Aktuel ekspeditionstid på våbentilladelse 8/4 2015?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 349 times
Been thanked: 160 times

Re: Aktuelle ekspeditionstid på våbentilladelse 8/4 2015?

Indlæg af 458hunter » 10. apr 2015, 06:56

En uge kan jeg leve med omend jeg ikke ser nogen teknisk hindring i at 80% eller flere af sagerne bare kørte automatisk igennem til E-boks.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 10. apr 2015, 09:19

308 W skrev:Jeg købte ny riffel og dæmper lige inden bukkejagten sidste år og begge dele tog 3-5 dage, skulle jeg have ventet så længe som behandlingstiden i dag, var jeg gået glip af bukkejagten [emoji53]

Deres effektivisering er jo totalt til grin [emoji52]

Sendt fra min D5803
Her er en del af problemet: rigtig mange køber riffel lige inden bukkejagten, og sådan har det altid været. Det betyder, at lige nu skal våbenkontorerne døje med både en hel bunke nye tilladelser, hvor ansøgningsblanketterne måske ikke er udfyldt korrekt, og samtidig en masse fornyelser af de tilladelser der blev udstedt på denne tid for 10 år siden. Så det er nu de har puklen. Vi kan hjælpe dem en del ved for det første at sørge for, at alle felter i ansøgningsskemaet er udfyldt korrekt. Hvis du er i tvivl, så spørg her på forum. Dernæst ved at forsøge at fordele belastningen ved om muligt at udgå spidsbelastningen i april.

Jeg synes f.eks. man skal købe riffel om sommeren, hvor det er dejligt at komme på skydebanerne og få grejet indskudt, afprøvet, pillet ved, indskudt igen og prøveskudt lidt mere. Men hey, min bukkejagt starter heller ikke før den 16. august :eek: :eek: :eek:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af 308 W » 10. apr 2015, 12:46

Lassescout skrev:
308 W skrev:Jeg købte ny riffel og dæmper lige inden bukkejagten sidste år og begge dele tog 3-5 dage, skulle jeg have ventet så længe som behandlingstiden i dag, var jeg gået glip af bukkejagten [emoji53]

Deres effektivisering er jo totalt til grin [emoji52]

Sendt fra min D5803
Her er en del af problemet: rigtig mange køber riffel lige inden bukkejagten, og sådan har det altid været. Det betyder, at lige nu skal våbenkontorerne døje med både en hel bunke nye tilladelser, hvor ansøgningsblanketterne måske ikke er udfyldt korrekt, og samtidig en masse fornyelser af de tilladelser der blev udstedt på denne tid for 10 år siden. Så det er nu de har puklen. Vi kan hjælpe dem en del ved for det første at sørge for, at alle felter i ansøgningsskemaet er udfyldt korrekt. Hvis du er i tvivl, så spørg her på forum. Dernæst ved at forsøge at fordele belastningen ved om muligt at udgå spidsbelastningen i april.

Jeg synes f.eks. man skal købe riffel om sommeren, hvor det er dejligt at komme på skydebanerne og få grejet indskudt, afprøvet, pillet ved, indskudt igen og prøveskudt lidt mere. Men hey, min bukkejagt starter heller ikke før den 16. august :eek: :eek: :eek:
Jeg er ikke i tvivl om hvordan ansøgningsskemaet skal udfyldes...

Sendt fra min D5803

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 10. apr 2015, 13:05

Nej nej, undskyld, jeg formulerede mig klodset :oops: .

Det var bare en generel betragtning over våbenkontorernes opgaver og udfordringer, ikke til dig personligt.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 10. apr 2015, 13:11

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at se arbejdsgangen omkring udstedelse af tilladelser, specielt efter at ansøgningerne blev digitaliseret. Det burde jo ikke ta' mere end nogle få minutter per ansøgning, specielt for fornyelser.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af 308 W » 10. apr 2015, 13:30

Det burde ikke tage mange minutter at tjekke oplysninger i deres sikkert fantastiske it system..

Det burde være muligt at lave 8-10 i timen [emoji52]

Sendt fra min D5803

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 10. apr 2015, 13:41

Mapzter skrev:Jeg kunne rigtig godt tænke mig at se arbejdsgangen omkring udstedelse af tilladelser, specielt efter at ansøgningerne blev digitaliseret. Det burde jo ikke ta' mere end nogle få minutter per ansøgning, specielt for fornyelser.
Ansøgninger der ikke udsender en sky af støv når man flytter dem rundt på skrivebordet er ugyldige... :mrgreen:
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 10. apr 2015, 17:25

Mapzter skrev:Jeg kunne rigtig godt tænke mig at se arbejdsgangen omkring udstedelse af tilladelser, specielt efter at ansøgningerne blev digitaliseret. Det burde jo ikke ta' mere end nogle få minutter per ansøgning, specielt for fornyelser.
Helt enig. Jeg har lige skrevet dette til jægerforbundet:

Reportage fra et våbenkontor?

