.338 LM lovlig eller ulovlig til jagt i DK?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Tak-Tik-Tak
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: IPSC, Jagt, Taktisk skydning
Geografisk sted: Fionia
Has thanked: 30 times
Been thanked: 14 times

.338 LM lovlig eller ulovlig til jagt i DK?

Indlæg af Tak-Tik-Tak » 9. jul 2015, 11:15

Jeg leger lidt med tanken om lidt langdistanceskydning og overvejer køb af noget i .338 LM eller .300 Win Mag - riflen skal på jagttegnet... er der nogen der ved noget om status mht største tilladte kaliber til jagt i DK?

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 196 times

Re: .338 LM lovlig eller ulovlig til jagt i DK?

Indlæg af Caspian1911 » 9. jul 2015, 11:19

Du køber bare!

Der er kun én kaliber i DK, det ikke er muligt at få på jagttegn. Det er .50 BMG. Den er åbenbart politisk ukorrekt.
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 9. jul 2015, 11:19

tak-tik-tak skrev:Jeg leger lidt med tanken om lidt langdistanceskydning og overvejer køb af noget i .338 LM eller .300 Win Mag - riflen skal på jagttegnet... er der nogen der ved noget om status mht største tilladte kaliber til jagt i DK?
Det er en jagtriffel. En rigtig god kanon hvis du tænker at skyde +1000 meter, men rigtig dyr at skyde med. En 6,5 creedmore eller 6,5x47 Lapua er billigere og også en fortrinlig kaliber med mange flere:)

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af BasicReality » 9. jul 2015, 17:04

Jo den er da lovlig indtil videre. Men efter der er sat præcedens med .50 BMG, hvem ved om det er for evigt?

Hver dog opmærksom på at .338 Lapua er udviklet som en anti-personel samt anti materiel ammunition.

Den er udelukkende udviklet med militær og krig i sinde, og hvis dansk jægerforbund samt justitsministeriet og rigspolitiet lige mangler en syndebuk, så står den nok forrest i køen næste gang.

Bare en ting at have i tankerne inden man bruger kassen på en lækker riffel og dertilhørende tilbehør og ammu.

Pedel
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: mariager fjord
Been thanked: 6 times

Indlæg af Pedel » 9. jul 2015, 17:45

så kommer den jo bare til at hedde 338Rigby,som var dens oprindelige navn

pedel

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Kambiri » 10. jul 2015, 10:11

Caspian1911 skrev:Du køber bare!

Der er kun én kaliber i DK, det ikke er muligt at få på jagttegn. Det er .50 BMG. Den er åbenbart politisk ukorrekt.
Hvis det kun er .50BMG der er ulovlig så vil jeg sku ha mig en .557 T-rex [emoji12][emoji12][emoji12][emoji12]
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 349 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 10. jul 2015, 10:11

Der er flere muligheder for at ompibe hvis det skulle gå så galt. Det undersøgte jeg inden jeg investerede i min AXMC. Der er nu i mine øjne langt fra 50BMG til 338LM og så mange jagtkalibre med tilsvarende effekt at et forbud ikke vil give mening.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LapuaMagnum » 10. jul 2015, 10:40

BMG = Big Machine Gun :rolf: :rolf:

Ja ja jeg ved godt det hedder den ikke men Browning Machine Gun, det andet lyder bare bedre :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Tak-Tik-Tak
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: IPSC, Jagt, Taktisk skydning
Geografisk sted: Fionia
Has thanked: 30 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Tak-Tik-Tak » 10. jul 2015, 16:12

Tak til alle for hurtig svar... :-)

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 10. jul 2015, 16:21

LapuaMagnum skrev:BMG = Big Machine Gun :rolf: :rolf:

Ja ja jeg ved godt det hedder den ikke men Browning Machine Gun, det andet lyder bare bedre :smile:

mvh
Hehe, det fik mig til at tænke på den revolver der bliver produceret af Magnum Research som BFR (Biggest Finest Revolvers og i sjældnere tilfælde "Biggest Frame Revolver") og som i daglig tale også omtales BIIIIG FU#%ING REVOLVER, idet den også kommer i eksempelvis .45/70 som aldrig nogensinde har været en håndvåbenkaliber. :biggrin:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LapuaMagnum » 10. jul 2015, 16:24

HappyNanoq skrev:
LapuaMagnum skrev:BMG = Big Machine Gun :rolf: :rolf:

mvh
Hehe, det fik mig til at tænke på den revolver der bliver produceret af Magnum Research som BFR (Biggest Finest Revolvers og i sjældnere tilfælde "Biggest Frame Revolver") og som i daglig tale også omtales BIIIIG FU#%ING REVOLVER, idet den også kommer i eksempelvis .45/70 som aldrig nogensinde har været en håndvåbenkaliber. :biggrin:
Haha Ja ting får sommetider en anden betydning:)

mvh

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 12. jul 2015, 02:22

BasicReality skrev: Den er udelukkende udviklet med militær og krig i sinde, og hvis dansk jægerforbund samt justitsministeriet og rigspolitiet lige mangler en syndebuk, så står den nok forrest i køen næste gang.
De mest anvendte kalibre i dette land er alle oprindeligt udviklet til militæret. Det gælder bl.a. .223Rem, 6.5x55, .308Win, 30-06, 8x57IS og mange andre gængse riffelkalibre.

Så hvis de vil forbyde kalibre med det kriterie in mente, så har vi snart ikke noget at skyde med ;-)
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 12. jul 2015, 09:01

Kruffe skrev:
Så hvis de vil forbyde kalibre med det kriterie in mente, så har vi snart ikke noget at skyde med ;-)
Man skal aldrig sige aldrig men jeg tror næppe det vil ske med .223Rem, 6.5x55, .308Win, 30-06, 8x57IS. Det vil blive en for stor mundfuld for staten at skulle tilbage købe alle det våben der er i befolkningen. Men lad os antage man forbyd militære kaliber fremad rettet. Dem som har kan beholde deres våben men der bliver ikke udstedt flere tilladelser i militære kaliber. Så har man alligevel over 100 forskellige andre kaliber at vælge imellem. Så problemet vil måske ikke blive så stort endda.

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 4 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af DeVille » 12. jul 2015, 09:28

Rigbymauser skrev: Man skal aldrig sige aldrig men jeg tror næppe det vil ske med .223Rem, 6.5x55, .308Win, 30-06, 8x57IS. Det vil blive en for stor mundfuld for staten at skulle tilbage købe alle det våben der er i befolkningen.
Hvad får dig til at tro at de i såfald ville tilbagekøbe våbene? Ville staten tilbagekøbe de luftvåben >4,5 mm af folk der ikke fik tilladelser til dem?

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LapuaMagnum » 12. jul 2015, 09:46

Rigbymauser skrev:
Kruffe skrev:
Man skal aldrig sige aldrig men jeg tror næppe det vil ske med .223Rem, 6.5x55, .308Win, 30-06, 8x57IS. Det vil blive en for stor mundfuld for staten at skulle tilbage købe alle det våben der er i befolkningen. Men lad os antage man forbyd militære kaliber fremad rettet. Dem som har kan beholde deres våben men der bliver ikke udstedt flere tilladelser i militære kaliber. Så har man alligevel over 100 forskellige andre kaliber at vælge imellem. Så problemet vil måske ikke blive så stort endda.
Nej, men vil sgu gerne have muligheden hvis det tændte mig. Alle våben er sgu farlige så det ville blive svært for etaten at argumentere for noget som helst, og det skal de heller ikke. Jeg gider eksempelvis ikke en kanon der går død efter 1000 meter, hvis jeg nu skal skyde meget længere.

mvh

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 12. jul 2015, 09:54

.308 Winchester er jo netop den civile udgave af 7.62x51 NATO. Derfor er det jo retteligt heller ikke samme kaliber. Dog opfattede franskmændene det således, hvilket blot underbygger min pointe.

