Kan anciennitet optjenes som ansat i Forsvaret?
-
- Newbie
- Interesser: Pistolskydning
- Geografisk sted: Aarhus
- Been thanked: 1 time
Kan anciennitet optjenes som ansat i Forsvaret?
Godaften, NVF. Jeg er pt. 20 år og har været ansat i Forsvaret i et år. Jeg har en USP, som opbevares i klubben, da jeg ikke har været medlem i 2 år endnu og derfor ikke må have den hjemme (har været medlem siden engang først i november). Jeg har fået fortalt fra en kollega, at man optjener en form for amciennitet ved at være ansat i Forsvaret, som man så kan bruge til at få overstået de 2 års ventetid, der ellers er, når man gerne vil have sin pistol hjem.
Jeg har ikke kunne finde noget konkret info ang. sammenhæng mellem våbentilladelser og ansættelse i Forsvaret - hvis der overhovedet er nogen? Det kan godt være, jeg er helt galt på den, men er der nogen, der har forstand eller erfaring på området og kan yde lidt info?
På forhånd tak!
Jeg har ikke kunne finde noget konkret info ang. sammenhæng mellem våbentilladelser og ansættelse i Forsvaret - hvis der overhovedet er nogen? Det kan godt være, jeg er helt galt på den, men er der nogen, der har forstand eller erfaring på området og kan yde lidt info?
På forhånd tak!
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
Re: Kan anciennitet optjenes som ansat i Forsvaret?
Man optjener ikke anciennitet ift. våben i en skytteforening som ansat i forsvaret. Det eneste man kan få godskrevet er 6 måneders erfaring med grovpistol, mod behørig dokumentation for at ha' skudt pistol i forsvaret.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 294 times
I en militær skytteforening kan du optjene anciennitet
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 412 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
Og sidst jeg spurgte på vegne af en "ny" skytte. Kun hvis det var en en af forsvarets idrætsforeninger.
Så det simple svar er er. Nej.
Så det simple svar er er. Nej.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Newbie
Øv bøv, så må jeg vente lidt endnu. Glæder mig bare til at få den hjem, så jeg også selv kan tage den med mig rundt, så jeg kan få taget IPSC-kursus.
Men tak for svar!
Men tak for svar!
- RKN
- Platin Member
- Interesser: Skydning, Jagt og mad
- Geografisk sted: Jammerbugt
- Has thanked: 427 times
- Been thanked: 30 times
Du kan da få en SKV 3
Så kan du køre til forskellige skyde baner, og træne. Ved dog ikke om det også gælder IPSC skydning også.
Afsendt fra det mørke Nordjylland
Denmark
Så kan du køre til forskellige skyde baner, og træne. Ved dog ikke om det også gælder IPSC skydning også.
Afsendt fra det mørke Nordjylland
Denmark
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
-
- Newbie
Ja, det er bare møgbesværligt, da det ville kræve, at jeg skulle have en anden til at komme og låse mit våben ind og ud i tide og utide. Så jeg må bare vente, til jeg er ansvarlig nok 

- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 331 times
- Been thanked: 951 times
- Kontakt:
Det har jo selvf. ikke noget med ansvarlighed at gøre.JacobG5 skrev:Ja, det er bare møgbesværligt, da det ville kræve, at jeg skulle have en anden til at komme og låse mit våben ind og ud i tide og utide. Så jeg må bare vente, til jeg er ansvarlig nok
Det er simpel våbenlov. Og den tager altså ikke højde for specialsituationer som personel fra forsvar og politi. Derfor virker reglerne ulogiske, men det er stadig lov, og lov skal holdes.
Så ja, du må pænt vente, uanset hvor mærkeligt det føles.
Du er ikke den første, og du bliver ikke den sidste.
/Fast Fumble
IPSC Instructor
Bestyrelsesmedlem i en forening med en del folk der også går til politi og soldat.
-
- Newbie
Det ved jeg også godt - jeg glæder mig bare til at kunne prøve krafter med IPSCFast Fumble skrev:Det har jo selvf. ikke noget med ansvarlighed at gøre.JacobG5 skrev:Ja, det er bare møgbesværligt, da det ville kræve, at jeg skulle have en anden til at komme og låse mit våben ind og ud i tide og utide. Så jeg må bare vente, til jeg er ansvarlig nok
Det er simpel våbenlov. Og den tager altså ikke højde for specialsituationer som personel fra forsvar og politi. Derfor virker reglerne ulogiske, men det er stadig lov, og lov skal holdes.
Så ja, du må pænt vente, uanset hvor mærkeligt det føles.
Du er ikke den første, og du bliver ikke den sidste.
/Fast Fumble
IPSC Instructor
Bestyrelsesmedlem i en forening med en del folk der også går til politi og soldat.

- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
Det bør ikke være det som holder dig fra at få taget IPSC licensen. Få en SKV3, og mon ikke der så er et bestyrelsesmedlem i foreningen som kunne være behjælpelig, så du kan komme på kursus. Næste licenskursus er 3-4 oktober ved Aalborg. Så er du også klar til at tage ud og skyde IPSC med det samme, når du får din SKV2 om et års tid, og skal ikke vente på det næste licenskursus derefter.JacobG5 skrev:Ja, det er bare møgbesværligt, da det ville kræve, at jeg skulle have en anden til at komme og låse mit våben ind og ud i tide og utide. Så jeg må bare vente, til jeg er ansvarlig nok
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Oscar123
- This member is
- Interesser: Ildvåben og ildvand
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 342 times
- Been thanked: 400 times
Hej JacobG5
Den forespørgsel som Bofh nævner angår vist mig (
). Jeg havde selv et utal af års erfaring i forsvaret som uddannet instruktør på adskillige våbentyper og med et personligt udleveret våben (P M/49) i rigtig mange år og med mange tusinde skud igennem det. Men da jeg ikke kunne dokumentere medlemskab af en godkendt skytteforening i perioden skulle jeg ”starte forfra”, da jeg begyndte at skyde i civilt regi i Bofh’s forening.
Jeg ved ikke om Jyske Dragonregiments Idrætsforening også har en skytteforening tilknyttet – men ellers er det bedste råd at give dig faktisk blot, at du forbliver som aktivt skydende medlem i din nuværende skytteforening og tjener anciennitet op. Jeg fik selv ”min egen” første skyder på en SKV3 i klub-regi og da ancienniteten efterhånden var på plads fulgte SKV2’erne.
Oscar123
Den forespørgsel som Bofh nævner angår vist mig (

Jeg ved ikke om Jyske Dragonregiments Idrætsforening også har en skytteforening tilknyttet – men ellers er det bedste råd at give dig faktisk blot, at du forbliver som aktivt skydende medlem i din nuværende skytteforening og tjener anciennitet op. Jeg fik selv ”min egen” første skyder på en SKV3 i klub-regi og da ancienniteten efterhånden var på plads fulgte SKV2’erne.

Oscar123
On scene - but unseen
-
- Newbie
Det har du ret i, og det burde være muligt at få en til at hjælpe, hvis det kun lige gælder en enkelt gang i forbindelse med kursus. Det kunne jo være lækkert bare at gå i gang, så snart jeg får min SKV2. Jeg vil helt sikkert lige snakke med en fra klubben om det og se, om det kan passe med licenskurset i Aalborg.Mapzter skrev:Det bør ikke være det som holder dig fra at få taget IPSC licensen. Få en SKV3, og mon ikke der så er et bestyrelsesmedlem i foreningen som kunne være behjælpelig, så du kan komme på kursus. Næste licenskursus er 3-4 oktober ved Aalborg. Så er du også klar til at tage ud og skyde IPSC med det samme, når du får din SKV2 om et års tid, og skal ikke vente på det næste licenskursus derefter.JacobG5 skrev:Ja, det er bare møgbesværligt, da det ville kræve, at jeg skulle have en anden til at komme og låse mit våben ind og ud i tide og utide. Så jeg må bare vente, til jeg er ansvarlig nok
Ja, det kan virke tosset, når man nu går og bruger hele dagen med alle mulige typer skydevåben i håndenHej JacobG5
Den forespørgsel som Bofh nævner angår vist mig (). Jeg havde selv et utal af års erfaring i forsvaret som uddannet instruktør på adskillige våbentyper og med et personligt udleveret våben (P M/49) i rigtig mange år og med mange tusinde skud igennem det. Men da jeg ikke kunne dokumentere medlemskab af en godkendt skytteforening i perioden skulle jeg ”starte forfra”, da jeg begyndte at skyde i civilt regi i Bofh’s forening.
![]()
Oscar123

