Hej drenge & piger, mænd & kvinder :)
Jeg har det sidste stykke tid søgt meget om våbenpåtegnelse da jeg gerne vil ud og skyde flugtskydning! men er der nogen her inde der kan fortælle reglerne for våbenpåtegnelse?
Hvad må man når man har den og hvad må man ikk, og hvordan får jeg den? må jeg selv køre med mit våben frem og tilbage? håber der er nogen der kan hjælpe lidt :)
Regler for våbenpåtegning ifm. flugtskydning?
-
- Newbie
- Interesser: flugtskydning
- Geografisk sted: aalborg
Regler for våbenpåtegning ifm. flugtskydning?
Senest rettet af Refraktorius 23. dec 2014, 08:41, rettet i alt 2 gange.
Begrundelse: Indlægget er flyttet til det korrekte forum og overskrift tilpasset en smule.
Begrundelse: Indlægget er flyttet til det korrekte forum og overskrift tilpasset en smule.
-
- Silver Member
- Interesser: Riffel- og pistolskydning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Re: Regler for våbenbetegnelse?
For at få våbenpåtegning (jeg fornemmer på dit indlæg at du ikke har jagttegn), skal du være medlem af en skytteforening, så det er første skridt.
I den skytteforening vil du have mulighed for at starte med at skyde med foreningens våben, og når du så har fundet ud af at det der flugtskydning rent faktisk er noget for dig, kan du gå videre til at købe dit eget våben.
For at få våbenpåtegning, skal du søge via foreningen, dvs. der skal udfyldes en blanket, som formanden skal underskrive. Med sin underskrift "godkender" han dig, så hvis han ikke synes at du bør have våben, kan han nægte at skrive under, og så må man prøve i en anden forening. Det er dog sjældent et problem, men de fleste formænd vil gerne lige kigge nye folk ud, så forvent ikke at søge om våbenpåtegning den første aften :-)
Når du så har fået dit eget våben, er det dit, og du må derfor selvfølgelig have det med hjemme, og tage det med frem og tilbage mellem hjem og skydebaner til træning eller konkurrencer. Du må også købe, transportere og opbevare ammunition til det. Både våben og ammunition skal selvfølgelig opbevares efter lovens krav (våbenskab). Hvis du ikke vil investere i våbenskab, er der i nogle foreninger mulighed for at have sit våben stående i foreningens boks, men det skal aftales med foreningen.
I den skytteforening vil du have mulighed for at starte med at skyde med foreningens våben, og når du så har fundet ud af at det der flugtskydning rent faktisk er noget for dig, kan du gå videre til at købe dit eget våben.
For at få våbenpåtegning, skal du søge via foreningen, dvs. der skal udfyldes en blanket, som formanden skal underskrive. Med sin underskrift "godkender" han dig, så hvis han ikke synes at du bør have våben, kan han nægte at skrive under, og så må man prøve i en anden forening. Det er dog sjældent et problem, men de fleste formænd vil gerne lige kigge nye folk ud, så forvent ikke at søge om våbenpåtegning den første aften :-)
Når du så har fået dit eget våben, er det dit, og du må derfor selvfølgelig have det med hjemme, og tage det med frem og tilbage mellem hjem og skydebaner til træning eller konkurrencer. Du må også købe, transportere og opbevare ammunition til det. Både våben og ammunition skal selvfølgelig opbevares efter lovens krav (våbenskab). Hvis du ikke vil investere i våbenskab, er der i nogle foreninger mulighed for at have sit våben stående i foreningens boks, men det skal aftales med foreningen.
Improvise, adapt, overcome!
-
- Newbie
- Interesser: gamle skydere
- Geografisk sted: Nordjylland
Re: Regler for våbenpåtegning ifm. flugtskydning?
Jeg fik i oktober(søgte den i maj , den har ligget et sted i lang tid tror jeg) en våbenpåtegning til flugt ,købte sidst i november en ny Sabatti og nu er mit spørgsmål er der ikke krav om foreningsaktivitet 4-6 gange om året som ved al anden skydning på foreningsplan ? kan ikke finde noget om det nogen steder 