Angående .50 BMG, så kan jeg jo lige kortvarigt lege djævlens advokat. Der er på verdensplan rigtig meget ammunition tilgængeligt, som absolut ingen anvendelighed har for jagt, men al mulig anvendelighed for krigsførelse. Med dette forhold in mente, forstår jeg godt, til dels, en bekymring hos etaten og dens tjenester. Omend .338 Lapua Magnum har mange spændende egenskaber og anvendelsesmuligheder, så er ammunition mindre tilgængeligt. Der er næppe heller så mange nuværende og tidligere militær personel, der har haft mulighed for, at hjembringe det som "souvenir".
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2986 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 12. jul 2015, 10:02

Rigbymauser skrev: Man skal aldrig sige aldrig men jeg tror næppe det vil ske med .223Rem, 6.5x55, .308Win, 30-06, 8x57IS. Det vil blive en for stor mundfuld for staten at skulle tilbage købe alle det våben der er i befolkningen.
Har staten købt de .50 BMG rifler folk havde på våbentilladelse til jagt?
Har staten købt de luftgeværer folk ikke længere kunne besidde eller anvende pga. luftbøsseloven?
Har staten købt de arealer der blev belagt med dyrkningsforbud med randzoneloven?

Det var i gamle dage at ekspropriation medførte økonomisk erstatning fra staten.

I øvrigt en aldeles glimrende mekanisme, fordi udgiften for staten begrænsede statens lyst til at ekspropriere så det kun blev brugt når det var nødvendigt og der ikke var andre udveje.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 12. jul 2015, 10:50

Kalthoff skrev:
Har staten købt de .50 BMG rifler folk havde på våbentilladelse til jagt?
Har staten købt de luftgeværer folk ikke længere kunne besidde eller anvende pga. luftbøsseloven?
Har staten købt de arealer der blev belagt med dyrkningsforbud med randzoneloven?

Det var i gamle dage at ekspropriation medførte økonomisk erstatning fra staten.

I øvrigt en aldeles glimrende mekanisme, fordi udgiften for staten begrænsede statens lyst til at ekspropriere så det kun blev brugt når det var nødvendigt og der ikke var andre udveje.
Hvis vi holder os til at tråden her er hypotetisk til at begynde med så hvis vi starter med .50BMG.
Danmarks Jægerforbund ville ikke støtte op om det kaliber og de få som havde denne kaliber har endnu ikke fået konfiskeret deres riffel endnu.
Ang. luftbøsse loven. Her blev befolkningen forvarslet(1 år)i lang tid i forvejen således de havde mulighed for at kunne sælge deres våben, få sig et jagttegn eller søge om opbevaring. Problematikken i luftbøsseloven var jo at der var mange der ikke havde jagttegn eller andet som de igen fremad rettet kunne beholde deres 5,5mm luftgevær. Men man forbød ikke +5,5mm luftgevær i Danmark vel?.

Hvis(hypotetisk igen igen) skulle forbyde danskerne at købe våben fremad rettet i de omtalte militære kaliber kunne jeg ikke forstille mig andet at Danmarks Jægerforbund ville støtte op omkring deres medlemmer da de fleste stort set kun anvender de kaliber(eller kender til andet) og de fleste butikker ligeledes skulle retunere nye våben tilbage til grossisten og brugte våben som står på hylderne i butikkerne kunne således heller ikke sælges mere. Skytte foreningerne skulle også pludselig til at skifte våben/kaliber. Historisk Skydning skulle nedlægges.
Jeg tror den/de politikere der vil forslå et sådan en lov næppe vil kunne få opbakning. Det vil medføre en alt for stor problematisk problemstilling.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 12. jul 2015, 12:15

Lige præcis; sagen med .50 BMG var seriøst øv og på mange planer en pantomime hvor resultatet var givet på forhånd - men det er mit klare indtryk at den var en enlig svale. Jeg synes meget at det ligger i kortene at dét forbud er kommet for dagen på baggrund af en direkte forespørgsel fra FET/PET - og at der reelt ikke har været en kinamands chance for at undgå det.
Jeg tror at vi skal være "glade" for at det blot var .50 BMG som blev høstet - og ikke, som man ser det i England, hvor det er blevet så godt som umuligt at få tilladelse til en flatskydende kaliber over 8 mm.

