Har lige været importprocessen igennem, og vil blot opdatere info.
Så vidt jeg kan se har den digitale ansøgning ikke ændret sig markant siden 2015, hverken for import af våben eller for ansøgning om våbentilladelser.
I forbindelse med import af en riffel fra Tyskland, har jeg været i kontakt med ACV for at få afklaret den korrekte procedure.
Processen med at skulle printe, underskrive og scanne samtykkeerklæringen er fortsat nødvendig.
Ved import af våben skal der både ansøges om importtilladelse og våbentilladelse. Det sker blandt andet for at ACV kan sammenholde informationerne fra de to ansøgninger, specielt sælgerens adresse, hvor der skal angives en kommune, men det er kun muligt at vælge fra Danmark.
Jeg valgte at lave importansøgning først og så ansøgning om våbentilladelse, men umiddelbart har jeg ikke opfattelsen at rækkefølgen er væsentlig, blot at de foretages på nogenlunde samme tidspunkt.
Gennemfør ansøgning om våbenimport, hvor der på sidste side vedhæftes den printede, underskrevne og indscannede samtykkeerklæring.
Gå derefter videre med ansøgning om våbentilladelse, og under punktet "Sælger" vælges "Registreret virksomhed".
For udenlandske sælgere, skal der under punktet "CVR-nr." sættes en bindestreg (-) og under punktet "Kommune" vælges ansøgerens egen kommune. Derudover angives sælgerens udenlandske informationer (virksomheds navn, adresse, postnummer og By.
ACV kan så sammenligne med oplysningerne fra import ansøgningen, og kan se at den valgte kommune stemmer overens.
I forbindelse med selve hjemtagningen, skal ansøgerens selv kontrollere at våben og importtilladelse stemmer, og efter hjemkomst underskriver ansøgeren selv importtilladelsen, scanner denne og sender den til ACV via Borger.dk.
Jævnfør ACV er det IKKE nødvendigt at stoppe ved grænsen eller at få det importerede våben attesteret på politistationen, da ingen af parterne behøver at blive involveret.