Bore i våbenskab uden at Skafor Blå godkendelsen ryger?
-
- Bronze Member
- Interesser: Pistolskydning, genladning
- Geografisk sted: Varde kommune
- Been thanked: 6 times
- Kontakt:
Bore i våbenskab uden at Skafor Blå godkendelsen ryger?
Er der nogle som ved om man må bore 4mm. holer i siden på et våbenskab til et par hylder uden at Skafor Blå godkendelsen ryger? 

Senest rettet af Refraktorius 6. jul 2015, 22:26, rettet i alt 2 gange.
Begrundelse: overskrift præciseret og flyttet til relevant forum
Begrundelse: overskrift præciseret og flyttet til relevant forum
Knud
Slave for kvinden, og udstødt af arbejdsmarkedet
Slave for kvinden, og udstødt af arbejdsmarkedet
- RKN
- Platin Member
- Interesser: Skydning, Jagt og mad
- Geografisk sted: Jammerbugt
- Has thanked: 427 times
- Been thanked: 30 times
Re: Bore i våbenskab
Ved det ikke. Spurgte ikke da jeg lavede ekstra huller i mit.
Afsendt fra det mørke Nordjylland
Denmark
Afsendt fra det mørke Nordjylland
Denmark
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: silkeborg
- Has thanked: 4 times
har selv udvidet hullerne i mit til ordentlige betonbolte.... Det skal jo laves sådan man ik bare kan sætte et koben ind under og rykke bolthovederne og af hullet....
-
- Bronze Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: sdr omme
kan ikke se det skulle ændre noget..
hvis man vil ind i det tager det jo ikke 30 min med en vinkelsliber om den er skafor rød eller blå..
jeg har boret små huller i top og bund på mit, til luft cikulation. og monteret et lille varme element med tremostat. for at undgå kondens, da den står i et rum hvor der ikke er varme på om sommeren..

hvis man vil ind i det tager det jo ikke 30 min med en vinkelsliber om den er skafor rød eller blå..

jeg har boret små huller i top og bund på mit, til luft cikulation. og monteret et lille varme element med tremostat. for at undgå kondens, da den står i et rum hvor der ikke er varme på om sommeren..
- Sort
- Platin Member
- Interesser: Kværulanteri og luftvåben
- Geografisk sted: Aalborg Ø
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 26 times
Med boremaskine og lidt rocol fedt på boret.KnudP skrev:Er der nogle som ved om man må bore 4mm. holer i siden på et våbenskab til et par hylder uden at Skafor Blå godkendelsen ryger?
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!
- Kambiri
- Silver Member
- Geografisk sted: Aalborg - Opland
- Has thanked: 15 times
Re: Bore i våbenskab uden at Skafor Blå godkendelsen ryger?
Alternativt lidt madolieSort skrev:Med boremaskine og lidt rocol fedt på boret.KnudP skrev:Er der nogle som ved om man må bore 4mm. holer i siden på et våbenskab til et par hylder uden at Skafor Blå godkendelsen ryger?
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:
Baikal IJ27e
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
- Kleth
- Platin Member
- Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 94 times
Sæt evt. Et stykke tape over, der hvor der skal bores, så glider boret ikke så nemt.
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”
-
- Gold Member
- Interesser: Blankvåben, luftpistol
- Geografisk sted: Fredericia, Danmark
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 20 times
Emnet har efterhånden været op en del gange.http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=54073
EDIT: lidt forslag til hylder uden skruer http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=49&t=23822
EDIT: lidt forslag til hylder uden skruer http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=49&t=23822
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Stor kbh
- Been thanked: 82 times
Det må du ikke, medmindre det er angivet i godkendelsen at du gerne må.KnudP skrev:Er der nogle som ved om man må bore 4mm. holer i siden på et våbenskab til et par hylder uden at Skafor Blå godkendelsen ryger?
Du ændrer jo på skabets konstruktion ifht til hvordan det er blevet EN godkendt. Og godkendelsen vil frafalde.
Så skal du så selv sørge for at politimyndigheden, vil sige at dit skab er "tilsvarende" til den tidligere godkendelse. Og det vil de med garanti ikke!
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, genladning, skydning
- Geografisk sted: Roskilde
- Been thanked: 40 times
De kan nok ikke pga. Manglende faglighed, dvs. Manglende uddannelse og certificeringer.Så skal du så selv sørge for at politimyndigheden, vil sige at dit skab er "tilsvarende" til den tidligere godkendelse. Og det vil de med garanti ikke!
Husk HH sagen fornylig.
- Jef
- This member is
- Interesser: jagt, lerduer
- Geografisk sted: Midtjylland
- Been thanked: 97 times
- Kontakt:
Bor du bare nogle Ø4 huller, det påvirker ikke skabets skafor godkendelse ELLER skabets modstandsevne v angreb.KnudP skrev:Er der nogle som ved om man må bore 4mm. holer i siden på et våbenskab til et par hylder uden at Skafor Blå godkendelsen ryger?
Jef Jefsen
APSI & DFF skydeinstruktør
- - If it Ain´t Broke - Fix it....
APSI & DFF skydeinstruktør
- - If it Ain´t Broke - Fix it....
- Irminsûl
- Silver Member
- Interesser: Våben og natur
- Geografisk sted: Nordsjælland.
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
mit første våbenskab havde huller på 8mm. Er minimumskravet ikke 10mm for boltene?
Please help me represent gun owners/shooters as 99% of us ARE: just regular folks who enjoy guns instead of golf.
- Morten87
- Silver Member
- Interesser: Teknik og jagt
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 1 time
Har også lige købt nyt og der er kun to huller i ryggen og to i bunden så er jo nødt til at bore lidt medmindre den skal have i både gulv og væg, så har lidt samme problem 