Kære Jægerforbund

Jeg har som mange jægere set frem til oprettelsen af administrationscentrene med lige dele frygt og forventning. Forventning fordi vi nu slipper for den urimelige forskelsbehandling som tidligere foregik. Frygt fordi vi måske bliver udsat for "svenske tilstande" hvor man skal vente i månedsvis på tilladelser. Jeg er meget tilfreds med, at DJ er gået ind i sagen med behandlingstider i ACØ, så føler jeg virkelig jeg får noget for kontingentet.

Men hvad med at sende en reporter fra "Jæger" ud og besøge et administrationscenter og undersøge hvordan våbentilladelser laves i virkeligheden ? Jeg vil da gerne vide præcist hvad de tjekker og hvilke værktøjer de har til at tjekke det. Kan de sidde ved en PC og lave det hele, eller skal de gennemgå støvede papirarkiver ? Er der fejl i mange ansøgninger, eller er ansøgerne gode til at udfylde felterne korrekt ? Hvad er det der går galt når folk skal vente i flere uger på en tilladelse ?

Det kan blive til en artikel jeg gerne vil læse i "Jæger".

Med venlig hilsen Lassescout
Hilsen Lasse.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 13. apr 2015, 11:12

Lige et tillægsspørgsmål:

Er der forskel i ekspeditionstiderne om der er tale om en førstegangsvåbentilladelse (eller hvad det nu hedder) og på at få endnu et våben tilføjet på en allerede eksisterende (generel) våbentilladelse?

P.f.t.

Peter

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 13. apr 2015, 11:33

PSindrup skrev:Lige et tillægsspørgsmål:

Er der forskel i ekspeditionstiderne om der er tale om en førstegangsvåbentilladelse (eller hvad det nu hedder) og på at få endnu et våben tilføjet på en allerede eksisterende (generel) våbentilladelse?

P.f.t.

Peter
Tilsyneladende ikke - hvilket lige netop er meget besynderligt.
Det er forståeligt at en for systemet ukendt person tager "tid" at baggrundstjekke... første gang.
Og når systemet efterhånden alligevel ved alt om os ned til størrelsen på [*****]
burde det vel være en smal sag at hejse et rødt flag på våbentilladelsen hvis man på
anden vis forbryder sig mod samfundet.
En person der allerede har våbentilladelser burde således kunne ordnes på 2 minutter, men nej.

Edit: Der findes ikke "generelle" våbentilladelser. Kun samler og blankvåben
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 13. apr 2015, 12:31

Robse skrev:

P.f.t.

Peter
Det er forståeligt at en for systemet ukendt person tager "tid" at baggrundstjekke... første gang.
Og når systemet efterhånden alligevel ved alt om os ned til størrelsen på [*****]
burde det vel være en smal sag at hejse et rødt flag på våbentilladelsen hvis man på
En person der allerede har våbentilladelser burde således kunne ordnes på 2 minutter, men nej.
:goodpost:

Ja, med dem er det jo ikke noget nyt. Det er blot endnu et våben.
Robse skrev:Edit: Der findes ikke "generelle" våbentilladelser. Kun samler og blankvåben
Har man ikke en "overordnet" våbentilladelse - den med journalnummeret på - og så et antal våben tilknyttet den?

Peter

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 13. apr 2015, 13:00

Har man ikke en "overordnet" våbentilladelse - den med journalnummeret på - og så et antal våben tilknyttet den?
Nej. Det er forfra hver gang med ny tilladelse og nyt J.nr. hvilket både administrativt og logisk er fuldstændig galimatias.

Jeg har tit advokeret for en model hvor våbentilladelsen skifter karakter fra at gælde hvert enkelt våben for sig, til at være et "kørekort" der giver tilladelse til at eje specificerede våbentyper. Jeg har f.eks. jagttegn, er medlem af en skytteforening og har skudt med pistol i mere end to år. Jeg kunne så have en tilladelse til at eje jagtgeværer, rifler og pistoler.

