Indførsel af blankvåben med erkendelsesværdigt formål

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 4 times
Been thanked: 11 times

Indførsel af blankvåben med erkendelsesværdigt formål

Indlæg af DeVille » 4. mar 2015, 15:59

Hej I alvidende mennesker.
Jeg så fra en udsendelse hvor man følger toldmyndighederne, end mand der landede i lufthavnen med en machete i kufferten. Da manden hverken havde import- eller blankvåbentilladelse tog tolderen (og politiet) den fra ham, mod at han kunne søge blankvåbentilladelse og derefter hente macheten på politikontoret.
Det der dog undrer mig er, at han netop argumenterede for at det ikke blot var et våben, men derimod et "værktøj til brug til skovhugning osv." Den gik dog ikke ifølge politimanden.

Dette er sakset fra http://www.justitsministeriet.dk/arbejd ... v%C3%A5ben
Indførsel af følgende typer af våben mv. kræver tilladelse fra politiet, jf. våbenbekendtgørelsens § 28, jf. våbenlovens § 1:

KLIP

skarpe eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm, dog kan dolke og knive, der skal anvendes i erhverv, til husholdningsbrug eller ved jagt, lystfiskeri eller sportsdykning, og som er udformet hertil, indføres uden tilladelse,
Har jeg overset noget, eller har manden med sin argumentation ikke været i sin gode ret til at indføre macheten uden tilladelse?

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Re: Indførsel af blankvåben med erkendelsesværdigt formål

Indlæg af Slettes3 » 4. mar 2015, 16:46

En machete er til at hugge lianer over med i junglen eller til andet "havearbejde". Den har været anvendt som våben til oprører for at nedkæmpe deres undertrykkere når ikke andet var til rådighed.

Men at man ikke måtte indføre den til DK uden importtilladelse og behørig blankvåben tilladelse havde jeg ikke lige set. De machetes jeg har set har været i frit salg her i DK.

Der er nok en tolder eller anden citronmåne som ønsker at overfortolke nogle bestemmelser.(sådan plejer det jo at være).

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 68 times
Been thanked: 82 times

Indlæg af MadsenRex » 4. mar 2015, 17:13

PeterLH skrev:Hej I alvidende mennesker.
Jeg så fra en udsendelse hvor man følger toldmyndighederne, end mand der landede i lufthavnen med en machete i kufferten. Da manden hverken havde import- eller blankvåbentilladelse tog tolderen (og politiet) den fra ham, mod at han kunne søge blankvåbentilladelse og derefter hente macheten på politikontoret.
Det der dog undrer mig er, at han netop argumenterede for at det ikke blot var et våben, men derimod et "værktøj til brug til skovhugning osv." Den gik dog ikke ifølge politimanden.

Indførsel af følgende typer af våben mv. kræver tilladelse fra politiet, jf. våbenbekendtgørelsens § 28, jf. våbenlovens § 1:

KLIP

skarpe eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm, dog kan dolke og knive, der skal anvendes i erhverv, til husholdningsbrug eller ved jagt, lystfiskeri eller sportsdykning, og som er udformet hertil, indføres uden tilladelse,
Har jeg overset noget, eller har manden med sin argumentation ikke været i sin gode ret til at indføre macheten uden tilladelse?
Jeg har personligt ringet til vagthavende i Kbh lufthavn, og han var helt overbevist om at knive med låsbare klinger samt totenslager vag helt forbudt ligemeget hvad.

Jeg fik dog med møje og besvær ham til at indse at han var på meget dybt vand!

Han sluttede dog af med, at vi har jo virkelig givet mange bøder for den slags....

Skræmmende!

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 4 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af DeVille » 4. mar 2015, 17:46

Tak for svarende. Jeg mente jo nok at den godt må indføres uden tilladelse.
Puha. Man skal da sørge for virkeligt selv at have styr på reglerne. Der straffes jo åbenbart rask væk på personlige meninger og fortolkninger.

KimCar
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt fiskeri outdoor natur våb
Geografisk sted: Sorø
Been thanked: 1 time

Indlæg af KimCar » 4. mar 2015, 18:01

Hvad kan vi gøre for at sikre at de rette myndigheder/personer bliver gjort opmærksom på den amatøragtige måde ordensmagten forvalter f.eks. knivloven på - det ovennævnte TV-klip burde danne grundlag for en henvendelse til Justitsministeren med krav om at reglerne indskærpes for politiet så de ikke overfortolker loven.
Nogen der har erfaring med den slags henvendelser ?

hilsen Kim
Kan du ikke afværge skandalen ?, så stil dig i spidsen for den - det er alligevel der alt det sjove sker