Den der sover, synder ikke... medmindre han burde arbejde :)
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Der er forskellige krav afhængig af hvem man spørger. Forsikring og Pension siger, at du skal bruge 4 stk. 10 mm. bolte der enten er gennemgående eller har mindst 100 mm indgreb i muren for at monteringen overholder Skafor Blå. Våbenbekendtgørelsen siger bare, at selve skabet skal overholde skafor blå eller tilsvarende, og at fastboltningen skal være forsvarlig. Jeg opfatter våbenbekendtgørelsens krav som en lempelse af F&P´s meget firkantede fastgørelseskrav, men stadig med en forpligtelse til at gøre det forsvarligt.Irminsûl skrev:mit første våbenskab havde huller på 8mm. Er minimumskravet ikke 10mm for boltene?
Derfor er det min opfattelse, at du må udvide hullerne og bore flere, hvis skabet derved bliver mere forsvarligt fastgjort. Mit våbenskab står f.eks. i en niche der er bygget til det, så jeg ville kunne fastbolte det meget mere forsvarligt ved at bore nogle huller i siderne af skabet og bolte det fast gennem dem. Det ville gøre det meget svært at rykke skabet ud af nichen. Lige nu er det kun fastboltet med de obligatoriske 4 bolte i bagvæggen, for der er gulvvarme under det, så jeg tør ikke bore i gulvet.
Men det må være lige så klart, at det ikke er enhver form for gennembryding af skabet du må udføre. Hvis du har lyst til at skære store plader ud af døren og sætte glas i i stedet for, så holder den blå Skafor godkendelse nok ikke mere, så det vil jeg ikke anbefale.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
- Platin Member
Det påvirker NETOP skabets godkendelse. Idet du ændrer skabet ifht til hvordan det blev SKAFOR godkendt, så ryger godkendelsen. Så nu skal skabet altså gå ind under den del af loven der hedder "eller tilsvarende" Held og lykke med det... Ingen vil sige god for det er tilsvarende, medmindre du stiller et par skabe til rådighed de må smadre for at afprøve det.Jef skrev:Bor du bare nogle Ø4 huller, det påvirker ikke skabets skafor godkendelse ELLER skabets modstandsevne v angreb.KnudP skrev:Er der nogle som ved om man må bore 4mm. holer i siden på et våbenskab til et par hylder uden at Skafor Blå godkendelsen ryger?
Ligefrem at opfordre til ulovlig våben opbevaring

