Bore i våbenskab uden at Skafor Blå godkendelsen ryger?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
KnudP
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Pistolskydning, genladning
Geografisk sted: Varde kommune
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Bore i våbenskab uden at Skafor Blå godkendelsen ryger?

Indlæg af KnudP » 26. jun 2015, 20:10

Er der nogle som ved om man må bore 4mm. holer i siden på et våbenskab til et par hylder uden at Skafor Blå godkendelsen ryger? :thumbdown:
Senest rettet af Refraktorius 6. jul 2015, 22:26, rettet i alt 2 gange.
Begrundelse: overskrift præciseret og flyttet til relevant forum
Knud

Slave for kvinden, og udstødt af arbejdsmarkedet

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 427 times
Been thanked: 30 times

Re: Bore i våbenskab

Indlæg af RKN » 26. jun 2015, 20:14

Ved det ikke. Spurgte ikke da jeg lavede ekstra huller i mit.

Afsendt fra det mørke Nordjylland
Denmark
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

dksith
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 4 times

Indlæg af dksith » 26. jun 2015, 20:58

har selv udvidet hullerne i mit til ordentlige betonbolte.... Det skal jo laves sådan man ik bare kan sætte et koben ind under og rykke bolthovederne og af hullet....

Vesterby
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: sdr omme

Indlæg af Vesterby » 26. jun 2015, 22:16

kan ikke se det skulle ændre noget.. :inspect:

hvis man vil ind i det tager det jo ikke 30 min med en vinkelsliber om den er skafor rød eller blå.. :axe

jeg har boret små huller i top og bund på mit, til luft cikulation. og monteret et lille varme element med tremostat. for at undgå kondens, da den står i et rum hvor der ikke er varme på om sommeren..

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 5 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Sort » 27. jun 2015, 02:16

KnudP skrev:Er der nogle som ved om man må bore 4mm. holer i siden på et våbenskab til et par hylder uden at Skafor Blå godkendelsen ryger? :thumbdown:
Med boremaskine og lidt rocol fedt på boret.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 15 times

Re: Bore i våbenskab uden at Skafor Blå godkendelsen ryger?

Indlæg af Kambiri » 27. jun 2015, 13:19

Sort skrev:
KnudP skrev:Er der nogle som ved om man må bore 4mm. holer i siden på et våbenskab til et par hylder uden at Skafor Blå godkendelsen ryger? :thumbdown:
Med boremaskine og lidt rocol fedt på boret.
Alternativt lidt madolie
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Indlæg af Kleth » 27. jun 2015, 15:33

Sæt evt. Et stykke tape over, der hvor der skal bores, så glider boret ikke så nemt.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

DB89
Gold Member
Gold Member
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 35 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af DB89 » 27. jun 2015, 15:42

Emnet har efterhånden været op en del gange.http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=54073

EDIT: lidt forslag til hylder uden skruer http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=49&t=23822

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Indlæg af Sierra13 » 6. jul 2015, 17:04

Det må du ikke, medmindre det er angivet i godkendelsen at du gerne må.
Du ændrer jo på skabets konstruktion ifht til hvordan det er blevet EN godkendt. Og godkendelsen vil frafalde.

Så skal du så selv sørge for at politimyndigheden, vil sige at dit skab er "tilsvarende" til den tidligere godkendelse. Og det vil de med garanti ikke!

Ped
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Been thanked: 40 times

Indlæg af Ped » 6. jul 2015, 21:49

Så skal du så selv sørge for at politimyndigheden, vil sige at dit skab er "tilsvarende" til den tidligere godkendelse. Og det vil de med garanti ikke!
De kan nok ikke pga. Manglende faglighed, dvs. Manglende uddannelse og certificeringer.
Husk HH sagen fornylig.

Brugeravatar
Jef
This member is
This member is
Interesser: jagt, lerduer
Geografisk sted: Midtjylland
Been thanked: 97 times
Kontakt:

Indlæg af Jef » 6. jul 2015, 23:36

Bor du bare nogle Ø4 huller, det påvirker ikke skabets skafor godkendelse ELLER skabets modstandsevne v angreb.
Jef Jefsen
APSI & DFF skydeinstruktør

- - If it Ain´t Broke - Fix it....

Brugeravatar
Irminsûl
Silver Member
Silver Member
Interesser: Våben og natur
Geografisk sted: Nordsjælland.
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Indlæg af Irminsûl » 7. jul 2015, 02:46

mit første våbenskab havde huller på 8mm. Er minimumskravet ikke 10mm for boltene?
Please help me represent gun owners/shooters as 99% of us ARE: just regular folks who enjoy guns instead of golf.

