Ændring af godkendelsen på våbenskabe fra 2016

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times

Re: Ændring af godkendelsen på våbenskabe fra 2016

Indlæg af Tony Rosgaard » 31. jul 2015, 18:45

Centurion skrev:Inden vi bruger tid på en diskussion:
Er der overhovedet nogen på NVF, der kender et forsikringsselskab, som stiller krav til opbevaring af våben. Jeg tvivler.
Klog af skade kan jeg kun skrive: Der er aldrig problemer før uheldet opstår.
Et forsikringsselskab er en virksomhed som alle andre og de vil gøre alt for at minimere deres tab. Hvis de kan påvise nogen fejl på måden tingene er opbevaret på, så bliver det, det afgørende.

Eksempel: Hvis du har alarm og den ikke er aktiv ved indbrud, så hænger du på den (Selvom du ikke har oplyst til forsikringen at du har alarm og derved fået nedsat din præmie.) :wall:
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Taby
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Taby » 1. aug 2015, 09:34

Tony Rosgaard skrev:
Centurion skrev:Inden vi bruger tid på en diskussion:
Er der overhovedet nogen på NVF, der kender et forsikringsselskab, som stiller krav til opbevaring af våben. Jeg tvivler.
Klog af skade kan jeg kun skrive: Der er aldrig problemer før uheldet opstår.
Et forsikringsselskab er en virksomhed som alle andre og de vil gøre alt for at minimere deres tab. Hvis de kan påvise nogen fejl på måden tingene er opbevaret på, så bliver det, det afgørende.

Eksempel: Hvis du har alarm og den ikke er aktiv ved indbrud, så hænger du på den (Selvom du ikke har oplyst til forsikringen at du har alarm og derved fået nedsat din præmie.) :wall:
Hej.

Jeg arbejder med sikkerhed, alarmer og forsikringsselskaber. Jeg har aldrig endnu oplevet at et forsikringsselskab der har givet anledning til problemer med dækning hvis alarm ikke har været tilkoblet og kunden ikke har fået nedslag i forsikringspræmien fordi de har alarm. Hvis folk har fået nedslag i præmien er der typisk en forhøjet selvrisiko på 3-5000 kr.
Har man krav fra forsikringsselskabet er det lidt mere problematisk.
Ingen krav eller ingen nedsat præmie må ikke give anledning til problemer lige som en ekstra lås eller lignende ikke gør.

Sendt fra min SM-G900F med Tapatalk

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Indlæg af Agamemnon » 1. aug 2015, 10:54

Jeg skal netop til at rive ned og bygge nyt og har naturligvis projekteret med et 12 m2 EN 1143-1 grade 1 rum (tidl. Skafor rød).
Jeg kan bekræfte, at prisniveauet ligger på omkring 30k for opførsel af rummet og ca. et tilsvarende beløb for døren, leveret og monteret.
Hertil kommer installation af alarm og abonnement til godkendt kontrolcentral.... Så 60-70k i det hele.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 1. aug 2015, 12:01

Puha... Det er også en slags penge.

Ved du hvad det ville koste at lave tilsvarende i det der tidligere blev klassificeret som Skafor Blå?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Jensen84
Silver Member
Silver Member
Interesser: Hagljagt og PCP.
Geografisk sted: Syd og sønderjylland.
Been thanked: 3 times

Indlæg af Jensen84 » 1. aug 2015, 12:36

Agamemnon skrev:Jeg skal netop til at rive ned og bygge nyt og har naturligvis projekteret med et 12 m2 EN 1143-1 grade 1 rum (tidl. Skafor rød).
Jeg kan bekræfte, at prisniveauet ligger på omkring 30k for opførsel af rummet og ca. et tilsvarende beløb for døren, leveret og monteret.
Hertil kommer installation af alarm og abonnement til godkendt kontrolcentral.... Så 60-70k i det hele.
Det der er vi bare nød til at have billeder af!!! [emoji106][emoji106]

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 1. aug 2015, 22:48

HappyNanoq skrev:Tilsvarende skabor blå, vist omkring 18.000kr
Skafor rød vist oppe i 25-30.000 kr, men kender ikke prislejet helt præcist.
Meget lavere. 15-20 + evt. kodelås for en ENO 1143-1, grade 1 (tilsvarende SKAFOR Rød).
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
L-Load
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydevåben, WW2
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Been thanked: 1 time

Indlæg af L-Load » 7. aug 2015, 00:07

Håber da godt nok deres tilgang bliver ændret :evil: Jeg har for nyligt købt et våbenskab og der går ikke så mange år før jeg flytter :mad:

Nu hvor vi er ved emnet.. Skal man fortælle sit forsikringsselskab, at man har våbenskab med indhold ? Eller er det kun hvis værdien overstiger den sum der dækker over særligt indbo ?

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 7. aug 2015, 08:58

L-Load skrev:Håber da godt nok deres tilgang bliver ændret :evil: Jeg har for nyligt købt et våbenskab og der går ikke så mange år før jeg flytter :mad:

Nu hvor vi er ved emnet.. Skal man fortælle sit forsikringsselskab, at man har våbenskab med indhold ? Eller er det kun hvis værdien overstiger den sum der dækker over særligt indbo ?
Jeg tror det er bedst at have orden i sine forsikringsforhold INDEN man får brug for forsikringen!
Jeg har derfor dne tilgang at jeg fortæller min forsikringsagent alt om indhold osv, så jeg er helt på det rene med hvornår tingene er dækket. Der er nemlig forhold der er vigtige at kende til, fx at de fleste forsikringer opfatter våben som "særligt indbo", og derfor kun dækker op til et vist beløb. Man kan tilkøbe dækning af højere beløb. Og at særligt indbo hos mange selskaber kun er dækket, hvis det befinder sig i hovedbygningen.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brian88
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt både med riffel og hagl
Geografisk sted: Midt/vestjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 18 times

Indlæg af Brian88 » 7. aug 2015, 09:00

Mit forsikringsselskab, Tjenestemændenes Forsikring, var "ligeglade" med våben. Det blev dækket af almindelig forsikring. Selvfølgelig så længe at beløbet ikke oversiger det man er forsikret for.

Jeg hørte også til de nye regler og blev oplyst at det var købstidspunktet af skabet der var afgørende. Hvor vidt det så passer ved en eventuel erstatningssag skal jeg lade være usagt. Måske jeg skulle få det bekræftet på skrift inden uheldet eventuelt skulle være ude. :smile:

Brugeravatar
L-Load
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydevåben, WW2
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Been thanked: 1 time

Indlæg af L-Load » 7. aug 2015, 10:37

Fast Fumble skrev:
L-Load skrev:Håber da godt nok deres tilgang bliver ændret :evil: Jeg har for nyligt købt et våbenskab og der går ikke så mange år før jeg flytter :mad:

Jeg tror det er bedst at have orden i sine forsikringsforhold INDEN man får brug for forsikringen!
Jeg har derfor dne tilgang at jeg fortæller min forsikringsagent alt om indhold osv, så jeg er helt på det rene med hvornår tingene er dækket. Der er nemlig forhold der er vigtige at kende til, fx at de fleste forsikringer opfatter våben som "særligt indbo", og derfor kun dækker op til et vist beløb. Man kan tilkøbe dækning af højere beløb. Og at særligt indbo hos mange selskaber kun er dækket, hvis det befinder sig i hovedbygningen.
Jeg har sikret mig at tingene ikke overstiger summen, hvor det befinder sig osv. Så derfor synes jeg egentlig ikke det rager forsikringen, hvad jeg har stående. Fortæller dem heller ikke hvis jeg køber nyt tv, cykel, guldur osv. Så det er kun, hvis man skal oplyse dem for at være dækket, jeg ville gøre det :???:
Brian88 skrev:Mit forsikringsselskab, Tjenestemændenes Forsikring, var "ligeglade" med våben. Det blev dækket af almindelig forsikring. Selvfølgelig så længe at beløbet ikke oversiger det man er forsikret for.

Jeg hørte også til de nye regler og blev oplyst at det var købstidspunktet af skabet der var afgørende. Hvor vidt det så passer ved en eventuel erstatningssag skal jeg lade være usagt. Måske jeg skulle få det bekræftet på skrift inden uheldet eventuelt skulle være ude. :smile:
Jeg fik også fortalt da jeg købte mit våbenskab at det stadig ville opfylde diverse krav, efter nytår. Men fik ikke fortalt at det var til at smide på lossepladsen, hvis jeg flyttede :wall:

Brugeravatar
Morten87
Silver Member
Silver Member
Interesser: Teknik og jagt

Indlæg af Morten87 » 7. aug 2015, 17:13

Jeg fik også fortalt da jeg købte mit våbenskab at det stadig ville opfylde diverse krav, efter nytår. Men fik ikke fortalt at det var til at smide på lossepladsen, hvis jeg flyttede :wall:[/quote]

Det vil jeg nu ikke sige, da hvis du vil sælge det efter den 1/1-2016 sikkert er mange der ikke vil give 5-10.000 for et nyt skab ved en evt udvidelse af kapacitet, da det jo skal bevises at der ikke har været et skab før og det står ikke noteteret hvilken størrelse det oprindelige skab havde. Derudover hvis du flytter til et brugt hus, kan det jo heller ikke bevises at det ikke altid har stået der. Det må jo bare ikke sælges fra nyt :smile: Håber det er til og forstå :blink:
Den der sover, synder ikke... medmindre han burde arbejde :)

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 7. aug 2015, 17:26

Hvor er det i ender skævt på potten ?
Loven siger en blabla grade 0 eller tilsvarende.
Skafor blå er tilsvarende.
Et skafor blå godkendt skab holder ikke op med at være godkendt bare fordi at producenten ikke længere må sætte godkendelsen på skabet, fordi deres certificering er udløbet. Skabet er stadig godkendt om 100 år og må anvendes sådan.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Morten87
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Morten87 » 7. aug 2015, 17:52

Ja selvfølgelig. Det er bare indholdet der ikke er dækket af forsikringen, ved et ny installeret/flyttet skaforblå skab efter nytår sådan som jeg har forstået det :smile:

Jensen84
Silver Member
Silver Member
Interesser: Hagljagt og PCP.
Geografisk sted: Syd og sønderjylland.
Been thanked: 3 times

Indlæg af Jensen84 » 7. aug 2015, 18:19

Jeg har ladet mig fortælle fra pålidelig kilde at Jægerforbundet, samme med Våbenhandlerforeningen arbejder med F&P om at der kan laves en anden løsning på disse sikringskrav.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Raptor357 » 7. aug 2015, 21:18

Morten87 skrev:Ja selvfølgelig. Det er bare indholdet der ikke er dækket af forsikringen, ved et ny installeret/flyttet skaforblå skab efter nytår sådan som jeg har forstået det :smile:
Stiller forsikrings selskabet andre krav end lovgivningen? Der står intet i de forsikrings betingelser jeg har læst. Det er topdanmark, tryg og fdm forsikring.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Morten87
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Morten87 » 7. aug 2015, 21:40

Raptor357 skrev:
Morten87 skrev:Ja selvfølgelig. Det er bare indholdet der ikke er dækket af forsikringen, ved et ny installeret/flyttet skaforblå skab efter nytår sådan som jeg har forstået det :smile:
Stiller forsikrings selskabet andre krav end lovgivningen? Der står intet i de forsikrings betingelser jeg har læst. Det er topdanmark, tryg og fdm forsikring.
Ja desværre, du kan læse om det i det link der er i den første kommentar her i tråden :smile: . Har også FDM forsikring og snakkede med dem i sidste uge, hvor jeg fik af vide at de ikke dækker indholdet efter nytår, hvis jeg flytter skabet fra den nuværende adresse.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Raptor357 » 7. aug 2015, 21:53

Morten87 skrev:
Raptor357 skrev:
Ja desværre, du kan læse om det i det link der er i den første kommentar her i tråden :smile: . Har også FDM forsikring og snakkede med dem i sidste uge, hvor jeg fik af vide at de ikke dækker indholdet efter nytår, hvis jeg flytter skabet fra den nuværende adresse.
Hop op og fald ned på hvad de siger, spørg dem hvor det står at de stiller specielle krav til opbevaring af værdier, for det er hvad våben er for dem. Forsikrings selskaber siger meget, men kun det på skrift gælder.
Et gammelt pengeskab er jo ikke godkendt efter noget der har været i brug de sidste 40år og dem har man aldrig hørt noget forkert om.

