Brug af haglgevær på privat grund.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 116 times

Brug af haglgevær på privat grund.

Indlæg af Randy M » 18. nov 2014, 23:03

Hej NVF :smile:

Nu har jeg siddet de sidste dage og kigget lovtekster igennem for at finde svar på hvad reglerne er for brug af haglgevær på privat grund. Bare lige for at gøre det klart, med haglgevær menes jagtgevær kaliber 12.

Sagen er at jeg har nogen forældre der ejer en gård. Jeg havde tænkt mig at stille nogen bigballer op og bruge dem som kuglefang og samtidig skyde lavt. på den måde vil jeg både kunne tjekke skudbillede af forskellige patroner, og øve i at afgive præcise skud hurtigt efter geværet er skuldret. Der er ingen tætte naboer i skudlinen. Det er i mine øjne forsvarligt... Men hvad med i forhold til loven? Hvad siger den generelt om brug af glatløbet haglgevær på privat grund i ikke jagt situationer?

I forhold til brug uden plombering af pumpgun og halvauto i sådanne situationer, kan jeg se i andre tråde herinde at det er blevet diskuteret før. Er der kommet nogenlunde enighed omkring emnet?

Hvis nogen ligefrem kan fremhæve noget relevant lovtekst, og måske skære ud i pap hvad der menes... Ja så ville jeg blive meget glad og taknemmelig.

God aften derude :Hug:

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 126 times
Been thanked: 260 times

Re: Sv: Brug af haglgevær på privat grund.

Indlæg af T-REX » 19. nov 2014, 00:15

Midlertidig skydebane: maks 5 dage om året.

Ellers skal den miljøgodkendes osv...
https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=1794

Men gør som mange andre. .. don't ask. .. Hvis naboer ikke klager, så går det.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 89 times

Re: Brug af haglgevær på privat grund.

Indlæg af Boerge » 19. nov 2014, 00:23

samt som hovedregel min. 300 meter fra nabo!!! Og iøvrigt er det jo ikke forbudt at skyde efter en krage eller skade i ny og næ!!!!!!!!!!

Og så iøvrigt velkommen her på foraet!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Randy M » 19. nov 2014, 05:03

Mange tak for svarene :) Jeg havde kigget på retsinformation, men jeg har lidt svært ved at forstå lovteksterne generelt. Ihvertfald nok til at jeg tør stole på hvad jeg når frem til. Boerge, gælder det også ved glatløbet haglgevær? Så er det jo strengere regler end når du er på jagt så vidt jeg ved. Jeg er så uheldig at en af naboerne er MEGET opsat på at alle regler, omkring alt hvad der er regler om bliver overholdt til mindste detalje. Og er desuden ikke bleg for at anmelde folk hvis ikke han mener det sker. Det er ikke kun omkring skydning, men alt. Tror ikke han gør nogen undtagelse i mit tilfælde. Det er også mere for at kunne have ro i sindet når man står og skydetræner, og vide at jeg har mit på det tørre hvis man kan sige det såen. Men mange tak for svarene og velkomsten ihvertfald :)

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Randy M » 19. nov 2014, 05:29

Nu fandt jeg det med de 300 meter :thumbup:

Jeg tror jeg holder mig til de 5 dage om året. Havde jeg ikke førnævnte nabo havde jeg nok ikke taget det så tungt.

Men vil det sige, at så længe jeg ikke skyder mere end 5 dage om året er der ingen problemer ved at skyde med jagtgevær mod store skiver pap f.eks? Hvis ellers loven bliver overholdt i forhold til sikkerhed selvfølgelig.

