Råder "Krudtslam" sine læsere forsvarligt? (tomme hylstre)

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Råder "Krudtslam" sine læsere forsvarligt? (tomme hylstre)

Indlæg af Agamemnon » 29. mar 2015, 20:18

I det seneste nummer af Danske Sortkrudtskytters medlemsblad "Krudtslam", kan man finde følgende vejledning omkring opbevaring af patronhylstre.
Krudtslam.jpg
Krudtslam.jpg (60.05 KiB) Vist 8723 gange
Det er meget muligt at jeg har sovet i timen... Faktisk ville det glæde mig utroligt, hvis dét var tilfældet, da jeg mener at våbenbekendtgørelsens bestemmelser om opbevaring af tomme patronhylstre er HELT hen i vejret.

Ikke desto mindre, så er jeg bekymret for at Danske Sortkrudtskytter råder deres medlemmer til at opbevare deres tomme patronhylster, i strid med loven.

Jeg hørte, på et tidspunkt at "nogen" havde kontaktet JM med henblik på at få en afklaring, dispensation eller lovændring. Jeg har dog aldrig set dette bekræftet på skrift.

Umiddelbart er bestemmelserne ikke til at misforstå.
Våbenloven skrev:§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.
3) ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler,

Våbenbekendtgørelsen skrev:§ 22. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 16, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4. Opbevaring kan ske sammen med skydevåben.
Hvilket er ensbetydende med at medlemmer, der ukritisk følger anvisningerne i "Krudtslam" risikerer at rage uklar med gældende
opbevaringsregler.

Er der nogen, der er mere opdaterede, end jeg er? :what:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 109 times
Been thanked: 91 times

Re: Råder "Krudtslam" sine læsere forsvarligt?

Indlæg af BentxBetjent » 29. mar 2015, 21:00

Jeg mener faktisk der var nogen der havde fået svaret, kan dog ikke finde tråden.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)

Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 29. mar 2015, 21:04

Jeg mener også at der var tale om at hylstre uden funktionelle fænghætter er bare metal, hvorimod hylstre med aktive fænghætter skal opbevares som eksplosivstoffer. Jeg husker dog ikke om det var fra den lokale politistation eller JM :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator

Indlæg af Agamemnon » 29. mar 2015, 21:26

LapuaMagnum skrev:Jeg mener også at der var tale om at hylstre uden funktionelle fænghætter er bare metal, hvorimod hylstre med aktive fænghætter skal opbevares som eksplosivstoffer. Jeg husker dog ikke om det var fra den lokale politistation eller JM :smile:

mvh
Der har været mange versioner oppe at vende om at hylstrene kun skulle i skab hvis: der var isat fænghætte, hvis de var klargjorte mhp. genladning, hvis de var sorterede osv.... Men hvor er dét retsgyldige dokument, der gør skytten/våbenejeren straffri, for handlinger efter disse fortolkninger?

Hvis der ikke eksisterer et sådant, så er det næppe helt forsvarligt, at vejlede alle landets sortkrudtskytter, som det er sket hér.

Edmund Burke, 1729-1797.

KnT
Banned
Banned
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Indlæg af KnT » 29. mar 2015, 22:14

det er rigtigt nok som søren skriver

der er Våbenbekendtgørelsen stk 1 og 2 så du skal har fra våbenloven

Våbenbekendtgørelsen
§ 22. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d og i denne bekendtgørelses
§ 16, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.

Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk

Våbenloven
§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.
Senest rettet af KnT 29. mar 2015, 22:26, rettet i alt 4 gange.

MNL
Newbie
Newbie
Interesser: våben
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 4 times

Indlæg af MNL » 29. mar 2015, 22:14

Agamemnon skrev:
LapuaMagnum skrev:Jeg mener også at der var tale om at hylstre uden funktionelle fænghætter er bare metal, hvorimod hylstre med aktive fænghætter skal opbevares som eksplosivstoffer. Jeg husker dog ikke om det var fra den lokale politistation eller JM :smile:

mvh
Der har været mange versioner oppe at vende om at hylstrene kun skulle i skab hvis: der var isat fænghætte, hvis de var klargjorte mhp. genladning, hvis de var sorterede osv.... Men hvor er dét retsgyldige dokument, der gør skytten/våbenejeren straffri, for handlinger efter disse fortolkninger?

Hvis der ikke eksisterer et sådant, så er det næppe helt forsvarligt, at vejlede alle landets sortkrudtskytter, som det er sket hér.
http://www.skytten.dk/Default.aspx?ID=1 ... ewsId=2812

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator

Indlæg af Agamemnon » 29. mar 2015, 22:32

KnT skrev:det er rigtigt nok som søren skriver

Våbenbekendtgørelsen
22. Våben og ammunition mv der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d og i denne bekendtgørelses § 16, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.

