Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
-
Timber
- Platin Member

- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Beklager den måske lidt misvisende overskrift, og så alligevel ikke... Jeg ved godt at våben normalt skal være i skab, osv osv...
Men jeg undrer mig lidt over politiets sigtelse på manden der er omtalt i nedenstående artikel.. Det er godt nok p.g.a. anden årsag de dukker op, men vælger så at sigte beboeren for ulovlig våbenopbevaring fordi de finder nogle våben udenfor skabet.. Principielt kunne manden jo have været på vej til noget indskydning, eller være i gang med at rydde op i skabet, eller rense dem...
Er det bare mig der synes de overreagerer, eller er det fortjent for manden. Jeg ved godt der ikke står ret mange oplysninger, så det er svært at dømme ordentligt ud fra artiklen. Men alligevel...
I forbindelse med, at betjentene undersøgte huset, fandt de fire haglgeværer, tre salonrifler og to jagtrifler med tilhørende ammunition, som ikke blev opbevaret i våbenskab, og beboeren på stedet – en 41-årig mand – blev sigtet for overtrædelse af våbenloven.
Hele artiklen her...
http://www.tveast.dk/artikler/kamp-med- ... litiaktion
M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

-
PeptoBizmo
- Platin Member

- Geografisk sted: Midtjylland.
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 3 times
-
Kontakt:
Nu står der jo ikke i artiklen om manden rent faktisk har et våbenskab.
Og så er sagen jo ret klar

At forsøge, er første betingelse for at lykkes.
-
Timber
- Platin Member

PeptoBizmo skrev:Nu står der jo ikke i artiklen om manden rent faktisk har et våbenskab.
Og så er sagen jo ret klar

Jo, det er det jeg mener med at artiklen er meget lidt fyldestgørende... Jeg læste det i første omgang som om de bare lå uden for skabet. Men man godt se man kan læse det som om han slet ikke har haft noget skab...
Mega forvirring...

M.v.h. Timber

-
HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten

- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Der står heller ikke om han er jæger - og dermed overhovedet måtte have våbnene.
Min forvirring er lidt :
Løber hører noget (råb og "skud" fra kartoffelleg)
"Uromagerne" bliver anholdt (indenfor eller udenfor??)
Man er inde i beboelsen (så må de være anholdt indenfor)
En mand der absolut intet har med situationen at gøre bliver så anholdt for ikke at have våbnene i våbenskab?!? (Okay, så må det være opbevaring den er gal med - og manden må næsten være jæger, da der ellers "bare" ville være tale om ulovlige våben.)
Det er vist godt nogle af de øvrige dagblade ikke fik historien, for så var 3. verdenskrig da startet - eller Dk som minimum været under terrorangreb, samt der har været råbt efter strammere love.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
-
Langenge
- This member is

- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Der er ikke noget galt i at have sine skydere udenfor våbenskabet, når man selv er hjemme, og de er under ens opsyn.
Men hvis politiet f.eks. finder dem i 4 forskellige skabe under og bag en masse andet, og man selv sidder i stuen og ser TV, så kan man vist godt kalde forkert opbevaring.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
-
Timber
- Platin Member

HappyNanoq skrev:Der står heller ikke om han er jæger - og dermed overhovedet måtte have våbnene.
Min forvirring er lidt :
Løber hører noget (råb og "skud" fra kartoffelleg)
"Uromagerne" bliver anholdt (indenfor eller udenfor??)
Man er inde i beboelsen (så må de være anholdt indenfor)
En mand der absolut intet har med situationen at gøre bliver så anholdt for ikke at have våbnene i våbenskab?!? (Okay, så må det være opbevaring den er gal med - og manden må næsten være jæger, da der ellers "bare" ville være tale om ulovlige våben.)
Det er vist godt nogle af de øvrige dagblade ikke fik historien, for så var 3. verdenskrig da startet - eller Dk som minimum været under terrorangreb, samt der har været råbt efter strammere love.
Det er lige præcis den forvirring jeg også sidder med... Hvis det forholder sig som Langenge beskriver, at de ligger 4 forskellige steder uden våbenskab, ja så er det nok ok med sigtelsen.. Men har de blot ligget uden for skabet p.g.a. udefinerede årsager, så er det sgu at stramme den...
M.v.h. Timber

-
HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten

- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Den stramning har været forsøgt før, men mener ikke politiet kom nogle steder med den.
Husker et tilfælde hvor en jæger blev forsøgt hevet igennem systemet, fordi han havde renset våbnene, men på et tidspunkt egentlig bare havde efterladt våbnene på arbejdsboret i huset, og var gået til andre huslige pligter, uden at pakke våbnene væk først.
Våbnene var stadig under opsyn, men man søgte at stramme den til at når jagten og rengørringen/smørringen var overstået - så SKULLE våbnene i skab.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
-
Timber
- Platin Member

HappyNanoq skrev:Den stramning har været forsøgt før, men mener ikke politiet kom nogle steder med den.
Husker et tilfælde hvor en jæger blev forsøgt hevet igennem systemet, fordi han havde renset våbnene, men på et tidspunkt egentlig bare havde efterladt våbnene på arbejdsboret i huset, og var gået til andre huslige pligter, uden at pakke våbnene væk først.
Våbnene var stadig under opsyn, men man søgte at stramme den til at når jagten og rengørringen/smørringen var overstået - så SKULLE våbnene i skab.
Tja, hvad gør man så hvis man sidder og renser våben, og lige er nødt til at smutte på tønden. Skal man så sætte våbnene i skab imens?? Synes sgu snart de begynder at stramme det lidt rigeligt..

M.v.h. Timber

-
Refraktorius
- Admin

- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Timber skrev:
Tja, hvad gør man så hvis man sidder og renser våben, og lige er nødt til at smutte på tønden. Skal man så sætte våbnene i skab imens?? Synes sgu snart de begynder at stramme det lidt rigeligt..

Du må også gerne have våben i bagagerummet når du er på vej på jagt, og have dem liggende kortvarigt i en aflåst bil.
Men hvis du dækker spisebordet med våben, og så holder pause ude i baghaven med fordøren stående ulåst, så tror jeg du har et problem, hvis en eller anden vandrer af med skyderne.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
Lycon
- Moderator

- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
-
Kontakt:
Vi ved jo heller ikke om den 41-årige overhovedet var til stede i huset, i følge artiklen var han jo ikke en af de tre fra kartoffellegen, og var han ikke det er den jo god nok.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
-
Timber
- Platin Member

Refraktorius skrev:Timber skrev:

Du må også gerne have våben i bagagerummet når du er på vej på jagt, og have dem liggende kortvarigt i en aflåst bil.
Men hvis du dækker spisebordet med våben, og så holder pause ude i baghaven med fordøren stående ulåst, så tror jeg du har et problem, hvis en eller anden vandrer af med skyderne.
Det er vi helt enige om... Man skal selvfølgelig tænke sig om...
Det var bare artiklens måde at formulere sig på, der fik mig til at gruble over tingene... Synes bare vi i disse tider, som våbenejere, får smidt rigeligt at diverse selvopfunde stramninger fra etatens side af, i hovedet...
M.v.h. Timber

-
Robse
- Platin Member

- Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 168 times
- Been thanked: 126 times
Måske var det kun ammunitionen der ikke var i skab. Prøv at læse citatet igen, og tænk som en dum journalist....
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984