På bar bund montage våbenskab mv.?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 101 times
Been thanked: 103 times

På bar bund montage våbenskab mv.?

Indlæg af Luluselsker » 31. aug 2015, 23:10

Jeg står i en lidt underlig situation.
Har søgt kontakt ved både nær og rigspoliti omkring spørgsmålet ingen kan give et klart svar

Jeg har en STOR maskinhal
den har alarm mv. som er tilkoblet efter lovens krav
Jeg har deri en 40fods stålcontainer
deri har jeg fået samlet en større ladning våbenskabe som så er svejst fast til både sider og bund af containeren der iøvrigt er boltet fast med 30mm faststøbte gevindstænger så den flyttes ikke lige sådan

Jeg kan i midlertid ikke få et klart svar om det opfylder kravene til opbevaring eftersom nogle mener containeren regnes som portabel og andre regner det som klasse rød godkendt

er der nogle kloge hoveder herinde der kan svaret på det

OBS hvad der skal være i hvor det er lokeret og hvorfor besvares IKKE
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 23 times

Re: på bar bund montage våbenskab mv.

Indlæg af Bessie4ever » 31. aug 2015, 23:22

Jo det må du godt opbevare dit arbejdstøj i men hvis du har ansatte så skal du også svejse et lokum og badekar i.

:thumbup: så er det på plads.
Perfect! Thats is good enough for me

Luluselsker
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Luluselsker » 31. aug 2015, 23:26

ingen ansatte ingen behov for lokum :eek:
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 1. sep 2015, 00:25

Er det et spørgsmål ang. lovligheden af opbevaring af våben, eller forsikring deraf?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Luluselsker
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Luluselsker » 1. sep 2015, 00:29

spørgsmålet går mest på om jeg lovligt kan opbevare dem på beskrevne måde og i så fald det er muligt om det kan tænkes at blive godkendt i opbevaringsklasse til over 25våben

dksith
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af dksith » 1. sep 2015, 00:34

luluselsker skrev:spørgsmålet går mest på om jeg lovligt kan opbevare dem på beskrevne måde og i så fald det er muligt om det kan tænkes at blive godkendt i opbevaringsklasse til over 25våben
Mener du kan få en betjent med forstand på opbevaring af "sprængstof" ud og kigge på det som så kan godkende det til skafor rød... :biggrin:

For at blive SKAFOR-godkendt i den højeste røde sikringsklasse, skal låse og cylindre være sikre mod gennembrydnings- og oplukningsforsøg
Senest rettet af dksith 1. sep 2015, 00:43, rettet i alt 1 gang.

Luluselsker
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Luluselsker » 1. sep 2015, 00:36

det vil jeg prøve at forhøre mig om ved politiet imorgen så om ikke andet hvad jeg skal modificere for at opnå tilladelsen

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 1. sep 2015, 01:19

Du skal ikke "opnå en tilladelse". Hvorvidt din container kan anses som skafor rød er blot i forhold til opbevaringskrav - har ikke noget at gøre med en "tilladelse".
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Voere308
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: samlervåben og usabiler
Geografisk sted: Ringsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: På bar bund montage våbenskab mv.?

Indlæg af Voere308 » 1. sep 2015, 09:42

så er svejst fast til både sider og bund af containeren

hvis du har svejst i skabene kan jeg godt frygte du har ødelagt godkendelsen af skabene :???:
mvh Lars

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 1. sep 2015, 10:29

Det eneste lovkrav er, at skabene skal være forsvarligt fastboltet. Så selvom du har svejst, kan du da lige bore et hul i containeren gennem et af de huller der er i skabene til det, og fastbolte skabet til containeren, så er det på plads. Så kan du lovligt opbevare op til 25 våben i Skafor blå-skabene, heraf op til 10 særligt farlige. Alt det crap med om containeren kan flyttes er bare klassisk "cover my ass" som politifolk altid vil udsvede. Så lad være med at spørge politiet en anden gang. Hvis du vil se mere af, hvor inkompetente politifolk er til jura, så læs det nye nummer af Jæger. Der er en politimand der kloger sig gevaldigt på opbevaring af våben i bilen. Han får lige ophævet bekendtgørelsens bestemmelser om det, og det mest tåkrummende er, at Jægers churnalist ikke opdager det, men bare glad logrende labber det hele i sig, og fremstiller det som visdomsord.

