Urimelig reaktion fra Holstebro nye våbenkontor

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Re: Urimelig reaktion fra Holstebro nye våbenkontor

Indlæg af C-X » 12. dec 2014, 13:35

OverSjanten skrev:
C-X skrev: Du skulle nok lige have læst kontrakten, da du købte dine jagtvåben så. :TOS:
Det er ikke en guds given ret, at eje våben i DK, som det er i bl.a. USA.

Din bue er ikke på våbenloven, men på jagtloven. Mister du jagtegnet, må du ikke længere jage med den.
Er jagtdolken "kun" på blankvåbentilladelse, ja, så forsvinder den nok også.
Isoleringskniven og grenkniven skal bruges til anerkendelsesværdige forhold. De skal ikke hænge til pynt på væggen, uden blankvåbentilladelse.

"... en god idé, om du lige fik læst lidt op på våbenloven".
Hold da op. Det var da godt nok noget af nedladende svar du kom med der, og jeg synes du er helt unødig grov. :shock:
Jeg kan godt få den opfattelse, at du bare har skimmet mit indlæg og faret i tasterne, for jeg skriver bl.a. intet om at det er en "Ret" at have våben i Danmark.

Jeg skriver på baggrund af ordensmagtens generelle tilgang til emnet.
Det er da godt at TS føler sig godt behandlet, og hans forhold er jo tilsyneladende iorden. (Dvs han er bare en almindelig uskyldig borger, skytte og jæger som du og jeg.)
Du er vel ikke uenig i, at der er en overvejene sansynlighed for, at havde TS været en anden mindre ressourcefuld person, autoritetstro eller lignende, og derfor IKKE havde taget til genmæle, ja så havde denne måske mistet alle våben, retten til at udøve hans fritidsinteresse som jagt eller skydning, og var i øvrigt blevet stemplet som "måske farlig", på trods af at denne var "en almindelig uskyldig borger, skytte og jæger som du og jeg."

Jeg tror umiddelbart vi er helt enige om at Rocker, -Volds, -Bande og al anden kriminalitet skal bekæmpes hårdt, og med (næsten) alle til rådighed stående midler.
Jeg skriver "næsten" fordi min anke i denne sammenhæng, er at jeg føler at vor alles retsbevished er truet, først og fremmest fordi politiet, -ved at de selv søger grænser for hvor langt man kan gå, i sager hvor der ikke er mistanke om at der bare har været tænkt på at begå en kriminel handling, -kan risikere at ødelægge en tilfældig (og uskyldig) borgers mulighed for at beskæftige sig med den/de fritidsinteresser man måtte ønske.

På lige fod som med knivloven er der en snigende tendens til at acceptere kollektive restriktioner og straffe, for i bedste fald at kunne "genere" de virkeligt kriminelle.

PS: Min bue har intet med mit jagttegn at gøre. Det er blot et redskab jeg anvender i udøvelsen af jagt. (Min niece på ti måtte bytte sin Barbiedukke ud med den, hvis hun ville.)
Jeg kan kun beklage, at du opfatter det som nedladende og groft. Det var min opfattelse, at man i dit erhverv foretrak tingene rent ud af posen - som vi andre gør det i de civile erhverv hvor tingene skal udføres under tidspres. Jeg skal naturligvis forsøge med et blidere ordvalg.

Det er her til lands enhver borgers egen pligt, at kende sine egne rettigheder. Derfor opfordrer jeg dig til, at blive bedre bekendt med våbenloven. Hvis man blot følger det de anvisninger der kommer fra det offentlige, så kan man let blive bragt i uføre.

TS har selv beskrevet sine tidligere tilknytninger til en gruppering med rockerrelationer. Vi må gå ud fra, at det er helt passé. Dog vil det let kunne bringe ordensmagten i tvivl om disse pludselig skulle være genoptaget. Risikoen er i hvert fald til stede.