At forvente at man, i Danmark, begynder at "høste" i andre militærkalibre tror jeg, heldigvis, er noget som bliver ved frygten - selv Frankrig har indset at det er et upraktisk og helt igennem virkningsløst forbud.

Mht. DJ i sagen om .50 BMG; de havde ikke nogen chance for at påvirke forbuddet - måske skulle de have meldt sig helt ud af forhandlingerne så(?) Men, det er svært at sætte sig ved et bord igen, når man først har rejst sig i protest én gang. Jeg tror på at DJ, alt andet lige, fik det bedste ud af situationen - selvom det på ingen måde blev optimalt.
Skulle en eller anden verdensfjern politiker stille et forslag om forbud mod militærkalibre, så skal vi nok se DJ tage kampen.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

CHJ
Newbie
Newbie
Interesser: Long-range competitions
Geografisk sted: KBH (Fyn fra 2016)

Indlæg af CHJ » 24. jul 2015, 22:18

Ja .338 er lovlig til jagt i DK. De har heldigvis kun fjernet .50 Cal. så vidt jeg ved er alt andet muligt at jage med i DK.

Heldigvis kan jeg da stadig købe en Barrett 99 .416 Cal, 440 gr. istedet for 661 gr. ,50 Cal. Barrett el. 660 gr. .50 Cal. BMG, men med en udgangshastighed på 3350 m/s istedet for 3150 m/s for .50 Cal. :) efter 1 mil (1600 m.) flyver den 1588 km/t efter 2 km. er den stadig supersonisk,, en perfekt super sniper. (der ryger nok mere end en af gangen) godt vi er udstyret med moral & etik. Jeg håber at kunne ramme 100 "one shot, one hit" i træk på 1 mil (1600 m.) jeg arbejdede meget med åndedræt, puls og stå/ligge stillinger, I ved når man ikke rykker så meget som en 1/10 mm. på pistolen/riflen og laver det perfekte aftræk, man kan mærke gennem hele kroppen det bare var et "perfekt" skud.
Jeg er lidt i tvivl om jeg skulle nøjes med en Acurracy International AX .338 Cal. Jeg ville nu godt op i en .416 Barrett 99 (incl. Leupold Mark 4 5-25x50mm. med BORS)

Jeg er lidt i tvivl om jeg har et godt field of view på 1500-2500m. (den er både til jagt & sport, mest sports skydning, hvor kravet til kikkertsigte er som "super LR" snigskytter.)

Men et Leupold 5-25x50mm. eller Nightforce NXS 5-25x56mm. (begge fåes med Barrett's BORS). (S&B laver også nogle udemærket scopes til Barretts BORS).
er en perfekt løsning til .338 Cal.

Nightforce laver også deres Competition 15-55x52mm. & deres to Benchrest 8-32x56mm. & 12-42x56mm. Benchrest modellernes Reticles kan jeg ikke lide.
(Competition 15-55x52 er det største scope jeg har fundet.
Men Zeiss Victory V8 4.8-35x60mm er nok det bedste incl. de 3
5-25x50/56mm. jeg har fundet og ved er OK til 1000-1500 m. Jeg er lidt vild med det Zeiss Victory V8 4.8-35x60mm. (som jeg mener er perfekt til 1500-2500m. skud)
Håber jeg kan få det Zeiss og BORS til at virke sammen.