Nå, sorry for :offtopic:

Til gengæld tror jeg ikke på Skafor rød ideen. Både skafor blå og rød var opdelt i hovedgrupper, hvor hovedgruppe ét var låse, låsebeslag mm som er monteret på containeren. Hovedgruppe 2 er sikringsskabe, så for at være helt præcis er det et støbt boksrum eller et sikringsskab i Skafor rød Hovedgruppe 2 du har brug for, for at opbevare mere end 25 våben, og det har du ikke.

Jef kan sikkert uddybe dette helt præcist, men jeg tror meget på, at det er sådan det er.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 1. sep 2015, 13:57

Som flere har sagt ovenfor så skal du have en mand ud for at godkende det du har lavet.

Efter samme princip som hvis du havde bygget f.eks. et boksrum og ønskede at bruge det til våbenopbevaring.

Husk at få mandens bedømmelse på skrift på officielt papir.

Om det er forsikringen eller politiet der står for det nu til dags, efter der er vendt op og ned på begge systemer må andre kunne svare på.

Luluselsker
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Luluselsker » 1. sep 2015, 14:24

så umiddelbart som jeg forstår jer og ret mig gerne, vil det så være en fordel at jeg enten støber containeren ned i beton og monterer skafor rød boksdør som adgangsvej enten direkte i eller til korridor og så holder container som sekundær dør?

for har rigelig mulighed for at skære op og støbe den enten ned i gulvet med armeret beton som alm. boksrum eller støbe en kasse om selve containeren

ang. bolte igennem skabene er det jo det mindste problem for lige at bore en stak huller og smide boltene gennem hele molevitten
ville blot være nemt om man skal flytte det hele en dag så blot kunne kappe ankerboltene på containeren og læsse den på lastbilen til midlertidig opbevaring

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 1. sep 2015, 15:16

der er noget om støbning af våbenboks her: https://www.dgi.dk/media/3161/nyplusvaa ... varing.pdf

Skal du bruge faciliteten til erhvervsmæssig handel? For så er det korrekt at du skal have Rigspolitiet ud at godkende det. Hvis det bare er til privat opbevaring, skal du overholde reglerne, men behøver ikke få det godkendt.
ang. bolte igennem skabene er det jo det mindste problem for lige at bore en stak huller og smide boltene gennem hele molevitten
ville blot være nemt om man skal flytte det hele en dag så blot kunne kappe ankerboltene på containeren og læsse den på lastbilen til midlertidig opbevaring
Jeg forstår dig ikke. Hvis du bolter skabene til containeren kan du stadig skære containeren fri en dag og flytte den. I det hele taget behøver du ikke lægge så meget i den container, den gør det bare ud for et værelse i lagerrummet. Skal du støbe en boks med Skafor rød dør, behøver du ikke containeren, og skal du bare have fastboltede sikringsskabe behøver du den heller ikke. Den gør med andre ord ingen forskel i forhold til lovlig opbevaring af dine våben.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 1. sep 2015, 21:23

kapsler du containeren ind i 10cm beton og monterer en godkendt boksdør, så bør den kunne godkendes til våben opbevaring. ikke før.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF

Indlæg af Bessie4ever » 1. sep 2015, 21:29

Du arbejder på at få et agentur ik? :biggrin:

Brugeravatar
Jef
This member is
This member is
Interesser: jagt, lerduer
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 97 times
Kontakt:

Indlæg af Jef » 1. sep 2015, 21:53

Lassescout skrev:Det eneste lovkrav er, at skabene skal være forsvarligt fastboltet. Så selvom du har svejst, kan du da lige bore et hul i containeren gennem et af de huller der er i skabene til det, og fastbolte skabet til containeren, så er det på plads. Så kan du lovligt opbevare op til 25 våben i Skafor blå-skabene, heraf op til 10 særligt farlige. Alt det crap med om containeren kan flyttes er bare klassisk "cover my ass" som politifolk altid vil udsvede. Så lad være med at spørge politiet en anden gang. Hvis du vil se mere af, hvor inkompetente politifolk er til jura, så læs det nye nummer af Jæger. Der er en politimand der kloger sig gevaldigt på opbevaring af våben i bilen. Han får lige ophævet bekendtgørelsens bestemmelser om det, og det mest tåkrummende er, at Jægers churnalist ikke opdager det, men bare glad logrende labber det hele i sig, og fremstiller det som visdomsord.

Nå, sorry for :offtopic:

Til gengæld tror jeg ikke på Skafor rød ideen. Både skafor blå og rød var opdelt i hovedgrupper, hvor hovedgruppe ét var låse, låsebeslag mm som er monteret på containeren. Hovedgruppe 2 er sikringsskabe, så for at være helt præcis er det et støbt boksrum eller et sikringsskab i Skafor rød Hovedgruppe 2 du har brug for, for at opbevare mere end 25 våben, og det har du ikke.

Jef kan sikkert uddybe dette helt præcist, men jeg tror meget på, at det er sådan det er.
Spot on
Lille detalje: Søger man en forhandler tilladelse, trækker man ofte Skafor Rød kortet/ løsningen.
Jef Jefsen
APSI & DFF skydeinstruktør

- - If it Ain´t Broke - Fix it....

Luluselsker
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Luluselsker » 2. sep 2015, 03:15

jeg vil ikke gå nærmere ind på hvad formålet med det hele er men, lad os bare sige min store våde drøm er at lovligt kunne opbevare mere end normalt

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 2. sep 2015, 07:26

Luluselsker skrev:jeg vil ikke gå nærmere ind på hvad formålet med det hele er men, lad os bare sige min store våde drøm er at lovligt kunne opbevare mere end normalt
Den drøm er vi mange der deler. Og hvis du har nemt ved at støbe i beton, kan du også nemt opfylde drømmen, men der er stadig enorm forskel på, om du skal opbevare våbnene privat, for så kan du nøjes med at følge anvisningerne i den pamflet jeg linker til. Skal du bruge opbevaringen til handel, er det klogest at inddrage Rigspolitiet allerede nu, for de kan stille yderligere krav til opbevaring før de giver dig forhandlertilladelsen, og det gør de ofte. Derfor er det billigst at kende disse krav på planlægningsstadiet. Det er noget hø at få at vide, at tentorstålet skal sidde tættere når der er støbt.
Hilsen Lasse.

Luluselsker
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Luluselsker » 2. sep 2015, 22:24

Lassescout skrev:
Luluselsker skrev:jeg vil ikke gå nærmere ind på hvad formålet med det hele er men, lad os bare sige min store våde drøm er at lovligt kunne opbevare mere end normalt
Den drøm er vi mange der deler. Og hvis du har nemt ved at støbe i beton, kan du også nemt opfylde drømmen, men der er stadig enorm forskel på, om du skal opbevare våbnene privat, for så kan du nøjes med at følge anvisningerne i den pamflet jeg linker til. Skal du bruge opbevaringen til handel, er det klogest at inddrage Rigspolitiet allerede nu, for de kan stille yderligere krav til opbevaring før de giver dig forhandlertilladelsen, og det gør de ofte. Derfor er det billigst at kende disse krav på planlægningsstadiet. Det er noget hø at få at vide, at tentorstålet skal sidde tættere når der er støbt.

er rent privat for mange penge for meget plads for meget ammo osv. forudtænkning og som jeg fik forklaret og forstået loven af sheriffen var der ingen vej udenom større sikring ud over 25våben deri projektet
har MEGET nem tilgang til betonstøbning armering mv.

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 3. sep 2015, 07:28

Jamen så har sheriffen ret. Det er denne bestemmelse der gælder:
Stk. 4. Opbevaring af flere end 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller af flere end 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal finde sted efter følgende regler:
1) Opbevaringen skal ske i et støbt boksrum med et sikringsniveau, der svarer til en godkendelse i mindst EN 1143-1 grade 1, eller i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
2) Der skal installeres automatisk indbrudsalarmeringsanlæg, hvorfra alarm skal indgå til en af Rigspolitiet godkendt døgnbemandet kontrolcentral.
Det du skal gøre er at støbe et boksrum efter anvisningerne tidligere. Der skal monteres en boksdør med godkendelse efter EN 1143-1 grade 1, og så skal du have en alarm med abonnement til et godkendt alarmselskab med døgnbemanding. Ingen af os med Skafor blå skabe har fået installeringen godkendt af politiet, vi sørger bare for at overholde reglerne. Det samme gælder for dig. Jeg ville glemme alt om at gøre løsningen transportabel, men det dyreste bliver nok boksdøren, så hvis du skal flytte kan du måske afmontere boksdøren og installere den på den nye adresse.

Uanset hvor mange Skafor blå skabe du har, kan du ikke opbevare mere end 25 våben på adressen, men hvis du absolut vil have en løsning til mange våben der kan flyttes, skal du købe nogle sikringsskabe der er godkendt efter EN 1143-1 grade 1 og installere i containeren, samt installere alarmen der. Så kan du have lige så mange våben du vil. Denne løsning skal heller ikke godkendes af nogen, du skal bare sørge for, at den opfylder betingelserne.
Hilsen Lasse.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 3. sep 2015, 12:52

Hvis det du ønsker er noget der dels lever op til myndighedernes krav for privat opbevaring af 25+ våben, dels at det er muligt at flytte som en samlet enhed, så prøv at kontakte firmaet DC Supply.

De har lavet den type løsninger i 20 fods containere til militært brug. Hvis du er heldig har en af deres militære containerløsninger de rigtige godkendelser også til privat brug.

Det kan også godt være deres løsninger kun er godkendte til brug på et afspærret militært område, det ved jeg ikke. Men i så fald kan de måske strikke noget sammen til dig eller sælge dig den rådgivning der bringer dig i mål med et selvbyg projekt.

http://www.dc-supply.dk/dk/militaer/spe ... vaaben.htm
http://www.dc-supply.dk

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF

Indlæg af Bessie4ever » 3. sep 2015, 13:56

Jeg fundere nu mere på hvem Lulu er? :rolf:

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 3. sep 2015, 14:23

Kalthoff skrev:De har lavet den type løsninger i 20 fods containere til militært brug. Hvis du er heldig har en af deres militære containerløsninger de rigtige godkendelser også til privat brug.

Det kan også godt være deres løsninger kun er godkendte til brug på et afspærret militært område, det ved jeg ikke. Men i så fald kan de måske strikke noget sammen til dig eller sælge dig den rådgivning der bringer dig i mål med et selvbyg projekt.
Jeg har svært ved at tro, at DC's løsning kan godkendes som EN1143-1, grade 1 eller tilsvarende.

Men der findes løsninger som er godkendt. Se f.eks. disse, som er godkendt i grade III:
http://www.safetystoragecentre.co.uk/Po ... iners.html
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 3. sep 2015, 15:10

Bessie4ever skrev:Jeg fundere nu mere på hvem Lulu er? :rolf:
:photo:
Hilsen Lasse.

Luluselsker
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Luluselsker » 3. sep 2015, 15:31

..
Vedhæftede filer
10917297_10152974368374647_6975533784464925900_n.jpg
10917297_10152974368374647_6975533784464925900_n.jpg (24.72 KiB) Vist 4491 gange

Låst