Vi er helt enige om, at vores personlige frihedsrettigheder og Grundloven er krænket som en ko i 1864, både i forhold til bandelovgivningen og ikke mindst SKAT. Dette er ikke acceptabelt og det bør vi ved enhver lejlighed gøre oprør imod.
Dog finder jeg ikke, at der er sket noget kritisabelt i denne sag og udfaldet er også derefter. Faktisk mener jeg, at det viser, at en lille flig af systemet virker efter hensigten.
Naturligvis skal politiet og anklagemyndigheden søge at afdække lovens muligheder, så længe de ikke sjofler med det.

Dine muligheder for, at benytte din bue i forbindelse med jagt, skulle gerne fremgå af dit jagttegn. Ligeså må du kun benytte den specifikke type bue, som du har bestået prøven med. Det jeg forsøgte at gøre opmærksom på er, at du må besidde den uagtet om du har jagttegn eller ej. Lige så med harpuner (elastik og pneumatisk) i øvrigt, da disse henregnes som fiskeredskaber, uanset om du har fisketegn eller ej. Utroligt nok, er der lidt vi må endnu.

Da jeg tog mig tid til, at svare dine konkrete spørgsmål, mener jeg ikke du berretiget kan konkludere, at jeg blot har skimmet dit indlæg igennem.

NB.: jeg bærer kniv her dag - næsten.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member
Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
Geografisk sted: Østdanmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Falco Subniger » 12. dec 2014, 14:15

OverSjanten skrev:Èn ting slår mig da mere end noget andet: Hvad HELVEDE har jagttegnet med det her at gøre???

Det danner ganske korrekt baggrund for at jeg må have mine haglvåben, men de ER jo registreret.
Du kan med dit jagttegn i hånden gå ind i en butik (§2a lov om våben...), købe en haglspreder samt ammunition for efterfølgende at registrere våbnet. Så alene at inddrage de våben du allerede har, forhindrer ikke at du køber nye (lovligt) uden at inddrage jagttegnet.

Brugeravatar
OverSjanten
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 46 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af OverSjanten » 12. dec 2014, 14:31

C-X skrev:Dine muligheder for, at benytte din bue i forbindelse med jagt, skulle gerne fremgå af dit jagttegn. Ligeså må du kun benytte den specifikke type bue, som du har bestået prøven med. Det jeg forsøgte at gøre opmærksom på er, at du må besidde den uagtet om du har jagttegn eller ej.
Lige nøjagtigt, og det er jo netop DET der er min pointe.

Hvis TS (Nåh nej, for han ER jo ikke kriminel, så vi tager en anden: Mr.X) var buejæger, og ikke havde "råbt op", og derfor måske havde mistet jagttegnet (for ad den omvej at fratage denne sine haglvåben) så er den sidste mulighed for jagt, nemlig med bue OGSÅ væk:

Vi er nu i en sag hvor man med ALLE midler fratager manden alle våben, og gør sit yderste for at han ikke kan anskaffe flere...Og det MÅ da være fordi manden er potentielt livsfarlig.
Men hov... Det startede jo ikke med drabsforsøg, vold, kriminaltet eller lignende, men blot med en ansøgning om endnu et våben til at dyrke en hobby, og det rejser ihvertfald i mit hoved, et par spørgsmål:
Hvorfor har manden fået tilladelse tidligere?
Vi har jo netop konkluderet at han potentielt er livsfarlig.. Hvorfor har Politiet ikke arresteret ham og kørt en retsag allerede da man fandt ud af at han havde "de tendenser"?
Hvad skal man så fratage de folk der kun er skytter, men ikke har jagttegn? Kørekortet måske, for en bil er alt andet lige lettere at dræbe med end en kniv?

NB: Dem som man forsøger at ramme gennem Mr.X, er stadigt frie OG bevæbnede, fordi de er: Kriminelle!
Er der nogen der kan se problematikken her, eller skal vi alle bare rulle om på ryggen og acceptere at det nødvendige pres mod den kriminelle underverden "Koster bønder" i for af administrtive straffe til almindelige borgere??