Våbenloven
§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
Dét er ikke korrekt.
Våbenloven beskriver hvad der er omfattet af begrebet "ammunition til skydevåben"
Våbenbekendtgørelsens opbevaringsbestemmelser definerer så, under hvilke forhold de pågældende genstande skal opbevares.

Helt kort:
Omfattet af våbenloven er, jvf. §1 stk.1 nr.3 "ammunition til skydevåben", herunder nævnes specifikt patronhylstre.
Våbenbekendtgørelsen fastsætter obevaringskravet for "ammunition til skydevåben" i §22 stk. 2, som: "sikringsskab eller boksrum, som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4"

Edmund Burke, 1729-1797.

KnT
Banned
Banned

Indlæg af KnT » 29. mar 2015, 22:42

Agamemnon skrev:
KnT skrev:det er rigtigt nok som søren skriver

Våbenbekendtgørelsen
22. Våben og ammunition mv der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d og i denne bekendtgørelses § 16, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.

Våbenloven
Dét er ikke korrekt.
Våbenloven beskriver hvad der er omfattet af begrebet "ammunition til skydevåben"
Våbenbekendtgørelsens opbevaringsbestemmelser definerer så, under hvilke forhold de pågældende genstande skal opbevares.

Helt kort:
Omfattet af våbenloven er, jvf. §1 stk.1 nr.3 "ammunition til skydevåben", herunder nævnes specifikt patronhylstre.
Våbenbekendtgørelsen fastsætter obevaringskravet for "ammunition til skydevåben" i §22 stk. 2, som: "sikringsskab eller boksrum, som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4"

du har ret :respekt:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 29. mar 2015, 22:44

Tjah...

Lige nu SKAL tomme hylstre opbevares i våbenskab.
Det kan være JM ændrer det på et tidspunkt, men lige nu er det ulovligt at opbevare dem udenfor våbenskab.

Den første der bliver tiltalt for denne overtrædelse, er dog nogenlunde sikker på at blive frikendt, da tomme hylstre opbevares "ulovligt" på stort set alle landets skydenalæg, incl. dem politiet selv benytter. Derfor vil der næppe blive rejst sigtelse.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator

Indlæg af Agamemnon » 29. mar 2015, 23:00

Fast Fumble skrev:Tjah...

Det kan være JM ændrer det på et tidspunkt, men lige nu er det ulovligt at opbevare dem udenfor våbenskab.

Den første der bliver tiltalt for denne overtrædelse, er dog nogenlunde sikker på at blive frikendt, da tomme hylstre opbevares "ulovligt" på stort set alle landets skydenalæg, incl. dem politiet selv benytter. Derfor vil der næppe blive rejst sigtelse.
Jeg er på alle måder enig og håber det samme.... Jeg håber bare ikke at det bliver en læser af "Krudtslam", der uforvarent bliver prøveklud :impatient:

Edmund Burke, 1729-1797.

KnT
Banned
Banned

Indlæg af KnT » 29. mar 2015, 23:04

Agamemnon skrev:
Fast Fumble skrev:Tjah...

Jeg er på alle måder enig og håber det samme.... Jeg håber bare ikke at det bliver en læser af "Krudtslam", der uforvarent bliver prøveklud :impatient:

jeg har sendt en mail til søren om det med henvis til
og sendt en mail til min medlemmer om at de skal ind i våbenskabet

våbenloven

Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer

Herved bekendtgøres lov om våben og eksplosivstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 704 af 22. juni 2009, med de ændringer, der følger af § 1 i lov nr. 538 af 26. maj 2010, § 1 i lov nr. 413 af 9. maj 2011, lov nr. 274 af 27. marts 2012 og §§ 1 og 3 i lov nr. 564 af 18. juni 2012.

3) ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler,

4) håndgranater, bomber, miner og lignende våben, der virker ved en gennem eksplosion fremkaldt trykvirkning eller udslyngning af smålegemer,

5) patroner, ampuller og spraydåser samt lignende genstande, der ved spredning af stoffer er beregnet til at virke skadevoldende, bedøvende eller irriterende i kortere tid efter eksponeringen,

6) eksplosivstoffer (eksplosive stoffer og eksplosivstofholdige genstande),

7) armbrøster og slangebøsser,

8) signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben,

9) lyddæmpere, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben,

10) optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben eller armbrøster.

