Sendt fra min D5803
Du har ret, men folk der har dén slags viden og værktøj kommer sku nok ind i det pågældende skab under alle omstændigheder:-)Kalthoff skrev:Jeg vil ikke på et åbent forum gå i detaljer med hvordan man kan flå svejste metalplade konstruktioner fra hinanden. Så nedenstående er alene en meget lille smagsprøve:Kambiri skrev:Nu bruger jeg lige den fornuft jeg er udstyret med: hvorfor bliver et skab ændret eller lettere at komme ind i pga et par huller? Materialet bliver ikke tyndere, døren bliver ikke lettere at bryde op? Kassen svækkes ikke på nogen måde? Undskyld, jeg kan ikke se hvad der skulle være galt!
Et lille hul til f.eks. en ledning kan bruges til at lyse og se ind i skabet (f.eks. med et harald-nyborg "endoskop") og derved se hvor og hvordan skabets låsemekanisme og skudrigler er placeret og opbygget samt hvad der opbevares i skabet.
Et lille hul til f.eks. en ledning kan bruges til at få noget ind på indersiden man kan trække i (tænk raulplugs princippet) så man kan hive skabet fra hinanden rimeligt lydløst. Det er også meget nemmere at gøre et lille hul større end at starte et nyt hul, specielt hvis det skal ske relativt støjfrit.
Dybere ind i metoder og værktøjer vil jeg ikke gå på et åbent forum og jeg håber heller ikke andre vil. Det mindsker selvfølgeligt argumentets styrke og debattens interessanthe, men jeg vil ikke hjælpe evt. skumle typer med gode ideer.
EN1143/1 Normen:Lassescout skrev:Så forklar mig bare hvordan et godkendt skab der er udstyret med ét enkelt hul midt i bundpladen kan fastgøres med 4 stk. 10 mm bolte der har 100 mm indgreb i muren ? Eller hvordan det overhovedet kan fastboltes forsvarligt uden at bore ekstra huller ? Vi taler ikke om tilgængelige huller til en lysledning her, men om de huller der bores ind mod væg og gulv, og som udfyldes af bolte.
Så når SKAFOR testen udgår fra nytår og nye skabe bliver EN skabe, så er det slut med agne huller? Eller misforstår jeg dig?Jef skrev:EN1143/1 Normen:Lassescout skrev:Så forklar mig bare hvordan et godkendt skab der er udstyret med ét enkelt hul midt i bundpladen kan fastgøres med 4 stk. 10 mm bolte der har 100 mm indgreb i muren ? Eller hvordan det overhovedet kan fastboltes forsvarligt uden at bore ekstra huller ? Vi taler ikke om tilgængelige huller til en lysledning her, men om de huller der bores ind mod væg og gulv, og som udfyldes af bolte.
Forankringshullet / hullerne i skabet skal under testen modstå et træk på min 50kN, dette sammenholdt med at EN1143/1 skabenes vægge/top/bund/dør altid består af en stål yderplade & stål inderplade + spån/krydsfiner/stålplade derimellem ( sandwich /blød konstruktion). Gør hjemmelavede bolthuller i disse skabe til en NO GO-gråzone i forhold til faktuel trækstyrke i bolthullet og i særdeleshed i forhold til producentens påkrævede kvalitetssikring af sit produkt. Dvs ekstra bolthuller er en IKKE afprøvet/testet ændring af skabet.
Skafor testen / SSF3492 Normen
Disse skabe har en fast væg/top/bund konstruktion ( ofte 4,0 mm stålplade).
1. Bolthuller testes ikke (men leveres altid med min. 4 stk præfab.)
2. Vægkonstruktion er på disse skabe IKKE en variabel størrelse (men derimod, én massiv stålplade), hvorfor ekstra bolthuller IKKE efterlader nogen usikkerhed ( modsat sandwich konstruktion) mht. styrke & producentens sikring af produktets ensartethed
I min optik JA, helt afgjort.Bofhenator skrev:Så når SKAFOR testen udgår fra nytår og nye skabe bliver EN skabe, så er det slut med agne huller? Eller misforstår jeg dig?Jef skrev:EN1143/1 Normen:Lassescout skrev:Så forklar mig bare hvordan et godkendt skab der er udstyret med ét enkelt hul midt i bundpladen kan fastgøres med 4 stk. 10 mm bolte der har 100 mm indgreb i muren ? Eller hvordan det overhovedet kan fastboltes forsvarligt uden at bore ekstra huller ? Vi taler ikke om tilgængelige huller til en lysledning her, men om de huller der bores ind mod væg og gulv, og som udfyldes af bolte.
Forankringshullet / hullerne i skabet skal under testen modstå et træk på min 50kN, dette sammenholdt med at EN1143/1 skabenes vægge/top/bund/dør altid består af en stål yderplade & stål inderplade + spån/krydsfiner/stålplade derimellem ( sandwich /blød konstruktion). Gør hjemmelavede bolthuller i disse skabe til en NO GO-gråzone i forhold til faktuel trækstyrke i bolthullet og i særdeleshed i forhold til producentens påkrævede kvalitetssikring af sit produkt. Dvs ekstra bolthuller er en IKKE afprøvet/testet ændring af skabet.
2. Vægkonstruktion er på disse skabe IKKE en variabel størrelse (men derimod, én massiv stålplade), hvorfor ekstra bolthuller IKKE efterlader nogen usikkerhed ( modsat sandwich konstruktion) mht. styrke & producentens sikring af produktets ensartethed
Fasaner smager bedre end ekspansionsbolte...Jef skrev:I min optik JA, helt afgjort.Bofhenator skrev:Så når SKAFOR testen udgår fra nytår og nye skabe bliver EN skabe, så er det slut med agne huller? Eller misforstår jeg dig?Jef skrev:EN1143/1 Normen:Lassescout skrev:Så forklar mig bare hvordan et godkendt skab der er udstyret med ét enkelt hul midt i bundpladen kan fastgøres med 4 stk. 10 mm bolte der har 100 mm indgreb i muren ? Eller hvordan det overhovedet kan fastboltes forsvarligt uden at bore ekstra huller ? Vi taler ikke om tilgængelige huller til en lysledning her, men om de huller der bores ind mod væg og gulv, og som udfyldes af bolte.
