Jeg er i den situation at jeg afventer en bæretilladelse til en riffel min fader ejer. Den er, som alle andre, offer for de voldsomme behandlingstider hos politiet. Tilladelsen kommer derfor realistisk ikke før en gang i november, hvilket jo naturligvis betyder en noget afkortet jagt-sæson for mig. Nuvel, det må jeg sætte mig ud til andehullet of tænke lidt over...
I mellemtiden vil jeg enormt gerne i vildtbiograf med den samme riffel, så jeg er skarp når jeg endelig kan komme ud og bruge den sidst på året, og her kommer så spørgsmålet:
Såfremt jeg har riflens ejer med, og han sin tilladelse, må jeg så skyde med riflen i trænings-regi, fx på Söderåsen?
Tak for input!
Træne med en lånt riffel mens jeg afventer tilladelse?
-
- Platin Member
- Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
- Geografisk sted: sydjylland
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 44 times
Re: Træne med en lånt riffel mens jeg afventer tilladelse?
Øh - har du været til riffelprøve ?
Hvis din far er flink så få en flere ejerstilladelse i stedet for bæretilladelse, så må du have den stående i dit skab også
PS andejagt er nu ikke det ringeste
Hvis din far er flink så få en flere ejerstilladelse i stedet for bæretilladelse, så må du have den stående i dit skab også
Bobo ------ Igen uden billeder
- Kleth
- Platin Member
- Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 94 times
Jeg kender ikke de Svenske regler, men i DK er svaret nej, du skal som minimum have bæretilladelse, med mindre der er en skydeinstruktør i mellem.
Som bobo skriver, så koster bæretilladelse og delt ejerskab det samme og giver dig bedre muligheder for at anvende riflen.
Som bobo skriver, så koster bæretilladelse og delt ejerskab det samme og giver dig bedre muligheder for at anvende riflen.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”
- The Yeti
- Platin Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Malmø
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 63 times
Jeg ved ikke om de almindelige svenske regler kan bruges for en dansk registreret riffel. Men hvis de kan så er det bare at hente en låneblanket på politiets hjemmeside (man kan også skrive en selv) og så udfylde den. Så længe den der låner våbenet har tilladelse til samme klasse våben så er de svenske regler rimeligt large.
The Yeti
Sent from my iPhone using Tapatalk
The Yeti
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Bessie4ever
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: rifler,hjemmeladning
- Geografisk sted: Øvre Sydjylland
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 23 times
Rippley skrev:Jeg er i den situation at jeg afventer en bæretilladelse til en riffel min fader ejer. Den er, som alle andre, offer for de voldsomme behandlingstider hos politiet. Tilladelsen kommer derfor realistisk ikke før en gang i november, hvilket jo naturligvis betyder en noget afkortet jagt-sæson for mig. Nuvel, det må jeg sætte mig ud til andehullet of tænke lidt over...
I mellemtiden vil jeg enormt gerne i vildtbiograf med den samme riffel, så jeg er skarp når jeg endelig kan komme ud og bruge den sidst på året, og her kommer så spørgsmålet:
Såfremt jeg har riflens ejer med, og han sin tilladelse, må jeg så skyde med riflen i trænings-regi, fx på Söderåsen?
Tak for input!
Udfra tråden er det svæt at vide om du er en erfaren jæger eller nyjæger.
Jeg reagere lidt på det du skriver her "I mellemtiden vil jeg enormt gerne i vildtbiograf med den samme riffel, så jeg er skarp når jeg endelig kan komme ud og bruge den sidst på året"
Vildtbiograf er i min optik dårlig jagttræning. Der er kort afstand til filmen og ikke målbart træning pga mange jægere fortrænger deres forbier og man får ikke en oversigt over ens skydning så man kan målrettet træne på sine svage sider. Skydebiograf er udemærker til at træne våbenhåndtering, det kan man typisk se i loftspladerne

Hjortebanen er altså bedre og specielt "Norlin skydning" er god og målbart.
Der får du en fin seddel med point og skydmarkeringer.
Det har skydebiografen ikke, derfor er der mange som er mest komfortabel med at skyde der

Jep og få endeligt en fler ejertilladelse den er langt mere smidig en bære/anvende tilladelsen.
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=2&t=50898
Perfect! Thats is good enough for me
-
- Newbie
- Interesser: Jagt og riffelskydning
- Geografisk sted: Nordfyn
- Been thanked: 1 time
Tak for svar så vidt. Jeg prøver at se om jeg kan finde sådan en låneblanket. Den har jeg ikke hørt om før.
Jeg er erfaren jæger og baneskytte, så jeg har fint styr på våbenhåndteringen. Min erfaring med løbende vildt er dog ikke så stor at træning ikke altid hjælper :-)
Tak for hjælpen alle sammen.
Jeg er erfaren jæger og baneskytte, så jeg har fint styr på våbenhåndteringen. Min erfaring med løbende vildt er dog ikke så stor at træning ikke altid hjælper :-)
Tak for hjælpen alle sammen.
-
- Newbie
- Interesser: Jagt og riffelskydning
- Geografisk sted: Nordfyn
- Been thanked: 1 time
Andejagt er dejligt, men med en invitation m riffel i bogen til november ville det være font at få det hele på plads :-)Bobo skrev:Øh - har du været til riffelprøve ?
Og ja, jeg har riffeltegn - står bare lige uden riffel m tilhørende papir.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
Hvis I skyder på en bane, hvor der er en riffelinstruktør til stede, må din kammerat overlade ham sin riffel, og han må overlade den til dig. Så er alle regler overholdt. Tit er den baneansvarlige også riffelinstruktør, men ikke altid, så I må lige cleare det med ham før I går i gang.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
- Tankis
- Bronze Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 12 times
Ska du till Sverige och skjuta på viltbiograf eller skjutbana och ägare till vapnet är med och står vid sidan av dig under skjutningen så faller det under lagen om uppsikts jakt.
Vilket innebär att du kan utan problem skjuta i Sverige (givetvis om viltbiografen säger ok).
Låneblanketten är till för längre utlåning av vapen än 2 veckor.
Om uppsikts jakt.
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=2&t=56621
Vilket innebär att du kan utan problem skjuta i Sverige (givetvis om viltbiografen säger ok).
Låneblanketten är till för längre utlåning av vapen än 2 veckor.
Om uppsikts jakt.
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=2&t=56621
Blow your mind -- smoke gunpowder.