Afkortning af løb + serie nr.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Kallebob
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Håndvåben, våbenteknologi
Geografisk sted: østjylland
Been thanked: 1 time

Afkortning af løb + serie nr.

Indlæg af Kallebob » 9. aug 2015, 13:42

Hvis jeg gerne vil have kortet løbet ned på min AR men det betyder at jeg samtidigt fjerner noget af serie nummeret, er det så lovligt?

Jeg har selv kigget lidt i våbenloven og der står følgende:
§ 3 a. Skydevåben og genstande omfattet af § 1, stk. 1, nr. 1, skal i forbindelse med fremstillingen af våbnet m.v. forsynes med et unikt mærke, der angiver fabrikantens navn, fremstillingsland eller -sted, fremstillingsår og serienummer, eller et andet unikt brugervenligt mærke med en numerisk eller alfanumerisk kode til identifikation af fremstillingslandet. Mærket skal placeres på våbnets låsemekanisme og på våbnets løb eller pibe.
Der står jo godt nok på både låsemekanisme OG pibe, men betyder det så at der overhovedet ingen mulighed er for at korte løbet ned forbi mærkingen?

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 31 times

Re: Afkortning af løb + serie nr.

Indlæg af HVK » 9. aug 2015, 14:32

Er der nogen der ved at serienummeret var på løbet før nedkortningen ? Hvis ikke - så ved de heller ikke at det mangler. Hvis du vil beholde serienummeret på piben, så tag til en bøssemager og få det gjort.

Din riffel er formentlig registreret med en specifik pibelængde - derfor skal politiet orienteres hvis du korter af piben. Og det er nogle gange lidt lettere med en bøssemagers mellemkomst....
Senest rettet af HVK 9. aug 2015, 15:27, rettet i alt 1 gang.
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
Kallebob
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Håndvåben, våbenteknologi
Geografisk sted: østjylland
Been thanked: 1 time

Indlæg af Kallebob » 9. aug 2015, 14:35

HVK skrev:Hej
Er der nogen der ved at serienummeret var på løbet før nedkortningen ? Hvis ikke - så ved de heller ikke at det mangler. Hvis du vil beholde serienummeret på piben, så tag til en bøssemager og få det gjort.

Din riffel er formentlig registreret med en specifik pibelængde - derfor skal politiet orienteres hvis du korter af piben. Og det er nogle gange lidt lettere med en bøssemagers mellemkomst....
Men det laver jo ikke om på at der ifølge lovens ord skal være mærkning på løbet.

Jeg vil få en bøssemager til at lave løbet uanset hvad siden jeg også skal have drejet gevind.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 144 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 9. aug 2015, 15:12

Normalt er serienummeret i kammer enden. men hvis man skærer noget af det væk må man jo tæve serienummeret i et andet sted på piben.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar