Muldvarpepistol.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times

Muldvarpepistol.

Indlæg af Tony Rosgaard » 26. aug 2015, 15:51

Ansporet af : http://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=61056 kom jeg til at tænke på en gave jeg fik fornylig. En muldvarpepistol.
En sjov lille indretning som man sætter ned i hullet hos "Mulle", afsikrer og venter på at han kommer op. Den er simpel, lades med en 9mm løs som afgiver trykket ud gennem et hul i "Fronten" og "Trækker frakken af mulle" - Det er altså et produkt der sælges rundt om i landet (Med løse 9 mm patroner) - I min optik er der tale om et signalvåben som er tilladelses krævende. :???:
Muld.jpg
Muld.jpg (54.84 KiB) Vist 13612 gange
NB. For god ordens skyld har jeg tilladelse til signalvåben (Men det havde erhververen ikke.? )
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 23 times

Re: Muldvarpepistol.

Indlæg af Bessie4ever » 26. aug 2015, 15:56

De er rigtig gode og virker lodret i skuddene modsat alm sakse.
Men kan blæse en finger af
Perfect! Thats is good enough for me

Jensen84
Silver Member
Silver Member
Interesser: Hagljagt og PCP.
Geografisk sted: Syd og sønderjylland.
Been thanked: 3 times

Indlæg af Jensen84 » 26. aug 2015, 15:58

En boltpistol kan også købes i fri handel...

Billede

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member
Interesser: gamle Luftvåben/våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Keldda » 26. aug 2015, 16:01

Den er svær , patronerne kræver tilladelse , og mig bekendt er enhver form for selvskud ulovlig.
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF

Indlæg af Tony Rosgaard » 26. aug 2015, 16:02

Nu er jeg lidt forvirret. Patroner til signalvåben kan frit købes i en landbrugsbutik men straffes med en overtrædelse af våbenloven, hvis man har dem liggende i bilen på vejen hjem ?

Det er da lov der giver mening.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 89 times

Indlæg af Boerge » 26. aug 2015, 16:10

Nu skal vi jo ikke selv begynde at overfortolke våbenloven!!!! ( det er der nok andre, der skal gøre )
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF

Indlæg af Tony Rosgaard » 26. aug 2015, 16:16

Det er skam et helt legitimt spørgsmål. Jeg syntes at den er så sjov at jeg kunne finde på at købe et par stykker til nogen af vennerne, men vil samtidig gerne være sikker på at de ikke kommer i søgelyset over det og være sikker på at jeg ikke ender med en sigtelse for at overdrage noget tilladelses krævende, til en person uden. :???:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 26. aug 2015, 17:13

Godt spørgsmål... For 9x17 mm knald ammunition kan da ikke pludselig ikke være tilladelseskrævende, blot fordi man ejer en slagtepistol eller en muldvarpefælde, når den kræver tilladelse at anvende i en start- eller salutpistol?

Er vi ude i at hvis man ejer en slagtepistol eller en muldvarpefælde, må man gerne, uden tilladelse, erhverve og besidde 9x17 mm knald, men udelukkende anvende det i slagtepistol eller muldvarpefælde? Det plejer ikke at være sådan der lovgives omkring den slags i Danmark.

Fra min tid i butikken i Aarhus kan jeg huske at vi var i den paradoksale situation at vi, jfr. Aarhus politi, ikke måtte sælge 9x17 mm knald til folk uden at se en tilladelse, mens de, i f.eks. Harald Nyborg, solgte det til alle og enhver, uden at bede om tilladelse. Vi spurgte til denne problemstilling, men modtog - så vidt vides - aldrig svar fra Aarhus politi.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF

Indlæg af Tony Rosgaard » 26. aug 2015, 17:18

Du må eksempelvis gerne have et baseballbat, hvis du også har en bold (Så er det en sportsrekvisit). Men uden bold er battet et slagvåben. (Og det ved jeg.!! - Fra en dag hvor tøserne havde skudt bolden væk ude på badeanstalten.)

EDIT. Jeg tager jo billeder af alt og heldigvis også at de legede med "Sportsrekvisitten" og bold få timer før.!

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 26. aug 2015, 17:45

Elbæk skrev:Godt spørgsmål... For 9x17 mm knald ammunition kan da ikke pludselig ikke være tilladelseskrævende, blot fordi man ejer en slagtepistol eller en muldvarpefælde, når den kræver tilladelse at anvende i en start- eller salutpistol?

Er vi ude i at hvis man ejer en slagtepistol eller en muldvarpefælde, må man gerne, uden tilladelse, erhverve og besidde 9x17 mm knald, men udelukkende anvende det i slagtepistol eller muldvarpefælde? Det plejer ikke at være sådan der lovgives omkring den slags i Danmark.

