Og så gav DF en tilbagemelding på min henvendelse til deres retsordfører:
Tak for din mail.
Det ser ud til, at loven fortolkes alt for stramt, når den rammer så mange helt almindelige mennesker. Jeg vil bede justitsministeren om at give Folketingets Retsudvalg en forklaring på, hvordan man er nået frem til den tolkning af loven.
Loven blev i sin tid vedtaget som et led i bestræbelserne på at gribe ind overfor knivvold i nattelivet blandt unge mennesker. Når så mange helt almindelige mennesker, som aldrig kunne finde på at tage en kniv med sig på værtshus eller diskotek, så ser det ud til, at man med denne tolkning af loven skyder over målet.
Med venlig hilsen
Peter Skaarup
Sendt af Gitte Buggild
Gitte Buggild
Personlig sekretær for
MF Peter Skaarup
Gruppeformand og
retsordfører (DF)
Sirupate skrev tidligere:
Jeg læser det faktisk ikke sådan at sidste sætning undsiger resten. Jeg læser det som at der vurderes fra kniv til kniv om man betragter den som værende konstrueret til at være enhåndsbetjent. Dermed er fingerfærdighed, fingerkræfter og slitage ude af billedet. Men måske jeg bare er naiv
jeg må tilstå at jeg netop læser det på nøjagtig samme måde. Jeg må derfor også være naiv eller også er jeg bare ikke ansat hos anklagemyndigheden på fyn, det hjælper på ens kreative fortolkningsevner.
Netop en udmelding som Lars Løkkes og andres, hvor man aner en snert af "anerkendelsværdigt formål", skal ikke have lov at stå uimodsagt.
Også formanden for Jægerforbundet gjorde en lidt skæv figur i mine øjne, da han optrådte i godaften danmark d. 12 maj og sad og viftede med en hobbykniv og ytrede noget i retning af:" sådan en der kan låses er et redskab for jægeren og burde høre ind under en bekendtgørelse".
Vi mister snart vores ret til at gå med en lommekniv, hvis den offentlige debat kun er fyldt med hurtige slagord der alle er centreret omkring begrebet "anerkendelsesværdigt formål" og sætter lighedstegn mellem det at have en lommekniv på sig og samtidig opholde sig på et offentligt sted, som noget der skal bekæmpes.
Derfor, skriv, debatterer og del på facebook eller andre steder hvor i færdes og gør opmærksom på, at det at have en lommekniv på sig ikke automatisk gør en til en savlende voldspsykopat.
Angående NSanders tilbagemelding fra JM, var den sådan set det centrale omdrejningspunkt i mit lille to siders skrift til retsordførerne, sammen med de relevante afsnit fra det lovforberende arbejde, der skærer det ud i pap hvorledes JM fortolker begrebet "enhåndsbetjent foldekniv".
Men som sagt, imorgen har jeg fri og der skal der konstrueres en mere pædagogisk og letfordøjelig version af teksten, det er der åbenbart behov for.
Journalister og politikere har åbenbart svært ved at koncentrere sig ud over de 160 tegn som eks. en sms fylder