Senest rettet af Sierra13 7. jul 2015, 18:23, rettet i alt 1 gang.
- 308 W
- Platin Member
- Interesser: Jagt & Hundetræning
- Geografisk sted: Midt/Vestjylland
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 19 times
Så vidt jeg ved har Jef helt styr på det... Godfather på Herning PengeskabsfabrikMorten273 skrev:Det påvirker NETOP skabets godkendelse. Idet du ændrer skabet ifht til hvordan det blev SKAFOR godkendt, så ryger godkendelsen. Så nu skal skabet altså gå ind under den del af loven der hedder "eller tilsvarende" Held og lykke med det... Ingen vil sige god for det er tilsvarende, medmindre du stiller et par skabe til rådighed de må smadre for at afprøve det.Jef skrev:Bor du bare nogle Ø4 huller, det påvirker ikke skabets skafor godkendelse ELLER skabets modstandsevne v angreb.KnudP skrev:Er der nogle som ved om man må bore 4mm. holer i siden på et våbenskab til et par hylder uden at Skafor Blå godkendelsen ryger? [emoji107]
Ligefrem at opfordre til ulovlig våben opbevaring [emoji107]
Sendt fra min D5803
-
- Platin Member
Så det da kun endnu værre han støtter op om at gøre noget forkert.308 W skrev:Så vidt jeg ved har Jef helt styr på det... Godfather på Herning PengeskabsfabrikMorten273 skrev:Det påvirker NETOP skabets godkendelse. Idet du ændrer skabet ifht til hvordan det blev SKAFOR godkendt, så ryger godkendelsen. Så nu skal skabet altså gå ind under den del af loven der hedder "eller tilsvarende" Held og lykke med det... Ingen vil sige god for det er tilsvarende, medmindre du stiller et par skabe til rådighed de må smadre for at afprøve det.Jef skrev:Bor du bare nogle Ø4 huller, det påvirker ikke skabets skafor godkendelse ELLER skabets modstandsevne v angreb.KnudP skrev:Er der nogle som ved om man må bore 4mm. holer i siden på et våbenskab til et par hylder uden at Skafor Blå godkendelsen ryger? [emoji107]
Ligefrem at opfordre til ulovlig våben opbevaring [emoji107]
Sendt fra min D5803
Et er man gør det, og tier omkring det.
-
- Bronze Member
- Geografisk sted: sdr omme
Hvad så hvis man støber den fast i gulvet og mure rundt om den og helt unden at bruge bolte..
Ville man så også påstå at det ikke er forsvarligt fast gjordt?

Ville man så også påstå at det ikke er forsvarligt fast gjordt?

- Kambiri
- Silver Member
Nu bruger jeg lige den fornuft jeg er udstyret med: hvorfor bliver et skab ændret eller lettere at komme ind i pga et par huller? Materialet bliver ikke tyndere, døren bliver ikke lettere at bryde op? Kassen svækkes ikke på nogen måde? Undskyld, jeg kan ikke se hvad der skulle være galt!
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Baikal IJ27e
-
- Platin Member
Hvorfor må man skyde en kronhjort 1000m væk med en 308win, men ikke 10m væk med en 243 win?Kambiri skrev:Nu bruger jeg lige den fornuft jeg er udstyret med: hvorfor bliver et skab ændret eller lettere at komme ind i pga et par huller? Materialet bliver ikke tyndere, døren bliver ikke lettere at bryde op? Kassen svækkes ikke på nogen måde? Undskyld, jeg kan ikke se hvad der skulle være galt!
Hvorfor må man ikke male på en MC hjelm, som fra fabrikken er malet i et tema?
Hvorfor er 4,5mm luftgevær "legetøj" mens 5,5mm er et "livsfarligt" registeringspligtigt jagtvåben?
Hvorfor er dyresex lovligt?
Der er mange ting i dette land, der ikke giver mening... Hvis man tænker videre over det, får man nok bare en hovedpine! :alcohol:
- Kambiri
- Silver Member
Anderledes måde at svare på men ok:Morten273 skrev:Hvorfor må man skyde en kronhjort 1000m væk med en 308win, men ikke 10m væk med en 243 win?Kambiri skrev:Nu bruger jeg lige den fornuft jeg er udstyret med: hvorfor bliver et skab ændret eller lettere at komme ind i pga et par huller? Materialet bliver ikke tyndere, døren bliver ikke lettere at bryde op? Kassen svækkes ikke på nogen måde? Undskyld, jeg kan ikke se hvad der skulle være galt!
Hvorfor er 4,5mm luftgevær "legetøj" mens 5,5mm er et "livsfarligt" registeringspligtigt jagtvåben?
Der er mange ting i dette land, der ikke giver mening... Hvis man tænker videre over det, får man nok bare en hovedpine! :alcohol:
1: Fordi der står i jagtloven du ikke må.
2: Fordi producenten siger du ødelægger hjelmens virkemåde
3: Fordi det står i våbenloven at det er dér det skiller.
4: Fordi det ikke står i loven at det er forbudt.
Tilbage til min oprindelige tanke: Hvor står det præcis anført at du ikke må bore ekstra huller i skabet? Jeg kan ikke finde det.
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Baikal IJ27e
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
En smuleKambiri skrev:Anderledes måde at svare på men ok:Morten273 skrev:Hvorfor må man skyde en kronhjort 1000m væk med en 308win, men ikke 10m væk med en 243 win?Kambiri skrev:Nu bruger jeg lige den fornuft jeg er udstyret med: hvorfor bliver et skab ændret eller lettere at komme ind i pga et par huller? Materialet bliver ikke tyndere, døren bliver ikke lettere at bryde op? Kassen svækkes ikke på nogen måde? Undskyld, jeg kan ikke se hvad der skulle være galt!
Tilbage til min oprindelige tanke: Hvor står det præcis anført at du ikke må bore ekstra huller i skabet? Jeg kan ikke finde det.

