Det gør jeg til gengæld ikke. Fastbladede knive er tilladt til anerkendelsesværdige formål, og jeg kan ikke se store fordele ved ikke at tillade enhåndsbetjente foldeknive til det samme.Casperfc skrev:Jeg kan godt forstå forbuddet mod enhåndsbetjente knive....
DJ til nyt møde vedr. Knivloven
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Re: DJ til nyt møde vedr. Knivloven
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Hvorfor? Har du ikke prøvet at stå med noget beskidt i den ene hånd, som du ikke kunne/ville slippe, og skulle bruge din foldekniv/MT med den anden?Casperfc skrev:Jeg kan godt forstå forbuddet mod enhåndsbetjente knive.... (...)
En OHO folder kan bruges som enten redskab eller våben. Det er nok, at vi fobyder den ulovlige handling, hvor vi bruger dem som våben, frem for det udemærkede redskab i sig selv.
I øvrigt så jeg det gerne tilladt, at bære lige præcis den kniv man gerne vil, hvor man vil - kun begrænset på steder med øget sikkerhed. EDC dolk på 16 cm - why not? Det har altid været ulovligt at stikke andre mennesker ned alligevel og de kriminelle er allerede bevæbnede.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Bronze Member
- Interesser: pistol skydning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 10 times
Ja det er svært at få det hele med i et indlæg. Jeg er enig Mapster..Mapzter skrev:Det gør jeg til gengæld ikke. Fastbladede knive er tilladt til anerkendelsesværdige formål, og jeg kan ikke se store fordele ved ikke at tillade enhåndsbetjente foldeknive til det samme.Casperfc skrev:Jeg kan godt forstå forbuddet mod enhåndsbetjente knive....
Det jeg ikke ønsker er at alle lovligt kunne bære enshåndbtjente knive.
For mig ville det være fint at man kunne søge tilladelse til det. ( og rent faktisk få den). Med ren straffeattest osv. osv.
Men det ville være synd for betjente og vagter osv. Hvor det hænder man kommer i tumult hvor en bandit kan gå fra ubevæbnet til bevæbnet med et "flick". At de skulle være frie.
-
- Gold Member
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 59 times
Præcist. Er formålet anerkendelsesværdigt, burde konstruktionen være ret ligegyldig.Mapzter skrev:...Fastbladede knive er tilladt til anerkendelsesværdige formål, og jeg kan ikke se store fordele ved ikke at tillade enhåndsbetjente foldeknive til det samme.
Tjek engang alle de mennesker i flere andre lande, der på youtube-videoer roligt står og forklarer løs, mens de skærer i et eller andet med en fed/nem kniv...
Forbud mod enhåndsbetjente knive er lige så meningsløst og absurd som 10-skuds-magasinregler og "assault" rifles. Det eneste formål der tjenes er absurditeten.
Frihed frem for alt
-
- Bronze Member
- Interesser: pistol skydning
- Has thanked: 10 times
Jeg er for såvidt enig. Jeg syntes bare stadig banditter (tidligere straffede for person farlig kriminalitet) skal kunne straffes for ulovlig våbenbesiddelse.C-X skrev:Hvorfor? Har du ikke prøvet at stå med noget beskidt i den ene hånd, som du ikke kunne/ville slippe, og skulle bruge din foldekniv/MT med den anden?Casperfc skrev:Jeg kan godt forstå forbuddet mod enhåndsbetjente knive.... (...)
En OHO folder kan bruges som enten redskab eller våben. Det er nok, at vi fobyder den ulovlige handling, hvor vi bruger dem som våben, frem for det udemærkede redskab i sig selv.
I øvrigt så jeg det gerne tilladt, at bære lige præcis den kniv man gerne vil, hvor man vil - kun begrænset på steder med øget sikkerhed. EDC dolk på 16 cm - why not? Det har altid været ulovligt at stikke andre mennesker ned alligevel og de kriminelle er allerede bevæbnede.
Vi ønsker vel alle ordentlige mennesker mest mulig frihed og at begrænse banditter så meget som muligt i at gøre skade på andre. Så er det bare hvor man syntes det er bedst for samfundet grænsen skal gå.
