Fornyelse af blankvåbentilladelse (tåbeligt politi-IT)

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 17 times

Fornyelse af blankvåbentilladelse (tåbeligt politi-IT)

Indlæg af Ninja_Moose » 12. apr 2015, 20:37

Jeg ville lige fornye min blankvåbentilladelse, da den snart udløber, og ser på politiets hjemmeside, at den slags SKAL fornyes digitalt.
Så jeg vælger naturligvis "Ansøgning om fornyelse eller erstatning af våbentilladelse." som punktet hedder på deres hjemmeside.

Efter at have udfyldt alle mine personlige oplysninger, samt naturligvis journalnummeret fra den gamle tilladelse, bliver jeg mødt af følgende skærmbillede:
fjollet_politi_1.PNG
fjollet_politi_1.PNG (43.65 KiB) Vist 5585 gange
Øhh okay, det er da lidt sært at skulle vælge fabrikationsnummer, fabrikat, model, kaliber, patronantal og diverse længder, på en tilladelse der så fint hedder
"Samlertilladelse - blankvåben uden antal"

Det næste skærmbillede er snart lige så sært... :puke:
fjollet_politi_2.PNG
fjollet_politi_2.PNG (26.64 KiB) Vist 5585 gange
...for hvad er formålet? og hvorfor er det relevant ved fornyelse af en tilladelse??

Jeg forventer ikke der er nogen der har svar på dette, men det er da lidt langt ude at man tvinges til at bruge et så ufærdigt og ringe system til ansøgning om nye og/eller fornyelse af gamle våbentilladelser.

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 24 times
Been thanked: 100 times

Re: Fornyelse af blankvåbentilladelse (tåbeligt politi-IT)

Indlæg af Overtroldmand » 12. apr 2015, 20:56

Ninja_Moose skrev:Jeg ville lige fornye min blankvåbentilladelse, da den snart udløber, og ser på politiets hjemmeside, at den slags SKAL fornyes digitalt.
Så jeg vælger naturligvis "Ansøgning om fornyelse eller erstatning af våbentilladelse." som punktet hedder på deres hjemmeside.

Efter at have udfyldt alle mine personlige oplysninger, samt naturligvis journalnummeret fra den gamle tilladelse, bliver jeg mødt af følgende skærmbillede:
fjollet_politi_1.PNG
Øhh okay, det er da lidt sært at skulle vælge fabrikationsnummer, fabrikat, model, kaliber, patronantal og diverse længder, på en tilladelse der så fint hedder
"Samlertilladelse - blankvåben uden antal"

Det næste skærmbillede er snart lige så sært... :puke:
fjollet_politi_2.PNG
...for hvad er formålet? og hvorfor er det relevant ved fornyelse af en tilladelse??

Jeg forventer ikke der er nogen der har svar på dette, men det er da lidt langt ude at man tvinges til at bruge et så ufærdigt og ringe system til ansøgning om nye og/eller fornyelse af gamle våbentilladelser.
Der er åbenbart kommet et nyt ladesystem der hedder 'pumpgun' :-). Tror du bare kunne have udfyldt 'Ansøgning om tilladelse til at bære/anvende blankvåben.'. Den er også gået i ged, nu er det 'bære/anvende', men ikke erhverve og besidde (som der står på min blankvåbenstilladelse).
Senest rettet af Overtroldmand 12. apr 2015, 22:19, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 12. apr 2015, 21:59

Både leveraction og pumpgun er repetervåben... Hvad er det nu for noget fis.
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Marius
Moderator
Moderator
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 12. apr 2015, 22:36

Kruffe skrev:Både leveraction og pumpgun er repetervåben... Hvad er det nu for noget fis.
Pumpguns er nok næste skive af salamien
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 12. apr 2015, 22:37

Marius skrev:
Kruffe skrev:Både leveraction og pumpgun er repetervåben... Hvad er det nu for noget fis.
Havde samme tanke... derefter leveractions....
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 12. apr 2015, 22:41

Det bliver i øvrigt interessant at se hvordan de takler det med fornyelser. Ved de sidste par tilladelser jeg har fået fornyet (blankvåben og genladetilladelse) fik jeg et venligt brev fra rigspolitiet, som jeg bare skulle underskrive og sende ind, hvorefter jeg fik min fornyede tilladelse. Det var go' service, og det ville være en skam hvis den forsvandt. Det burde vel kunne erstattes med noget NemPost og NemID, i stedet for at man selv skal ind og fylde oplysninger i.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 12. apr 2015, 23:20

Kruffe skrev:
Marius skrev:
Havde samme tanke... derefter leveractions....
På ansøgningen til min Troy PAR (pump action rifle), er anført repeter. Det regner jeg ikke med giver anledning til nogen som helst problemer. :razz:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 13. apr 2015, 08:59

Min Marlin 336T er også ansøgt som repeter. Det kan være at det er derfor det snart har taget dem en måned at behandle ansøgningen... Men, grunden er nok snarere at de bare har travlt her op til bukkejagten.