Dertil skulle selvfølgelig knyttes en adgang til et centralt våbenregister, hvor jeg så kunne registrere mig som ejer af de våben jeg køber. Jeg forestiller mig, at kun importører og folk med fremstillingstilladelse får adgang til at oprette våben i registret. Vi andre skal kun fremsøge våben fra registret og registrere os som ejer, efter at den registrerede ejer/importør/fremstiller har "åbnet" overførslen.

Der ville være mange fordele ved en sådan ordning, men det ville kræve en revidering af Våbenloven. Og med de nedskæringer og fyringsrunder der igen og igen fyger gennem offentlige kontorer, tror jeg ikke på, at der kan afsættes mandskab til arbejdet i Justitsministeriet. Desuden er der snart valg, så enhver ledig ressource er for øjeblikket bundet i at få ministrene til at se godt ud, så de kan genvælges.
Hilsen Lasse.

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 13. apr 2015, 13:09

Lassescout skrev:
Nej. Det er forfra hver gang med ny tilladelse og nyt J.nr. hvilket både administrativt og logisk er fuldstændig galimatias.

Jeg har tit advokeret for en model hvor våbentilladelsen skifter karakter fra at gælde hvert enkelt våben for sig, til at være et "kørekort" der giver tilladelse til at eje specificerede våbentyper. Jeg har f.eks. jagttegn, er medlem af en skytteforening og har skudt med pistol i mere end to år. Jeg kunne så have en tilladelse til at eje jagtgeværer, rifler og pistoler.

Dertil skulle selvfølgelig knyttes en adgang til et centralt våbenregister, hvor jeg så kunne registrere mig som ejer af de våben jeg køber. Jeg forestiller mig, at kun importører og folk med fremstillingstilladelse får adgang til at oprette våben i registret. Vi andre skal kun fremsøge våben fra registret og registrere os som ejer, efter at den registrerede ejer/importør/fremstiller har "åbnet" overførslen.

Der ville være mange fordele ved en sådan ordning, men det ville kræve en revidering af Våbenloven. Og med de nedskæringer og fyringsrunder der igen og igen fyger gennem offentlige kontorer, tror jeg ikke på, at der kan afsættes mandskab til arbejdet i Justitsministeriet. Desuden er der snart valg, så enhver ledig ressource er for øjeblikket bundet i at få ministrene til at se godt ud, så de kan genvælges.
:goodpost:

Og enhver "lempelse" i våbenlovgivningen er det ingen stemmer i - også selv om at det kun drejer sig om administrative rutiner!

Peter

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 13. apr 2015, 13:12

Lassescout skrev:Der ville være mange fordele ved en sådan ordning, men det ville kræve en revidering af Våbenloven. Og med de nedskæringer og fyringsrunder der igen og igen fyger gennem offentlige kontorer, tror jeg ikke på, at der kan afsættes mandskab til arbejdet i Justitsministeriet. Desuden er der snart valg, så enhver ledig ressource er for øjeblikket bundet i at få ministrene til at se godt ud, så de kan genvælges.
Hvis man ser på hvilken undren over og modstand mod SKV der har været i folketinget, så tror jeg også sådan en ændring ville være svær at sælge politisk. En del politikere ønsker at adgang til våben begrænses mest muligt. Der var megen skepsis over om den ønskede kontrol kunne udøves, når Politiet ikke skulle ind og vurdere om denne person kunne få en våbenpåtegning til dette våben.
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 13. apr 2015, 13:25

Ja, det er noget l#rt når der køres med skjult dagsorden.

Hvis politikerne ønsker at begrænse adgangen til våben, så bør de efter min mening fokusere blikket på hvem der kan få våben og ikke på om han kan få et specifikt våben. En lovlydig borger bliver ikke mere farlig af at have adgang til flere våben.

Hvis vi ser over sundet til Sverige, så er det helt almindelig praksis, at hvis en mand stoppes for spritkørsel, så kommer politiet og henter alle våben indtil sagen er afgjort og en evt. straf er udstået. Det er da ærlig snak. Tanken er, at kan man ikke styre sin brandert, skal man heller ikke have våben. Jeg kunne nemt forestille mig en liste med lovovertrædelser som medfører fortabelse af retten til at have våben, men jeg synes det er oldnordisk og grænser til magtmisbrug at begrænse adgangen ved at hænge i bremsen med et forældet tilladelsessystem.
Der var megen skepsis over om den ønskede kontrol kunne udøves, når Politiet ikke skulle ind og vurdere om denne person kunne få en våbenpåtegning til dette våben.
Mig bekendt skal politiet vandelsgodkende køberen hver gang man ønsker et nyt våben på SKV, så jeg kan ikke se hvad betænkelighederne går på ???
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 13. apr 2015, 13:47

Lassescout skrev:Mig bekendt skal politiet vandelsgodkende køberen hver gang man ønsker et nyt våben på SKV, så jeg kan ikke se hvad betænkelighederne går på ???
Betænkeligheden gik, som jeg husker det, primært på at det var forbundene selv som vurderede om der var en sportslig begrundelse når en skytte skulle våbenpåtegning til flere våben end hvad der var almindeligt.
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Re: Aktuel ekspeditionstid på våbentilladelse 8/4 2015?

