Tilladelse til ½a riffel.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
NordjydeN88
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt/Skytte/Samler
Geografisk sted: Nordjylland

Tilladelse til ½a riffel.

Indlæg af NordjydeN88 » 18. jun 2015, 00:35

Hej NVF-folk.
Jeg er ny herinde og har lige nogle spørgsmål som jeg håber nogle af jer kan være behjælpelige med at besvare.
Jeg forstår det således at man som jæger og medlem af en skytteforening maksimalt må have 2 halvautomatiske rifler. (Disse skal så registreres til jagt i udlandet og det er lige meget om det er 2 helt almindelige jagtrifler eller om det er 2 militær lignede rifler forstået på den måde, at man kan have en US-C og en AR15 eller 2 Winchester halvautomatiske rifler). Er det rigtigt forstået? Eller kan man have 5 halvautomatiske rifler?

Har nemlig også overhørt en samtale, hvor der var en som nævnte at man måtte have en halvautomatisk riffel i hver kaliber. Dvs. man må have en USC cal. 30 og en Winchester i 308 og sako 30.06 og en AR15 cal. 223, men ikke en til Ruger M-14 i cal. 223 (da man så har to i cal. 223).
Jeg håber at høre fra jer
MVH. den nye "NordjydeN88"

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 16 times
Been thanked: 60 times

Re: Tilladelse til ½a riffel.

Indlæg af Cp-Medic » 18. jun 2015, 02:37

Jeg spurgte om jeg kunne få en .22lr halvauto til regulering, men da jeg havde en .223 i forvejen ville de ikke gå med til det da det var samme diameter kugle ig derfor samme kaliber. I fuck you not, det var virkelig deres begrundelse!!! Så spurgte jeg hvad han ville sige til en .45 acp, det var ikke noget problem, så jeg købte en riffel i .45acp til regulering. Velkommen til dansk politis egne regler.
Han sagde så også, "nu kommer du ikke i næste uge og vil ha tilladelse til en 3006 eller 300 fordi så mener den ligger lige mellem de 2 andre i størrelse"
Det eneste positive ved sammenlægningen er den slags ikke burde kunne ske længere.
En skam skidtet gik i stykker ellers havde jeg nok pillet skader med 45'eren i ren trodsighed.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 18. jun 2015, 07:34

Det er denne paragraf i våbencirkulæret der spøger:
§ 19. Våbentilladelse kan kun under ganske særlige omstændigheder gives til:

1) glatløbede haglgeværer med en pibelængde på under 55 cm,

2) pistoler, herunder enkeltskudspistoler, selvladepistoler og revolvere,

3) halvautomatiske rifler og

4) andre lignende særligt farlige skydevåben.
Den betyder, at politiet skal vurdere om der foreligger "ganske særlige omstændigheder" før de udsteder en tilladelse. Og de må ikke sætte skøn under regel, de skal udøve et skøn i hvert enkelt tilfælde.

Som hovedregel ser det dog ud til, at politiet skønner at en ansøgning med begrundelsen "jagt i udlandet" udløser en tilladelse. Søger du om en halvautomat mere i samme kaliber som den første skal du have en virkelig god begrundelse for at der foreligger særlige omstændigheder. Det er ikke umuligt, bare svært.

Du er nødt til at indse, at en tilladelse til en halvautomat ikke som udgangspunkt er noget du har krav på, men noget du kan få hvis der er en god nok begrundelse. Underlig konstruktion af regler, men sådan er det.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af CQB » 18. jun 2015, 07:52

NordjydeN88 skrev:Hej NVF-folk.
Jeg er ny herinde og har lige nogle spørgsmål som jeg håber nogle af jer kan være behjælpelige med at besvare.
Jeg forstår det således at man som jæger og medlem af en skytteforening maksimalt må have 2 halvautomatiske rifler. (Disse skal så registreres til jagt i udlandet og det er lige meget om det er 2 helt almindelige jagtrifler eller om det er 2 militær lignede rifler forstået på den måde, at man kan have en US-C og en AR15 eller 2 Winchester halvautomatiske rifler). Er det rigtigt forstået? Eller kan man have 5 halvautomatiske rifler?