Stk. 2. Undtaget fra forbuddet er:

a) Luft- og fjederbøsser, bortset fra de i stk. 1, nr. 7, nævnte, og ammunition hertil,

b) kulsyredrevne hardball- og paintballvåben,

c) indstikningspatroner af kaliber ikke over 4,5 mm og dertil hørende ammunition med kugleformet projektil og patronlængde ikke over 12 mm,

d) slagteapparater, der udelukkende kan anvendes til slagtning, og ammunition, der udelukkende kan anvendes dertil,

e) pyrotekniske artikler.

våbenbekendtgørelsen

Opbevaring
§ 22. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 16, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.

Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4. Opbevaring kan ske sammen med skydevåben.

Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.

Stk. 4. Opbevaring af flere end 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller af flere end 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal finde sted efter følgende regler:

1) Opbevaringen skal ske i et støbt boksrum med et sikringsniveau, der svarer til en godkendelse i mindst EN 1143-1 grade 1, eller i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.

2) Der skal installeres automatisk indbrudsalarmeringsanlæg, hvorfra alarm skal indgå til en af Rigspolitiet godkendt døgnbemandet kontrolcentral.

Stk. 5. Nøgler til boksrum, sikringsskab mv. skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.

Stk. 6. Politidirektøren kan under henvisning til sikkerhedsmæssige forhold, herunder bl.a. mængden af opbevarede våben, bygningsmæssige forhold, tilkørselsforhold og udrykningsafstand, stille yderligere krav til våbenopbevaringen.

Stk. 7. Politidirektøren kan under særlige omstændigheder meddele dispensation fra bestemmelserne i stk. 3-4.

Stk. 8. Ved særligt farlige skydevåben forstås navnlig følgende våben:

1) Pistoler, herunder enkeltskudspistoler, selvladepistoler og revolvere, bortset fra forladevåben.

2) Halv- og fuldautomatiske skydevåben.

3) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindre end 55 cm.

4) Glatløbede haglgeværer, som er omfattet af våbenlovens § 2 a, stk. 2.

Stk. 9. Uanset bestemmelsen i § 18, stk. 1, kan personer, der tilhører samme husstand, benytte fælles sikringsskab, boksrum mv

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 29. mar 2015, 23:15

Jeg er af den overbevisning at hylstrene skal i skabet. men ud fra de to tekster kan jeg læse at man i Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer så sidestilles ammunition og komponenter.
I våbenbekendtgørelsen stir der kun at ammunition skal være låst inde.
hvor står der så at fænghætter og krudt skal være låst inde ?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator

Indlæg af Agamemnon » 29. mar 2015, 23:25

Raptor357 skrev:hvor står der så at fænghætter og krudt skal være låst inde ?
I bekendtgørelse om eksplosivstoffer §§ 5 & 6.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Raptor357 » 29. mar 2015, 23:41

Agamemnon skrev:
Raptor357 skrev:hvor står der så at fænghætter og krudt skal være låst inde ?
I bekendtgørelse om eksplosivstoffer §§ 5 & 6.
Super
Så skal jeg bare finde det hvor der står hylstrene skal være låst inde. jeg har før set det, jeg skal bare finde det igen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator

Indlæg af Agamemnon » 29. mar 2015, 23:59

Raptor357 skrev: Super
Så skal jeg bare finde det hvor der står hylstrene skal være låst inde. jeg har før set det, jeg skal bare finde det igen.
Der er en henvisning til det i første indlæg i tråden.

Edmund Burke, 1729-1797.

KnT
Banned
Banned

Indlæg af KnT » 30. mar 2015, 14:08

jeg har haft en samtale med søren og dem som tro at patron hylster skal være i våbenskab er helet gal på den og kan ikke læse en lovtest. (jeg er godt nok ordblind men) så jeg har snakket med midt&vestjylland våbenkontor om sagen og de vil ikke sige om de måtte være uden for våbenskab men vil komme med en svare efter påske på skifte. ham jeg snakket med der ned hade hans tomme hylster i skabet

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 30. mar 2015, 14:40

KnT skrev:jeg har haft en samtale med søren og dem som tro at patron hylster skal være i våbenskab er helet gal på den og kan ikke læse en lovtest. (jeg er godt nok ordblind men) så jeg har snakket med midt&vestjylland våbenkontor om sagen og de vil ikke sige om de måtte være uden for våbenskab men vil komme med en svare efter påske på skifte. ham jeg snakket med der ned hade hans tomme hylster i skabet
Lovteksten er ganske klar, hylstre skal i skabet.

At det så er en tosset tekst og helt ude i hampen er en anden sag.