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member

Indlæg af MadsenRex » 4. mar 2015, 18:11

Man kan jo bare sige at vi ses i retten, så bliver de nok trætte af at tabe til sidst

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 7. mar 2015, 10:50

MadsenRex skrev:Man kan jo bare sige at vi ses i retten, så bliver de nok trætte af at tabe til sidst
Lige præcis. De fleste bliver lidt skræmte af al hurlumhejet og vælger at betale bøden. Men det der skal til er, at en borger vælger at lade være med at betale bøden. Så kommer han for en dommer, der forhåbentlig frifinder manden. Dette bør give anledning til selvransagelse hos toldvæsen og politi. Argumentet med "... at vi har givet mange bøder for det" svarer til at sige " jeg ved det passer, for jeg har sagt det så tit". Det holder ikke en meter.

Bemærk også, at en betalt bøde er en erkendelse af skyld i sigtelsen og endelig dom. Det betyder, at hvis man vælger at betale en bøde for noget, så vil det fremgå af kriminalregistret at man har erklæret sig skyldig i sigtelsen, og er dømt for overtrædelsen.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member

Indlæg af MadsenRex » 7. mar 2015, 12:06

Lassescout skrev:
MadsenRex skrev:Man kan jo bare sige at vi ses i retten, så bliver de nok trætte af at tabe til sidst
Lige præcis. De fleste bliver lidt skræmte af al hurlumhejet og vælger at betale bøden. Men det der skal til er, at en borger vælger at lade være med at betale bøden. Så kommer han for en dommer, der forhåbentlig frifinder manden. Dette bør give anledning til selvransagelse hos toldvæsen og politi. Argumentet med "... at vi har givet mange bøder for det" svarer til at sige " jeg ved det passer, for jeg har sagt det så tit". Det holder ikke en meter.

Bemærk også, at en betalt bøde er en erkendelse af skyld i sigtelsen og endelig dom. Det betyder, at hvis man vælger at betale en bøde for noget, så vil det fremgå af kriminalregistret at man har erklæret sig skyldig i sigtelsen, og er dømt for overtrædelsen.
Enig!

Vi kan jo aftale, at næste gang jeg rejser til USA og tager div knive med hjem, så melder i lig til tolden og politiet, så de står klar når jeg lander. Så kan vi jo tage den derfra,mødet ville altså være lidt sjovt.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 7. mar 2015, 13:12

Fint hvis du gider. Man skal jo vælge sine kampe, og hvis du har mod på det er det fint.

Selv er jeg en smule ophængt af studium og nyt arbejde her i foråret, så jeg kommer ikke til at kaste mig ud i den slags kampe før tidligst til sommer.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 13 times
Been thanked: 18 times

Indlæg af Sunscale » 7. mar 2015, 14:41

PeterLH skrev:

KLIP

Nu er det jo ikke nødvendigvis fordi jeg har noget imod at folk importere en lille machete for sjov, men som PeterLH selv har klippet ud, står der jo "dolke og knive..."

Hvis du tolker en machete som en kniv gælder knivloven jo:
Vores knvilov siger jo at, man ikke må besidde en kniv som overstiger 12 cm på offentligt tilgængelige arealer.

Hvis du tolker en machete som en dolk, burde du genoverveje at indføre den, da det nok ikke kan forsvares i retten...
Definitionen af en dolk:
-http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=dolk
kort kniv med én eller to ægge der bruges som redskab eller stikvåben
- Og ja, jeg kan godt læse, at der står 'bruges som redskab' men først i sætningen står der jo 'kort kniv', og så er vi jo tilbage ved knivloven :smile:

Det her er ikke min mening, men bare en 'i scenesættelse' af reglerne, for at belyse jer :smile:
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member

Indlæg af MadsenRex » 7. mar 2015, 14:57

Sunscale skrev:
PeterLH skrev:

KLIP

Nu er det jo ikke nødvendigvis fordi jeg har noget imod at folk importere en lille machete for sjov, men som PeterLH selv har klippet ud, står der jo "dolke og knive..."

Hvis du tolker en machete som en kniv gælder knivloven jo:
Vores knvilov siger jo at, man ikke må besidde en kniv som overstiger 12 cm på offentligt tilgængelige arealer.

Hvis du tolker en machete som en dolk, burde du genoverveje at indføre den, da det nok ikke kan forsvares i retten...
Definitionen af en dolk:
-http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=dolk
kort kniv med én eller to ægge der bruges som redskab eller stikvåben
- Og ja, jeg kan godt læse, at der står 'bruges som redskab' men først i sætningen står der jo 'kort kniv', og så er vi jo tilbage ved knivloven :smile:

Det her er ikke min mening, men bare en 'i scenesættelse' af reglerne, for at belyse jer :smile:
Mener du dermed, at jeg ikke må besidde en manchete hvis det er et anderkendelsesværdigt formål?