Sådan som loven er i dag behandler man alle Danskere som om de er tidligere straffet. For min skyld skulle grænsen for tidligere straffet gå ved 7 cm folder. Alt over og du er ude til din straffeattest er ren. Andre lovlydige borgere burde kunne få tilladelse til det meste [WINKING FACE]
-
- Gold Member
- Interesser: Buejagt, buebyg og knive
- Geografisk sted: Midtvestsjælland
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 41 times
Men er den type, tænkte situationer virkelig et reelt problem? Jeg mener....i Sverige og Tyskland må man eje en-håndsbetjente knive....selv i England må man. Har de større hyppighed af den nævnte situation (eller lignende) i de lande end vi har her i Danmark?Casperfc skrev:i tumult hvor en bandit kan gå fra ubevæbnet til bevæbnet med et "flick". At de skulle være frie.
Ikke møntet på dig, men jeg gad virkelig godt se nogle tal der vist noget om udviklingen i knivvold og lovligheden af de involverede knive gennem de sidste 30 år (både herhjemme, i Sverige, Tyskland og England). Min tese er at stramingerne er pseudo-løsninger på pseudo-problemer.
Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre
― Ben Goldacre
-
- Gold Member
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 59 times
Det mener jeg også.Holten101 skrev:...Min tese er at stramingerne er pseudo-løsninger på pseudo-problemer.
Det svarer lidt til at forbyde alle hurtige biler, da man jo kan køre meget for stærkt i disse. (Det er selvfølgelig kun de hurtige biler, der skal forbydes...)
Frihed frem for alt
- Hedegaard
- Silver Member
- Interesser: Alt mellem himmel og jord...
- Geografisk sted: Fyn...
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 74 times
Så tabte JM for alvor sutten!
På Jægerforbundets Facebook side omtales dagens møde kort og der demonstreres hvordan ALLE normale foldeknive (ja, også den røde schweitzerkniv, tjenerværktøjet i køkkenskuffen samt betjentenes leatherman multitool) pludselig er at regne for at være enhåndsbetjente.
https://da-dk.facebook.com/jaegerforbundet
Er målløs.....
På Jægerforbundets Facebook side omtales dagens møde kort og der demonstreres hvordan ALLE normale foldeknive (ja, også den røde schweitzerkniv, tjenerværktøjet i køkkenskuffen samt betjentenes leatherman multitool) pludselig er at regne for at være enhåndsbetjente.
Er målløs.....
-
- Bronze Member
- Interesser: Blankvåben og luftrifler
- Geografisk sted: Kongernes Nordsjælland
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 2 times
Hvad i den hede hule osv...
Der er jo ingen kriminelle personligheder der på nogen måde tager sig af gældende lovgivning...
Endnu en ting med offerløse forbrydelser, det er ikke andet end at kriminalisere lovlydige danskere så der er nemme penge til statskassen...
Mon ikke det er bedre at lægge pres på en ny justitsminister efter valget ?? For siddende minister/regering har da ikke gjort noget for borgerne...
Der er jo ingen kriminelle personligheder der på nogen måde tager sig af gældende lovgivning...
Endnu en ting med offerløse forbrydelser, det er ikke andet end at kriminalisere lovlydige danskere så der er nemme penge til statskassen...
Mon ikke det er bedre at lægge pres på en ny justitsminister efter valget ?? For siddende minister/regering har da ikke gjort noget for borgerne...
-
- Gold Member
Insane....men næsten bedre end en eller anden sjusket lappeløsning. Nu er der da meldt klart flag;)
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre
― Ben Goldacre
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Has thanked: 592 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Det er jo perfekt at vise det på den måde, så vi når ud i alle danske hjem. Ærgerligt at han ikke fortæller om lovens (bekendtgørelsen?) oprindelige ordlyd, som der jo med et pennestrøg, efter den domfældelse, annulleres.Hedegaard skrev:Så tabte JM for alvor sutten!
Er målløs.....
Der er da ikke "i normalt stand" at man nærmest må brække fingre og negle, og risikere at få skåret blommen af fingeren, for at få klingen ud!Våbenbekendgørelsens Stk. 2 nr. 1 skrev: 1) Skarpe eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm, knive med tværstillet greb beregnet til stød, springknive, springstiletter, faldknive, faldstiletter, enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at de i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd, foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd, knive, der er konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra denne placering kan trækkes ved brug af én hånd, kastestjerner, kasteknive samt kårdestokke og andre tilsvarende våben, der fremtræder som en anden genstand.
