hun sagde i telefonen.

Brevet i dag fortæller at rigspolitiet har ændret afgørelsen fra Syd og Sønderjyllands Politi og jeg skal rette henvendelse til ACV for at få registreret ændringen på min riffel.

Det tog sin tid

:numberone:
Mvh
K_Nielsen

Brugeravatar
Fisc
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Sportsskydning på langdistance
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 8 times
Been thanked: 10 times

Indlæg af Fisc » 14. nov 2014, 17:18

Fantastisk.

Det vil sige, at Politiet er i stand til at revurdere egne afgørelser på basis af gode argumenter.

Det synes jeg, at vi skal kippe med flaget for :danish: :danish:

Mvh

Fisc

Besvar