[Note: Jeg er ikke længere aktiv oversergent, men selvstændig erhvervsdrivende. OG går også næsten altid med lommekniv. OG læser jævnligt i våbenloven.] :blink:
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel og pistolskydnng
Geografisk sted: Syd-Jylland
Has thanked: 76 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af K_Nielsen » 12. dec 2014, 14:46

Hans Rytter skrev:
Er politiets registreringer af ustraffede personer lovlig.?
Ja, det er lovligt, datatilsynet har givet grønt lys.
Hvis du deltager i aktiviteter sammen med "fokusgrupper", f.eks. fest i rockerklubben, hvor der f.eks. er visitationszone og man dermed kommer i kontakt med ordensmagten i den forbindelse, bliver man registreret som truffet der.
Mvh
K_Nielsen

Holten101
Gold Member
Gold Member
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 41 times

Indlæg af Holten101 » 12. dec 2014, 14:56

For mig (også buejæger) er jeg noget nervøs for at en hver overtrædelse af våbenloven (eller bare et skøn som det vi diskutere i denne tråd) kan medfølge at jeg ikke kan gå på jagt med et redskab der ikke hører under våbenloven.

Våbenloven og jagttegnet burde kunne adskilles, så man godt kan gå på jagt uden at have adgang til at købe, eller besidde skydevåben.

Jeg er desværre ikke i tvivl om at buer inden længe ryger under våbenloven...og så er det problem "løst":-(

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
ChiefOne
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Alt der kan sige bang
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 44 times
Kontakt:

Indlæg af ChiefOne » 12. dec 2014, 20:20

K_Nielsen skrev:
Hans Rytter skrev:
Hvis du deltager i aktiviteter sammen med "fokusgrupper", f.eks. fest i rockerklubben, hvor der f.eks. er visitationszone og man dermed kommer i kontakt med ordensmagten i den forbindelse, bliver man registreret som truffet der.
Det er den måde politiet har valgt at fortolke bekendtgørelsen på. Der kommer forhåbentligt en domstolsafgørelse på et tidspunkt.
Problemstillinger er blot, at en person som er blevet registreret i PED, ikke har sit normale retskrav på at få oplyst, hvorvidt han/hun står i registret, samt hvorfor. Så kan det være vanskeligt at få registreringen prøvet ved domstolen.
Chefen for NEC har for åben skærm bekendtgjort, at det kun er de 1600 mest kriminelle i bande/rockermiljøet, som står i registret, samt at alle andre er uden interesse for politiet. Så kan det undre at ustraffede personer registreres og sanktioneres alene på baggrund af deltagelse i lovlige aktiviteter i en motorcykelklub. Selv om det sikkert ikke er i frisk erindring hos de fleste, så udviste dansk politi en tilsvarende ukritisk registreringsiver i slutning af trediverne, hvilket fik fatale konsekvenser for mange danskere i 1941, da Danmark var kommet under anden ledelse.
Jeg støtter Enhedslisten ønske om klageadgang og kontrol med politiets brug af PED. Deres motiver er sikkert ikke de samme, men når politiet ikke selv formår at sortere skidt fra kanel inden de fylder registret op, så må de have hjælp.
Som det foregår nu, så er politiet ved at blive en stat i staten, hvor målet helligere midlerne.

Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member

Indlæg af K_Nielsen » 12. dec 2014, 20:54

Hans Rytter skrev:
Det er den måde politiet har valgt at fortolke bekendtgørelsen på. Der kommer forhåbentligt en domstolsafgørelse på et tidspunkt.
Problemstillinger er blot, at en person som er blevet registreret i PED, ikke har sit normale retskrav på at få oplyst, hvorvidt han/hun står i registret, samt hvorfor. Så kan det være vanskeligt at få registreringen prøvet ved domstolen.
Chefen for NEC har for åben skærm bekendtgjort, at det kun er de 1600 mest kriminelle i bande/rockermiljøet, som står i registret, samt at alle andre er uden interesse for politiet. Så kan det undre at ustraffede personer registreres og sanktioneres alene på baggrund af deltagelse i lovlige aktiviteter i en motorcykelklub. Selv om det sikkert ikke er i frisk erindring hos de fleste, så udviste dansk politi en tilsvarende ukritisk registreringsiver i slutning af trediverne, hvilket fik fatale konsekvenser for mange danskere i 1941, da Danmark var kommet under anden ledelse.
Jeg støtter Enhedslisten ønske om klageadgang og kontrol med politiets brug af PED. Deres motiver er sikkert ikke de samme, men når politiet ikke selv formår at sortere skidt fra kanel inden de fylder registret op, så må de have hjælp.
Som det foregår nu, så er politiet ved at blive en stat i staten, hvor målet helligere midlerne.
Politiet udnytter bare nogle værktøjer som de har fået stillet til rådighed.
Har man et problem med det kan man stemme på nogen der ikke synes det er en god idé at de har de muligheder, som f.eks. den politiske fløj du nævner, de vil jo helst nedlægge alt hvad der lugter af politi og militær eller man kan klage over afgørelser baseret på efterretninger fra omtalte system og måske endda fremprovokere den domstolsafgørelse du efterspørger

Hvis man som OP her i tråden har været medlem af en rockerrelateret klub indtil for et par år siden, og på den konto har mange hændelser stående hvor han er truffet, så synes jeg det er stort at man kan tale med politiet og få en aftale man er tilfreds med, selvom de lagde hårdt ud.
Mvh
K_Nielsen

Brugeravatar
ChiefOne
Bronze Member
Bronze Member
Kontakt:

Indlæg af ChiefOne » 12. dec 2014, 21:37

K_Nielsen skrev:
Hans Rytter skrev:
Politiet udnytter bare nogle værktøjer som de har fået stillet til rådighed.
Har man et problem med det kan man stemme på nogen der ikke synes det er en god idé at de har de muligheder, som f.eks. den politiske fløj du nævner, de vil jo helst nedlægge alt hvad der lugter af politi og militær eller man kan klage over afgørelser baseret på efterretninger fra omtalte system og måske endda fremprovokere den domstolsafgørelse du efterspørger

Hvis man som OP her i tråden har været medlem af en rockerrelateret klub indtil for et par år siden, og på den konto har mange hændelser stående hvor han er truffet, så synes jeg det er stort at man kan tale med politiet og få en aftale man er tilfreds med, selvom de lagde hårdt ud.
Jeg er rørt til tårer. I min optik, så misbruger politiet et værktøj, som de har fået stillet til rådighed, og så skal det have konsekvenser. I et retssamfund er du uskyldig indtil du evt. findes skyldig ved en domstol, eller selv erklære dig skyldig.
Med PED i hånden har politiet erklæret mange mennesker skyldige uden retssag. Deltagelse i lovlige aktiviter, i lovlige foreninger bør aldrig alene kunne bruges som argument for at nægte samtykke til en tilladelse.
Det er ikke stort, at politiet endelige laver en seriøs individuel sagsbehandling, baseret på en opdateret virkelighed. Ikke blot en maskinbehandling baseret på forældede registringer.

Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member

Indlæg af K_Nielsen » 12. dec 2014, 22:13

Hans Rytter skrev: Jeg er rørt til tårer. I min optik, så misbruger politiet et værktøj, som de har fået stillet til rådighed, og så skal det have konsekvenser. I et retssamfund er du uskyldig indtil du evt. findes skyldig ved en domstol, eller selv erklære dig skyldig.
Med PED i hånden har politiet erklæret mange mennesker skyldige uden retssag. Deltagelse i lovlige aktiviter, i lovlige foreninger bør aldrig alene kunne bruges som argument for at nægte samtykke til en tilladelse.
Det er ikke stort, at politiet endelige laver en seriøs individuel sagsbehandling, baseret på en opdateret virkelighed. Ikke blot en maskinbehandling baseret på forældede registringer.
Jeg er uenig :blink:
Så længe man operere med "vandelsbegrebet" og at det ikke er en ret at få tilladelse til at eje skydevåben, så er det ikke nøvendig at du er dømt for noget, for at du kan nægtes tilladelse.
Hvis der er forhold som taler imod, så får man ikke tilladelse, den er egentlig ikke så meget længere end det.

