Import af kikkertsigte fra US

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
MLauge
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Denmark

Import af kikkertsigte fra US

Indlæg af MLauge » 26. nov 2014, 12:19

Hej

Jeg er ret nu i gamet og har derfor ikke helt styr på de forskellige regler.

Jeg har fundet et 'Leupold 119411 VX-R 3-9x50mm FireDot LRV Duplex' kikkersigte som jeg rigtig gerne vil bestille hjem fra USA, da jeg er helt vild med trådkorset og ikke har kunne finde denne version i Europa (kan skyldes manglende evner eller udvidenhed ;) ). Min oprindelige plan var at få det sendt til en veninde som er på udveksling i US, så lade hende tage det med hjem til Nytår når hun vender tilbage til DK.
Men nu er jeg blevet gjort opmærksom på at der er nogle eksport restriktion i forhold til 'tactical weapons and gear', som har til formål at sikret amerikansk producerede våben produceret til krigshandlinger ikke ender hos 'fjenden'. Det er (for mig) lidt svært at finde ud af hvad der præcist hører under 'tactical weapons and gear', ud over at jeg er kommet frem til at alt rødpunkts er underlagt denne lov.

Mit spørgsmål er så om nogen af jer har viden herom, da jeg meget nødig vil ende med at sende min veninde gennem lufthavnen med et objekt, som hvis det bliver opdaget er en 'federal offence' specielt fordi hun selv er jurastuderende og gerne skulle have en karriere bagefter.

Håber I kan hjælpe og på forhånd tak :)

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Re: Sv: Import af kikkertsigte fra US

Indlæg af 308 W » 26. nov 2014, 16:36

Her er lidt læsestof http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?t=50308

Sendt fra min Sony Xperia Z3 Compact

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Re: Import af kikkertsigte fra US

Indlæg af Lassescout » 26. nov 2014, 18:29

Hej MLauge, velkommen på forum :welcome:

Det er efter min bedste overbevisning en helt civil sigtekikkert til jagtbrug. Og endda en udmærket kikkert for pengene.

Jeg kan ikke forestille mig, at der skulle være nogen problemer i at tage en sådan kikkert med i kufferten til Danmark. Jeg har ved flere lejligheder købt Leupold sigtekikkerter på amerikanske netbutikker og fået dem sendt til Danmark. Det var også almindelige jagtkikkerter, og det gav ingen problemer.

Men din veninde skal selvfølgelig selv tage en beslutning på et oplyst grundlag, så send hende et link til tråden hvor tingene diskuteres, så kan hun jo selv beslutte hvad hun vil.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

MLauge
Newbie
Newbie

Indlæg af MLauge » 28. nov 2014, 11:08

Tak for hjælpen :)

MLauge
Newbie
Newbie

Indlæg af MLauge » 4. dec 2014, 12:47

Nu har jeg kigget på forskellige sider og kontaktet et par forhandlere, det er nogle meget tvetydige meldinger.

Men nu er jeg faldet over den her liste på Leupold's egen hjemmeside, her indgår VX-R modellerne ikke så er de vel ikke underlagt eksport restriktioner?

http://www.leupold.com/resources/trade-compliance/

Håber I kan hjælpe :)

High Standard
This member is
This member is
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 56 times
Been thanked: 71 times

Indlæg af High Standard » 4. dec 2014, 12:51

Hej MLauge,

Jeg har selv haft en Leupold VXR med i kufferten uden nogen former for problemer, så se nu bare at få den lagt i kufferten :smile:

Hilsen

High Standard

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 128 times
Been thanked: 264 times

Indlæg af T-REX » 4. dec 2014, 13:32

tag den med i kufferten, og skriv evt. den Trade Compliance liste ud, og tag den med.

Hvis der så bliver spørgsmål, så vis tolden, at den ikke står på listen.

Men jeg tvivler på at der bliver spørgsmål.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 343 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 4. dec 2014, 18:38

Vi har efterhånden haft en god del tråde her på NVF om hjemtagelse af grej fra USA og herunder også sager, der bliver taget med hjem fra rejser derover.

Som det fremgår af linket tidligere i tråden er der flere regelsæt, der regulerer udførsel af våben og våbendele ud af USA. Det mest restriktive er ITAR regelsættet, der primært omhandler sager, der kan bruges militært mens de øvrige regelsæt er mere lempelige.

Efter mange år med adskillige rejser til USA er det mit indtryk, at kontrollen ved udrejsen kun interesserer sig for sager omfattet af ITAR og slet ikke ”øvrige” sager. Jeg har selv et par gange fået min kuffert åbnet af TSA ved udrejsen (enten udvalgt ”random” eller fordi røntgenskanneren måtte have vist noget interessant) og i ingen af tilfældene har jeg haft problemer. Man kan se at der har ”været besøg” i kufferten idet TSA altid efterlader en lille hilsen (se billede). I et af tilfældene havde jeg en Leupold VX-R 1.25-4x20 HOG i kufferten og den gav ikke anledning til anmærkninger. Heller ikke en Leupold VX-6 1-6x24 ved en anden tur gav anledning til problemer (http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=32&t=45085).

Den konkrete kikkert, som du er ude efter er ikke en ”MIL SPEC” kikkert og den optræder ikke på ITAR listen. I denne situation ville jeg personligt ikke have betænkeligheder ved at smide den i kufferten og tage den med hjem til Danmark.

Skulle din veninde meget mod forventning blive kaldt til samtale af TSA i lufthavnen kan hun jo betragte det som en del af hendes uddannelse – nemlig at argumentere en sag overfor myndighedspersoner.. :giggle:

Vær i øvrigt opmærksom på grænsen for afgiftsfri indførsel i Danmark, som pt. ligger på 3250 kr. Det ville jo være ærgerligt at få en toldbøde såfremt veninden kommer til at vælge den forkerte kø ved udgangen i Kastrup.

Held og lykke med anskaffelsen. Lad os vide hvordan det kommer til at gå.

:razz:
Oscar123
Vedhæftede filer
TSA hilsen.jpg
TSA hilsen.jpg (84.42 KiB) Vist 1182 gange
On scene - but unseen

Besvar