Læg mærke til stk 3 i loven og stk 2 bekendtgørelsen. Jeg ved ikke hvem Søren er eller hvilke forudsætninger han har, men lige her er der altså ikke så pokkers meget at fortolke på...
§ 22. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 16, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator

Indlæg af Agamemnon » 30. mar 2015, 15:25

Bofhenator skrev: Jeg ved ikke hvem Søren er eller hvilke forudsætninger han har
Han er formand for Danske Sortkrudtskytter, hvilket gør sagen endnu mere bekymrende, da hans medlemmer må forventes at tillægge hans udsagn betydelig vægt, kva hans hverv.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 30. mar 2015, 15:27

Agamemnon skrev:
Bofhenator skrev: Jeg ved ikke hvem Søren er eller hvilke forudsætninger han har
Han er formand for Danske Sortkrudtskytter, hvilket gør sagen endnu mere bekymrende, da hans medlemmer må forventes at tillægge hans udsagn betydelig vægt, kva hans hverv.
Træls
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

KnT
Banned
Banned

Indlæg af KnT » 30. mar 2015, 16:13

jeg vil råde ALLE som få krudtslam og så ikke vil gi søren Poulsen ret i at tomme hylster må opbevares uden for våbenskabet om at send ham en mail om det, da jeg som en mand ikke kan overbevis ham om det. hans mail kan få på pm. jeg afvendt svare fra våbenkontor så gå jeg vider til ham nå jeg har det.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 30. mar 2015, 16:17

Når man er hjemme må man gerne have patronhylstrene liggende frit fremme. Dvs at skulle politiet tilfældigvis komme forbi og man har hylstrene liggende fremme er det altså ikke ulovligt ligesom det heller ikke er ulovligt at have sine våben fremme når man er hjemme. Det der er tale om når man IKKE selv er hjemme. Så skal man kunne påvise HVOR det er man opbevare sine våben med ammunition, hylstre mv over for ordens-overmagten.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Raptor357 » 30. mar 2015, 16:19

Jeg ser bare ikke hylstre nævnt i §22, kun ammunition. et hylster er ikke ammunition men en ammunitions komponent. men bliver i §1 bliver ammunition og komponenter sidestillet i forbindelse med hvem der må være i besiddelse af det.

KnT
Banned
Banned

Indlæg af KnT » 30. mar 2015, 16:26

Raptor357 skrev:Jeg ser bare ikke hylstre nævnt i §22, kun ammunition. et hylster er ikke ammunition men en ammunitions komponent. men bliver i §1 bliver ammunition og komponenter sidestillet i forbindelse med hvem der må være i besiddelse af det.
jeg ved svare på om man skal forstå Opbevaring af ammunition til skydevåben skal forstå som kun ammunition til skydevåben eller der skal forstå
ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member
Interesser: gamle Luftvåben/våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Keldda » 30. mar 2015, 16:28

Raptor357 skrev:Jeg ser bare ikke hylstre nævnt i §22, kun ammunition. et hylster er ikke ammunition men en ammunitions komponent. men bliver i §1 bliver ammunition og komponenter sidestillet i forbindelse med hvem der må være i besiddelse af det.
Helt rigtigt , forvirringen kommer af at disse to ting blandes sammen , men hvis nogen har fået en bøde for at opbevare hylstre i et almindeligt skab eller skuffe bør de råbe op nu.
Det er klart som ,,,,,, blæk
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket

Brugeravatar
Warrernoia
Silver Member
Silver Member
Interesser: Håndskydevåben
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Warrernoia » 30. mar 2015, 20:42

Raptor357 har ret. Lad være med at selvstramme og overfortolke begrænsninger, som rent faktisk ikke står i loven. Våbenloven grupperer komponenter med ammo i forb. med besiddelse, indførsel og fremstilling. Bekendtgørelsen stiller et generelt krav om utilgængelighed af alle våben og ammo-dele. Dette generelle krav præciseres og strammes så for en udvalgt delmængde dvs komplet ammo og eksplosiver (fænghætter, krudt) i eksplosivbekendtgørelsen.
Hvis bekendtgørelsen ville ligestille komplet ammo og hylstre, skulle den samme formulering være benyttet. Ammunition og dele hertil er IKKE det samme.
En låst dør er derfor tilstrækkelig utilgængelighed for de tilbageværende komponenter (hylstre)
Hvis man vil råbe BRAND skal man måske prikke de skydebaner på skulderen, hvor hylstre kan findes på jorden eller i spande og hvor offentligheden har uhindret adgang. De har ifølge loven et reelt problem. Ikke en skytte eller genlader, som har afskudte hylstre liggende i sit hjem.

/Warrernoia
"Once the monkeys learn they can vote themselves bananas, they'll never climb another tree.", Robert Heinlein

Besvar