DJ til nyt møde vedr. Knivloven

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Re: DJ til nyt møde vedr. Knivloven

Indlæg af Langenge » 7. maj 2015, 09:39

Elbæk skrev:
Langenge skrev:Suk :cry:
Hustanden her har 4 stk. af de gode gamle røde lommeknive.
Den ene har jeg fået som gave af et kært familiemedlem for 35 år siden.
Nu kan jeg så spænde dem op i skruestikken og køre en vinkelsliber gennem dem.....
Det er, indtil videre, kun de store "outdoor" modeller med lås som de er efter.
Og dem har jeg to af. Til jagt og fiskeri. De har renset meget vildt og mange fisk.
Måske det hedder grav og hold kæft....
Det er simpelthen til grin.
Jeg er ikke engang sikke på, at man bare kan dadle embedsmænd og politikere.
Man kan nok mere dadle den brede befolknings sygelige skræk for en lommekniv.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 7. maj 2015, 09:54

Man skal dadle den almene befolkning, som religiøst dyrker den irrationelle frygt, den ekstreme stereotyping og det nemme sort/hvide "sådan er det bare" verdenssyn. Vi skal dadle alle dem som finder en pervers tryghed i at frygte ting de de ikke forstår, finder mening i at tillægge genestande symbolværdi udover deres funktionalitet - samt folk som ikke vil forstå at "anderledes" ikke nødvendigvis er det samme som "farligt" og/eller "forkert".

Man skal dadle den presse som har forædlet og dyrket den irrationelle frygt, stereotyperne og det sort/hvide verdenssyn og gjort dem til en regulær handelsvare.

Man skal dadle de embedsmænd og politikere som har taget handelsvarerne irrationel frygt, stereotypisering og det sort/hvide verdenssyn og gjort dem til regulære magtmidler - og indtægtskilder for staten.

Vi frilufts- og hobbymennesker er, henover mindre end en generation, gået fra at være "normale" til at være "abnorme" i den brede befolknings øjne - ikke fordi vi har ændret adfærd, men fordi den irrationelle frygt for hvad vores værktøj kán anvendes til, godt hjulpet af pressen og lovgivernes skingre tone og uproportionale fremfærd, har fået lov til at definere folks billede af os.

Vi skal dadle os selv og vores interesseorganisationer, fordi vi/de har tilladt at det overhovedet er kommet så langt, vi skal dadle os selv for at have sovet i timen - og for, gang på gang, at acceptere lignede situationer, fordi det ikke lige var os som var målgruppen for hetzen/lovstramningen/massehysteriet. Hvis vi skal vinde den her - eller i det mindste ikke tabe den - så skal vi ud og formidle vores interesser på en positiv måde. Vi skal allesammen være den gode ambassadør for den/de interesse(r) vi dyrker - for ellers er det den irrationelle frygt, stereotyperne og de nemme sort/hvide holdninger som får lov til at definere os i den brede befolknings og lovgivernes øjne.
Senest rettet af Elbæk 7. maj 2015, 10:02, rettet i alt 2 gange.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Hedegaard
Silver Member
Silver Member
Interesser: Alt mellem himmel og jord...
Geografisk sted: Fyn...
Has thanked: 8 times
Been thanked: 74 times

Indlæg af Hedegaard » 7. maj 2015, 09:56

Mens vi venter på at der kommer en voksen til stede i JM og kalder klassen til orden, må vi selv holde gryden i kog.
Har DU sørget for at gøre medier, politikere og i det hele taget din omgangskreds opmærksom på problemet/mistolkningen af loven?
At Hanne på din arbejdsplads (der i sin fritid samler svampe), din onkel Henning der har en Buck-kniv til at ligge når han piller nødder eller Marianne Jelved der har en schweitzer-kniv i sin taske til at skrælle æbler med (som set på DR) ALLE, gentager ALLE er gjort til lovovertrædere med et pennestrøg?

Gør noget, vær saglig og skriv til Gud og hver mand om sagen.
Så længe vi bare sidder og tænker "det går nok, nogen skal komme til fornuft" accepterer vi stiltiende.
Lav larm om sagen og gør opmærksom på at det ikke kun drejer sig om jægere og fiskere men ALLE danskere der blot har et tjenerværktøj til at ligge i skuffen.

Som sagt: gør noget, vær saglig og skriv til Gud og hver mand!
Hvis samtlige partiers retsordførere oplever bugnende mail-bokse, bliver de nok opmærksomme på at der er noget i gære og på samme måde med medierne.

Gør noget, jeg vil ihvertfald ikke sidde stille!

Retsordførerne for partierne i folketinget:

Socialdemokratiet
Trine Bramsen
Tlf. i Folketinget: +45 3337 4072
E-mail adresse: trine.bramsen@ft.dk

Venstre
Karsten Lauritzen
Tlf. i Folketinget: +45 3337 4505
E-mail adresse: karsten.lauritzen@ft.dk

Dansk Folkeparti
Peter Skaarup
Tlf. i Folketinget: +45 3337 5113
Telefax: +45 3337 5191
E-mail adresse: dfgibu@ft.dk

Radikale venstre
Jeppe Mikkelsen
Tlf. i Folketinget: +45 3337 4723
E-mail adresse: jeppe.mikkelsen@ft.dk

SF
Karina Lorentzen Dehnhardt
Tlf. i Folketinget: +45 3337 4414
E-mail adresse: karina.lorentzen.dehnhardt@ft.dk

Enhedslisten
Pernille skipper
Tlf. i Folketinget: +45 3337 5009
E-mail adresse: pernille.skipper@ft.dk

Liberal alliance
Simon Emil Ammitzbøll (LA)
Tlf. i Folketinget: +45 3337 4903
Telefax: +45 3389 4903

De konservative
Mai Mercado
Tlf. i Folketinget: +45 3337 4227
E-mail adresse: mai.mercado@ft.dk

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 44 times
Been thanked: 63 times

Indlæg af The Yeti » 7. maj 2015, 10:27

Det må være et helt rimeligt krav til politikerne at de sikre en rimelig kvalitet i de love de vedtager. Når man vælger at bryde retstraditioner og tiltager folketinget magt som ellers efter Grundloven ligger hos den dømmende magt ved at indføre minimumsstraffe bør kravet være desto større for resten af indholdet af loven. Særligt hvad det er som skal være strafbart skal være helt klart og noget den enkelte borger enkelt kan afgøre. Makværksloven har fra dag et været et misfoster og noget vi skal forholde politikerne. Det er en uskik at de folkevalgte igen og igen slipper afsted med at tørre ansvaret af på alle mulige andre. De og de alene er ansvarlige for den lovgivning de vedtager. De skal derfor også være store nok til at stå ved fejl og mangler og tage ansvar for at rette dem - det følger med det ansvar befolkningen har betroet dem.

Vi - Folket - skal også være vores ansvar bevist og smide politikkere der ikke er deres ansvar bevidst ud på røv og albuer.

The Yeti

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Bigfed
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben og natur
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 18 times

Indlæg af Bigfed » 7. maj 2015, 10:35

Lad endelig være med at skrive til S, SF, R og EL. De ser jo våbengale tosser over alt...
"If there is a sacred moment in the ethical pursuit of game, it is the moment you release the arrow or touch off the fatal shot."
Jim Posewitz

Brugeravatar
Hedegaard
Silver Member
Silver Member
Interesser: Alt mellem himmel og jord...
Geografisk sted: Fyn...
Has thanked: 8 times
Been thanked: 74 times

Indlæg af Hedegaard » 7. maj 2015, 10:46

Det "fantastiske" er jo netop, at selv den mest poltitisk korrekte, klidspisende, veganske, økologiske og genbrugende borger med et pennestrøg er gjort kriminel, så jo, skriv til alle.
Denne grove mistolkning af loven rammer ikke kun "våbentosser" men alle ALLE.

Hvis vi har tid til at læse eller skrive indlæg i et lukket fora som NVF har vi også tid til at gøre vores stemme hørt udenfor murene.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 7. maj 2015, 10:52

Bigfed skrev:Lad endelig være med at skrive til S, SF, R og EL. De ser jo våbengale tosser over alt...
Så var der måske netop grund til at få dem i tale. Sandsynligvis har de fleste af dem en proptrækker af tjenerværktøjsmodel i køkkenskuffen, og overtræder derfor loven.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 7. maj 2015, 11:01

Nu er det at være tidligere straffet jo ikke en hindring for at være politiker.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 41 times

Indlæg af Holten101 » 7. maj 2015, 11:05

Bigfed skrev:Lad endelig være med at skrive til S, SF, R og EL. De ser jo våbengale tosser over alt...
Jeg kan ikke se noget i tilblivelsen af den nuværende knivlov der viser at de partier er mere skyldige end de andre.

"Baggrunden for skærpelsen var knivdrabet af den 19-årige Anton Nije på Strøget i København 5. januar 2008. Efterfølgende blev der rejst krav fra Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti om et totalt forbud mod knive i nattelivet."

http://da.wikipedia.org/wiki/Knivloven

Lene Espersen (K) indfører følgende de famøse 7 dages fængsel....med 91 mod 19 stemmer (kun SF, Radikale Venstre og Enhedslisten der stemte imod).