Brugeravatar
Jef
This member is
This member is
Interesser: jagt, lerduer
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 97 times
Kontakt:

Indlæg af Jef » 7. aug 2015, 22:03

Jensen84 skrev:Jeg har ladet mig fortælle fra pålidelig kilde at Jægerforbundet, samme med Våbenhandlerforeningen arbejder med F&P om at der kan laves en anden løsning på disse sikringskrav.
Det arbejdes LANGT MERE med denne og flere andre udfordringer mht. Opbevaring / våbenopbevaring, end medier & diverse fora giver udtryk for. Og det er helt bevidst, det handler om at nå et mål, til bedste for alle involverede.
Lidt kryptisk formuleret - men det kan ikke være anderledes. Sagen er vigtig og kræver arbejdsro.
Jef Jefsen
APSI & DFF skydeinstruktør

- - If it Ain´t Broke - Fix it....

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 8. aug 2015, 01:02

Jef skrev:
Jensen84 skrev:Jeg har ladet mig fortælle fra pålidelig kilde at Jægerforbundet, samme med Våbenhandlerforeningen arbejder med F&P om at der kan laves en anden løsning på disse sikringskrav.
Det arbejdes LANGT MERE med denne og flere andre udfordringer mht. Opbevaring / våbenopbevaring, end medier & diverse fora giver udtryk for. Og det er helt bevidst, det handler om at nå et mål, til bedste for alle involverede.
Lidt kryptisk formuleret - men det kan ikke være anderledes. Sagen er vigtig og kræver arbejdsro.
Det er blot endnu en skive af den berømte salami, der stadigt bliver mindre og mindre...

Den reelle baggrund for en ny standard for opbevaring lugter mere af politiske interesser til gavn for importører/producenter af sikringsskabe... Og det er da belejligt at forsikringsselskaberne nu vil undsige sig erstatningsforpligtelse.

Den reelle sikkerhedsmæssige værdi ved at gå fra skafor blå til en tilsvarende EN1143 er yderst begrænset.

Dette forsøg på at undsige skafor blå, er i min bog, noget f' svineri (undskyld mit sprog) mod de hundredetusindevis nuværende ejere af skafor blå skabe.
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 8. aug 2015, 01:13

Fast Fumble skrev:Der er nemlig forhold der er vigtige at kende til, fx at de fleste forsikringer opfatter våben som "særligt indbo", og derfor kun dækker op til et vist beløb. Man kan tilkøbe dækning af højere beløb. Og at særligt indbo hos mange selskaber kun er dækket, hvis det befinder sig i hovedbygningen.
Så er det godt, at andre forsikringsselskaber er af anden mening. F.eks. GF betragter blot våben som almindeligt indbo...
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 8. aug 2015, 10:00

Så vidt jeg kan lure betyder det "blot" at forsikringen ikke vil dække indholdet, hvis man installerer et ikke-forsikringsgodkendt, men lovligt skab efter 31. december 2015?

- For mig vil det nok næsten være billigere at flytte mit gamle SKAFOR BLÅ (Skyttebutiks G10) skab med videre, og så sige "Nå" til om forsikringen dækker ved indbrud, så længe skabet og monteringen er lovlig.

Men jeg har også lige skrevet til min forsikring for at få afklaret hvad de helt præcist mener.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 11. aug 2015, 14:19

Wildlife skrev:Så vidt jeg kan lure betyder det "blot" at forsikringen ikke vil dække indholdet, hvis man installerer et ikke-forsikringsgodkendt, men lovligt skab efter 31. december 2015?

