Ændring af godkendelsen på våbenskabe fra 2016

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Re: Ændring af godkendelsen på våbenskabe fra 2016

Indlæg af Wildlife » 14. sep 2015, 11:19

Hej <mit navn slettet>

Jeg vil blot oplyse at jeg lige har prøvet at kontakte dig pr. telefon for at give dig svar på dit spørgsmål.

Jeg referer til min tidligere mail fra i dag hvor jeg pointere at vi dækker ligegyldigt om du har dine våben i våbenskab eller ej, dette er jf.. Vores vilkår.

Du skriver at du vil have besked om hvorvidt dit våbenskab er godkendt efter de nye regler på området efter d.1.1.2016. Det har ingen betydning for din forsikringsmæssige dækning og det er min funktion at gøre opmærksom på dette.

Hvis du ønsker nærmere vejledning omkring dit andet spørgsmål skal du kigge på den gældende Våbenlov §1 stk.1 nr. 1, Politiet kan vejlede dig og du har selv set en skrivelse fra Danmarks Jægerforbund som jeg sikkert også vil tro er behjælpelige med yderligere oplysninger.-

Loven siger at du skal opbevarer dit våben i godkendt våbenskab og kravende dertil er udstedt og kan findes på Forsikring og Pensions hjemmeside. Igen vi stiller ingen krav om dette, men da der er lovgivning omkring våben og opbevaring skal disse følges. Vi dækker kun forsikringsmæssigt i forbindelse med brand, tyveri og vandskade på dine våbens værdi. Andet retligt i forhold til bøder/ straf gives at den retlige institution i Danmark og spørgsmål bedes rettes til dem.

God weekend.
Som jeg læser ovenstående dækker LB forsikring mine våben, uanset om de er i godkendt skab eller ej, men det har jeg for god ordens skyld bedt dem uddybe med følgende spørgsmål.
Hej
Tak for svar.

Som jeg læser svaret, så betyder det at de ændrede krav hos F&P til våbenskabe, ingen forsikringsmæssig betydning har for mig, selvom jeg måtte vælge at flytte mit nuværende skafor blå godkendte våbenskab med til en eventuel ny bolig efter 1. januar 2016, da i forsikringsmæssigt dækker våbene uanset om de er i våbenskabet eller ej.

Er det korrekt opfattet?

Hvis I kan svare ja til ovenstående, så er jeg i mål med min forespørgsel og har ikke yderligere at forstyrre jer med.
Så venter jeg lige på næste svar..
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 14. sep 2015, 15:10

Hej Anders

Tak for din mail.

Jeg kan svare ja på dit spørgsmål, vi vil dække ( brand, tyveri, vandskade) uanset F&P’s nye krav til våbenskab efter d.1.1.2016.

God dag.
Venlig hilsen

<navn>
Forsikringsrådgiver
.. det havde jeg sgu ikke helt regnet med af svar! Så nu skylder jeg kage på kontoret, da jeg havde væddet med ikke at få et brugbart svar på skrift :wall:

Men de peger jo så åbenbart på at det ikke længere skulle være lovligt at installere skafor blå skabe og bruge dem op våbenopbevaring efter 1. januar 2016..

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 14. sep 2015, 16:16

Wildlife skrev:Men de peger jo så åbenbart på at det ikke længere skulle være lovligt at installere skafor blå skabe og bruge dem op våbenopbevaring efter 1. januar 2016..
Heldigvis er det ikke det som står i §22 i Våbenbekendtgørelsen.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 14. sep 2015, 16:46

Jeg har lagt mærke til at der er et par online butikker der har fået de nye skabe hjem, og de ser ud til at være ca dobbelt så dyre som de gamle.
Er det de priser vi skal regne med at se fremover?

For så tror jeg da at jeg kraftigt vil overveje at få et af de gamle installeret før årsskiftet, selv om jeg egenligt ikke har behovet lige nu.