Med hensyn til "Hobbyknive" har JM allerede en gang truffet afgørelse om at:
Som jeg læser det regner de ikke de hobbyknive som der sælges vidt og bredt i landets tømmerhandler, for "almindelige", såfremt de kan foldes, og dermed har den viste "hobbykniv" i indslaget hele tiden været forbudt. Desuden er den viste kniv jo beregnet, og designet til at kunne åbnes med kun én hånd.Justitsministeriet den 21. januar 2008 skrev:"Justitsministeriet kan oplyse, at en almindelig Hobbykniv ikke er en en-håndsbetjent foldekniv, hvorfor en almindelig Hobbykniv ikke er omfattet af forbuddet i våbenbekendtgørelsen §14, stk.1, nr.5
Det hele bunder desværre nok i at en tosse har modificeret en tohånds foldekniv til nemt at kunne åbnes eller flippes ud med et håndledsvred. Eventuelt ved at løsne skruer og polere den.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
-
- Gold Member
Det tror jeg egentligt ikke...for så ville man vel ikke bevidst gå efter forhandlerne?Lycon skrev: Det hele bunder desværre nok i at en tosse har modificeret en tohånds foldekniv til nemt at kunne åbnes eller flippes ud med et håndledsvred. Eventuelt ved at løsne skruer og polere den.
Cheers
― Ben Goldacre
― Ben Goldacre
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Has thanked: 592 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Det er jo en måde at komme dette uvæsen til livs på, du kan jo dårlig købe en foldekniv hos en seriøs forhandler i dag.Holten101 skrev:Det tror jeg egentligt ikke...for så ville man vel ikke bevidst gå efter forhandlerne?Lycon skrev: Det hele bunder desværre nok i at en tosse har modificeret en tohånds foldekniv til nemt at kunne åbnes eller flippes ud med et håndledsvred. Eventuelt ved at løsne skruer og polere den.
Jeg tror simpelthen ikke på at det er en rød schweizerkniv der har fået dem op af stolen, der må ligge noget mere bag.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
- Armand
- Silver Member
- Interesser: Konkurrenceskydning, jagt
- Geografisk sted: Amager
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Hvordan er det egentlig i de andre EU-lande?
Det kunne da være morsomt hvis der, for en gangs skyld, var et EU-direktiv som gav os lov til noget som Christiansborggenserne ikke vil have.
Det kunne da være morsomt hvis der, for en gangs skyld, var et EU-direktiv som gav os lov til noget som Christiansborggenserne ikke vil have.
Dem som peger med følelserne har altid mest ret.
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Der er intet overraskende over resultatet (eller snarere; manglen på samme) af det møde.
Ingen, hverken inden for politiets eller justitsministeriets, embedsmandsværk vil nogensinde erkende at have begået en fejl ved at anlægge en så ekstrem nytolkning af en allerede eksisterende lov. At tage den slags ansvar på sig, vil være et decideret dårligt karriere skridt for enhver embedsmand - og man skal desværre ikke kende ret meget til vores embedsmandsværk, før man er pinligt klar over at hvis man skal vælge mellem at risikere sin karriere eller kriminalisere nogle hundredetusinde danskere, så er det bare ærgeligt for de hundredetusinde danskere.
Derfor tørres hele farcen af på domstolene (som så også hár formået at fejle totalt her) - og politikerne.
I praksis går embedsmændene her ind og tvinger politikerne til at gøre én af to ting; 1. Bøje sig for embedsmændene og acceptere en de-facto pludselig kriminalisering af nogle hundredetusinde danskere. 2. Ændre en eksisterende lov, som - uanset den aldrig har været bare tæt på at være optimal - trods alt tidligere har kunnet bringes i anvendelse, uden unødigt at kriminalisere nogle hundredetusinde danskere.
Hele sagen lugter af endnu en magtkamp mellem embedsmænd og folkevalgte politikere - med alle os andre som tabere.
