Laser på softguns lovlige??

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Laser på softguns lovlige??

Indlæg af Timber » 15. jul 2015, 21:28

Jeg sidder lige i en debat på fjæsbogen angående ovenstående spørgsmål... Og jeg må indrømme jeg er lige lidt i tvivl om man må eller ej. For en softgun er jo ikke et våben, men "legetøj"..

Og det er stk 10 i §1 der er tale om..
10) optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben eller armbrøster.
Umiddelbart taler det jo for at det ikke er tilladt.. Men som sagt er det jo legetøj vi snakker om..
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 126 times
Been thanked: 260 times

Re: Laser på softguns lovlige??

Indlæg af T-REX » 15. jul 2015, 21:44

Problemet er at kan de monteres på en softgun, så kan de, i princippet også monteres på andre våben.

Og det er netop det, "konstrueret til montering på skydevåben osv..." Der her giver problemet.

Jeg ville lade være.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 15. jul 2015, 21:50

JRexA skrev:Problemet er at kan de monteres på en softgun, så kan de, i princippet også monteres på andre våben.

Og det er netop det, "konstrueret til montering på skydevåben osv..." Der her giver problemet.

Jeg ville lade være.
Ja, det var også det jeg kom frem til inde på fjæsbogen. Men jeg kom i tvivl alligevel, da det jo som sagt er legetøj vi snakker om. Men jeg tolker det umiddelbart som om det er selve besiddelsen der er ulovligt, montering på legetøj eller ej..
Om det så er selvstrammeri ved jeg ikke. Men personligt ville jeg ikke satse mine tilladelser på det...
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 15. jul 2015, 21:57

Debatten har været taget utallige gange på det, desværre åbenbart hedengangne, AirsoftZone forum. Der er meget stor uenighed i miljøet om laseres lovlighed til hardballvåben. Der var særligt én meget lang tråd som blev ved med at blusse op. Jeg ville ønske jeg kunne linke til den her, der var en masse god info om netop dette emne.

I korte træk:

Den ene side mener at de er ulovlige - og læner sig op ad udtalelser fra både rigspolitiet og JM (som, ikke overraskende, kun vil udtale sig mundtligt og ikke på skrift).

Den anden side mener at kunne læse i loven at hardballvåben er undtaget fra/ikke nævnt i forbuddet - i min bog er de dog ude på noget tynd is iht. deres fortolkninger af loven.

Nogle forhandlere sælger ikke lasere, med henvisning til at de er ulovlige - mens andre gladeligt sælger dem, med henvisning til at de er lovlige specifikt til hardballvåben. Jeg han endnu ikke oplevet en forhandler argumentere ud fra lovens bogstav i deres argumentation for eller imod laseres lovlighed til hardballvåben.

Personligt læner jeg mig mest op af at de ikke er lovlige - men det ér en gråzone.

Noget helt andet er at mange etablerede baner og foreninger eksplicit forbyder brug af lasere - ikke, primært, ud fra betragtninger om deres (u-)lovlighed. Men, fordi der - ifølge nogle af veteranerne i miljøet - tidligere har været spillere som monterede kraftige lasere på deres våben og anvendte dem offensivt til aktivt at blænde modspillere med. Jeg ved ikke helt om jeg tror på at det har været en udbredt praksis - men på den anden side; der er nogle virkelige "personligheder" i det miljø, så jeg kan desværre godt forestille mig at enkelte har forsøgt sig med den slags.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 15. jul 2015, 22:05

Da lovgivningen åbner for fortolkning, kan man ikke svare entydigt på det spørgsmål, før der foreligger en domstolsafgørelse.

Jeg har prøvet en almindelig lygte (som er lovlig til skydevåben) til en softgun på min 9mm pistol. Den holdt til 3 skud.
Man vil sikkert kunne argumentere for at der er markant forskel på lasere til softguns og til skydevåben, men man skal nok samtidig være villig til at tage en evt. retssag - og en risiko for en dom.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 15. jul 2015, 22:10

Elbæk skrev:Debatten har været taget utallige gange på det, desværre åbenbart hedengangne, AirsoftZone forum. Der er meget stor uenighed i miljøet om laseres lovlighed til hardballvåben. Der var særligt én meget lang tråd som blev ved med at blusse op. Jeg ville ønske jeg kunne linke til den her, der var en masse god info om netop dette emne.

I korte træk:

Den ene side mener at de er ulovlige - og læner sig op ad udtalelser fra både rigspolitiet og JM (som, ikke overraskende, kun vil udtale sig mundtligt og ikke på skrift).

Den anden side mener at kunne læse i loven at hardballvåben er undtaget fra/ikke nævnt i forbuddet - i min bog er de dog ude på noget tynd is iht. deres fortolkninger af loven.

Nogle forhandlere sælger ikke lasere, med henvisning til at de er ulovlige - mens andre gladeligt sælger dem, med henvisning til at de er lovlige specifikt til hardballvåben. Jeg han endnu ikke oplevet en forhandler argumentere ud fra lovens bogstav i deres argumentation for eller imod laseres lovlighed til hardballvåben.

Personligt læner jeg mig mest op af at de ikke er lovlige - men det ér en gråzone.

Noget helt andet er at mange etablerede baner og foreninger eksplicit forbyder brug af lasere - ikke, primært, ud fra betragtninger om deres (u-)lovlighed. Men, fordi der - ifølge nogle af veteranerne i miljøet - tidligere har været spillere som monterede kraftige lasere på deres våben og anvendte dem offensivt til aktivt at blænde modspillere med. Jeg ved ikke helt om jeg tror på at det har været en udbredt praksis - men på den anden side; der er nogle virkelige "personligheder" i det miljø, så jeg kan desværre godt forestille mig at enkelte har forsøgt sig med den slags.
Ja, det er netop der gråzonen er.. Der er jo solgt masser af lasere monteret på softguns. Og jeg har altså aldrig hørt om nogen der er blevet snuppet p.g.a. det.. Hvis man var lidt fræk, kunne man jo påstå der var en slags præcedens på området, eftersom det lader til at gå upåagtet hen fra policens side af.. Men så er vi nok over i ønsketænkningen..
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 15. jul 2015, 22:14

Det ville i høj grad være ønsketænkning... Der sælges også mængder af enhåndbetjente foldeknive på kræmmermarkeder, DBA og QXL, helt uantastet - uden at dette har dannet præcedens for at vi ville kunne gøre det samme i butikken uden at få en tur med grovfilen.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 15. jul 2015, 22:17

Elbæk skrev:Det ville i høj grad være ønsketænkning... Der sælges også mængder af enhåndbetjente foldeknive på kræmmermarkeder, DBA og QXL, helt uantastet - uden at dette har dannet præcedens for at vi ville kunne gøre det samme i butikken uden at få en tur med grovfilen.
He he, man har jo lov at drømme.... :blink:

:fun: :fun:
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member
Interesser: gamle Luftvåben/våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Keldda » 15. jul 2015, 23:15

Timber skrev:Jeg sidder lige i en debat på fjæsbogen angående ovenstående spørgsmål... Og jeg må indrømme jeg er lige lidt i tvivl om man må eller ej. For en softgun er jo ikke et våben, men "legetøj"..

10) optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben eller armbrøster.
Umiddelbart taler det jo for at det ikke er tilladt.. Men som sagt er det jo legetøj vi snakker om..
De lasere jeg har set på softguns kunne IKKE monteres på alm skydevåben , medmindre man modificerede dem , der er ikke noget på dem der passer på gængse rails.
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 15. jul 2015, 23:31

Keldda skrev:
Timber skrev:Jeg sidder lige i en debat på fjæsbogen angående ovenstående spørgsmål... Og jeg må indrømme jeg er lige lidt i tvivl om man må eller ej. For en softgun er jo ikke et våben, men "legetøj"..

De lasere jeg har set på softguns kunne IKKE monteres på alm skydevåben , medmindre man modificerede dem , der er ikke noget på dem der passer på gængse rails.
Næh, men man kan jo tænke sig et skrækscenarie ala det med de såkaldte enhånds betjente knive der lige har været.. Noget som egentlig var lovligt, men pludseligt ikke er det alligevel..
Jeg ved det sgu ikke.. Synes det er noget af en gråzone jeg helst ikke vil ind i... :crazy: :crazy:
M.v.h. Timber

Besvar