Så bliver det Zeiss V8 4.8-35x60mm. BORS og et Barrett 99, 32" .416 Cal., ellers tror jeg det specielle IA AX.338 med et 5-25x50/56 BORS er det bedste valg, .338 ammo er også en del billigere. og Lapua .338 er nu et lækkert projektil :smile:

(Jeg er stadig lidt i tvivl om ikke en IA .338 ville være det bedste køb, det sekundære formål er Kajakture/Jagt i Canada og Australien/New Zeeland, de 8000 øer i sydhavet (Fiji er hovedøen). det er steder jeg vil have et våben som kan nedlægge store dyr i et skud. (en stor pistol bliver også nødvendig, min Gerber LMF II er altid klar).

Der er næsten for mange gode muligheder, men gode råd er altid velkommen, måske er et IA .338/ Barrett .338 med et 5-25x50/56mm. Leupold/Nightforce NSX/S&B BORS scope er lige hvad jeg skal bruge, selvom jeg er vild med den Barrett 99, 32" .416 Cal. løb. Det Zeiss V8 4.8-35x60mm er også for fedt (så det først idag). Det er en indvestering i det bedste for mig. (max. ca. 35.000.-, må da godt være billigere :smile:

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 24. jul 2015, 22:55

CHJ skrev: Heldigvis kan jeg da stadig købe en Barrett 99 .416 Cal, 440 gr. istedet for 661 gr. ,50 Cal. Barrett el. 660 gr. .50 Cal. BMG, men med en udgangshastighed på 3350 m/s istedet for 3150 m/s for .50 Cal. :)
Hvor hulan får du de mundingshastigheder fra.
Er du sikker på at der ikke burde stå "fps"? :shock:

Læste lige dit indlæg igen.... Det lød, også anden gang, som et forvirret barn i en slikbutik. Er det et spørgsmål, en konstatering eller måske noget helt tredje.... Med masser af snipere og snigskytter i?... Meningen er ihvertfald tabt for mig. :what:

Nå... Men pøj pøj med det alligevel :razz:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

CHJ
Newbie
Newbie
Interesser: Long-range competitions
Geografisk sted: KBH (Fyn fra 2016)

Indlæg af CHJ » 25. jul 2015, 06:27

Jeg er af 40+ årgangene, så et barn i en slik butik, NEJ kun alt for mange informationer fra nettet, men det var hurtigere selv at finde ud af det med kikkertsigte/BORS og hvilke sigter Barretts kan bruges sammen med. Din fokuseren på meget snak om snipers (wow, ja vildt mange gange og det bruges som beskrivelse af våbenets specs (i kort udgave)

Du kan kalde det et spørgsmål, jeg var næsten helt sikker på .416 Cal. trods sin lidt store størrelse er lovlig, selvom den laves nøjagtigt som .50 BMG vesionen (kun action og løb er lidt forskellige og jeg var sikker på jeg nok skulle blive rettet hvis .416 også havde været ulovlige, og så regnede jeg med at kunne høre om en Lapua .338 er god nok til Ekstra long-range, BTW: (jeg har tallene fra Barrets tabel over mundingshastighed/100/200/300/.../../1500 m.)
Du har ret i det er fps, hvilket jeg også selv brugte i min udregning for ca. ½ år siden. ellers havde det også blevet ca. 12000+ km/t. (så det var en skrivefejl mellem alle de inch, feet, yards, cm. m. & km. m.m. :) (med brug af bare en lille del logik siger det sig selv)