Tak for meningsudvekslingen, det er altid spændende at høre andres synspunkter, men der ingen der siger at vi skal være/blive enige, og jeg tror ikke jeg kan tilføre mere i denne tråd :razz:

EOD herfa.
Mvh
K_Nielsen

Onkelalfa
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, UV jagt, ski, vandre
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af Onkelalfa » 13. dec 2014, 12:12

Hans Rytter skrev:
K_Nielsen skrev:
Hans Rytter skrev:

En almindelig borger, som bliver registreret som deltager ved et rocker/bande forsamling eller anden form for registrering (fx passager i bil med en rocker/bande person), som politiet foretager i stor stil, for at kunne anvende den særlige bande § i straffeloven og bure de grimme mennesker væk i endnu længere tid, bliver IKKE - og jeg vil gerne sige det igen, IKKE registreret i PED.

De bliver registreret under politiets sagsstyringsystem, hvor der bliver lavet noget der hedder en hændelse eller en undersøgelse.

Dem kan man søge aktindsigt i. Og det gør folk skam også.

Så nej, stop nu det med at PED er en grim grim ting... Dem der bliver registeret der, er alvorligt kriminelle.

- Om man/du så stadig mener at de mennesker, der er registreret der skal have mulighed for at læse hvad politiet skriver er jo en holdning man kan have. Jeg deler den ikke.
Remington 700 SPS Tactical .308w - Meopta ZD 3x-12x-56
Bushnell Legend Ultra HD 10x42 camo

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 13 times
Been thanked: 42 times

Indlæg af EGJ » 13. dec 2014, 14:26

HURRA, så er den her!
Ansøgning om våbentilladelse indsendt via mail 10-11-2014. Tilladelsen modtaget 13-12-2015. Kludder i forsendelsen og en noget langmodig reaktion fra våbenkontoret.

Men pyt, det er fortid. Nu skal der snart leges med en bette 0.22 halvautomat :biggrin:

Brugeravatar
ChiefOne
Bronze Member
Bronze Member
Kontakt:

Indlæg af ChiefOne » 14. dec 2014, 22:30

Onkelalfa skrev:
Hans Rytter skrev:
K_Nielsen skrev:
Hans Rytter skrev:

En almindelig borger, som bliver registreret som deltager ved et rocker/bande forsamling eller anden form for registrering (fx passager i bil med en rocker/bande person), som politiet foretager i stor stil, for at kunne anvende den særlige bande § i straffeloven og bure de grimme mennesker væk i endnu længere tid, bliver IKKE - og jeg vil gerne sige det igen, IKKE registreret i PED.

De bliver registreret under politiets sagsstyringsystem, hvor der bliver lavet noget der hedder en hændelse eller en undersøgelse.

Dem kan man søge aktindsigt i. Og det gør folk skam også.

Så nej, stop nu det med at PED er en grim grim ting... Dem der bliver registeret der, er alvorligt kriminelle.

- Om man/du så stadig mener at de mennesker, der er registreret der skal have mulighed for at læse hvad politiet skriver er jo en holdning man kan have. Jeg deler den ikke.
PED er delt i en persondel og en hændelsesdel.
Den seneste sag jeg har set, da har juristen fra politiet medsendt en kopi af bekendtgørelsen om PED, som dokumentation for lovhjemmel, og stort set hele hans forklaring sker med ref. til denne bekendtgørelse. Herunder omtaler han politiets systematiske monitorering og registrering af deltagere til arrangementer.
Den person, som sagen drejer sig om har aldrig været hverken sigtet eller dømt for nogen overtrædelse af straffeloven. Han brøde er, at han en gang om året har deltaget i Rocktoberfesten hos MC Moorland,, senere Devils Choice. Det har nu kostet ham alle hans tilladelser, med tilbagevirkende kraft.
Jeg er ikke villig til at smide individets retssikkerhed over højre skulder, blot fordi politiet har udvidet den personkreds, som finder vej ind i PED/ eller et hvilket som helst andet politiregister.

Besvar