Jensen84
Silver Member
Silver Member
Interesser: Hagljagt og PCP.
Geografisk sted: Syd og sønderjylland.
Been thanked: 3 times

Ændring af godkendelsen på våbenskabe fra 2016

Indlæg af Jensen84 » 14. sep 2015, 17:04

ReneKJ skrev:Jeg har lagt mærke til at der er et par online butikker der har fået de nye skabe hjem, og de ser ud til at være ca dobbelt så dyre som de gamle.

For så tror jeg da at jeg kraftigt vil overveje at få et af de gamle installeret før årsskiftet, selv om jeg egenligt ikke har behovet lige nu.
Det kan godt tænkes at de vil falde en smule men det vil sansynligvis være meget lidt.

Køb hellere et skafor blå nu her... Du får et større og billigere skab.

... Såfremt du ikke lige påtænker at flytte de næste par år.

Der er jo også den mulighed at F & P kommer til fornuft inden årsskiftet [emoji102]

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2978 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 14. sep 2015, 17:12

ReneKJ skrev:Jeg har lagt mærke til at der er et par online butikker der har fået de nye skabe hjem, og de ser ud til at være ca dobbelt så dyre som de gamle.

Det er synd for kommende nyjægere. Det er i forvejen en stor udskrivning at starte op som jæger. At man nu skal købe et nyt skab i stedet for et brugt og ovenikøbet et til dobbelt op i forhold til tidligere, kommer til at gøre ondt på mange der tager jagttegn fremover. Det kan nok ligefrem afholde nogen fra at gå ind i processen.

Er der virkeligt evidens for at disse nye skabe vil nedbringe antallet af våben stjålet ved indbrud i en grad at det retfærdiggør denne merudgift?

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 144 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 14. sep 2015, 17:16

Kalthoff skrev:

Det er synd for kommende nyjægere. Det er i forvejen en stor udskrivning at starte op som jæger. At man nu skal købe et nyt skab i stedet for et brugt og ovenikøbet et til dobbelt op i forhold til tidligere, kommer til at gøre ondt på mange der tager jagttegn fremover. Det kan nok ligefrem afholde nogen fra at gå ind i processen.

Er der virkeligt evidens for at disse nye skabe vil nedbringe antallet af våben stjålet ved indbrud i en grad at det retfærdiggør denne merudgift?
Det er jo netop det man ikke skal, køb et brugt blåt men undersøg med forsikringen inden. F&P har intet at skulle sige i forbindelse med våbenloven.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 4 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af DeVille » 14. sep 2015, 17:19

Kalthoff skrev:Er der virkeligt evidens for at disse nye skabe vil nedbringe antallet af våben stjålet ved indbrud i en grad at det retfærdiggør denne merudgift?
Pas på at du ikke forventer at der hersker logik. Det er en rookie mistake.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 14. sep 2015, 17:36

Kalthoff skrev: Er der virkeligt evidens for at disse nye skabe vil nedbringe antallet af våben stjålet ved indbrud i en grad at det retfærdiggør denne merudgift?
Den eneste forskel som jeg hørte det, er at EN-godkendte skabe samtidig kommer fra ISO-9000-certificerede virksomheder, hvor skabene kun godkendes efter EN-normen, når alle produktionsdata er møjsommeligt beskrevet i ISO-9000-systemet.

Det er ikke nødvendigvis gældende for Skafor Blå-skabe, selvom der sagtens kan være Skafor Blå godkendte skabe som også er EN-godkendte.

Så et Skafor Blå skab kan sagtens overgå hvad der kræves af et EN-godkendt skab - men det er bare ikke beskrevet i et ISO-9000 dokument.