Brugeravatar
Morten87
Silver Member
Silver Member
Interesser: Teknik og jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time

Indlæg af Morten87 » 7. jul 2015, 08:30

Har også lige købt nyt og der er kun to huller i ryggen og to i bunden så er jo nødt til at bore lidt medmindre den skal have i både gulv og væg, så har lidt samme problem :wall:
Den der sover, synder ikke... medmindre han burde arbejde :)

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 7. jul 2015, 11:09

Irminsûl skrev:mit første våbenskab havde huller på 8mm. Er minimumskravet ikke 10mm for boltene?
Der er forskellige krav afhængig af hvem man spørger. Forsikring og Pension siger, at du skal bruge 4 stk. 10 mm. bolte der enten er gennemgående eller har mindst 100 mm indgreb i muren for at monteringen overholder Skafor Blå. Våbenbekendtgørelsen siger bare, at selve skabet skal overholde skafor blå eller tilsvarende, og at fastboltningen skal være forsvarlig. Jeg opfatter våbenbekendtgørelsens krav som en lempelse af F&P´s meget firkantede fastgørelseskrav, men stadig med en forpligtelse til at gøre det forsvarligt.

Derfor er det min opfattelse, at du må udvide hullerne og bore flere, hvis skabet derved bliver mere forsvarligt fastgjort. Mit våbenskab står f.eks. i en niche der er bygget til det, så jeg ville kunne fastbolte det meget mere forsvarligt ved at bore nogle huller i siderne af skabet og bolte det fast gennem dem. Det ville gøre det meget svært at rykke skabet ud af nichen. Lige nu er det kun fastboltet med de obligatoriske 4 bolte i bagvæggen, for der er gulvvarme under det, så jeg tør ikke bore i gulvet.

Men det må være lige så klart, at det ikke er enhver form for gennembryding af skabet du må udføre. Hvis du har lyst til at skære store plader ud af døren og sætte glas i i stedet for, så holder den blå Skafor godkendelse nok ikke mere, så det vil jeg ikke anbefale.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Sierra13
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sierra13 » 7. jul 2015, 18:09

Jef skrev:
Bor du bare nogle Ø4 huller, det påvirker ikke skabets skafor godkendelse ELLER skabets modstandsevne v angreb.
Det påvirker NETOP skabets godkendelse. Idet du ændrer skabet ifht til hvordan det blev SKAFOR godkendt, så ryger godkendelsen. Så nu skal skabet altså gå ind under den del af loven der hedder "eller tilsvarende" Held og lykke med det... Ingen vil sige god for det er tilsvarende, medmindre du stiller et par skabe til rådighed de må smadre for at afprøve det.

Ligefrem at opfordre til ulovlig våben opbevaring :thumbdown:
Senest rettet af Sierra13 7. jul 2015, 18:23, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af 308 W » 7. jul 2015, 18:37

Morten273 skrev:
Jef skrev:
KnudP skrev:Er der nogle som ved om man må bore 4mm. holer i siden på et våbenskab til et par hylder uden at Skafor Blå godkendelsen ryger? [emoji107]
Det påvirker NETOP skabets godkendelse. Idet du ændrer skabet ifht til hvordan det blev SKAFOR godkendt, så ryger godkendelsen. Så nu skal skabet altså gå ind under den del af loven der hedder "eller tilsvarende" Held og lykke med det... Ingen vil sige god for det er tilsvarende, medmindre du stiller et par skabe til rådighed de må smadre for at afprøve det.

Ligefrem at opfordre til ulovlig våben opbevaring [emoji107]
Så vidt jeg ved har Jef helt styr på det... Godfather på Herning Pengeskabsfabrik

Sendt fra min D5803

Sierra13
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sierra13 » 7. jul 2015, 18:40

308 W skrev:
Morten273 skrev:
Jef skrev:
KnudP skrev:Er der nogle som ved om man må bore 4mm. holer i siden på et våbenskab til et par hylder uden at Skafor Blå godkendelsen ryger? [emoji107]

Ligefrem at opfordre til ulovlig våben opbevaring [emoji107]
Så vidt jeg ved har Jef helt styr på det... Godfather på Herning Pengeskabsfabrik

Sendt fra min D5803
Så det da kun endnu værre han støtter op om at gøre noget forkert.

Et er man gør det, og tier omkring det.

Vesterby
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: sdr omme

Indlæg af Vesterby » 7. jul 2015, 20:55

Hvad så hvis man støber den fast i gulvet og mure rundt om den og helt unden at bruge bolte.. :razz:
Ville man så også påstå at det ikke er forsvarligt fast gjordt? :moon:

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Kambiri » 7. jul 2015, 21:40

Nu bruger jeg lige den fornuft jeg er udstyret med: hvorfor bliver et skab ændret eller lettere at komme ind i pga et par huller? Materialet bliver ikke tyndere, døren bliver ikke lettere at bryde op? Kassen svækkes ikke på nogen måde? Undskyld, jeg kan ikke se hvad der skulle være galt!
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.