Et andet aspekt er det økonomiske. Bøden for at blive påtruffet værende i besiddelse af en ulovlig kniv er 3-5000 kr. Navnlig politiets embedsmænd og politidirektørerne er absolut klar over at politiet forventes at spytte i statskassen med et stadigt stigende beløb hvert år. Vi ser andre steder (f.eks. de meget diskuterede fotofælder - og ikke mindst deres placering og anvendelse) hvor det fremgår meget tydeligt at man skeler mindst lige så meget til indtægten ved uddeling af bøder, som den kriminalpræventive effekt det har. Et par hundredetusinde danskere, som potentielt alle sammen kan få en bøde på 3000 kr, er rigtig mange penge på bundlinjen. Penge på bundlinjen er jobsikkerhed for politiets embedsmænd og politidirektørerne.
Årsagen til hele denne farce er givetvis en kombination af ovenstående - men resultatet er det samme; unødig kriminalisering af et stort antal danskere, endnu mere fokus på offerløs kriminalitet og et stigende antal ressourcer som kanaliseres væk fra kriminalitet med reelle ofre.
Det ville ikke undre mig en tøddel, hvis resultatet af alt der her blev endnu en "luftbøsse sag", hvor embedsmandsværket formår at køre rundt med politikere og domstole i manegen, til ingen Verdens nytte og en masse besvær og ulempe for et stort antal lovlydige borgere.
Ingen, hverken inden for politiets eller justitsministeriets, embedsmandsværk vil nogensinde erkende at have begået en fejl ved at anlægge en så ekstrem nytolkning af en allerede eksisterende lov. At tage den slags ansvar på sig, vil være et decideret dårligt karriere skridt for enhver embedsmand - og man skal desværre ikke kende ret meget til vores embedsmandsværk, før man er pinligt klar over at hvis man skal vælge mellem at risikere sin karriere eller kriminalisere nogle hundredetusinde danskere, så er det bare ærgeligt for de hundredetusinde danskere.
Derfor tørres hele farcen af på domstolene (som så også hár formået at fejle totalt her) - og politikerne.
I praksis går embedsmændene her ind og tvinger politikerne til at gøre én af to ting; 1. Bøje sig for embedsmændene og acceptere en de-facto pludselig kriminalisering af nogle hundredetusinde danskere. 2. Ændre en eksisterende lov, som - uanset den aldrig har været bare tæt på at være optimal - trods alt tidligere har kunnet bringes i anvendelse, uden unødigt at kriminalisere nogle hundredetusinde danskere.
Hele sagen lugter af endnu en magtkamp mellem embedsmænd og folkevalgte politikere - med alle os andre som tabere.
Et andet aspekt er det økonomiske. Bøden for at blive påtruffet værende i besiddelse af en ulovlig kniv er 3-5000 kr. Navnlig politiets embedsmænd og politidirektørerne er absolut klar over at politiet forventes at spytte i statskassen med et stadigt stigende beløb hvert år. Vi ser andre steder (f.eks. de meget diskuterede fotofælder - og ikke mindst deres placering og anvendelse) hvor det fremgår meget tydeligt at man skeler mindst lige så meget til indtægten ved uddeling af bøder, som den kriminalpræventive effekt det har. Et par hundredetusinde danskere, som potentielt alle sammen kan få en bøde på 3000 kr, er rigtig mange penge på bundlinjen. Penge på bundlinjen er jobsikkerhed for politiets embedsmænd og politidirektørerne.
Årsagen til hele denne farce er givetvis en kombination af ovenstående - men resultatet er det samme; unødig kriminalisering af et stort antal danskere, endnu mere fokus på offerløs kriminalitet og et stigende antal ressourcer som kanaliseres væk fra kriminalitet med reelle ofre.
Det ville ikke undre mig en tøddel, hvis resultatet af alt der her blev endnu en "luftbøsse sag", hvor embedsmandsværket formår at køre rundt med politikere og domstole i manegen, til ingen Verdens nytte og en masse besvær og ulempe for et stort antal lovlydige borgere.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
- HHC
- Gold Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 3 times
Rygterne siger at politikerne konkluderede at loven skal laves om.
