Debatten har været taget utallige gange på det, desværre åbenbart hedengangne, AirsoftZone forum. Der er meget stor uenighed i miljøet om laseres lovlighed til hardballvåben. Der var særligt én meget lang tråd som blev ved med at blusse op. Jeg ville ønske jeg kunne linke til den her, der var en masse god info om netop dette emne.
I korte træk:
Den ene side mener at de er ulovlige - og læner sig op ad udtalelser fra både rigspolitiet og JM (som, ikke overraskende, kun vil udtale sig mundtligt og ikke på skrift).
Den anden side mener at kunne læse i loven at hardballvåben er undtaget fra/ikke nævnt i forbuddet - i min bog er de dog ude på noget tynd is iht. deres fortolkninger af loven.
Nogle forhandlere sælger ikke lasere, med henvisning til at de er ulovlige - mens andre gladeligt sælger dem, med henvisning til at de er lovlige specifikt til hardballvåben. Jeg han endnu ikke oplevet en forhandler argumentere ud fra lovens bogstav i deres argumentation for eller imod laseres lovlighed til hardballvåben.
Personligt læner jeg mig mest op af at de ikke er lovlige - men det ér en gråzone.
Noget helt andet er at mange etablerede baner og foreninger eksplicit forbyder brug af lasere - ikke, primært, ud fra betragtninger om deres (u-)lovlighed. Men, fordi der - ifølge nogle af veteranerne i miljøet - tidligere har været spillere som monterede kraftige lasere på deres våben og anvendte dem offensivt til aktivt at blænde modspillere med. Jeg ved ikke helt om jeg tror på at det har været en udbredt praksis - men på den anden side; der er nogle virkelige "personligheder" i det miljø, så jeg kan desværre godt forestille mig at enkelte har forsøgt sig med den slags.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886