Nu har jeg siddet de sidste dage og kigget lovtekster igennem for at finde svar på hvad reglerne er for brug af haglgevær på privat grund. Bare lige for at gøre det klart, med haglgevær menes jagtgevær kaliber 12.
Sagen er at jeg har nogen forældre der ejer en gård. Jeg havde tænkt mig at stille nogen bigballer op og bruge dem som kuglefang og samtidig skyde lavt. på den måde vil jeg både kunne tjekke skudbillede af forskellige patroner, og øve i at afgive præcise skud hurtigt efter geværet er skuldret. Der er ingen tætte naboer i skudlinen. Det er i mine øjne forsvarligt... Men hvad med i forhold til loven? Hvad siger den generelt om brug af glatløbet haglgevær på privat grund i ikke jagt situationer?
I forhold til brug uden plombering af pumpgun og halvauto i sådanne situationer, kan jeg se i andre tråde herinde at det er blevet diskuteret før. Er der kommet nogenlunde enighed omkring emnet?
Hvis nogen ligefrem kan fremhæve noget relevant lovtekst, og måske skære ud i pap hvad der menes... Ja så ville jeg blive meget glad og taknemmelig.
God aften derude