Bore i våbenskab uden at Skafor Blå godkendelsen ryger?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Re: Bore i våbenskab uden at Skafor Blå godkendelsen ryger?

Indlæg af 308 W » 8. jul 2015, 08:24

BilledeBillede

Sendt fra min D5803

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Kambiri » 8. jul 2015, 13:43

Kalthoff skrev:
Kambiri skrev:Nu bruger jeg lige den fornuft jeg er udstyret med: hvorfor bliver et skab ændret eller lettere at komme ind i pga et par huller? Materialet bliver ikke tyndere, døren bliver ikke lettere at bryde op? Kassen svækkes ikke på nogen måde? Undskyld, jeg kan ikke se hvad der skulle være galt!
Jeg vil ikke på et åbent forum gå i detaljer med hvordan man kan flå svejste metalplade konstruktioner fra hinanden. Så nedenstående er alene en meget lille smagsprøve:

Et lille hul til f.eks. en ledning kan bruges til at lyse og se ind i skabet (f.eks. med et harald-nyborg "endoskop") og derved se hvor og hvordan skabets låsemekanisme og skudrigler er placeret og opbygget samt hvad der opbevares i skabet.

Et lille hul til f.eks. en ledning kan bruges til at få noget ind på indersiden man kan trække i (tænk raulplugs princippet) så man kan hive skabet fra hinanden rimeligt lydløst. Det er også meget nemmere at gøre et lille hul større end at starte et nyt hul, specielt hvis det skal ske relativt støjfrit.

Dybere ind i metoder og værktøjer vil jeg ikke gå på et åbent forum og jeg håber heller ikke andre vil. Det mindsker selvfølgeligt argumentets styrke og debattens interessanthe, men jeg vil ikke hjælpe evt. skumle typer med gode ideer.
Du har ret, men folk der har dén slags viden og værktøj kommer sku nok ind i det pågældende skab under alle omstændigheder:-)

SKAFOR BLÅ er vel heller ikke tiltænkt at være umulig at bryde op, det er vel samme princip som en branddør, det skal tage længere tid.
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

Brugeravatar
Jef
This member is
This member is
Interesser: jagt, lerduer
Geografisk sted: Midtjylland
Been thanked: 97 times
Kontakt:

Indlæg af Jef » 8. jul 2015, 14:52

Lassescout skrev:Så forklar mig bare hvordan et godkendt skab der er udstyret med ét enkelt hul midt i bundpladen kan fastgøres med 4 stk. 10 mm bolte der har 100 mm indgreb i muren ? Eller hvordan det overhovedet kan fastboltes forsvarligt uden at bore ekstra huller ? Vi taler ikke om tilgængelige huller til en lysledning her, men om de huller der bores ind mod væg og gulv, og som udfyldes af bolte.
EN1143/1 Normen:
Forankringshullet / hullerne i skabet skal under testen modstå et træk på min 50kN, dette sammenholdt med at EN1143/1 skabenes vægge/top/bund/dør altid består af en stål yderplade & stål inderplade + spån/krydsfiner/stålplade derimellem ( sandwich /blød konstruktion). Gør hjemmelavede bolthuller i disse skabe til en NO GO-gråzone i forhold til faktuel trækstyrke i bolthullet og i særdeleshed i forhold til producentens påkrævede kvalitetssikring af sit produkt. Dvs ekstra bolthuller er en IKKE afprøvet/testet ændring af skabet.

Skafor testen / SSF3492 Normen
Disse skabe har en fast væg/top/bund konstruktion ( ofte 4,0 mm stålplade).
1. Bolthuller testes ikke (men leveres altid med min. 4 stk præfab.)
2. Vægkonstruktion er på disse skabe IKKE en variabel størrelse (men derimod, én massiv stålplade), hvorfor ekstra bolthuller IKKE efterlader nogen usikkerhed ( modsat sandwich konstruktion) mht. styrke & producentens sikring af produktets ensartethed
Jef Jefsen
APSI & DFF skydeinstruktør

- - If it Ain´t Broke - Fix it....