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 7. mar 2015, 15:17

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 13 times
Been thanked: 18 times

Indlæg af Sunscale » 7. mar 2015, 18:58

MadsenRex skrev:
Mener du dermed, at jeg ikke må besidde en manchete hvis det er et anderkendelsesværdigt formål?
Hæng i, det her bliver lidt langt :smile:

Våbenlovens § 4
§ 4. På offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende er det forbudt at bære eller besidde kniv eller dolk, medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse, til brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende anerkendelsesværdigt formål. Forbuddet omfatter dog ikke foldeknive med en klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i udfoldet position.
PeterLH skrev som original tråd, at havde han set en udsendelse, hvori der var en mand, som prøvede at indføre en machete gennem lufthavnen, og som ovennævnte citat fra våbenloven beskriver, er det ulovligt at bære eller besidde kniv eller dolk på offentligt tilgængelige steder, medmindre der er et anerkendelsesværdigt formål.
Så er det vel op til den enkelte politimand at vurdere om det er et anerkendelsesværdigt formål at vedkommende indfører en machetete, og det var egentligt den enkelte situation jeg svarede på

MEN

Du må jo godt som ganske almindelig borger, gå ned i din lokale jagt & fiskeri forretning, og købe en machete, og bruge den til et anerkendelsesværdigt formål, du må bare ikke tage den med andre steder uden anerkendelsesværdigt formål såsom fiskeri eller jagt.
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member

Indlæg af MadsenRex » 7. mar 2015, 19:04

Det ændre ikke ved, at du også må tage den med ind i landet, at de så har en anden praksis i eksempelvis lufthavnen, det gør det nødvendigvis ikke korrekt.
Jeg kan derfor tage de skarpe genstanden med hjem som jeg lyster, så længe jeg kan bevise at jeg skal bruge dem til jagt. Og ønsker jeg at tage en totenslager med hjem, er det også helt ok.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 7. mar 2015, 19:32

Sunscale skrev:
MadsenRex skrev:

Våbenlovens § 4
§ 4. På offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende er det forbudt at bære eller besidde kniv eller dolk, medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse, til brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende anerkendelsesværdigt formål. Forbuddet omfatter dog ikke foldeknive med en klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i udfoldet position.
PeterLH skrev som original tråd, at havde han set en udsendelse, hvori der var en mand, som prøvede at indføre en machete gennem lufthavnen, og som ovennævnte citat fra våbenloven beskriver, er det ulovligt at bære eller besidde kniv eller dolk på offentligt tilgængelige steder, medmindre der er et anerkendelsesværdigt formål.
Så er det vel op til den enkelte politimand at vurdere om det er et anerkendelsesværdigt formål at vedkommende indfører en machetete, og det var egentligt den enkelte situation jeg svarede på

MEN

Du må jo godt som ganske almindelig borger, gå ned i din lokale jagt & fiskeri forretning, og købe en machete, og bruge den til et anerkendelsesværdigt formål, du må bare ikke tage den med andre steder uden anerkendelsesværdigt formål såsom fiskeri eller jagt.
Du må da selfølgelig transportere dine indkøb til bopæl, eller til hvor du skal benytte dem, måske sågar afhænde dem. Tror du skal læse lidt videre i §§§'erne :smile:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member

Indlæg af MadsenRex » 7. mar 2015, 19:37

C-X skrev:
Sunscale skrev:
MadsenRex skrev:

Våbenlovens § 4

MEN

Du må da selfølgelig transportere dine indkøb til bopæl, eller til hvor du skal benytte dem, måske sågar afhænde dem. Tror du skal læse lidt videre i §§§'erne :smile:
Lige præcis, ligesom dine køkkenknive og champagnesabel!

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 7. mar 2015, 20:05

MadsenRex skrev:
Lassescout skrev:

Enig!

Vi kan jo aftale, at næste gang jeg rejser til USA og tager div knive med hjem, så melder i lig til tolden og politiet, så de står klar når jeg lander. Så kan vi jo tage den derfra,mødet ville altså være lidt sjovt.
Madsen skriv lige herinde, jeg donere gerne 20000 til advokatomkostninger, og filmer gerne deres ansigter når du lander med en kuffert fuld af knive, dolke, sabler og sidst men ikke mindst slagvåben der ikke kan bruges virkeligt men hænge på væggen :biggrin:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member

Indlæg af MadsenRex » 7. mar 2015, 20:08

Hæ hæ, omkostningerne til advokat er nok noget anklagemyndigheden må slås med når de taber[emoji23]

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 233 times
Been thanked: 216 times

Indlæg af Kenned » 7. mar 2015, 21:13

Da jeg skulle til Japan søgte jeg indførselstilladelse til et par sværd(som jeg ikke fik købt).