Fra min tid i butikken i Aarhus kan jeg huske at vi var i den paradoksale situation at vi, jfr. Aarhus politi, ikke måtte sælge 9x17 mm knald til folk uden at se en tilladelse, mens de, i f.eks. Harald Nyborg, solgte det til alle og enhver, uden at bede om tilladelse. Vi spurgte til denne problemstilling, men modtog - så vidt vides - aldrig svar fra Aarhus politi.
Tja, og patroner til bolt/sømpistol kan jo også frit købes... Det er så godt nok kun 6mm, såvidt jeg husker... Men alligevel...
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 26. aug 2015, 17:47

Stk. 2. Undtaget fra forbuddet er:
a) .
b) .
c) .
d) slagteapparater, der udelukkende kan anvendes til slagtning, og ammunition, der udelukkende kan anvendes dertil,
Den er lidt ulden.
Jeg vil tro, at muldvarpeskyderen er et slagteapparat der udelukkende kan anvendes til slagtning, men ammunitionen kan godt anvendes til andet end slagtning. Så den sikre vej er, at søge om tilladelse til ammunition til apparatet. Får du tilladelsen kan du sikkert gå ud fra, at politiet er enige med dig i, at apparatet er et slagteapparat der ikke kræver tilladelse( :crazy: )

På den anden side: Det er kutyme, at landmænd, dyrlæger og slagtere køber boltpistoler og tilhørende ammunition uden tilladelse. Det har de gjort lige så længe man har kendt boltpistoler. Så det kan godt anses for en uhjemlet stramning af reglerne hvis politiet pludselig forlanger at se tilladelse til skidtet. Jeg vil tro, at reglen blev lavet på den tid, da visse slagteapparater brugte skarpe patroner med et projektil som forlod apparatet (og nemt kunne suse rundt i slagteriet til fare for alle tilstedeværende). Der var særlige patroner som kun passede i de slagteapparater, og reglen er måske lavet for at undgå, at alle og enhver pludselig kunne købe skarpe 9 mm patroner til evt. slagteapparater der brugte dem. Så reglen har nok ikke fra starten været rettet mod løs ammunition, men derimod mod almindelig skarp pistolammunition.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 26. aug 2015, 18:28

Det skal så lige siges at patroner til slagtepistoler, samt sømpistoler... vil nok smadre enhver skræmmeskudspistol som de affyres i.

Der er betydeligt mere kraft i patronerne til slagtepistoler og sømpistoler.

Det kan evt ses på videoclips hvor folk benytter løsskuds-ammunition som drivmiddel (.22blank eksempelvis) til et hagl - vs - ammunition til sømpistoler.

Taofledermaus benyttede eksempelvis Hilti patroner i styrke 2-3-4 (1'erne og 5'erne kunne han ikke finde)
Her opnåede haglene relativt svimlende hastighed som langt overgik almindelig .22LR ammunition.

https://www.youtube.com/watch?v=MOZpy55U-jY - her benyttes .22 sømpistol-blanks i en .22 salonriffel, sammen med .22-luftgeværhagl.
Senest rettet af HappyNanoq 26. aug 2015, 18:54, rettet i alt 1 gang.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Keldda » 26. aug 2015, 18:49

Passer de slagte patroner overhovedet i løs skuds pistoler ? , jeg har slagte patroner men har aldrig haft en 9mm start skyder

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 26. aug 2015, 18:54

Keldda skrev:Passer de slagte patroner overhovedet i løs skuds pistoler ? ,
Ja.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Keldda » 26. aug 2015, 18:58

Langenge skrev:
Keldda skrev:Passer de slagte patroner overhovedet i løs skuds pistoler ? ,
Ja.
Jaså , de er da noget længere , er de ikke ? tænker på agern , de er så korte de falder nemt ud

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 26. aug 2015, 19:14

HappyNanoq skrev:Det skal så lige siges at patroner til slagtepistoler, samt sømpistoler... vil nok smadre enhver skræmmeskudspistol som de affyres i.

Der er betydeligt mere kraft i patronerne til slagtepistoler og sømpistoler.

Det kan evt ses på videoclips hvor folk benytter løsskuds-ammunition som drivmiddel (.22blank eksempelvis) til et hagl - vs - ammunition til sømpistoler.

Taofledermaus benyttede eksempelvis Hilti patroner i styrke 2-3-4 (1'erne og 5'erne kunne han ikke finde)
Her opnåede haglene relativt svimlende hastighed som langt overgik almindelig .22LR ammunition.

https://www.youtube.com/watch?v=MOZpy55U-jY - her benyttes .22 sømpistol-blanks i en .22 salonriffel, sammen med .22-luftgeværhagl.
Jo, det er jeg klar over.. :thumbup: Det var mere det at disse handles frit uden problemer, selvom man sagtens kan bruge dem til det du linker til.. Og i disse for vort land så skrækkelige tider, er det egentlig utroligt.... :blink:
M.v.h. Timber

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 26. aug 2015, 19:16

6mm Knall er meget korte, og kortere end 6mm Flobert som i forvejen nemt falder ud af en .22-kammer (som den godt nok ikke er bygget til)
9mm PA-Knall (9mmPAK) svarer til 9x22mm, som er noget længere end standard "live" ammunition, men diameteren passer.

Og det ser ud til at slagtepistoler i dag også gerne er i cal .22 - og her viser Taofledermaus på Youtube, at sømpistolladningerne er lavet på samme hylstre som Winchester Super-X, altså samme diameter som alm .22LR ammunition, bare en smule crimped ned foran.

6mm-Knall og 6mmFlobert (kugle og keglespids) har jeg selv trykket af i .22LR våben - det virker fint.

Eftersom hylstrene i sømpistoler laves på Winchester Super-X, kan jeg ikke forestille mig andet end at slagteammunition deler dimension med øvrig .22-ammunition.

Ved ikke lige med 9mm, men husker at 9mmPAK (blank) var en smule længere end 9mm ammunition. Sjovt nok ville 9mmPAK ikke gå af i den pistol det blev prøvet i, men 9mm ammunitionen kamrede fint i skræmmeskudsskyderen - men ville aldrig holde til trykket, da skræmmeskudspistolen er lavet i meget meget blødt metal.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 41 times

Indlæg af Holten101 » 26. aug 2015, 19:28

Jeg har har selv været lidt i tvivl med en Hilti sømpistol og de medfølgende 6,8mm løsskud, jeg har arvet. Men det lyder som jeg kan tage det rimligt roligt?

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 26. aug 2015, 19:32

Holten101 skrev:Jeg har har selv været lidt i tvivl med en Hilti sømpistol og de medfølgende 6,8mm løsskud, jeg har arvet. Men det lyder som jeg kan tage det rimligt roligt?

Cheers
Jeps... De behøver ikke at fylde inde i skabet... :fun: 100%lovligt.. :thumbup:
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Evil-Honda
Silver Member
Silver Member
Interesser: Longrange Dodo hunting
Geografisk sted: Heløen Sjælland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af Evil-Honda » 26. aug 2015, 21:10

Hvis man kikker lidt på nettet efter muldvarpepistol kan man se at Plindbjerg har taget den af programmet igen og at der er en som har forsøgt i 2011 at få tilladelse til en hos politiet men fik afslag grundet
Jeg har søgt om tilladelse til import og brug af en muldvarpepistol som
denne:
> http://www.cml-jagd.de/shop/shop/pop_up ... 135_gr.jpg
hos Politiets våbenkontor.

Jeg har i første omgang fået et mundtligt afslag, da man henviser til
denne skrivelse fra Dyrenes beskyttelse:
Tråden kan ses her https://groups.google.com/forum/#!topic ... xPFNCmAoKE

Det er tydeligt at se mange forretninger reklamere med pistolen men ved Plindbjerg noget siden de har fjernet den fra deres program ??
Mvh BS

AirArms TDR-R .22
Röhm Twinmaster .177

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 27. aug 2015, 07:11

Som loven er, er slagtepatroner og slagteapparater ikke tilladelseskrævende.

Slagtepatroner er rigtigt dårlige i startpistoler. Knaldet varierer voldsom, og ofte sender de et haglskud af uforbrændt krudt afsted.

Knaldpatroner er tilsvarende dårlige i slagteapparater.
De sviner (er ofte sortkrudt) og udvikler trykket alt for hurtigt, for at kunne give et knald uden noget til at bygge trykket op.

Dyreværnsmæssigt er "pistolen" formodentlig en væsentlig mere human aflivning end diverse sakse og gift.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 23 times

Indlæg af Bessie4ever » 27. aug 2015, 07:18

Selvskud er ikke lovlige eller populære bare tænk tilbage til da Erik Honecher brugte dem :oops:

Selv hvis de bliver lovlige tør jeg ikke have dem. Tænk hvis min datter blev (mere ) nysgerrig
Og i sidste uge fik jeg stjålet en saks fra jorden, det kan jo også være et barn som har neglet den. Tænk hvis selvskyderen så røg under trøjen unden flugt fra stedet
Perfect! Thats is good enough for me

Besvar