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 56 times
Been thanked: 54 times

Indlæg af Carsten Bo » 19. nov 2014, 05:51

Når du holder jagt så er det de færreste som skyder flere hundrede skud. Hvis du skyder lerduer så kan du godt være op til 25 personer 5 gange om året som skyder måske 1000 eller 1500 skud. Det rykker lidt mere på støjbalancen til naboerne. Selvfølgelig burde man kunne skyde lidt ind på egen grund af og til året rundt. Loven om indskydning og 5 gange om året blev tæsket godt rundt herinde da luftvåben loven blev gennemført. Så du kan muligvis finde mere info den vej rundt hvis du bruger søgefunktionen. Velkommen til.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Randy M » 19. nov 2014, 08:06

Mange tak Carsten :) Jeg havde ikke lige opdaget at der var en søgefunktion. Det er ikke fordi jeg vil være en regelrytter på området, men bliver lidt nød til det i forhold til naboen. Stod det til mig snakkede jeg bare stille og roligt med dem og fandt frem til noget vi alle sammen kunne leve med. Men du kender nok typen. Tak for velkomsten, det virker til at være et rart forum. Har haft en del med fugleedderkoper at gøre, og også været på et forum for den slags... Et kort stykke tid. Det var godt nok vildt hvor højt bølgerne gik. Der virker det lidt mere stille og roligt her :smile:

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Lasse68 » 19. nov 2014, 10:42

Velkommen Nicolai.
Du har ret i det at der er lidt mere ro på herinde på NVF end så mange andre steder. Forummet styres med hård og kærlig hånd af nogle gode MOD og vi er alle klar over at folk møder med forskellige forudsætninger. Derfor taler vi også ordentligt til hinanden, så vi alle synes det er rart og givende at være her.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Tonnytot » 19. nov 2014, 11:35

Nicolai skrev:Mange tak for svarene :) ...Jeg er så uheldig at en af naboerne er MEGET opsat på at alle regler, omkring alt hvad der er regler om bliver overholdt til mindste detalje. Og er desuden ikke bleg for at anmelde folk hvis ikke han mener det sker. Det er ikke kun omkring skydning, men alt...
Hå. Sådan en landsbysherif har jeg også været "velsignet" med i det område, hvor jeg bl.a. havde jagt.
Han havde endda også en vicesherif. De to kunne køre sognet rundt og råbe af alt og alle.

Jeg fik engang at vide af vicesheriffen, at grunden til at min riffel var så farlig, er at hvis projektilet rikochetterer, så får det dobbelt så meget fart på.
Lige siden har jeg været nervøs ved tanken om at tage et slag pool... Tænk, hvis ball'en rammer banderne...
Frihed frem for alt

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 19. nov 2014, 15:35

I den første skytteforening jeg var medlem af, lå skydebanen et stykke ude i skoven. Man kunne godt tage ud og indskyde sin jagtriffel udenfor åbningstiderne, for der var ikke mange der kunne generes af støjen. Men èn er nok, så da der flyttede en lille mand med endnu mindre sko ind i nærheden var det slut. Han ringede til kommunen, amtet og politiet stort set hver gang banen blev brugt, så vi fandt hurtigt ind i de åbningstider der fremgik af banegodkendelsen.

Så en dag fik vi lige pludselig en klage over, at banen havde været brugt en søndag. Den spekulerede vi godtnok noget over, for alle vidste jo, at det med at bruge den udenfor åbningstiderne var totalt slut. Men løsningen lå lige til højrebenet. " Nåhh ja" var der en der sagde " der var sku da jagt i skoven i søndags". Fedt at kunne meddele politiet det :rolf: :rolf: :rolf:

...men hvor er det træls med den slags personer, de kan forpeste et helt nabolag :puke:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

5317
Gold Member
Gold Member
Interesser: skydning, genladning
Geografisk sted: Jylland-nordvest
Been thanked: 8 times

Indlæg af 5317 » 19. nov 2014, 19:26

Nicolai skrev:Jeg er så uheldig at en af naboerne er MEGET opsat på at alle regler, omkring alt hvad der er regler om bliver overholdt til mindste detalje. Og er desuden ikke bleg for at anmelde folk hvis ikke han mener det sker.
off topic,
den nabo inviterer da ligefrem til selv af få besværligheder på et eller andet tidspunkt
Man skal ikke skyde bjørnen før skindet er solgt

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 20. nov 2014, 10:53

5317 skrev:
Nicolai skrev:Jeg er så uheldig at en af naboerne er MEGET opsat på at alle regler, omkring alt hvad der er regler om bliver overholdt til mindste detalje. Og er desuden ikke bleg for at anmelde folk hvis ikke han mener det sker.
off topic,
den nabo inviterer da ligefrem til selv af få besværligheder på et eller andet tidspunkt

Da det oprindelige spørgsmål må siges at være fyldestgørende besvaret, kan vi vist godt gå off-topic med god samvittighed.