Sierra13
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sierra13 » 7. jul 2015, 23:34

Kambiri skrev:Nu bruger jeg lige den fornuft jeg er udstyret med: hvorfor bliver et skab ændret eller lettere at komme ind i pga et par huller? Materialet bliver ikke tyndere, døren bliver ikke lettere at bryde op? Kassen svækkes ikke på nogen måde? Undskyld, jeg kan ikke se hvad der skulle være galt!
Hvorfor må man skyde en kronhjort 1000m væk med en 308win, men ikke 10m væk med en 243 win?

Hvorfor må man ikke male på en MC hjelm, som fra fabrikken er malet i et tema?

Hvorfor er 4,5mm luftgevær "legetøj" mens 5,5mm er et "livsfarligt" registeringspligtigt jagtvåben?

Hvorfor er dyresex lovligt?

Der er mange ting i dette land, der ikke giver mening... Hvis man tænker videre over det, får man nok bare en hovedpine! :alcohol:

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Kambiri » 7. jul 2015, 23:52

Morten273 skrev:
Kambiri skrev:Nu bruger jeg lige den fornuft jeg er udstyret med: hvorfor bliver et skab ændret eller lettere at komme ind i pga et par huller? Materialet bliver ikke tyndere, døren bliver ikke lettere at bryde op? Kassen svækkes ikke på nogen måde? Undskyld, jeg kan ikke se hvad der skulle være galt!
Hvorfor må man skyde en kronhjort 1000m væk med en 308win, men ikke 10m væk med en 243 win?

Hvorfor er 4,5mm luftgevær "legetøj" mens 5,5mm er et "livsfarligt" registeringspligtigt jagtvåben?

Der er mange ting i dette land, der ikke giver mening... Hvis man tænker videre over det, får man nok bare en hovedpine! :alcohol:
Anderledes måde at svare på men ok:

1: Fordi der står i jagtloven du ikke må.

2: Fordi producenten siger du ødelægger hjelmens virkemåde

3: Fordi det står i våbenloven at det er dér det skiller.

4: Fordi det ikke står i loven at det er forbudt.

Tilbage til min oprindelige tanke: Hvor står det præcis anført at du ikke må bore ekstra huller i skabet? Jeg kan ikke finde det.
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 7. jul 2015, 23:57

Kambiri skrev:
Morten273 skrev:

Tilbage til min oprindelige tanke: Hvor står det præcis anført at du ikke må bore ekstra huller i skabet? Jeg kan ikke finde det.
En smule :offtopic: , og så alligevel.. Dyresex er faktisk blevet forbudt her pr. 1/7.... :blink:

Men bortset fra det, så kan jeg heller ikke se problematikken i at bore et par 4mm. huller i et skafor blå skab... Specielt ikke hvis Jef siger det er i orden. Hvis nogen ved noget om sådant, så er det da ham...
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Sierra13
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sierra13 » 8. jul 2015, 00:05

Timber skrev:
Kambiri skrev:
Morten273 skrev:

En smule :offtopic: , og så alligevel.. Dyresex er faktisk blevet forbudt her pr. 1/7.... :blink:

Men bortset fra det, så kan jeg heller ikke se problematikken i at bore et par 4mm. huller i et skafor blå skab... Specielt ikke hvis Jef siger det er i orden. Hvis nogen ved noget om sådant, så er det da ham...

Der kan man bare se, det med dyresex, vidste jeg ikke :smile:

Problematikken med lovgivning kontra godkendelser, er bare, at med lovgivning må du alt medmindre der står du ikke må. Med en godkendelse, må du intet medmindre der står du må.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: København
Has thanked: 2986 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 8. jul 2015, 00:58

Jeg vil ikke på et åbent forum gå i detaljer med hvordan man kan flå svejste metalplade konstruktioner fra hinanden. Så nedenstående er alene en meget lille smagsprøve:

Et lille hul til f.eks. en ledning kan bruges til at lyse og se ind i skabet (f.eks. med et harald-nyborg "endoskop") og derved se hvor og hvordan skabets låsemekanisme og skudrigler er placeret og opbygget samt hvad der opbevares i skabet.

Et lille hul til f.eks. en ledning kan bruges til at få noget ind på indersiden man kan trække i (tænk raulplugs princippet) så man kan hive skabet fra hinanden rimeligt lydløst. Det er også meget nemmere at gøre et lille hul større end at starte et nyt hul, specielt hvis det skal ske relativt støjfrit.

Dybere ind i metoder og værktøjer vil jeg ikke gå på et åbent forum og jeg håber heller ikke andre vil. Det mindsker selvfølgeligt argumentets styrke og debattens interessanthe, men jeg vil ikke hjælpe evt. skumle typer med gode ideer.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 8. jul 2015, 07:55

Så forklar mig bare hvordan et godkendt skab der er udstyret med ét enkelt hul midt i bundpladen kan fastgøres med 4 stk. 10 mm bolte der har 100 mm indgreb i muren ? Eller hvordan det overhovedet kan fastboltes forsvarligt uden at bore ekstra huller ? Vi taler ikke om tilgængelige huller til en lysledning her, men om de huller der bores ind mod væg og gulv, og som udfyldes af bolte.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar