Ammunition i pengeskab - er det lovligt?
-
- Silver Member
- Interesser: Terræn skydning og klub
- Geografisk sted: Sjælland
- Been thanked: 2 times
Ammunition i pengeskab - er det lovligt?
Hej nu har jeg søgt her i love og regler og spørger nu jer her på NVF
Er det lovligt at opbevare ammunition i et pengeskab uden for ens skaforblå våbenskab eller skal det være skafor godkendt.
På forhånd tak
Mvh.
Er det lovligt at opbevare ammunition i et pengeskab uden for ens skaforblå våbenskab eller skal det være skafor godkendt.
På forhånd tak
Mvh.
Senest rettet af Lycon 6. sep 2015, 17:54, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinien er ændret til at afspejle indlæggets indhold.
Begrundelse: Emnelinien er ændret til at afspejle indlæggets indhold.
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 171 times
- KXE
- Silver Member
- Interesser: Jagt og sportsskydning
- Geografisk sted: Aarhus
- Has thanked: 100 times
- Been thanked: 6 times
Re: Ammunition i pengeskab
Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil.
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 294 times
Re: Ammunition i pengeskab - er det lovligt?
Hvis det er et pengeskab, så overstiger sikringen skafor blå, pengeskabe er som minimum at sammenligne med skafor rødSti_skytten skrev:Hej nu har jeg søgt her i love og regler og spørger nu jer her på NVF
På forhånd tak
Mvh.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Lycon
- Moderator
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Øøhh næppe. Nu er "Pengeskab" jo ikke en beskyttet titel/betegnelse, men kan bruges om alt, og bliver det.Raptor357 skrev:Hvis det er et pengeskab, så overstiger sikringen skafor blå, pengeskabe er som minimum at sammenligne med skafor rødSti_skytten skrev:Hej nu har jeg søgt her i love og regler og spørger nu jer her på NVF
På forhånd tak
Mvh.
Så pengeskabet skal stadig have en officiel klassifikation der svarer, eller overstiger EN 1143-1 grade 0. Og det opnåes ikke ved at skrive "Pengeskab" på en messingplade og nitte den fast.

“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
SOE agent Pearl Witherington
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 171 times
Lycon skrev:Øøhh næppe. Nu er "Pengeskab" jo ikke en beskyttet titel/betegnelse, men kan bruges om alt, og bliver det.Raptor357 skrev:Hvis det er et pengeskab, så overstiger sikringen skafor blå, pengeskabe er som minimum at sammenligne med skafor rødSti_skytten skrev:Hej nu har jeg søgt her i love og regler og spørger nu jer her på NVF
På forhånd tak
Mvh.
Så pengeskabet skal stadig have en officiel klassifikation der svarer, eller overstiger EN 1143-1 grade 0. Og det opnåes ikke ved at skrive "Pengeskab" på en messingplade og nitte den fast.

Og det lød som om OP lige nu stod i situationen af have et skafor skab, og et "pengeskab", og så virkede det bedste råd som "nej".

Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
- Bemoni1
- Gold Member
- Interesser: Pistolskydning og Longrange
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 40 times
- Been thanked: 28 times
Back to topic:
Skafor blå eller EN godkendelsen omtalt i våbenbekendtgørelsen, er at betragte som MINDSTE sikringsgrad for våben og ammunition.
Svaret til STI skytten må derfor lyde som følger:
HVIS dit pengeskab bærer en godkendelse, som svarer til Skafor rød eller den høje EN grade, så må du gerne opbevare dit grej og/eller din ammunition, i den, da det hermed er sikret bedre, end der egentligt er påkrævet, hvilket ingen kan klandre dig for.
Edit: uddybende sætning tilføjet.
Skafor blå eller EN godkendelsen omtalt i våbenbekendtgørelsen, er at betragte som MINDSTE sikringsgrad for våben og ammunition.
Svaret til STI skytten må derfor lyde som følger:
HVIS dit pengeskab bærer en godkendelse, som svarer til Skafor rød eller den høje EN grade, så må du gerne opbevare dit grej og/eller din ammunition, i den, da det hermed er sikret bedre, end der egentligt er påkrævet, hvilket ingen kan klandre dig for.
Edit: uddybende sætning tilføjet.
Senest rettet af Bemoni1 15. okt 2015, 15:53, rettet i alt 1 gang.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Du mener "skafor blå", gør du ikke?
Men ellers så er det "spot on".

"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- Bemoni1
- Gold Member
- Interesser: Pistolskydning og Longrange
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 40 times
- Been thanked: 28 times
Det jeg forsøger at få ned skrift, er dette:Refraktorius skrev:Du mener "skafor blå", gør du ikke?
Hvis et opbevaringsskab har den " høje " EN godkendelse, kan den i forsikringsmæssigt henseende, bruges til at opbevare penge, let omsættelige værdipapirer, u-møntet guld eller sølv og lignende tyv-tækkeligt gods.
Men, dette er kun et spørgsmål om, hvordan det rent forsikringsmæssigt skal behandles, for at kunne erstattes, hvis uheldet er ude.
At klassifikationen så indebærer, at det er forbandet svært at bryde ind i, gør så, at det er interessant for os andre, som har nogle sager, som i lovmæssigt henseende skal låses sikkert inde.
Så, summa summarium: Får man tilbudt et " pengeskab " ( eller værdisikringsskab, som det rettelig hedder ) og det bærer den korrekte klassifikation, så kan man med sindsro opbevare både sine våben, såvel som ammunition, i den, selvom det er et " overkill ", i forhold til de krav som er stillet i lovgivningen.
Og som en lille bonus, så er mange sikringsskabe også brandbeskyttede, men jeg kan ikke lige huske hvad klassifikationen så hedder.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
- Fnulle
- Bronze Member
- Interesser: Natur(Jagt), Historie
- Geografisk sted: Midtjylland, Salling
Undskyld, men er det mig der idiot her?
Da jeg tog jagttegn lærte jeg da, at det kun er våben der skal være i godkendt våbenskab. Amunition skal kun opbevares i aflåst skab, om det så er lavet af stål eller egetræ er ligemeget. Eller det var da i hvert fald hvad vi lærte.
Da jeg tog jagttegn lærte jeg da, at det kun er våben der skal være i godkendt våbenskab. Amunition skal kun opbevares i aflåst skab, om det så er lavet af stål eller egetræ er ligemeget. Eller det var da i hvert fald hvad vi lærte.
GÆT THU SHE CHOPPER!
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
Ikke idiot, du har bare glemt at holde dig opdateret.Fnulle skrev:Undskyld, men er det mig der idiot her?
Det er forkert (ikke at du lærte det og det var korrekt engang), men det er ikke lovligt mere.
Ammunition skal opbevares i våbenskab, mindst skafor blå eller tilsvarende og må gerne opbevares sammen med våbnet.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1072 times
Næppe idiot.Fnulle skrev:Undskyld, men er det mig der idiot her?
Du har bare fået en forkert oplysning

Våbenloven skrev: § 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.
3) ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler,
Våbenbekendtgørelsen skrev: Opbevaring
§ 22. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 16, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4. Opbevaring kan ske sammen med skydevåben.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1072 times
Slået af Bofhenator 

The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.