Jeg nægter dog at tro på at rigspolitiet/justitsministeriet seriøst kunne finde på at begynde at lave indgreb (det være sig administrative eller direkte lovmæssige) mod enkelte former for repeter våben; herunder pump- og leveraction. Det virker ganske enkelt fór halvbagt og useriøst - og jeg kan ikke set bare ét teknisk argument for at man skulle ønske at begrænse adgangen til én form for repeter våben frem for en anden. Men, på den anden side; der var jo heller ikke de store tekniske argumenter for at forbyde låse på EDC lovlige knive - udover en enkelt grådig importørs, ekstremt gennemskuelige, forsøg på at mele sin egen kage :puke:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Holten101
Gold Member
Gold Member
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Been thanked: 41 times

Indlæg af Holten101 » 13. apr 2015, 09:21

Pump guns er utvivlsomt næste skive....dernæst straight-pull (Blazerdrenge beware :nutkick: ). Leveractions ser bare ikke onde nok ud....så de går nok under radaren lidt tid endnu.

On topic:
Det ser ud til at de har sendt deres digitale system på "gaden" i halvfærdig tilstand....der burde være tid til lidt kvalitetssikring når de alligevel bare sidder og fiser den af i ATK vognen.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Patrold
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: riffel/hagl / jagt / skydning
Geografisk sted: djursland
Has thanked: 84 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af Patrold » 13. apr 2015, 09:29

Der er en artikel på Danmarks Jægerforbunds hjemmeside, om hvordan det skal udfyldes.

www.jaegerforbundet.dk

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 13. apr 2015, 13:12

Man skulle tro systemet var lavet af PestDanmark. :wall:

Hehe
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 13. apr 2015, 18:27

Holten101 skrev:Pump guns er utvivlsomt næste skive....dernæst straight-pull (Blazerdrenge beware :nutkick: ). Leveractions ser bare ikke onde nok ud....så de går nok under radaren lidt tid endnu.

On topic:
Det ser ud til at de har sendt deres digitale system på "gaden" i halvfærdig tilstand....der burde være tid til lidt kvalitetssikring når de alligevel bare sidder og fiser den af i ATK vognen.

Cheers

Denne her ser ond ud:

Billede

http://www.mossberg.com/product/rifles- ... -spx/41026

Jeg får i hvert fald ondt af at kigge på den... Og, på baggrund af reviews har Mossberg her formået at fremstille ikke bare den grimmeste - men også en af de ringeste - leveraction rifler på markedet.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 13. apr 2015, 18:48

Derudover ser den direkte ubehagelig ud, at skyde med også. Den udstråler alt andet end ergonomi og lækkert greb.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 13. apr 2015, 18:53

C-X skrev:Derudover ser den direkte ubehagelig ud, at skyde med også. Den udstråler alt andet end ergonomi og lækkert greb.
Den udstråler intet andet end; "Jeg er en 16-årig mallninja hvis mor ikke vil lade mig købe en AR-15"...

Holten101
Gold Member
Gold Member
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Been thanked: 41 times

Indlæg af Holten101 » 13. apr 2015, 19:02

Elbæk skrev:
Holten101 skrev:Pump guns er utvivlsomt næste skive....dernæst straight-pull (Blazerdrenge beware :nutkick: ). Leveractions ser bare ikke onde nok ud....så de går nok under radaren lidt tid endnu.

On topic:

Cheers

Denne her ser ond ud:

Billede

Jeg får i hvert fald ondt af at kigge på den... Og, på baggrund af reviews har Mossberg her formået at fremstille ikke bare den grimmeste - men også en af de ringeste - leveraction rifler på markedet.
Puha....det kostede en Samarin :puke:

Men et glimrende eksempel på hvor langt folk er villige til at gå for "tacticool".

Cheers

Til OP...jeg håber dit forny-blankvåbentilladelse-projekt ender lykkeligt på trods af vores forsøg på at afspore tråden :modbat:
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 13. apr 2015, 19:23

Holten101 skrev:
Elbæk skrev:

On topic:

Cheers

Denne her ser ond ud:

Billede

Puha....det kostede en Samarin :puke:

Men et glimrende eksempel på hvor langt folk er villige til at gå for "tacticool".