Har nemlig også overhørt en samtale, hvor der var en som nævnte at man måtte have en halvautomatisk riffel i hver kaliber. Dvs. man må have en USC cal. 30 og en Winchester i 308 og sako 30.06 og en AR15 cal. 223, men ikke en til Ruger M-14 i cal. 223 (da man så har to i cal. 223).
Jeg håber at høre fra jer
MVH. den nye "NordjydeN88"
jeg har kun hørt om (kun to våben af hver kaliber reglen ) når det gælder SKV våben ,jeg har selv 5 stk 223 halv auto inklusiv HJV gevær

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 16 times
Been thanked: 60 times

Indlæg af Cp-Medic » 18. jun 2015, 09:37

Og her hører du så om den i forbindelse med jagttilladelser

Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 24 times
Been thanked: 37 times

Indlæg af ACE1 » 18. jun 2015, 11:26

Er der nogen der har erfaret hvordan de nye våbenkontorer behandler disse tilladelser?

Jeg tænker f.eks. på to ½-automater i samme kaliber eller over 2 ½-automater i det hele taget.
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 115 times

Indlæg af Allan3 » 18. jun 2015, 11:28

Har ikke hørt der skulle være problemer med flere ½auto efter at våbenkontorerne er blevet sammenlagt, men har godt hørt den med flere i samme kaliber, dog har jeg 2 i cal. 30 og det var ikke noget problem.

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 17 times

Indlæg af Ninja_Moose » 18. jun 2015, 15:16

Jeg har for et par uger siden fået tilladelse af ACV til en garand-riffel, selvom jeg havde en M1 carbine i forvejen [WHITE SMILING FACE]
Så tilsyneladende igen problemer her.
Jeg har desuden aldrig angivet en særlig grund på ansøgningen [WHITE SMILING FACE]

Sendt fra min LG-D722 med Tapatalk

Brugeravatar
PWS
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: 3050
Has thanked: 7 times

Indlæg af PWS » 18. jun 2015, 15:21

NordjydeN88
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt/Skytte/Samler
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af NordjydeN88 » 18. jun 2015, 22:21

Tak for svarene. Så de fleste af jer mener godt, at man må have en halvautomat i 222, 223, 30, 308, 30.06, 8x57 og 7,62x54 (fordi de er jo i forskellige kalibre). Men bare ikke 2 x 223 fx???
Er der nogen af jer som har prøvet at skulle forny jeres tilladelse efter politiet har fået nyt system? Sender politiet stadigvæk en blanket ud om man ønsker at få den fornyet? eller skal man selv til at søge dem på ny via deres ansøgningsskema på deres hjemmeside?
MVH. NordjydeN :-)

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 11 times

Indlæg af CQB » 19. jun 2015, 17:50

NordjydeN88 skrev:Tak for svarene. Så de fleste af jer mener godt, at man må have en halvautomat i 222, 223, 30, 308, 30.06, 8x57 og 7,62x54 (fordi de er jo i forskellige kalibre). Men bare ikke 2 x 223 fx???
Er der nogen af jer som har prøvet at skulle forny jeres tilladelse efter politiet har fået nyt system? Sender politiet stadigvæk en blanket ud om man ønsker at få den fornyet? eller skal man selv til at søge dem på ny via deres ansøgningsskema på deres hjemmeside?
jeg ville ike være bange for søge tilladelse til så mange våben af samme kaliber som du har lyst til

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Indlæg af Sierra13 » 21. jun 2015, 00:01

NordjydeN88 skrev:Tak for svarene. Så de fleste af jer mener godt, at man må have en halvautomat i 222, 223, 30, 308, 30.06, 8x57 og 7,62x54 (fordi de er jo i forskellige kalibre). Men bare ikke 2 x 223 fx???
Der kommer en notits på Eboks, om man skal have fornyet :) Og så er jeg ikke nået længere :P
Men der står vidst nok i den hva man skal

Besvar