Indlæg af Lassescout » 13. apr 2015, 17:12

Og enhver "lempelse" i våbenlovgivningen er det ingen stemmer i - også selv om at det kun drejer sig om administrative rutiner!
Man kunne såmænd godt sælge det som en stramning. De automatiserede rutiner hvor borgerne selv står for tastearbejdet vil frigive ressourcer i politiet til mere målrettet kontrol i stedet for tom rutineudstedelse. Hvis man så kombinerer med en generel adgang til politiet til at kontrollere våbenopbevaring og sammenhæng mellem våbenbeholdning og registrering på egen "våbenliste", så ville man godt kunne se det som en udvidelse af våbenkontrolordningen, eller i hvert fald en betydeligt mere effektiv og målrettet anvendelse af ressourcerne.
Hilsen Lasse.

5317
Gold Member
Gold Member
Interesser: skydning, genladning
Geografisk sted: Jylland-nordvest
Been thanked: 8 times

Indlæg af 5317 » 15. apr 2015, 22:08

PSindrup skrev:Hej alle

Er der nogen der kan oplyse den aktuelle ekspeditionstid på en våbentilladelse i dag, 8. april 2015?

P.f.t.

Peter
Jeg sendte en ansøgning til Holstebro den 17. marts, våbentilladelsen kom i dag den 15. april

altså ca. 16 dages ekspeditionstid plus et par dage til Post Danmark
Man skal ikke skyde bjørnen før skindet er solgt

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 15. apr 2015, 23:03

Jægerforbundet har svaret på min mail med ønsket om en artikel fra et våbenkontor. Den kommer i næste nummer, der er på gaden 1.maj.

Der er sku da nogen der hører efter :giggle: :giggle: :giggle:
Hilsen Lasse.

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 16. apr 2015, 01:08

5317 skrev:
PSindrup skrev:Hej alle

Er der nogen der kan oplyse den aktuelle ekspeditionstid på en våbentilladelse i dag, 8. april 2015?

P.f.t.

Peter
Jeg sendte en ansøgning til Holstebro den 17. marts, våbentilladelsen kom i dag den 15. april

altså ca. 16 dages ekspeditionstid plus et par dage til Post Danmark
Det er sådan set helt acceptabelt. :thumbup:

Spændende at høre hvordan det ser ud i øst. :razz:

Peter

Badaka
Platin Member
Platin Member
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 28 times
Been thanked: 15 times

Indlæg af Badaka » 16. apr 2015, 06:57

Hos os der er vant til at køre ud og få tilladelsen med det samme, der er 16 dage og lidt transport stadig en ret dårlig forringelse.

Brugeravatar
Formandlao
Silver Member
Silver Member
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times

Indlæg af Formandlao » 16. apr 2015, 10:18

Robse skrev:

P.f.t.

Peter

Edit: Der findes ikke "generelle" våbentilladelser. Kun samler og blankvåben
Ja det burde da være en formalitet, for dem der allerede har våbenpåtegning af den ene eller anden slags!!?? :???:
Diligentia, Vis, Celeritas

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 16. apr 2015, 10:27

Badaka skrev:Hos os der er vant til at køre ud og få tilladelsen med det samme, der er 16 dage og lidt transport stadig en ret dårlig forringelse.
Men i forhold til dem (os) i øst, der (på det seneste) har været vandt til 8-10 uger, er det jo lynhurtigt! :giggle:

Alt er relativt ...

Peter

KenP
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af KenP » 16. apr 2015, 15:16

pt. er ekspeditionstid på 10 uger..... (venter selv pt. på 2)

http://www.skytten.dk/Default.aspx?ID=1 ... ewsId=3062

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 104 times
Been thanked: 108 times

Indlæg af Ølgaard » 17. apr 2015, 08:54

De 10 uger holder heller ikke de er nærmest oppe på 14. :wall:

:razz: :razz:

Besvar