Men det tager loven jo ikke forbehold for, så det er bare lidt tålmodighed. Det overlever jeg jo nok, hehe.
- Corysan
- Silver Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 8 times
Du er vel naturligvis medlem af JDRs Idrætsforening?
Hvis du er i tvivl om det, så kik på din lønseddel hvor du kan se om der bliver trukket et beløb hver måned.
Såfremt at du er medlem af en militær idrætsforening under DMI så "burde" din nuværende formand kunne medregne dette i perioden på 2 år...
Hvis du er i tvivl om det, så kik på din lønseddel hvor du kan se om der bliver trukket et beløb hver måned.
Såfremt at du er medlem af en militær idrætsforening under DMI så "burde" din nuværende formand kunne medregne dette i perioden på 2 år...
Jeg har altid vist at vi var de bedste - men at de andre var så ringe havde jeg ikke drømt om...
-
- Newbie
Ja, det kan jeg se, jeg er. Men ved ikke, om det kan medregnes, da jeg ikke har været "aktivt skydende medlem" der, som loven forskriver, at man skal for at optjene de to år. Men jeg vil da undersøge det med min formand. Tak for inputCorysan skrev:Du er vel naturligvis medlem af JDRs Idrætsforening?

- Langebo
- Silver Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 10 times
Er der ikke en aldersgrænse på 21 år ved SKV
Eller er det kun ved jagt tilladelse (1/2auto osv)
Eller er det kun ved jagt tilladelse (1/2auto osv)
- Kruffe
- Platin Member
- Interesser: Historiske våben og jagt
- Geografisk sted: Kongeriget Jylland
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 68 times
Ja, du skal være have været aktivt skydende medlem. Det er ikke nok blot at betale kontingent...JacobG5 skrev:Ja, det kan jeg se, jeg er. Men ved ikke, om det kan medregnes, da jeg ikke har været "aktivt skydende medlem" der, som loven forskriver, at man skal for at optjene de to år. Men jeg vil da undersøge det med min formand. Tak for inputCorysan skrev:Du er vel naturligvis medlem af JDRs Idrætsforening?
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 126 times
- Been thanked: 260 times
"Aktivt skydende" er 6 gange om året, primært med pistol.
Så det skulle vel kunne lade sig gøre
Så det skulle vel kunne lade sig gøre

Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 331 times
- Been thanked: 951 times
- Kontakt:
6 gange det føste år, derefter 4 gange om året.JRexA skrev:"Aktivt skydende" er 6 gange om året, primært med pistol.
Men det kræver jo lissom at man skyder.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Has thanked: 126 times
- Been thanked: 260 times
6 gange om året i 2 år, (eller indtil man har tilladelsen i hus), derefter 4 gange om året.Fast Fumble skrev:6 gange det føste år, derefter 4 gange om året.JRexA skrev:"Aktivt skydende" er 6 gange om året, primært med pistol.
Men det kræver jo lissom at man skyder.
Snuppet herfra:Dette krav er i ”Retningsliner for Skytteforeningernes Våbenregistrering” vejledende konkretiseret til:
. - Mindst to år som skydende medlem af en skytteforening (mindst 6 skydninger pr. år).
. - For pistol/revolver over cal. .32 dog yderligere mindst ½ år med grovvåben (kan være indeholdt i de to år).
. - For herefter at kunne opfylde aktivitetskravet kræves, at skytten mindst 4 gange om året skal haveværet foreningsaktiv og fortrinsvist ved pistolskydning.
http://www.skytten.dk/Admin/Public/Down ... kravet.pdf
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
T-Rex
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 412 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
Jaja, men det hjælper jo ikke noget når nu OP ikke har skudt med pistol i den idrætsforeningen. 6+4 gange fodbold dur altså ikke ;-)
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor