Strejfende hunde! Hvad må/kan jeg gøre?
-
- Platin Member
- Interesser: støverjagt
- Geografisk sted: jylland
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 8 times
Strejfende hunde! Hvad må/kan jeg gøre?
Opdagede et par store hunde på strejftog i skoven her til morgen. De lod sig ikke indfange; men jeg har en ide om, hvis hunde det er.
Hvad siger den nye mark-og vejfredslov: må man gerne opsamle hundene, og bringe dem til politiet, eller skal disse afhente dem for ejerens regning mm. ?!?
Håber ikke det kommer så vidt og vil selvfølgelig tale med ejeren først i håb om en mindelig, men effektiv løsning.
Hvad siger den nye mark-og vejfredslov: må man gerne opsamle hundene, og bringe dem til politiet, eller skal disse afhente dem for ejerens regning mm. ?!?
Håber ikke det kommer så vidt og vil selvfølgelig tale med ejeren først i håb om en mindelig, men effektiv løsning.
Senest rettet af Refraktorius 25. maj 2015, 14:14, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift præciseret
Begrundelse: overskrift præciseret
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
Re: Strejfende hunde!
Lov om mark og vejfred omfatter ikke længere hunde. Det er hundelovens bestemmelser du skal bruge. I § 3 står bl.a.:
Stk. 3. Det er forbudt at lade en hund færdes på private arealer, som besidderen af hunden ikke har brugsret til. Grundejeren eller den, der har brugsret til det private areal, kan på forsvarlig måde optage eller fjerne hunden fra grunden. Vedkommende skal ikke betale erstatning, hvis hunden herved kommer til skade eller omkommer. Nedskydning eller anden fremgangsmåde, der sigter på at slå hunden ihjel, må kun anvendes af grundejeren eller den, der har brugsret til et privat areal, hvis hunden angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.
Stk. 4. Har grundejeren eller den, der har brugsret til det private areal, optaget hunden, og kendes hundens besidder, skal den, der har optaget hunden, snarest muligt og senest 24 timer efter at optagelsen har fundet sted, underrette hundens besidder eller en til vedkommendes husstand hørende voksen person. Grundejeren eller den, der har brugsret til det private areal, og som har optaget hunden, er pligtig til at fodre og passe den optagne hund forsvarligt. Såfremt det ikke er muligt at optage hunden, eller hvis hundens besidder ikke kendes eller ikke afhenter hunden, rettes der henvendelse til politiet, som lader hunden optage og så vidt muligt underretter besidderen.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
Ergo så længe dine hunde ikke har for vane at spise ko lam eller levende høns så bare lad den rende der sker den ikke noget alligevel.
Senest rettet af Slettet bruger 24. maj 2015, 20:11, rettet i alt 1 gang.
-
- Platin Member
Næhh, jeg synes da tværtimod der er gode muligheder for helt lovligt at indfange hunden, og så overlade den til politiet. Man behøver ikke engang selv finde et internat til den, det er politiets problem. Så kommer der en mærkbar regning til ejeren når han henter sin hund, og det er da fint.
Hilsen Lasse.
- Evil-Honda
- Silver Member
- Interesser: Longrange Dodo hunting
- Geografisk sted: Heløen Sjælland
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Som dyr-læge burde du også vide at en hund som fast strejfer, ved at den er på afveje og er derfor umulig at indfange.
Mvh BS
AirArms TDR-R .22
Röhm Twinmaster .177
AirArms TDR-R .22
Röhm Twinmaster .177
- Mosc5
- Silver Member
- Interesser: skydning, jagt, hund, kajak
- Geografisk sted: Sydjylland
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 4 times
Men som jeg læser teksten, så lægges der op til at man selv kontakter ejeren, og selv sørger for at passe hunden... Først hvis ejeren ikke kendes, eller ikke afhenter hunden, kan der tages kontakt til politiet.Lassescout skrev:Næhh, jeg synes da tværtimod der er gode muligheder for helt lovligt at indfange hunden, og så overlade den til politiet. Man behøver ikke engang selv finde et internat til den, det er politiets problem. Så kommer der en mærkbar regning til ejeren når han henter sin hund, og det er da fint.
Stk. 4. Har grundejeren eller den, der har brugsret til det private areal, optaget hunden, og kendes hundens besidder, skal den, der har optaget hunden, snarest muligt og senest 24 timer efter at optagelsen har fundet sted, underrette hundens besidder eller en til vedkommendes husstand hørende voksen person. Grundejeren eller den, der har brugsret til det private areal, og som har optaget hunden, er pligtig til at fodre og passe den optagne hund forsvarligt. Såfremt det ikke er muligt at optage hunden, eller hvis hundens besidder ikke kendes eller ikke afhenter hunden, rettes der henvendelse til politiet, som lader hunden optage og så vidt muligt underretter besidderen.
If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?
-
- Platin Member
Det ved jeg ikke om jeg burde vide. Jeg er ikke hundepsykolog. Men jeg véd, at mange strejfende hunde er vilde med cocktail-pølser, og som regel lader sig indfange ved hjælp af dette simple lokkemiddel.Evil-Honda skrev:Som dyr-læge burde du også vide at en hund som fast strejfer, ved at den er på afveje og er derfor umulig at indfange.
Hilsen Lasse.
- Evil-Honda
- Silver Member
- Interesser: Longrange Dodo hunting
- Geografisk sted: Heløen Sjælland
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Re: Strejfende hunde! Hvad må/kan jeg gøre?
Det er sørme heldigt for dig at du går på jagt med cocktail-pølser i lommerne, og at du kun møder løse labber. I den virkelige verden kender jeg mange som har måtte holde op med at leje en jagt pga løse hunde, et problem som ikke kan løses med den nuværende lov, fordi de idioter som er problemet er ligeglade nu hvor deres hunde er fredet. 