Den efterfølgende lempelse i 2012 (hvor det var op til en dommer at afgører om der var tale om skærpende omstændigheder) blev vedtaget.....dog stemte Venstre, Dansk Folkeparti og De Konservative imod.

Der kan være mange grunde til at stemme imod....men jeg ser ingen systematik i at partieren til højre er mere knivvenlige.

Cheers
Senest rettet af Holten101 7. maj 2015, 12:25, rettet i alt 1 gang.
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Hammertime
Gold Member
Gold Member
Interesser: 2 Verdenskrig, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 12 times
Been thanked: 42 times

Indlæg af Hammertime » 7. maj 2015, 11:22

Ved ikke om den allerede er smidt herinde men tænker det ikke skader at gøre det igen. Jo flere underskrifter jo bedre http://www.skrivunder.net/knivloven
Legends never die

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 7. maj 2015, 11:27

IMHO ligger det hele i hvordan vi opdrager vores børn.
Keldda og jeg har også haft snakken.
Så længe man opdrager sine børn til at mene, at det er værktøjet, der er farligt, så ender vi sådan her.
Lad ungerne lege med slangebøsser og luftgeværer, mens de har en lommekniv i lommen til at snitte i pinde med, så undgår vi det her fis, når ungerne bliver voksne.

EDIT:
Et eksempel: Når jeg har været til luftbøsseskydning hos Bentx, så har jeg oplevet hvordan der, fra alle sider af, er blevet taget HELT UTROLIGT godt imod medbragte børn. Og det er vigtigt!
Det er ikke vigtigt, at ungerne vokser op og bliver fanatiske sportsskytter, jægere eller våbensamlere, som folk her på NVF. Men det at de f.eks. kommer med til sådan en luftbøsseskydning, er jo nok med til at afdramatisere deres forhold til skydere, så de, uden at være sportsskytter, jægere eller samlere, som voksne får et mere fornuftigt og afslappet forhold til den slags.

EDIT EDIT:
Og når jeg kigger på de politikkere vi har, ja så er mange af dem jo lidt yngre end jeg er.
Og når jeg kigger på min familie (sådan familie ude i periferien, min nære familie er ikke ret stor), så er det også gennemgående, at de "gamle" betragter en lommekniv som et stykke værktøj, og de "unge" betragter det som et våben. Jeg nægter at tro på, at det skyldes medierne eller embedsmændene eller politikkerne. Jeg er sikker på, at det skyldes deres opvækst og opdragelse. Altså: IMHO, det skyldes deres far og mor (og skolen).
Derfor tror jeg, at den eneste vej at gå, er fornuftig opdragelse af børnene.
Og næste gang I er på jagt eller regulering med andre, og en eller anden har en lille dreng eller pige med, så tag vel imod dem, og opfør jer ansvarligt.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Holten101
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Holten101 » 7. maj 2015, 11:55

Hammertime skrev:Ved ikke om den allerede er smidt herinde men tænker det ikke skader at gøre det igen. Jo flere underskrifter jo bedre http://www.skrivunder.net/knivloven
"Vi er en gruppe jægere der ønsker knivloven ændret til et mere fornuftigt leje - så man kan bære alle former for knive hvis man har et gyldigt jagttegn - og under samme vilkår som de øvrige våben man er i besiddelse af"

Jeg er for de fleste initiativer på dette punkt...men DET er da at mele egen kage. Hvad med resten af fritidsfolket?

Sorry, men det kan jeg ikke skrive under på

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 7. maj 2015, 12:14

Ja, den underskriftsindsamling er direkte modproduktiv. Man skriver således under på, at knive kun er redskaber der har relevans for jægere.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Indlæg af Kleth » 7. maj 2015, 12:53

Så skrev jeg til en politiker :smile:

Helt enig omkring børnene. Den børnehave vi havde, der var der en af medhjælperne der lavede et snittekursus med prøve, når børnene havde bestået fik de et diplom og måtte snitte på egen hånd :numberone: Mine unger elsker at sidde og snitte og de elsker at være med på jagt.
Fremmedgørelsen kommer nok i takt med urbaniseringen. Der burde være nogle flere initiativer til at vise børnene verdenen udenfor, hvor deres mad kommer fra og at en kniv er et værktøj som en hammer.
Vedhæftede filer
20141129_Drenge.jpg
20141129_Drenge.jpg (95.09 KiB) Vist 6157 gange
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Brejne
Newbie
Newbie
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Indlæg af Brejne » 7. maj 2015, 13:49

Holten101 skrev: ...
Sorry, men det kan jeg ikke skrive under på
Cheers
C-X skrev:Ja, den underskriftsindsamling er direkte modproduktiv. Man skriver således under på, at knive kun er redskaber der har relevans for jægere.
Det ser ud til teksten er blevet ændret: "...Vi er en gruppe danskere, der kæmper for, at almindelige mennesker, der bruger kniv som et redskab i hverdagen, ikke betragtes som forbrydere...."
Senest rettet af Brejne 7. maj 2015, 13:58, rettet i alt 1 gang.

Holten101
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Holten101 » 7. maj 2015, 13:51

Brejne skrev: Det ser ud til teksten er blevet ændret: "...Vi er en gruppe danskere, der kæmper for, at almindelige mennesker, der bruger kniv som et redskab i hverdagen, ikke betragtes som forbrydere...."
Se det gjorde jo en verden til forskel:-)
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Brejne
Newbie
Newbie
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Indlæg af Brejne » 7. maj 2015, 13:57

Holten101 skrev:
Brejne skrev: Det ser ud til teksten er blevet ændret: "...Vi er en gruppe danskere, der kæmper for, at almindelige mennesker, der bruger kniv som et redskab i hverdagen, ikke betragtes som forbrydere...."
Jeg kan ikke være mere enig :thumbup: :thumbup:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kleth » 7. maj 2015, 14:00

Holten101 skrev:
Egentligt lidt bekymrende at man åbenbart kan ændre det, som folk allerede har skrevet under på :tinfoil:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 7. maj 2015, 14:55

Kleth skrev:
Holten101 skrev:
Egentligt lidt bekymrende at man åbenbart kan ændre det, som folk allerede har skrevet under på :tinfoil:
Enig. Nu skal jeg da under ingen omstændigheder skrive under på noget som helst.

Casperfc
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: pistol skydning
Has thanked: 10 times

Indlæg af Casperfc » 8. maj 2015, 10:25

Der bliver så vidt jeg er informeret sendt mails ud til dem der har underskrevet inden en redigering i teksten. Med et link hvor de nemt kan blive slettet igen hvis man ønsker det.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kleth » 8. maj 2015, 10:51

Casperfc skrev:Der bliver så vidt jeg er informeret sendt mails ud til dem der har underskrevet inden en redigering i teksten. Med et link hvor de nemt kan blive slettet igen hvis man ønsker det.
Det er muligt, men man skal skrive under for (måske) at finde ud af det og da deres databeskyttelse erklæring er begrænset til
Din emailadresse vil aldrig blive vist offentligt og ej heller videregivet til tredjemand
Så er det ikke noget jeg rører med en ildtang.

Der er ingen beskrivelse af dine rettigheder til dine data i tilfælde af det ene eller det andet.
Hvis man ikke er på Facebook p.g.a. deres adgang til og opsamling af persondata, så er det her så sandelig heller ikke noget man skal smide sine persondata ind i. I det mindste ved du at Facebook vil udnytte dine data.

Update:
Jeg kørte skrivunder.net gennem https://www.whois.net og løsningen er hosted i US af http://www.enom.com
Der står intet om den faktiske ejer.

Under kontakt er der en minimalistisk FAQ, der står bl.a.:
Hvordan fjernes en underskrift?
- Kontakt underskriftindsamleren

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 9. maj 2015, 11:57

"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."

Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel og pistolskydnng
Geografisk sted: Syd-Jylland
Has thanked: 76 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af K_Nielsen » 9. maj 2015, 22:34

Det var ligegodt satans, et fornuftigt spørgsmål fra Pernille Skipper... :shock: :shock: :shock:
Mvh
K_Nielsen

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 9. maj 2015, 22:49

K_Nielsen skrev:
Det var ligegodt satans, et fornuftigt spørgsmål fra Pernille Skipper... :shock: :shock: :shock:
Uanset hvad man mener om enhedslisten (jeg er heller ikke fan af dem), så var de, sammen med SF og de radikale, dem som argumenterede og stemte imod knivloven i 2008. Og sammen med socialdemokratiet og LA, var det også enhedslisten, SF og de radikale som var med til at stemme lempelsen igennem i 2012, mens navnlig venstre havde travlt med en rigtig ulækker og unyttig "I lægger jo våben i hænderne på de kriminelle" retorik i forbindelse med debatten om lempelsen :puke:

Uanset hvor man ligger partipolitisk, så er det socialdemokratiet, venstre, konservative og DF vi kan takke for den lov - og selv da det var åbenlyst at loven ramte helt skævt, var hverken venstre, konservative eller DF villige til at tage medansvar og stemme for lempelsen i 2012.

Det er, om ikke andet, stof til eftertanke - i hvert fald er der ikke mange spor af "den våbenforskrækkede venstrefløj" at se i ovenstående.

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 11. maj 2015, 14:10

Så landede sagen på Ekstra Pladder.

Besvar