Cheers

Til OP...jeg håber dit forny-blankvåbentilladelse-projekt ender lykkeligt på trods af vores forsøg på at afspore tråden :modbat:
Tatcicool/tacticlown...

Det værste er at se den mængde af YouTube videoer, hvor bumsede overvægtige teenage drenge står og udråber 464 SPX til at være "The most awesome rifle ever!" Altimens de har den ene funkfejl efter den anden - samtidig med at bagsigtet popper af med jævne mellemrum.

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 13. apr 2015, 20:14

Vores allesammens Rigbymauser havde givet dem en gang smæk, med et afbrækket træskæfte fra en nedslidt engelsk side-by-side riffel anno 18-hundrede-hvidkål! :modbat:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 13. apr 2015, 20:28

C-X skrev:Vores allesammens Rigbymauser havde givet dem en gang smæk, med et afbrækket træskæfte fra en nedslidt engelsk side-by-side riffel anno 18-hundrede-hvidkål! :modbat:
Det lyder da som en hyggelig sport... Det må være passende at akkompagnere slig aktivitet med en veludstyret picknick kurv og et par kølige flasker halvtør chardonnay af acceptabel kvalitet :alcohol:

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Ninja_Moose » 13. apr 2015, 21:51

Hehe i forstår da at afspore en tråd folkens :blink:
Men ja den er satme grim den mossberg :puke:

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Ninja_Moose » 13. apr 2015, 21:55

Patrold skrev:Der er en artikel på Danmarks Jægerforbunds hjemmeside, om hvordan det skal udfyldes.

http://www.jaegerforbundet.dk
Det er en ganske fin guide de har der, til ansøgning om nyt våben, men den duer ikke ret godt til fornyelse af en eksisterende blankvåbentilladelse :blink:

Ellers tak for linket :smile:

Patrold
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: riffel/hagl / jagt / skydning
Geografisk sted: djursland
Has thanked: 84 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af Patrold » 14. apr 2015, 10:45

https://www.politi.dk/vaaben/HTML/index ... ype=p70480

Et link til politiets side, men som jeg læser er det til første gangs ansøgning?

Og den samme som den der er startet med i tråden ?

Det jeg har fået at vide, er at det kun det det er brug for, der skal udfyldes ?

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 14. apr 2015, 11:48

Elbæk skrev: Tatcicool/tacticlown...

Det værste er at se den mængde af YouTube videoer, hvor bumsede overvægtige teenage drenge står og udråber 464 SPX til at være "The most awesome rifle ever!" Altimens de har den ene funkfejl efter den anden - samtidig med at bagsigtet popper af med jævne mellemrum.
Jeg er kæmpe tilhænger af practicool! Jeg ved ikke om begrebet findes andre steder end i min egen bobbel, men jeg er vild med det :giggle: Find ud af hvad man rent praktisk har brug for, og køb så det aller lækreste og sejeste grej til det formål :giggle:

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 14. apr 2015, 12:05

Senserazer skrev:

Jeg er kæmpe tilhænger af practicool! Jeg ved ikke om begrebet findes andre steder end i min egen bobbel, men jeg er vild med det :giggle: Find ud af hvad man rent praktisk har brug for, og køb så det aller lækreste og sejeste grej til det formål :giggle:
Nu er der også himmelvid forskel på dine ret så fede projekter og så en zombieskyder som ovenstående. Det fede ved tactical er jo at det er practical. Havde den leveraction haft bajonet på, kunne den da i det mindste bruges til, at prikke mælkebøtter op af græsplænen.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 14. apr 2015, 12:19

C-X skrev:
Senserazer skrev:

Nu er der også himmelvid forskel på dine ret så fede projekter og så en zombieskyder som ovenstående. Det fede ved tactical er jo at det er practical. Havde den leveraction haft bajonet på, kunne den da i det mindste bruges til, at prikke mælkebøtter op af græsplænen.
Hahaha jaaa! Der skal bare hænges mere grej på! Hahah! :rolf:
Et eksempel på mit practicool kunne være at jeg har købt en Haley Strategic D3 mag-carrier i kydex. De er lavet til montage på LBE, og til brug for politi, militær mv. Den forhandles dog også med sådan nogle belt-paddles, så man lige snildt kan hænge to magasiner på sit normale bælte, når man skal på skydebanen. Og det er i den udformning jeg anskaffede mig den! Excellent eksempel! :numberone:

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Tonnytot » 14. apr 2015, 13:37

Gad sygt godt at eje en pumpgun-kniv. Kan dog ikke finde fotos af sådan en, nogen steder.
Frihed frem for alt

Besvar