Det helt groteske er: Et skab på 150cm højde, fastboltet m 1 anker i gulv, er jf. vægtstangsprincippet til at "tale med". Den "gamle/udgående" løsning (min 4 ankre) giver fornuft for både bruger af skabet OG våbenlovens hensigt.
Men hvis nogen har lyst til at arbejde på at ændre en gældende EN norm - go for it. Så vil jeg i stedet ordne nogen lerduer, og når tid kommer fasaner mv., der er chancen for succes MEGET større :-)
Ved ikke om du vil kalde det fornuftig pris, men det har i hvert fald 4 bolthuller i bagsiden.. http://www.skyttebutik.dk/product.asp?product=238Mapzter skrev:Det er lidt off-topic, men nu emnet er oppe: kan man få EN-1143-1 Grade 0 skabe som har et fornuftigt antal, f.eks. 4, bolthuller i bagsiden?
Har ikke set nogen ( hverken våben eller penge.skabe m EN 1143/1) m boltehuller i ryg på det europæiske marked, men jeg har så heller ikke set alt!!Mapzter skrev:Det er lidt off-topic, men nu emnet er oppe: kan man få EN-1143-1 Grade 0 skabe som har et fornuftigt antal, f.eks. 4, bolthuller i bagsiden?
Jeg har faktisk præcis det skab, men det er godkendt efter Skafor Blå, ikke EN-1143-1 Grade 0.Timber skrev:Ved ikke om du vil kalde det fornuftig pris, men det har i hvert fald 4 bolthuller i bagsiden.. http://www.skyttebutik.dk/product.asp?product=238
Du har sgu nok ret.. Var lige ude og kigge på godkendelsen i det skab jeg har linket til, og det er Skafor Blå det er godkendt til.. Undskyld til Mapzter..Jef skrev:Har ikke set nogen ( hverken våben eller penge.skabe m EN 1143/1) m boltehuller i ryg på det europæiske marked, men jeg har så heller ikke set alt!!Mapzter skrev:Det er lidt off-topic, men nu emnet er oppe: kan man få EN-1143-1 Grade 0 skabe som har et fornuftigt antal, f.eks. 4, bolthuller i bagsiden?
He he, ja, det har jeg lige opdaget jvf. mit indlæg lige over dette...Mapzter skrev:Jeg har faktisk præcis det skab, men det er godkendt efter Skafor Blå, ikke EN-1143-1 Grade 0.Timber skrev:Ved ikke om du vil kalde det fornuftig pris, men det har i hvert fald 4 bolthuller i bagsiden.. http://www.skyttebutik.dk/product.asp?product=238
Mon ikke du har set mere end de fleste af osJef skrev:Har ikke set nogen ( hverken våben eller penge.skabe m EN 1143/1) m boltehuller i ryg på det europæiske marked, men jeg har så heller ikke set alt!!
Spot on - det skab har så netop præfab. boltehuller, godt spottet :-)Mapzter skrev:Mon ikke du har set mere end de fleste af osJef skrev:Har ikke set nogen ( hverken våben eller penge.skabe m EN 1143/1) m boltehuller i ryg på det europæiske marked, men jeg har så heller ikke set alt!!![]()
Jeg har set et grade 1 skab med huller i ryggen hos Densafe, men ved ikke om de er til montage, http://densafe.dk/?page_id=6
Under alle omstændigheder er der også en væsentlig prisforskel på grade 0 og grade 1. Jeg føler mig noget mere tryg ved et skab som er boltet fast i mere end et punkt, men der er vel en grund til at EN 1143 skabene er bygget op som de er.
Til gengæld har det 4 huller i ryggen og 4 huller i bunden - Sådan er det ihvertfald boltet fast her, med 8 bolteMapzter skrev:Jeg har faktisk præcis det skab, men det er godkendt efter Skafor Blå, ikke EN-1143-1 Grade 0.Timber skrev:Ved ikke om du vil kalde det fornuftig pris, men det har i hvert fald 4 bolthuller i bagsiden.. http://www.skyttebutik.dk/product.asp?product=238
Mit er forsynet med samme fordeling af huller.Wildlife skrev:Til gengæld har det 4 huller i ryggen og 4 huller i bunden - Sådan er det ihvertfald boltet fast her, med 8 bolte![]()
Er dog lidt i tvivl om jeg selv lavede nogle af dem da jeg monterede det...
Ditto her...Mapzter skrev:Mit er forsynet med samme fordeling af huller.Wildlife skrev:Til gengæld har det 4 huller i ryggen og 4 huller i bunden - Sådan er det ihvertfald boltet fast her, med 8 bolte![]()
Er dog lidt i tvivl om jeg selv lavede nogle af dem da jeg monterede det...
Rolig nu. De skal jo lige forbi personelminerne i haven inden de kan komme ind til skabetWildlife skrev:Så har jeg nok ikke selv lavet de ekstra huller![]()
Men ve den der forsøger at flytte mit skab... der skal lige brækkes en stor MDF-reol fra hinanden som er limet på siderne af skabet og så skal der lige brækkes 8 bolte ud af væg og gulv.. .Held og lykke siger jeg bare..
Det kommer ihvertfald til at tage så lang tid at alarmen når at blive træls at høre på og hjælpen med lidt held også når frem..