Mvh BS
AirArms TDR-R .22
Röhm Twinmaster .177
AirArms TDR-R .22
Röhm Twinmaster .177
- Lasse68
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Girls, guns and rock'n roll
- Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 59 times
Der er vel ikke så mange flere hunde der strejfer bare fordi menneskene har ændret på noget lovgivning. Så er de hunde sgu klogere end jeg havde forestillet mig.Evil-Honda skrev:...et problem som ikke kan løses med den nuværende lov, fordi de idioter som er problemet er ligeglade nu hvor deres hunde er fredet.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
- Kambiri
- Silver Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Aalborg - Opland
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 6 times
Fang den og aflever den hos politiet, alternativt, sæt den fri i den anden ende af landet!Evil-Honda skrev:Det er sørme heldigt for dig at du går på jagt med cocktail-pølser i lommerne, og at du kun møder løse labber. I den virkelige verden kender jeg mange som har måtte holde op med at leje en jagt pga løse hunde, et problem som ikke kan løses med den nuværende lov, fordi de idioter som er problemet er ligeglade nu hvor deres hunde er fredet.
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:
Baikal IJ27e
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Hvad siger dyrlægen?Lassescout skrev:Det ved jeg ikke om jeg burde vide. Jeg er ikke hundepsykolog. Men jeg véd, at mange strejfende hunde er vilde med cocktail-pølser, og som regel lader sig indfange ved hjælp af dette simple lokkemiddel.Evil-Honda skrev:Som dyr-læge burde du også vide at en hund som fast strejfer, ved at den er på afveje og er derfor umulig at indfange.
Et kraftigt afføringsmiddel til dyr? (Grænsende til "affyringsmiddel").
Hvis nu vovse kom hjem med festlig diarre og pyntede huset fra entreen, gennem spisestuen og sluttede i soveværelset, hver gang den havde strejfet, så ville den måske blive holdt hjemme?

"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- The Yeti
- Platin Member
- Geografisk sted: Malmø
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 63 times
Det sidste vil være ulovligt, så det synes jeg ikke, bør være noget der opfordres til her!Kambiri skrev:Fang den og aflever den hos politiet, alternativt, sæt den fri i den anden ende af landet!Evil-Honda skrev:Det er sørme heldigt for dig at du går på jagt med cocktail-pølser i lommerne, og at du kun møder løse labber. I den virkelige verden kender jeg mange som har måtte holde op med at leje en jagt pga løse hunde, et problem som ikke kan løses med den nuværende lov, fordi de idioter som er problemet er ligeglade nu hvor deres hunde er fredet.
The Yeti
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Keldda
- Platin Member
- Interesser: gamle Luftvåben/våben
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 8 times
The Yeti skrev:Det sidste vil være ulovligt, så det synes jeg ikke, bør være noget der opfordres til her!Kambiri skrev:Fang den og aflever den hos politiet, alternativt, sæt den fri i den anden ende af landet!Evil-Honda skrev:Det er sørme heldigt for dig at du går på jagt med cocktail-pølser i lommerne, og at du kun møder løse labber. I den virkelige verden kender jeg mange som har måtte holde op med at leje en jagt pga løse hunde, et problem som ikke kan løses med den nuværende lov, fordi de idioter som er problemet er ligeglade nu hvor deres hunde er fredet.
The Yeti
Ikke bare ulovligt , også totalt uetisk og dyrplageri.
Sent from my iPhone using Tapatalk
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Jeg tror du skulle forvente yderligtgående represalier fra ejeren, skulle vedkommende finde ud af, det var dig.Kambiri skrev:Fang den og aflever den hos politiet, alternativt, sæt den fri i den anden ende af landet!
Personligt ville jeg til enhver tid kunne acceptere, om min hund blev indfanget og afleveret korrekt, såfremt den havde strejfet. Hvis nogen havde lavet en kidnapning af den, som ovenstående, kunne det ende "alternativt".