Det er da godt gået af DJ, og mon ikke det kommer noget ikke så lidt bedre ud af det
Det er da godt gået af DJ, og mon ikke det kommer noget ikke så lidt bedre ud af det
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Hvis det er rigtigt, og det bliver bedre, køber jeg sgu en hat og tager den af for dem.. DJ altså, politikerne og embedsværket kan få min størrelse 45 sikkerhedsko placeret rigtig hårdt et strategisk sted syd for nakken...HHC skrev:Rygterne siger at politikerne konkluderede at loven skal laves om.

M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

- Consul74
- Silver Member
- Interesser: Gamle og klassiske våben.
- Geografisk sted: Lolland.
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 5 times
De viste knive i videoen,er vel kun ulovlige.Når de ikke bliver brugt,til et anerkendelsetværdigt formål.
Jeg mener.hvis man er på jagt eller fisker mv.så er det vel ligemeget om det er et eller to hænder der bruges,til at åbne`?

Jeg mener.hvis man er på jagt eller fisker mv.så er det vel ligemeget om det er et eller to hænder der bruges,til at åbne`?

-
- Platin Member
Nej, ejerskab alene er et brud på våbenloven. :utilfreds: :crazy:Consul74 skrev:De viste knive i videoen,er vel kun ulovlige.Når de ikke bliver brugt,til et anerkendelsetværdigt formål.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Consul74
- Silver Member
- Interesser: Gamle og klassiske våben.
- Geografisk sted: Lolland.
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 5 times
Hvorfor.Man må jo gerne have en kniv-dolk med fast blad,med på jagt og fiskeri.C-X skrev:Nej, ejerskab alene er et brud på våbenloven. :utilfreds: :crazy:Consul74 skrev:De viste knive i videoen,er vel kun ulovlige.Når de ikke bliver brugt,til et anerkendelsetværdigt formål.
-
- Platin Member
Det er lov (rettere fejltolkning af lov), det er ikke fornuft.
Dolken betragtes som et nødvendigt redskab, brugt anerkendelsesværdigt.
Den enhåndsbetjente kniv (nu inkl. to-håndsbetjente som den fingernemme betjent kan fumle op med en hånd) betragtes som et farligt våben, uanset hvad du vil bruge den til. På lige fod med springknive, ballisong mm.
Du må heller ikke bære en ellers lovlig kniv i en skede omkring halsen eller i et skulderhylster. Ej heller må du kaste med den, for så er det en kastekniv og de er ligeledes forbudte. Kaster du med en økse, er det en kasteøkse og de er forbudte.
Dolken betragtes som et nødvendigt redskab, brugt anerkendelsesværdigt.
Den enhåndsbetjente kniv (nu inkl. to-håndsbetjente som den fingernemme betjent kan fumle op med en hånd) betragtes som et farligt våben, uanset hvad du vil bruge den til. På lige fod med springknive, ballisong mm.
Du må heller ikke bære en ellers lovlig kniv i en skede omkring halsen eller i et skulderhylster. Ej heller må du kaste med den, for så er det en kastekniv og de er ligeledes forbudte. Kaster du med en økse, er det en kasteøkse og de er forbudte.
-
- Gold Member
Det er næsten for meget at håbe på. Lige nu har Mette nok lidt travlt med andre sager;-). Og der vil ikke blivet taget fat i den slags betændte sager før et valg(den offentlige mening taget i betragtning....befolkningen har efterhånden fået indprintet at knive er pisse farlige). Med mindre DJ kan skabe en shit storm i medierne selvfølgelig... men det lader ikke til at medierne fatter konsekvensen af de domme (nemlig at langt størstedelen af alle danske hustande bryder våbenloven).HHC skrev:Rygterne siger at politikerne konkluderede at loven skal laves om.
Efter valget vil en ændring dog være oplagt, men indtil da er vi sgu på den....særligt dem af os der vitterligt har noget mere at miste end de 3000-5000,- en bøde står i.
Cheers
― Ben Goldacre
― Ben Goldacre
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Suk
Hustanden her har 4 stk. af de gode gamle røde lommeknive.
Den ene har jeg fået som gave af et kært familiemedlem for 35 år siden.
Nu kan jeg så spænde dem op i skruestikken og køre en vinkelsliber gennem dem.....

Nu kan jeg så spænde dem op i skruestikken og køre en vinkelsliber gennem dem.....
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Det er, indtil videre, kun de store "outdoor" modeller med lås som de er efter.Langenge skrev:Suk![]()
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."