Da jeg var på stationen spurgte jeg for en sikkerheds skyld til det, og svaret var at man naturligvis må indføre de emner der går under "kræver et anerkendelsesværdigt formål", UDEN importtilladelse, da de jo er i fri handel.

De sagde dog også samtidig at det KUNNE være en god idé at søge indførselstilladelsen under alle omstændigheder, så man slap for diskussionen i lufthavnen.

jeg spurgte også til "hvad så hvis man falder over noget i udlandet, som man gerne vil have med hjem" ? Svaret var meget serviceorienteret: Ring til os, så vil vi gerne være behjælpelige med en tilladelse.

Det er dog 2 år siden - jeg ved ikke hvad sammenlægningen af våbenkontorerne har medført.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 7. mar 2015, 21:20

MadsenRex skrev:Hæ hæ, omkostningerne til advokat er nok noget anklagemyndigheden må slås med når de taber[emoji23]
Derfor jeg med glæde lægger 20 kilo :rolf: da jeg ikke regner med at skulle af med dem, men er stadig klar hvis du skulle tabe :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 14. mar 2015, 19:42

Bemærk at sagsomkostninger har to forskellige beregningsformer.

1. Den måde din advokat beregner sin tid og pris på
2. Det beløb retten tilkender dig i sagsomkostninger

De to ting hænger normalt ikke ret meget sammen med virkeligheden, advokaten tager typisk et voldsomt højt salær og retten tilkender dig et symbolsk beløb i sagsomkostninger.

Sååå, selvom man vinder sagen kan man godt stå med en træls omkostning bagefter - Men en erfaring rigere :giggle:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 116 times

Indlæg af Randy M » 27. mar 2015, 06:22

Nu har jeg lige læst lidt med, er det korrekt forstået at en machete ikke kræver blankvåben tilladelse, eller import tilladelse for den sags skyld, så længe den bliver brugt til et anderkendelses værdigt formål ( f.eks have arbejde ). Jeg kunne nemmelig godt tænke mig at give en i gave, jeg har selv blankvåben tilladelse, men det har ham jeg vil give den til ikke. Han skal rent faktisk bruge den til have arbejde, så det er ikke bare for at finde et smuthul. Han så den jeg har, og sagde at han virkelig godt kunne bruge sådan en til afgrening og i haven.

Lige en sidste ting, kan se at totenslæger ( indsæt stave kontrol ) bliver nævnt, har altid troet at de var totalt ulovlige. Under hvilken omstændigheder er disse lovlige?

Hav en dejlig dag derude :)

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member

Indlæg af MadsenRex » 29. mar 2015, 12:33

Nicolai skrev:Nu har jeg lige læst lidt med, er det korrekt forstået at en machete ikke kræver blankvåben tilladelse, eller import tilladelse for den sags skyld, så længe den bliver brugt til et anderkendelses værdigt formål ( f.eks have arbejde ). Jeg kunne nemmelig godt tænke mig at give en i gave, jeg har selv blankvåben tilladelse, men det har ham jeg vil give den til ikke. Han skal rent faktisk bruge den til have arbejde, så det er ikke bare for at finde et smuthul. Han så den jeg har, og sagde at han virkelig godt kunne bruge sådan en til afgrening og i haven.

Lige en sidste ting, kan se at totenslæger ( indsæt stave kontrol ) bliver nævnt, har altid troet at de var totalt ulovlige. Under hvilken omstændigheder er disse lovlige?

Hav en dejlig dag derude :)
En totensläger er lovlig til eksempelvis fiskeri og jagt, hvor man afliver en gråand med den eller du "gokker" fisken en på skallen når du har hevet den i land.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 233 times
Been thanked: 216 times

Indlæg af Kenned » 29. mar 2015, 22:06

MadsenRex skrev:
En totensläger er lovlig til eksempelvis fiskeri og jagt, hvor man afliver en gråand med den eller du "gokker" fisken en på skallen når du har hevet den i land.
Jeps - de bliver ofte kaldt en "priest", men det er bare et pænere navn :biggrin:

Faktisk lidt 'sjovt' at man uden vider kan købe den slags "meget farlige slagvåben :rolf: "

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Lasse68 » 30. mar 2015, 02:42

Og hvis man bliver taget nede i gaden kl 0230 med sådan en kølle i lommen, så er det rigtigt godt hvis man også har en 3-4 døde gråænder i den anden lomme.

Sent from my iPhone using Fat fingers
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Besvar