Jef skrev:Du køber en brugt Chevrolet Bel Air fra 1957.
Bilen er nysynet og dermed lovlig på gaden - rent juridisk.
Bilen er typegodkendt, ganskevist i 1957, denne typegodkendelse er udløbet, fair nok.
Bilen vil helt sikkert IKKE typegodkendes i 2015 - af mange forskellige årsager.
Bilen kan på trods af udgået typegodkendelse forsikres - så jeg er orienteret

MichaelMejer skrev:Så vidt jeg er orienteret udløber typegodkendelsen på en bil ikke, og selv hvis den gør er det irrelevant i forhold til syn da bilen skal synes og godkendes i forhold til detailforskrifter for køretøjer fra bilens registreringsår, yderligere er kravet om typegodkendelser vist først indført i 1998 så jeg kan ikke rigtig forstå sammenligningen af de to ting, men det er måske bare mig ??
Jef skrev:Så "halter" min tanke gevaldigt - beklager
MichaelMejer skrev:Tror egentlig at din grundtanke er i den rigtige boldgade, eksemplet er måske bare ikke det bedste, detailforskrifterne er et ufravigeligt cirkulære ang bilens stand og udstyr vedr syn, er der noget lignende der kan trækkes i anvendelse ved godkendelsen af våbenskabe ?? Skabet bliver jo ikke automatisk dårligere af at der bliver vedtaget skrappere krav og det virker lidt som om at forsikringsselskaberne ikke en gang er klar over hvad der er op og ned i noget som helst...
Analogien er faktisk ganske god.
Bilen er godkendt og lovlig i forhold til den periode den er blevet godkendt!
Herefter er den altid lovlig at køre i, også selvom den ikke overholder nutidens normer og bestemmelser - fx har din veteranbil ikke sikkerhedsseler og airbag, så den er ikke lige så sikker som moderne biler, men du må stadig gerne køre i den.
Og du må også sælge den! Og den næste ejer må også køre i den.
(Fodnote, typegodkendelser kom først i ca. 1973, men det er denne sag helt uvedkommende)
Der ER dog enkelte restriktioner. Du kan kun have din veteranbil indregistreret, hvis du har et andet (mere moderne) køretøj også. Dette for at sikre, at veteranbilen ikke er dit primære transportmiddel.
Så analogien er god nok - det er ganske urimeligt at alle de våbenskabe der nu er lovligt indkøbt, de lige ppludselig bliver værdiløse. Hvis forsikringsselskaberne endda ikke vil dække indholdet, så vil mange være tvunget til at skifte skabene ud, og de kan sådan set kun smides ud, for de er værdiløse for andre våbenejere.
Det ville ALDRIG ske med biler!
Men det er for nylig sket med luftgeværer og foldeknive...
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!