Hvilke "besværligheder" skulle det være?

Hvis man begynder at genere en person, bare fordi han er "irriterende", så kommer man lynhurtigt ud i at være en værre forbryder end end den irriterende person.

Der er selvfølgelig muligheden for, at han er "kværulant forrykt", men det var vist mest en diagnose man brugte på folk der ikke var enige med deres psykiater.

Ja, hvis han konsekvent generer sine naboer, så skal han nok ikke se frem til den almindelige hjælp mellem naboer på landet, men begynder man aktivt at gøre noget rettet mod ham, så er der pæn risiko for at lave et selvmål i stedet.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Randy M » 20. nov 2014, 11:01

Ja det er ikke det fedeste. Hov hov Tonny, det er almen viden at hvis et projektil fra en riffel ( alt over .22 ) rikochetterer fra en rikochettering skabes et ormehul med mulighed for ufrivillig tidsrejse som følge :giggle: Er blevet lidt enig med mig selv om at jeg holder skydningen til 5 dage om året og ellers følger hvad jeg kan læse mig frem til. Så længe jeg ikke mister jagttegnet hvis noget ikke skulle være iorden kan jeg leve med det :thumbup:

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 4 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af DeVille » 20. nov 2014, 11:09

Refraktorius skrev:
5317 skrev:
off topic,

Der er selvfølgelig muligheden for, at han er "kværulant forrykt", men det var vist mest en diagnose man brugte på folk der ikke var enige med deres psykiater.

Ja, hvis han konsekvent generer sine naboer, så skal han nok ikke se frem til den almindelige hjælp mellem naboer på landet, men begynder man aktivt at gøre noget rettet mod ham, så er der pæn risiko for at lave et selvmål i stedet.
Kan man ikke holde øje med ham, og straks melde ham når man opdager at han smider brugte batterier direkte i skraldespanden?

EDIT:
Nu fik jeg kigget på dit link. Det lyder sgu da som om alle landets politikere er kværulant forrykte!
netpsych.dk skrev: Der er typisk med en paranoid logik der er fremtrædende i alle sammenhænge, egne ideer og argumenter fremdrages som bevis på alt, mens ting der taler imod og modargumenter konsekvent ignoreres. Patienten søger aktivt at overbevise omverdenen om hans ideers lødighed, og kan ofte henvise til ”beviser” i form af minutiøse dagbøger, andet skriftligt materiale eller senest internetsider.

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Randy M » 20. nov 2014, 12:15

Jeg har da selv tænkt tanken om at jeg kunne finde et eller andet og melde ham til policen for... Men gider egentlig ikke. Formålet skulle være at få ham til at slappe lidt mere af, ham og konen kan finde på at obsevere hvad man laver med kikkert, det kan godt være ret irriterende. Jeg tror bare det vil få den helt modsatte effekt. Lige nu kan jeg da godt hilse på ham når jeg køre forbi og min far snakker da også lidt med ham når de tilfældigvis mødes. Sådan skulle det gerne blive ved med at være, det er trods alt dem der skal bo på samme vej med ham, det skal jeg også tage hensyn til jo :blink: Men altså, jeg kommer nok aldrig til at få sådan et "Jeg kan se du er punkteret, du kan køre med mig hjem, skal samme vej alligevel" forhold til ham :impatient:

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 20. nov 2014, 12:30

Det kunne ellers være det der skulle til for at han siger I kan barae skyde når det passer jer :fun:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Vels
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: dit og dat
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Indlæg af Vels » 20. nov 2014, 15:04

Refraktorius skrev:
5317 skrev:
off topic,

Da det oprindelige spørgsmål må siges at være fyldestgørende besvaret, kan vi vist godt gå off-topic med god samvittighed.

Hvis man begynder at genere en person, bare fordi han er "irriterende", så kommer man lynhurtigt ud i at være en værre forbryder end end den irriterende person.

Refrak har fat i det rigtige her.

Der er idioter nok i denne verden, og der er god logik i ikke selv at henfalde til at blive en af dem, bare fordi man er velsignet med en til nabo.

Besvar