Men bortset fra det, så kan jeg heller ikke se problematikken i at bore et par 4mm. huller i et skafor blå skab... Specielt ikke hvis Jef siger det er i orden. Hvis nogen ved noget om sådant, så er det da ham...
M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

-
- Platin Member
Timber skrev:En smuleKambiri skrev:Anderledes måde at svare på men ok:Morten273 skrev:Hvorfor må man skyde en kronhjort 1000m væk med en 308win, men ikke 10m væk med en 243 win?Kambiri skrev:Nu bruger jeg lige den fornuft jeg er udstyret med: hvorfor bliver et skab ændret eller lettere at komme ind i pga et par huller? Materialet bliver ikke tyndere, døren bliver ikke lettere at bryde op? Kassen svækkes ikke på nogen måde? Undskyld, jeg kan ikke se hvad der skulle være galt!
Tilbage til min oprindelige tanke: Hvor står det præcis anført at du ikke må bore ekstra huller i skabet? Jeg kan ikke finde det., og så alligevel.. Dyresex er faktisk blevet forbudt her pr. 1/7....
![]()
Men bortset fra det, så kan jeg heller ikke se problematikken i at bore et par 4mm. huller i et skafor blå skab... Specielt ikke hvis Jef siger det er i orden. Hvis nogen ved noget om sådant, så er det da ham...
Der kan man bare se, det med dyresex, vidste jeg ikke

Problematikken med lovgivning kontra godkendelser, er bare, at med lovgivning må du alt medmindre der står du ikke må. Med en godkendelse, må du intet medmindre der står du må.
-
- Platin Member
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 2986 times
- Been thanked: 377 times
Jeg vil ikke på et åbent forum gå i detaljer med hvordan man kan flå svejste metalplade konstruktioner fra hinanden. Så nedenstående er alene en meget lille smagsprøve:Kambiri skrev:Nu bruger jeg lige den fornuft jeg er udstyret med: hvorfor bliver et skab ændret eller lettere at komme ind i pga et par huller? Materialet bliver ikke tyndere, døren bliver ikke lettere at bryde op? Kassen svækkes ikke på nogen måde? Undskyld, jeg kan ikke se hvad der skulle være galt!
Et lille hul til f.eks. en ledning kan bruges til at lyse og se ind i skabet (f.eks. med et harald-nyborg "endoskop") og derved se hvor og hvordan skabets låsemekanisme og skudrigler er placeret og opbygget samt hvad der opbevares i skabet.
Et lille hul til f.eks. en ledning kan bruges til at få noget ind på indersiden man kan trække i (tænk raulplugs princippet) så man kan hive skabet fra hinanden rimeligt lydløst. Det er også meget nemmere at gøre et lille hul større end at starte et nyt hul, specielt hvis det skal ske relativt støjfrit.
Dybere ind i metoder og værktøjer vil jeg ikke gå på et åbent forum og jeg håber heller ikke andre vil. Det mindsker selvfølgeligt argumentets styrke og debattens interessanthe, men jeg vil ikke hjælpe evt. skumle typer med gode ideer.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Så forklar mig bare hvordan et godkendt skab der er udstyret med ét enkelt hul midt i bundpladen kan fastgøres med 4 stk. 10 mm bolte der har 100 mm indgreb i muren ? Eller hvordan det overhovedet kan fastboltes forsvarligt uden at bore ekstra huller ? Vi taler ikke om tilgængelige huller til en lysledning her, men om de huller der bores ind mod væg og gulv, og som udfyldes af bolte.
Hilsen Lasse.