- For mig vil det nok næsten være billigere at flytte mit gamle SKAFOR BLÅ (Skyttebutiks G10) skab med videre, og så sige "Nå" til om forsikringen dækker ved indbrud, så længe skabet og monteringen er lovlig.

Men jeg har også lige skrevet til min forsikring for at få afklaret hvad de helt præcist mener.
Nå, de er ikke gode til kommunikation - Så de ringede mig op med et svar om at mit skab var godkendt og jeg derfor godt måtte flytte med det, men han blevblev sur og lagde på da jeg bad om at få svaret på skrift - "Jamen jeg har jo lige givet dig svaret, hej hej" - Så nu venter jeg på at se om der så rent faktisk kommer et brugbart svar pr mail.

Men pr. telefon lød det til at FDM Forsikring ville dække indholdet i et SKAFOR BLÅ skab der er købt tidligere, men flyttet til ny bolig efter 31.12.2015 - Det venter jeg så lige på at få på skrift..

Og ellers må jeg jo henvende mig igen og spørge efter en voksen :fun:

Edit: Nu med svar på skrift.. Dog ikke samme svar som jeg fik i telefonen..
FDM Forsikring skrev: Hej <Wildlife>

Tak for din mail.

Dit Skafor Blå våbenskab forbliver med at være godkendt, da den er installeret før 01/01-2016.

Skulle du flytte efter 31/12-2015 vil skabet ikke længere være godkendt.

Venlig hilsen

<navn>
Forsikringsrådgiver
Det udløste så en række tillægsspørgsmål, så nu ringer de nok snart igen....

Brugeravatar
Morten87
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Morten87 » 11. aug 2015, 15:54

Wildlife skrev:
Wildlife skrev:Så vidt jeg kan lure betyder det "blot" at forsikringen ikke vil dække indholdet, hvis man installerer et ikke-forsikringsgodkendt, men lovligt skab efter 31. december 2015?

Nå, de er ikke gode til kommunikation - Så de ringede mig op med et svar om at mit skab var godkendt og jeg derfor godt måtte flytte med det, men han blevblev sur og lagde på da jeg bad om at få svaret på skrift - "Jamen jeg har jo lige givet dig svaret, hej hej" - Så nu venter jeg på at se om der så rent faktisk kommer et brugbart svar pr mail.

Men pr. telefon lød det til at FDM Forsikring ville dække indholdet i et SKAFOR BLÅ skab der er købt tidligere, men flyttet til ny bolig efter 31.12.2015 - Det venter jeg så lige på at få på skrift..

Og ellers må jeg jo henvende mig igen og spørge efter en voksen :fun:

Edit: Nu med svar på skrift.. Dog ikke samme svar som jeg fik i telefonen..
FDM Forsikring skrev: Hej <Wildlife>

Tak for din mail.

Dit Skafor Blå våbenskab forbliver med at være godkendt, da den er installeret før 01/01-2016.

Skulle du flytte efter 31/12-2015 vil skabet ikke længere være godkendt.

Venlig hilsen

<navn>
Forsikringsrådgiver
Det udløste så en række tillægsspørgsmål, så nu ringer de nok snart igen....
Præcis samme procedure jeg var igennem med FDM forsikring :wall:

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 11. aug 2015, 20:15

I sidste instans, hvis man står til lort i halsen med et forsikringsselskab der ikke vil dække et tyveri fra et våbenskab, så er der i hvert fald én ting jeg vil bemærke:

Det kan kun være de tilladelseskrævende dele af våbenet de ikke vil dække. Skæfte, kikkert, mv. kan jeg ikke se at de kan komme udenom.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 11. aug 2015, 20:51

Kenneth Jensen skrev:I sidste instans, hvis man står til lort i halsen med et forsikringsselskab der ikke vil dække et tyveri fra et våbenskab, så er der i hvert fald én ting jeg vil bemærke:

Det kan kun være de tilladelseskrævende dele af våbenet de ikke vil dække. Skæfte, kikkert, mv. kan jeg ikke se at de kan komme udenom.

Hilsen Kenneth
Det var også noget jeg nævnte i min mail til dem. Skal nok vende tilbage med deres svar.

Besvar