Derudover er det, som Yeti skriver, heller ikke lovligt. Der har været kidnapninger af støvere under jagt, i Nordjylland, hvor hundene blev flyttet meget langt. Ejerne og de øvrige jægere vil vist meget gerne have hold i psykopaten der laver de numre.
Personligt har jeg indfanget en hel del hunde og fået dem afleveret til retmæssige ejer. Kun få gange har der været gentagelsestilfælde.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Platin Member
Refraktorius lille tankeeksperiment udførte en tidligere kollega på sin nabos labber, der konstant rendte og sked i hans have og lavede andre unoder. Han spurgte hvad han kunne gøre og han fik et forslag. Kort efter skete det spøjse sammentræf, at hans fryser døde. Vi blev enige om, at al den herlige mad ikke skulle gå til spilde, så han fodrede vildtet med det... på sin egen grund naturligvis.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Kleth
- Platin Member
- Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 94 times
Hæld sovsepulver på efterladte lorte, så behøves der ikke afføringsmiddel eller oprydning
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”
-
- Platin Member
Man skal behandle hunden omsorgsfuldt, den kan ikke gøre for det. Det er for resten også et lovkrav efter dyreværnsloven, så lad være med at eksperimentere med afføringsmidler, bortførelse til langt væk, eller andre overgreb. Men man må gerne optage den, og aflevere den til ejeren, politiet eller et dyreinternat. Jeg tror på, at det vil løse de fleste problemer.
Hilsen Lasse.
- Taxen
- Silver Member
- Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
- Has thanked: 1 time
Sæt den ud i den anden ende af landet ???? Pisse ulovligt og usmageligt. Men det bruges allerede oppe i Nordjylland. da er det så Gravhunde og andre hunde der er på fuldt lovligt drevjagt, de forsvinder fra Jagten, og bliver fundet meget langt væk uden Halsbånd og pejl. gerne nær ved stærkt trafikerede veje . En var på jagt ved Dronninglund og blev fundet i Rolskov.Skete flere gange i sidste jagtsæson for andre jægere også .Alle de der hjemmestrikkede løsninger er nok ikke så festlige den dag det er ens egen hund det går ud over. Der findes en enkel løsning på det her følg loven . Eller stem på nogen der vil laven en anden lov der er strengere.
Taxen
Taxen
- Kambiri
- Silver Member
JA sku, pisse ulovligt, usmageligt...måske! effektivt? Jo mon ikke.Taxen skrev:Sæt den ud i den anden ende af landet ???? Pisse ulovligt og usmageligt. Men det bruges allerede oppe i Nordjylland. da er det så Gravhunde og andre hunde der er på fuldt lovligt drevjagt, de forsvinder fra Jagten, og bliver fundet meget langt væk uden Halsbånd og pejl. gerne nær ved stærkt trafikerede veje . En var på jagt ved Dronninglund og blev fundet i Rolskov.Skete flere gange i sidste jagtsæson for andre jægere også .Alle de der hjemmestrikkede løsninger er nok ikke så festlige den dag det er ens egen hund det går ud over. Der findes en enkel løsning på det her følg loven . Eller stem på nogen der vil laven en anden lov der er strengere.
Taxen
Fat nu begrebet ironi!
PS der er forskel på en omstrejfende hund der skræmmer vildt og en hund med pejl!
Sent from my iPad using Tapatalk
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Baikal IJ27e
-
- Platin Member
Kambiri - alternativt, så lærer du at udtrykke ironi
Hvad er der galt, har du ikke længere lyst til at stå ved dine ord?

Hvad er der galt, har du ikke længere lyst til at stå ved dine ord?

- Kambiri
- Silver Member
Har jeg sagt der var noget galt:-) måske vi skulle stoppe her så vi ikke ødelægger tråden for trådstarter som jo reelt står med et problem.
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Baikal IJ27e