Mon ikke det er Lene Espersen, der var JM for længe siden?Kruffe skrev:Hvem er "Lene"?
(Hvorfor hun så ellers skulle være relevant nu)
Alternativt en ansat i JM?
Men der er 31399 danskere der hedder Lene, så udvalget er stort.
Mon ikke det er Lene Espersen, der var JM for længe siden?Kruffe skrev:Hvem er "Lene"?
Det med at medbringe den gode advokat lyder som det mest sikre - men hvorfor ikke få svaret på forhånd?Refraktorius skrev:Og lige så meget noget noget rod når der står:
"Til eget brug besidde osv"
"Brug" kan dårligt læses som andet end at man må bruge den.
Havde "brug" ikke været med, så havde jeg ikke turdet gå i retten med den...... Nu vil jeg gøre det uden at ryste på hænderne (men huske at medbringe en god advokat).
Det er Lene Falk; den ypperste leder af våbenkontoret i Sydøstjyllandspoliti, indtil de bliver sammenlagt 1/10.Kruffe skrev:Hvem er "Lene"?
Det kunne jeg såmænd også sagtens acceptere, hvis det fortsat bare havde været blomsterpinden, der skulle stoppes i rørmagasinet, under jagt.Lassescout skrev:Og i virkeligheden tror jeg ikke interessen for f.eks. 5-skuds halvautomater/pumpere til jagt er særlig stor. De giver ikke ret mange jagtlige fordele og de fleste har nok accepteret at det er sådan det er. Så jeg tror ikke det bliver ændret foreløbig.
Pyt med at man kun må slæbe geværet med på jagt, når det er i 2-skuds konfiguration. Sådan har det været længe, ja.Consul74 skrev:Kom 2 skudsreglen ikk i 1967.. Der var rockerne babyer
Myndighederne forstår bare ikke, at det ikke giver færre, men derimod flere våben at der er disse begrænsninger...Tonnytot skrev:Pyt med at man kun må slæbe geværet med på jagt, når det er i 2-skuds konfiguration. Sådan har det været længe, ja.Consul74 skrev:Kom 2 skudsreglen ikk i 1967.. Der var rockerne babyer
Og i hvert fald siden 1994, og sikkert også før da. https://www.retsinformation.dk/forms/R0 ... x?id=48014
Det er derimod det mulige krav/fortolkningen om at man skal ødelægge sit våben permanent for at overhovedet måtte anvende det til noget som helst, der er humlen i det hele.
Ja. Så enkelt burde det være.At man bruger et plomberet magasin på jagt i DK, og et andet magasin til alt andet - ligesom i gamle dage.
Du er helt velkommen til at "mene" hvad du vil.Theredmist skrev:At anskaffe og besidde.... Jeg mener at man også godt må anvende.. Den danske lov er skruet sammen på en sådan måde, at medmindre det er forbudt, så er det lovligt..! Og da der ikke står at det er decideret forbudt at anvende haglspredere med større kapacitet, ja så må det være ok i min optik... (og hvorfor skulle det dog ikke også være det?) :-)
Jeg synes det største problem ved plomberingen er at det er strafbart at gå på jagt med et haglgevær der er "plomberet forkert", men man kan ikke få et klart svar på hvad der er en "lovlig plombering", ej heller kan man få et "godkendt af myndighederne" stempel på en konkret plombering.Tonnytot skrev:Det kunne jeg såmænd også sagtens acceptere, hvis det fortsat bare havde været blomsterpinden, der skulle stoppes i rørmagasinet, under jagt.Lassescout skrev:Og i virkeligheden tror jeg ikke interessen for f.eks. 5-skuds halvautomater/pumpere til jagt er særlig stor. De giver ikke ret mange jagtlige fordele og de fleste har nok accepteret at det er sådan det er. Så jeg tror ikke det bliver ændret foreløbig.
Men at et våben (efter al sandsynlighed) permanent skal spoleres, så man i anden henseende ikke selv kan bestemme og nyde våbenets fulde funktionalitet, det er mig ubegribeligt.
Theredmist skrev:At anskaffe og besidde.... Jeg mener at man også godt må anvende.. Den danske lov er skruet sammen på en sådan måde, at medmindre det er forbudt, så er det lovligt..! Og da der ikke står at det er decideret forbudt at anvende haglspredere med større kapacitet, ja så må det være ok i min optik... (og hvorfor skulle det dog ikke også være det?) :-)
Og det der blev forbudt i § 1:§ 2. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller at besidde, bære eller anvende sådanne genstande eller stoffer.
Så er der noget der bliver tilladt:§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
1) Skydevåben....
Og yderligere:§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:
1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
Derfor havner vi igen i rundkørslen om, hvad der forstås ved "til eget brug" i § 2a stk.2.Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
Mon ikke tanken og meningen er, at man f.eks. ikke må låne den ud til et bankrøveri eller lign.?Lassescout skrev:Theredmist skrev:At anskaffe og besidde.... Jeg mener at man også godt må anvende.. Den danske lov er skruet sammen på en sådan måde, at medmindre det er forbudt, så er det lovligt..! Og da der ikke står at det er decideret forbudt at anvende haglspredere med større kapacitet, ja så må det være ok i min optik... (og hvorfor skulle det dog ikke også være det?) :-)
Ja, sådan er det normalt. Men du overser at Våbenloven starter med at forbyde alt. Derefter er det kun det der er tilladt man må.Og det der blev forbudt i § 1:§ 2. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller at besidde, bære eller anvende sådanne genstande eller stoffer.Så er der noget der bliver tilladt:§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
1) Skydevåben....Og yderligere:§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:
1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
Derfor havner vi igen i rundkørslen om, hvad der forstås ved "til eget brug" i § 2a stk.2.
Jeg er som altid på tværs i disse "personlige" tolkninger og bud - men trods alt delvist enig med Lasse.Lassescout skrev:Mit personlige bud er, at "anvende" er udeladt for at tydeliggøre at man ikke må anvende dem på sædvanlig måde: på jagt. Men altså godt bruge dem til alt muligt andet. Men det er og bliver en tomgangsdiskussion indtil der en dag falder en dom eller en frifindelse.
Og det nok meget godt underholdning må du finde i tv.