You can run butt you will die tired
- Grendel
- Platin Member
- Interesser: Pistolskydning, IPSC
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 43 times
- Been thanked: 9 times
Det er vist kun pistol/revolver skyttere som er underlagt aktivitetskrav?Big bang skrev:Jeg fik i oktober(søgte den i maj , den har ligget et sted i lang tid tror jeg) en våbenpåtegning til flugt ,købte sidst i november en ny Sabatti og nu er mit spørgsmål er der ikke krav om foreningsaktivitet 4-6 gange om året som ved al anden skydning på foreningsplan ? kan ikke finde noget om det nogen steder
SKV vejledning
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin
Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.
lass es schwimmen in Benzin
Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.
-
- Bronze Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: Midt/Sydsjælland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 7 times
Det er formanden for den relevante jagt/skytteforening som søger om tilladelsen.
Men før vedkommende kan det, skal den samlede bestyrelse godkendes af politiet.
Begrundelsen er, at der skal være mindst én person som står inde for ansøgeren, det behøver altså ikke at være formanden selv.
De fleste foreninger forventer et vist aktivitetsniveau, selv om det ikke er et lovkrav, hvilket vel også er rimeligt. Hvad skal man med et våben, man ikke har tænkt sig at bruge
Men før vedkommende kan det, skal den samlede bestyrelse godkendes af politiet.
Begrundelsen er, at der skal være mindst én person som står inde for ansøgeren, det behøver altså ikke at være formanden selv.
De fleste foreninger forventer et vist aktivitetsniveau, selv om det ikke er et lovkrav, hvilket vel også er rimeligt. Hvad skal man med et våben, man ikke har tænkt sig at bruge

-
- Newbie
- Interesser: flugtskydning
- Geografisk sted: aalborg
Re: Regler for våbenbetegnelse?
K.M. skrev:For at få våbenpåtegning (jeg fornemmer på dit indlæg at du ikke har jagttegn), skal du være medlem af en skytteforening, så det er første skridt.
Nej har ikke jagt tegn, og synes det er tåbeligt at betale for, når nu jeg enlig kun vil gå op i konkurrencen på banen ;) Men mange tak for det gode svar, det besvarede jo alle min små spørgsmål :)
-
- Bronze Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: Midt/Sydsjælland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 7 times
En gang om året skal foreningerne bekræfte, hvem de har udstedt våbenpåtegning til.
Her vil man naturligt nok vurdere aktivitetsniveauet.
Da du i følge sagens natur ikke er så rutineret, er det en god ide at følges med en instruktør. Det har den yderligere fordel, at vedkommende vil kunne huske dig.
Hvis du på forhånd ved, at du ikke har tid i en periode, så meld det ud og lav evt. en aftale om at kontakte en instruktør/bestyrelsesmedlem, når du får tid igen.
En del af konceptet er, at man vil være sikker på, at folk ikke laver tåbeligheder med våben, som 'vi' har givet tilladelse til. Da du er rutineret skytte i andet regi, ville jeg ikke være nervøs for den del
.
Under alle omstændigheder er det en god ide, at drikke en øl/vand/kop kaffe med folk på banen. De fleste skytter er ganske hyggelige folk, og man får mulighed for selv at vurdere, om man har lyst til at fortsætte på den skydebane, og hvem man i givet fald vil skyde med.
Her vil man naturligt nok vurdere aktivitetsniveauet.
Da du i følge sagens natur ikke er så rutineret, er det en god ide at følges med en instruktør. Det har den yderligere fordel, at vedkommende vil kunne huske dig.
Hvis du på forhånd ved, at du ikke har tid i en periode, så meld det ud og lav evt. en aftale om at kontakte en instruktør/bestyrelsesmedlem, når du får tid igen.
En del af konceptet er, at man vil være sikker på, at folk ikke laver tåbeligheder med våben, som 'vi' har givet tilladelse til. Da du er rutineret skytte i andet regi, ville jeg ikke være nervøs for den del

Under alle omstændigheder er det en god ide, at drikke en øl/vand/kop kaffe med folk på banen. De fleste skytter er ganske hyggelige folk, og man får mulighed for selv at vurdere, om man har lyst til at fortsætte på den skydebane, og hvem man i givet fald vil skyde med.