Salg af våben som kræver blankvåben atest

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Keld
Newbie
Newbie
Interesser: naturen
Geografisk sted: 9000

Salg af våben som kræver blankvåben atest

Indlæg af Keld » 16. dec 2014, 07:59

Hejsa

Jeg står i en lidt træls sag, da jeg for cirka 1 1/2 år siden solgte en dagger, men hvad er reglerne angående salg af sådan en fætter ?

Når jeg har blankvåben tilladelse, og sælge den videre, er det så ikke køber der skal stå for at søge, eller stå indenfor at have en tilladelse ?
Det er vel ikke min pligt at oplyse navn og adresse på en køber til politiet ?
Gik ud fra at det var købers ansvar at få bragt sagerne i orden :taser:

Skal så siges at den blev solgt til en samler, så i bund og grund burde der ikke være nogen ko på isen, men har ikke siddet og gennemlæst reglerne før salget( faktisk kunne jeg ikke finde dem, derfor dette indlæg nu)

Nogen der kender reglerne, og har erfaring med dem ? :smile:

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 428 times

Re: Salg af våben som kræver blankvåben atest

Indlæg af Langenge » 16. dec 2014, 08:19

Når du sælger en eller anden tilladelseskrævende dims, skal du sikre dig, at køber har tilladelse.
Når der er tale om en generel tilladelse, som f.eks. samlertilladelse til blankvåben, så skal du blot sikre dig at køber HAR en sådan (ved at se den, evt. sammen med noget billed-ID).
Du har ikke pligt til at oplyse nogen som helst om, hvem der har købt et af dine blankvåben.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 16. dec 2014, 14:54

Hvorfor er det en træls sag?

Er du eller køber i klemme på nogen måde?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

S
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Indlæg af S » 16. dec 2014, 19:06

Kig på §16 stk. 2 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=158805. Når du sælger blankvåben skal du bare sørge for at få fremvist købers blankvåbentilladelse. Der er ikke nogen registrering af blankvåben og ingen yderligere blanketter eller formularer der skal udfyldes.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 233 times
Been thanked: 216 times

Indlæg af Kenned » 16. dec 2014, 23:12

Keld skrev:Hejsa

Jeg står i en lidt træls sag, da jeg for cirka 1 1/2 år siden solgte en dagger, men hvad er reglerne angående salg af sådan en fætter ?

Når jeg har blankvåben tilladelse, og sælge den videre, er det så ikke køber der skal stå for at søge, eller stå indenfor at have en tilladelse ?
Det er vel ikke min pligt at oplyse navn og adresse på en køber til politiet ?
Gik ud fra at det var købers ansvar at få bragt sagerne i orden :taser:

Skal så siges at den blev solgt til en samler, så i bund og grund burde der ikke være nogen ko på isen, men har ikke siddet og gennemlæst reglerne før salget( faktisk kunne jeg ikke finde dem, derfor dette indlæg nu)

Nogen der kender reglerne, og har erfaring med dem ? :smile:
Tjae, om ikke andet, så er en daggert vel ikke andet end en hirschfænger - om du tror du har haft den på en samlertilladelse eller ej, gør vel ikke at den absolut skal købes af én med blankvåbentilladelse, såfremt vedkommende har en anerkendelsesværdigt formål med den.

Det er jo kun hvis han vil hænge den op hjemme på væggen at den kræver tilladelse...

Hilsen Kenneth

Besvar