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 412 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 8. jul 2015, 15:15

Jef skrev:
Lassescout skrev:Så forklar mig bare hvordan et godkendt skab der er udstyret med ét enkelt hul midt i bundpladen kan fastgøres med 4 stk. 10 mm bolte der har 100 mm indgreb i muren ? Eller hvordan det overhovedet kan fastboltes forsvarligt uden at bore ekstra huller ? Vi taler ikke om tilgængelige huller til en lysledning her, men om de huller der bores ind mod væg og gulv, og som udfyldes af bolte.
EN1143/1 Normen:
Forankringshullet / hullerne i skabet skal under testen modstå et træk på min 50kN, dette sammenholdt med at EN1143/1 skabenes vægge/top/bund/dør altid består af en stål yderplade & stål inderplade + spån/krydsfiner/stålplade derimellem ( sandwich /blød konstruktion). Gør hjemmelavede bolthuller i disse skabe til en NO GO-gråzone i forhold til faktuel trækstyrke i bolthullet og i særdeleshed i forhold til producentens påkrævede kvalitetssikring af sit produkt. Dvs ekstra bolthuller er en IKKE afprøvet/testet ændring af skabet.

2. Vægkonstruktion er på disse skabe IKKE en variabel størrelse (men derimod, én massiv stålplade), hvorfor ekstra bolthuller IKKE efterlader nogen usikkerhed ( modsat sandwich konstruktion) mht. styrke & producentens sikring af produktets ensartethed
Så når SKAFOR testen udgår fra nytår og nye skabe bliver EN skabe, så er det slut med agne huller? Eller misforstår jeg dig?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Jef
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Jef » 8. jul 2015, 15:48

Bofhenator skrev:
Jef skrev:
EN1143/1 Normen:

Så når SKAFOR testen udgår fra nytår og nye skabe bliver EN skabe, så er det slut med agne huller? Eller misforstår jeg dig?
I min optik JA, helt afgjort.
Det helt groteske er: Et skab på 150cm højde, fastboltet m 1 anker i gulv, er jf. vægtstangsprincippet til at "tale med". Den "gamle/udgående" løsning (min 4 ankre) giver fornuft for både bruger af skabet OG våbenlovens hensigt.

Men hvis nogen har lyst til at arbejde på at ændre en gældende EN norm - go for it. Så vil jeg i stedet ordne nogen lerduer, og når tid kommer fasaner mv., der er chancen for succes MEGET større :-)
Jef Jefsen

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 412 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 8. jul 2015, 15:49

Jef skrev:
Bofhenator skrev:
Jef skrev:
EN1143/1 Normen:

I min optik JA, helt afgjort.
Det helt groteske er: Et skab på 150cm højde, fastboltet m 1 anker i gulv, er jf. vægtstangsprincippet til at "tale med". Den "gamle/udgående" løsning (min 4 ankre) giver fornuft for både bruger af skabet OG våbenlovens hensigt.

Men hvis nogen har lyst til at arbejde på at ændre en gældende EN norm - go for it. Så vil jeg i stedet ordne nogen lerduer, og når tid kommer fasaner mv., der er chancen for succes MEGET større :-)
Fasaner smager bedre end ekspansionsbolte...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 8. jul 2015, 16:10

Det er lidt off-topic, men nu emnet er oppe: kan man få EN-1143-1 Grade 0 skabe som har et fornuftigt antal, f.eks. 4, bolthuller i bagsiden?
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 8. jul 2015, 16:18

Mapzter skrev:Det er lidt off-topic, men nu emnet er oppe: kan man få EN-1143-1 Grade 0 skabe som har et fornuftigt antal, f.eks. 4, bolthuller i bagsiden?
Ved ikke om du vil kalde det fornuftig pris, men det har i hvert fald 4 bolthuller i bagsiden.. http://www.skyttebutik.dk/product.asp?product=238
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Jef
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Jef » 8. jul 2015, 16:54

Mapzter skrev:Det er lidt off-topic, men nu emnet er oppe: kan man få EN-1143-1 Grade 0 skabe som har et fornuftigt antal, f.eks. 4, bolthuller i bagsiden?
Har ikke set nogen ( hverken våben eller penge.skabe m EN 1143/1) m boltehuller i ryg på det europæiske marked, men jeg har så heller ikke set alt!!
Jef Jefsen

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 8. jul 2015, 16:57

Timber skrev:Ved ikke om du vil kalde det fornuftig pris, men det har i hvert fald 4 bolthuller i bagsiden.. http://www.skyttebutik.dk/product.asp?product=238
Jeg har faktisk præcis det skab, men det er godkendt efter Skafor Blå, ikke EN-1143-1 Grade 0.
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 8. jul 2015, 17:00

Jef skrev:
Har ikke set nogen ( hverken våben eller penge.skabe m EN 1143/1) m boltehuller i ryg på det europæiske marked, men jeg har så heller ikke set alt!!
Du har sgu nok ret.. Var lige ude og kigge på godkendelsen i det skab jeg har linket til, og det er Skafor Blå det er godkendt til.. Undskyld til Mapzter.. :oops: :giggle:
M.v.h. Timber

