DJ til nyt møde vedr. Knivloven

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
BasicReality
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 34 times

Re: DJ til nyt møde vedr. Knivloven

Indlæg af BasicReality » 11. maj 2015, 14:43

C-X skrev:Så landede sagen på Ekstra Pladder.
Ekstra "Pladder" eller ej så har de mange læsere, og det er den almene tosse som informationerne skal ud til.

Herinde prædiker vi for korret det meste af tiden.

Brugeravatar
KXE
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og sportsskydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 100 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af KXE » 11. maj 2015, 14:46

Ja, super godt at vores sag kommer ud til mange nu..

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 11. maj 2015, 14:58

BasicReality skrev:
C-X skrev:Så landede sagen på Ekstra Pladder.
Ekstra "Pladder" eller ej så har de mange læsere, og det er den almene tosse som informationerne skal ud til.

Herinde prædiker vi for korret det meste af tiden.
Enig - også derfor jeg lægger det op herinde. Desværre er det også et ret ringe medie - deraf "Pladder".

Kan jeg få et Hallelujah ?!
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

MichaelMejer
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Blankvåben og luftrifler
Geografisk sted: Kongernes Nordsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af MichaelMejer » 11. maj 2015, 15:55

Hallelujah!!

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 13. maj 2015, 10:29

Så har Jyllands-Posten også bragt historien.

Dog uden at tilføje noget nyt eller selv tage stilling, og så er artiklen under Premium-sektionen, der kræver abonnent.

http://www.jyllands-posten.dk/protected ... -ulovlige/
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af HHC » 13. maj 2015, 16:49

Man må da sige at Jægerforbundet køre med klatten for tiden.
Nu nævnes det i tv og radioen.
Kanon arbejde

Klumpfod
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: riffeljagt- og skydning
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af Klumpfod » 13. maj 2015, 17:19

Lassescout skrev:Er der nogen der har en domsudskrift eller nærmere omtale af LR dommen fra 2014 ? Den forekommer mig fejlagtig ud fra omtalen, og jeg mener bestemt den skulle have været indbragt for Højesteret, den er i allerhøjeste grad principiel.

Der er mange ganske almindelige lommeknive der bliver slappe i fjederen og kan åbnes uden særlige anstrengelser med en hånd. Jeg mener ikke at loven gør disse knive enhåndsbetjente, men det er der så altså domspraksis for ???

TfK 2014.803

Brugeravatar
Jeppes
Gold Member
Gold Member
Interesser: Luft og teknik
Geografisk sted: Syddjurs

Indlæg af Jeppes » 15. maj 2015, 20:55

Vejen til helvede er brolagt med dårlige undskyldninger...

Brugeravatar
Bigfed
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben og natur
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 18 times

Indlæg af Bigfed » 15. maj 2015, 20:58

Hun er godt nok blank a høre hende Bramsen...
"If there is a sacred moment in the ethical pursuit of game, it is the moment you release the arrow or touch off the fatal shot."
Jim Posewitz

PBD
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: svendborg
Been thanked: 21 times

Indlæg af PBD » 18. maj 2015, 14:14

Så blev der afsagt dom for en time siden, i sagen mod Tommerup Jagtforretning. Han fik en bøde på 100.000.- for "ulovlige" foldeknive. Håber snart DR og TV2 gider gå AKTIVT ind i dækningen af disse sager.
PBD

Holten101
Gold Member
Gold Member
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 41 times

Indlæg af Holten101 » 18. maj 2015, 14:18

PBD skrev:Så blev der afsagt dom for en time siden, i sagen mod Tommerup Jagtforretning. Han fik en bøde på 100.000.- for "ulovlige" foldeknive. Håber snart DR og TV2 gider gå AKTIVT ind i dækningen af disse sager.
Ja, det kunne vel ikke rigtigt være anderledes oven på de andre domme....stadigt rystende dog:-(.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
AirPellet
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, luftvåben
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af AirPellet » 18. maj 2015, 14:40

Det er en skandale af rang... Men domstolene understøtter åbenbart politiets tolkning af loven, og det må vi jo så som borgere tage til efterretning... Det er jo være end dummebøder fra Rockere det her!!! :evil: :evil: :evil:
klagt nicht - kämpft

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: København
Has thanked: 2986 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 18. maj 2015, 14:41

PBD skrev:Så blev der afsagt dom for en time siden, i sagen mod Tommerup Jagtforretning. Han fik en bøde på 100.000.- for "ulovlige" foldeknive. Håber snart DR og TV2 gider gå AKTIVT ind i dækningen af disse sager.
BT.dk har historien på forsiden:
http://www.bt.dk/danmark/100.000-kr.-i- ... f-44-knive

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 18. maj 2015, 14:57

"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Holten101
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Holten101 » 18. maj 2015, 15:00

Refraktorius skrev:DR har den også forrest:
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2015/05/18/140047.htm
Og de har så TOTALT misset pointen!

"Kan du åbne den gamle foldekniv i kommodeskuffen med én hånd? Måske ikke i første forsøg, men hvad nu hvis du prøver et par gange?
Hvis svaret er ja, er din foldekniv ulovlig at tage med på skovtur eller fisketur eller andre steder ud i det offentlige rum.
"

Jesus
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: København
Has thanked: 2986 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 18. maj 2015, 15:01

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 18. maj 2015, 15:06

Kalthoff skrev:JP bringer nu også historien:

http://jyllands-posten.dk/indland/polit ... -i-retten/
De havde en god leder for et par dage siden:
Dertil er kun at svare: Jamen så fjern den dog. Lad skikkelige mennesker bære deres praktiske redskaber i fred, og forbyd så knivene i nattelivet, på diskoteker og ved fodboldkampe, hvor folk bliver fulde og kommer i klammeri.
http://jyllands-posten.dk/debat/leder/E ... orbrydere/
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 18. maj 2015, 18:02

Vi blev, tidligere i dag, ringet op i butikken af en journalist fra DR, som ville høre om vi ville være med til at lave et indslag til TV Avisen i aften. Heldigvis var det mig som tog telefonen. Hendigvis, for det viste sig ret hurtigt at det journalisten ville, var at vi skulle stå og snakke om knive i relation til den dom som faldt tidligere i dag, mens vi fumlede rundt med knive fra vores sortiment og forsøgte at åbne dem med en hånd (journalisten refererende til den video som DJ lavede for nogle dage siden som inspirationen til indslaget). Jeg prøvede at fylde lidt historik, perspektiver og lovstof i hovedet på journalisten - og på at dreje konceptet væk fra en situation hvor vi skulle stå og forsøge på at inkriminere os selv, altmens vi hælder mere vand på "nu skal I allesammen blive bange for at eje en foldekniv" møllen. Men, det var helt tydeligt hvad journalisten var efter... Så jeg takkede pænt nej tak, men tilbød at han gerne måtte kontakte mig hvis han manglede kontakter til importører, brancheorganisationer og interesseorganisationer - eller blot ønskede mere baggrund for hele problematikken.

Chefen blev, indledningsvis, temmelig muggen over at jeg havde sagt nej tak til "gratis reklame" på landsdækkende TV - men efter at have vist ham DJ's video og forklaret hvad det egentlig var journalisten ville, så kunne han godt se at den skulle vi ikke - som forretning - røre med en ildtang.

Lidt øv - jeg/vi havde gerne stillet op til et sagligt indslag hvor fokus var på det rent principielle i hele problemstillingen, frem for endnu et "se, de her knive er måske også ulovlige" indslag. Jeg håber lidt at de får så mange afslag, at de vælger en anden vinkel. Jeg gjorde i hvert fald hvad jeg kunne for at forklare journalisten at deres vinkling ikke nyttede noget.
Senest rettet af Elbæk 18. maj 2015, 18:16, rettet i alt 1 gang.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 18. maj 2015, 18:16

Elbæk skrev:Lidt øv - jeg/vi havde gerne stillet op til et sagligt indslag hvor fokus var på det rent principielle i hele problemstillingen, frem for endnu et "se, de her knive er måske også ulovlige" indslag. Jeg håber lidt at de får så mange afslag, at de vælger en anden vinkel.
Der er altid en idiot der er parat til at stille op for lidt berømmelse, uagtet formålet.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 18. maj 2015, 18:18

Lycon skrev:
Elbæk skrev:Lidt øv - jeg/vi havde gerne stillet op til et sagligt indslag hvor fokus var på det rent principielle i hele problemstillingen, frem for endnu et "se, de her knive er måske også ulovlige" indslag. Jeg håber lidt at de får så mange afslag, at de vælger en anden vinkel.
Der er altid en idiot der er parat til at stille op for lidt berømmelse, uagtet formålet.
Jeps!
Og om ikke andet, så klipper de det, så selv den mest velmenende tjener deres formål.
(Been there, done that!)
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 18. maj 2015, 18:27

Fast Fumble skrev:
Lycon skrev:
Jeps!
Og om ikke andet, så klipper de det, så selv den mest velmenende tjener deres formål.
(Been there, done that!)
Been there, done that... Twice... :wall: Første gang i forbindelse med live-rollespil hvor (viste det sig) Zulus "fun redaktion", under dække af at ville lave et seriøst indlæg om live-rollespil, tog røven på os og gjorde tykt (og meget personligt) nar af os på landsdækkende tv. Anden gang i forbindelse med middelalder re-enactment/WMA, hvor interviewet blev skamklippet i en grad hvor den intenderede mening ganske enkelt ikke længere fremkom.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."

Holten101
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Holten101 » 18. maj 2015, 18:31

@Elbæk
Fornuftigt nok at sige nej....der er ingen grund til at inkriminerer sig selv. I det hele taget skal man passe på med journaliser.

Dog kan jeg ikke se faren ved "nu skal I allesammen blive bange for at eje en foldekniv" møllen? Den eneste måde at få en bred opbakning her, er at få folk til at forstå at det rammer dem....særligt jægerne og skytterne bør med rette føle en vis frygt for at eje en foldekniv (imo).

På samme måde kan jeg ikke se at der kan komme for mange "se, de her knive er måske også ulovlige" indslag. Vi er slet ikke nået punktet for mæthed i offenligheden endnu (selv om at vi er lidt trætte af at diskutere emnet herinde)...og langt størstedelen af dem jeg taler med har stadig ikke fattet omfanget og konsekvensen her.

Jeg er dog helt enig i at historikken i lovarbejdet og hele tilblivelsen er langt mere interessant, og langt vigtigere....det kræver bare at folk fatter konsekvensen af dommene først, før de er parate til at lytte til essensen (set fra et medie synspunkt).

Cheers
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 18. maj 2015, 18:34

Holten101 skrev:@Elbæk
Fornuftigt nok at sige nej....der er ingen grund til at inkriminerer sig selv. I det hele taget skal man passe på med journaliser.

Dog kan jeg ikke se faren ved "nu skal I allesammen blive bange for at eje en foldekniv" møllen? Den eneste måde at få en bred opbakning her, er at få folk til at forstå at det rammer dem....særligt jægerne og skytterne bør med rette føle en vis frygt for at eje en foldekniv (imo).

På samme måde kan jeg ikke se at der kan komme for mange "se, de her knive er måske også ulovlige" indslag. Vi er slet ikke nået punktet for mæthed i offenligheden endnu (selv om at vi er lidt trætte af at diskutere emnet herinde)...og langt størstedelen af dem jeg taler med har stadig ikke fattet omfanget og konsekvensen her.

Jeg er dog helt enig i at historikken i lovarbejdet og hele tilblivelsen er langt mere interessant, og langt vigtigere....det kræver bare at folk fatter konsekvensen af dommene først, før de er parate til at lytte til essensen (set fra et medie synspunkt).

Cheers
Spørger du privatpersonen Elbæk, er han meget enig med dig... Men, spørger du købmanden Elbæk, som har et ansvar for ikke at skræmme flere kunder end sædvanligt væk, så er han nødt til at sige at han ikke vil bidrage til flere "Bøh! Din kniv er ulovlig!" indslag.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 18. maj 2015, 18:58

Men, ffs hvor er Trine Bramsen dum at høre på!!! :wall:

"Mange knivstikkerier i nattelivet foregår med knive netop som dem der er faldet dom over i dag" (frit efter hukommelsen). Nå?! Den statistik ville jeg da gerne lige se...

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 44 times
Been thanked: 63 times

Indlæg af The Yeti » 18. maj 2015, 19:01

Elbæk skrev:Men, ffs hvor er Trine Bramsen dum at høre på!!! :wall:

"Mange knivstikkerier i nattelivet foregår med knive som dem der er faldet dom over i dag" (frit efter hukommelsen). Nå?! Den statistik ville jeg da gerne lige se...
Hvis det er rigtigt, er der en del der tyder på, at de kriminelle er ligeglade med makværksloven. Hvis Trinepigen mener at makværksloven virker kan hun vel nemt finde en statistik som viser et dramatisk fald i antallet af knivstikkerier efter at makværksloven blev indført.

The Yeti

Sent from my iPhone using Tapatalk

Besvar