Jeg har bare i så lang tid spekuleret over mit køb, for mig er det en rimelig stor investering og Den alm. sniper riffel er jo faktisk en .338 og der er amerikanere der bruger Barrett 107A1 (.50 Cal. BMG) i ørkenen, men det er jo netop det sted som Afganistan, Irak, Syrien m.m. ligger (ørken/bjerge) som gør en super sniper riffel nødvendig, det er bare for at beskrive riflen kort, jeg vil kun bruge den til Precisions skydning over lange afsstande, så jeg er ude efter en single shot bolt action med 32-36" løb, men noget som jeg kan nå ud på de 1600 m. og ramme hver eneste gang. Få regelmæssige 2000+ hits & kunne nå over de 2500+ m. jeg har set Barrett laver deres BORS til Nightforce NXS 8-32x56 (kun ca. 3000$ for begge, 2795$ kan man vel få ham ned i, man køber et Scope/BORS system og en 3000-3500$ riffel :) 6000$ med div. udstyr, Pic. rails lille VX-R/VX-6 side scope (100-600m) 50m. påsat laser pointer.
(jeg skal ikke pludselig stå foran en grizzly bjørn i Canada, de løber op til 50 km/t, det er det bare rød prik i øjene, hals bryst og et let tryk, bolt tilbage og ny .416/.338 i, klar til sidste skud inden 1911'eren kommer frem sammen med min Gerber LMF II (HG440C Versionen). Bjørne peperspray klar før Gerber LMF II :)
Det er forsvar i vilde områder incl. jagt for mad og Sports skydning. Der er de 2 største & vigtigste formål. (man er ikke i tvivl hvis det er et fuldt angreb)

Jagtture et par gange om året og nogle en-dags jagter med venner er den anden del. Der er ikke noget federe end når udstyret er helt i top, det hver enkelt foretrækker.
Aftener i klubben med 1911 skydning & hyggesnak m.m.

Hvis man da bare kunne få IA til at lave en .338 special single shot Bolt action version.
Jeg har samlet min del af våben siden den første M75 jeg fik udleveret i 2. infanterikompagni :) Jeg kan nu stadig lide den gamle model, men de nye modeller er blevet for fede, og den riffel jeg har er kort sagt "træt" og så passer det med at jeg godt vil gå lidt op fra 7.62 NATO til Lapua .338/ Barrett .416 i nyt look og materialer + en lidt større kaliber, men vigtigst også meget hurtig. Så jeg kigger bare med når i kommer med nye råd og ideér måske en som har prøvet samme riffel både med .338 & .416 action og løb. (var .416 det mere værd ? f.eks) Ja jeg kan godt være lidt excentrisk, især når der er noget der virkelig motivere mig. (Jeg læse mest oplysninger her på NVF's side, jeg har sjældent brug for at poste, det kommer vel stille og roligt når jeg har lyst :) .338 er jo perfekt til jagt men jeg vil skifte fra pistol skydning som sport til mindst en god .338, jeg har bare hele tiden den .416 Barrett 99 i hovedet.

At du ikke kunne regne den med m/s og fps ud siger måske at jeg med en IQ på 152 forventer for meget af folk....... (jeg skriver faktisk en del hvor man skal vide om Scopes og BORS, men jeg venter bare og ser om der er nogen som har .338 vs. 416 og Leupold 5-25x50 vs. NXS 8-32x56mm. som jeg nu allerede ved begge bruger Barretts BORS, faktisk er det netop spørgsmålene .338 eller .416 5-25x50 eller 8-32x56 (begge incl. Barretts BORS)

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 16 times
Been thanked: 60 times

Indlæg af Cp-Medic » 25. jul 2015, 06:51

Med en iq på 152 formoder jeg at du kan læse den simple og klare passage i loven der lægger op til at dine tilladelser og din nye (sniper)riffel ryger sig en tur når du køber en laser til den. Bare et godt råd inden du smider din hobby og dine sparepenge på gulvet.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af 308 W » 25. jul 2015, 07:30

Der er bare en der har set for meget tv..

Sendt fra min D5803

Brugeravatar
Langebo
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Indlæg af Langebo » 25. jul 2015, 07:54

Tja med en IQ under 75 har jeg svært ved se det smarte i en Drivjagts-bjergjagts Riffel i den opsætning !

Ps
Jeg har nydt og læse en fantasi om et bjørne angreb , det er ikke set bedre siden
Fredy Wulf i Ugens Raport ( Den med gerber kniven ææælsker jeg ,jeg bliver helt ......glad inden i )

Låst