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 8. jul 2015, 17:01

Mapzter skrev:
Timber skrev:Ved ikke om du vil kalde det fornuftig pris, men det har i hvert fald 4 bolthuller i bagsiden.. http://www.skyttebutik.dk/product.asp?product=238
Jeg har faktisk præcis det skab, men det er godkendt efter Skafor Blå, ikke EN-1143-1 Grade 0.
He he, ja, det har jeg lige opdaget jvf. mit indlæg lige over dette... :blink: :giggle:
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 8. jul 2015, 17:06

Jef skrev:Har ikke set nogen ( hverken våben eller penge.skabe m EN 1143/1) m boltehuller i ryg på det europæiske marked, men jeg har så heller ikke set alt!!
Mon ikke du har set mere end de fleste af os :mrgreen:
Jeg har set et grade 1 skab med huller i ryggen hos Densafe, men ved ikke om de er til montage, http://densafe.dk/?page_id=6
Under alle omstændigheder er der også en væsentlig prisforskel på grade 0 og grade 1. Jeg føler mig noget mere tryg ved et skab som er boltet fast i mere end et punkt, men der er vel en grund til at EN 1143 skabene er bygget op som de er.
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Jef
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Jef » 8. jul 2015, 17:18

Mapzter skrev:
Jef skrev:Har ikke set nogen ( hverken våben eller penge.skabe m EN 1143/1) m boltehuller i ryg på det europæiske marked, men jeg har så heller ikke set alt!!
Mon ikke du har set mere end de fleste af os :mrgreen:
Jeg har set et grade 1 skab med huller i ryggen hos Densafe, men ved ikke om de er til montage, http://densafe.dk/?page_id=6
Under alle omstændigheder er der også en væsentlig prisforskel på grade 0 og grade 1. Jeg føler mig noget mere tryg ved et skab som er boltet fast i mere end et punkt, men der er vel en grund til at EN 1143 skabene er bygget op som de er.
Spot on - det skab har så netop præfab. boltehuller, godt spottet :-)
Jef Jefsen

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 9. jul 2015, 07:46

Mapzter skrev:
Til gengæld har det 4 huller i ryggen og 4 huller i bunden - Sådan er det ihvertfald boltet fast her, med 8 bolte :biggrin:

Er dog lidt i tvivl om jeg selv lavede nogle af dem da jeg monterede det... Håber aldrig jeg får brug for at flytte det... :giggle:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 9. jul 2015, 08:50

Pyha.... Jeg priser mig lykkelig for at jeg snart får et EN 1143/1 grade 1 rum... Så er man fri for fastboltnings-problematikken.

Føler mig, i dén forbindelse, overordentligt godt vejledt af Jef og Herning Pengeskabsfabrik. :thumbup:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 9. jul 2015, 10:05

Wildlife skrev:Til gengæld har det 4 huller i ryggen og 4 huller i bunden - Sådan er det ihvertfald boltet fast her, med 8 bolte :biggrin:

Er dog lidt i tvivl om jeg selv lavede nogle af dem da jeg monterede det...
Mit er forsynet med samme fordeling af huller.
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 9. jul 2015, 10:37

Mapzter skrev:
Wildlife skrev:Til gengæld har det 4 huller i ryggen og 4 huller i bunden - Sådan er det ihvertfald boltet fast her, med 8 bolte :biggrin:

Er dog lidt i tvivl om jeg selv lavede nogle af dem da jeg monterede det...
Mit er forsynet med samme fordeling af huller.
Ditto her...
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 9. jul 2015, 11:02

Så har jeg nok ikke selv lavet de ekstra huller :smile:

Men ve den der forsøger at flytte mit skab... der skal lige brækkes en stor MDF-reol fra hinanden som er limet på siderne af skabet og så skal der lige brækkes 8 bolte ud af væg og gulv.. .Held og lykke siger jeg bare..

Det kommer ihvertfald til at tage så lang tid at alarmen når at blive træls at høre på og hjælpen med lidt held også når frem..
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Indlæg af Sierra13 » 9. jul 2015, 11:41

Wildlife skrev:Så har jeg nok ikke selv lavet de ekstra huller :smile:

Men ve den der forsøger at flytte mit skab... der skal lige brækkes en stor MDF-reol fra hinanden som er limet på siderne af skabet og så skal der lige brækkes 8 bolte ud af væg og gulv.. .Held og lykke siger jeg bare..

Det kommer ihvertfald til at tage så lang tid at alarmen når at blive træls at høre på og hjælpen med lidt held også når frem..
Rolig nu. De skal jo lige forbi personelminerne i haven inden de kan komme ind til skabet :rolf: :rolf: :rolf:

Besvar