Anyhoo - det er kun som jeg hørte det, uden at dykke dybere i det.
Jeg nøjes stadig med at hænge våbnene i et NorLyx geværophæng på væggen, da jeg syntes det er alt rigeligt - dog ryger våbnene så i Skafor Blå skab når jeg er væk fra lejligheden i længere tid.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Jensen84
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Jensen84 » 14. sep 2015, 18:10

Raptor357 skrev:
Kalthoff skrev:

Det er jo netop det man ikke skal, køb et brugt blåt men undersøg med forsikringen inden. F&P har intet at skulle sige i forbindelse med våbenloven.
Sådan kan man gøre.. Men hvis man som nyjæger efter nytår, gerne vil have sine våben forsikret nytter det ikke at købe skafor blå... Dem der ved det kan jo købe et nu og installere det men det ændre ikke på at i fremtiden vil det være meget dyrere at starte op som nyjæger!

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 14. sep 2015, 18:14

Jensen84 skrev:
Raptor357 skrev:
Kalthoff skrev:

Sådan kan man gøre.. Men hvis man som nyjæger efter nytår, gerne vil have sine våben forsikret nytter det ikke at købe skafor blå... Dem der ved det kan jo købe et nu og installere det men det ændre ikke på at i fremtiden vil det være meget dyrere at starte op som nyjæger!
Det kommer jo så som du kan se på svaret fra mit forsikringsselskab, an på selskabet. FDM Forsikring skriver jo direkte at de dækker våbenene uanset om de er i skabet eller ej..

Jensen84
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Jensen84 » 14. sep 2015, 18:18

Selvfølgelig kan der være undtagelser men spændene er det om de bliver ved med det!?

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 14. sep 2015, 18:24

Jensen84 skrev:Selvfølgelig kan der være undtagelser men spændene er det om de bliver ved med det!?
Sandsynligvis ikke, men jeg har fået svaret fra mit selskab på skrift om at de dækker mine våben i skafor blå selvom jeg måtte flytte skabet til en ny bolig efter 1. januar 2016 - Så er jeg tilfreds, selvom det tog syv mails og en måned at få dem til at forholde sig til spørgsmålet.

- Hvis de vil ændre på det i fremtiden, må de jo så informere mig om ændringen.

Hvis alle jægere nu skrev til deres forsikring ville de måske få øjnene op for at der er en del..

Jensen84
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Jensen84 » 14. sep 2015, 19:19

Det er også rigtig fint at de vælger at dække!

Min første tanke er at det selvskab burde jeg også have....
Men der er bare mange ting der har indflydelse på valg af forsikringsselskab så jeg bliver hvor jeg er og sørger for der står et skafor blå skab som jeg flytter til [emoji106]

Men helt ultimativt kunne det være rigtig godt hvis F og P lige tænker det her grundigt igennem mens de lader fornuften se på sagen også.

Brugeravatar
Morten87
Silver Member
Silver Member
Interesser: Teknik og jagt
Has thanked: 1 time

Indlæg af Morten87 » 15. sep 2015, 09:03

Wildlife skrev:
Hej Anders

Tak for din mail.

Jeg kan svare ja på dit spørgsmål, vi vil dække ( brand, tyveri, vandskade) uanset F&P’s nye krav til våbenskab efter d.1.1.2016.

God dag.
Venlig hilsen

<navn>
Forsikringsrådgiver
.. det havde jeg sgu ikke helt regnet med af svar! Så nu skylder jeg kage på kontoret, da jeg havde væddet med ikke at få et brugbart svar på skrift :wall:

Men de peger jo så åbenbart på at det ikke længere skulle være lovligt at installere skafor blå skabe og bruge dem op våbenopbevaring efter 1. januar 2016..
Nu må de finde ud af hvad de vil, fik for en måned tids siden svar på at de netop ikke ville dække, så skal vist have fat i dem igen :wall:
Den der sover, synder ikke... medmindre han burde arbejde :)

Shootingstar
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jylland

Indlæg af Shootingstar » 29. sep 2015, 11:41

Noget nyt?

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 30. sep 2015, 10:37

Der er næppe sket noget banebrydende i sagen, så løsningen er nok at kontakte sit forsikringsselskab som jeg gjorde det og få et skriftligt svar fra dem.

Brugeravatar
Joffes
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, Spejder og Musik
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 1 time

Indlæg af Joffes » 3. dec 2015, 19:10

Så har jeg fået svar fra Codan (og Trekroner) forsikring:
Hej Johannes

Tak, for din mail.

Forsikring og Pensions udmelding omkring udfasning af standardtyv-metoden, er ikke noget Codan forholder sig til. Det skal forstås på den måde, at våben ikke er dækket anderledes i Codan end før.
Det var dog ikke et voldsomt godt svar på alle mine spørgsmål, som i kan læse her:
Hej.
Jeg vil gerne høre hvordan i stiller jer i forhold til Forsikring og Pensions udmelding om, at de vil udfase standardtyv-metoden? http://www.forsikringogpension.dk/virks ... %20FAQ.pdf
Altså, vil indholdet af et våbenskab med sikringsgodkendelsen Skafor Blå stadig være dækket, hvis jeg flytter med det efter 1. januar 2016, og hvordan står jeg, hvis jeg flytter våbenskabet inden for husets rammer, for eksempel til et andet rum?
Slutteligt vil jeg høre hvordan jeg står, hvis jeg flytter til en bolig efter årsskiftet, hvori der står et våbenskab med sikringsgraden Skafor Blå eller Rød, hvis det er installeret inden 1. januar 2016?
-Men jeg tror dog ikke jeg vil forfølge deres medarbejdere til verdens ende, bare for at få svar på alle mine spørgsmål.
"Young gunner, with an old gun"
Erbi Lüco 12/76
Mossberg 100ATR .308
BRNO model 2 .22lr
Kender du noget til Erbi Lüco, så har jeg et par spørgsmål

Brugeravatar
Jef
This member is
This member is
Interesser: jagt, lerduer
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 97 times
Kontakt:

Indlæg af Jef » 22. dec 2015, 10:00

Nu sker der noget - jeg har idag 3492 gode grunde til at være i godt humør.
Lidt kryptisk, ja - men vent og se.
I løbet af dagen kommer der afgørende og godt nyt for danske skytter - -og deres muligheder for opbevaring af våben
Jef Jefsen
APSI & DFF skydeinstruktør

- - If it Ain´t Broke - Fix it....

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Indlæg af Agamemnon » 22. dec 2015, 10:02

Jef skrev:Nu sker der noget - jeg har idag 3492 gode grunde til at være i godt humør.
I løbet af dagen kommer der afgørende og godt nyt for danske skytter - -og deres muligheder for opbevaring af våben
:popkorn:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 330 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 22. dec 2015, 10:08

Jef skrev:Nu sker der noget - jeg har idag 3492 gode grunde til at være i godt humør.
Agamemnon skrev: :popkorn:
Jeg tager plads ved siden af Aga!

:popkorn:
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Saze
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, Lang distance skydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 5 times

Indlæg af Saze » 22. dec 2015, 10:18

Hvornår på dagen ca? Bare så man ikke skal tjekke NVF hver anden minut
Living to enjoy life!

Unknown
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 4 times

Indlæg af Unknown » 22. dec 2015, 10:45

Det var ellers noget af en lagerbeholdning af skafor blå skabe. :smile:

Brugeravatar
Jef
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Jef » 22. dec 2015, 10:51

Saze skrev:
Hvornår på dagen ca? Bare så man ikke skal tjekke NVF hver anden minut

Jeg forventer ca kl. 12.30
Jef Jefsen

Brugeravatar
Jef
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Jef » 22. dec 2015, 10:58

Unknown skrev:
Det var ellers noget af en lagerbeholdning af skafor blå skabe. :smile:
Du har lidt ret
3492 har noget med mit laget at gøre :-)

At NYE skabe med Skafor godkendelse, så ikke må sælges efter 1.1.2016 - helt fint for mig - Vi solgte det sidste for godt 14 dage siden. Jeg skal IKKE " tages i" at sælge nye skabe med udløbet certifikat - no way :-)
Jef Jefsen

Besvar