hvordan mon denne sag ender, pumpgun med mere end 2 skud

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Re: hvordan mon denne sag ender, pumpgun med mere end 2 skud

Indlæg af Timber » 11. sep 2015, 00:21

Luluselsker skrev:
Timber skrev:
Luluselsker skrev:hvad regnes som permanent anordning ?
jeg har bestilt en pumpebøsse der umiddelbart er plomberet ved at der er indsat en delrinstok i magasintuben - den kan jo så bare fjernes hvis endekappen skrues af og nu bliver jeg da i tvivl om hvor vidt det er lovligt
Hvis der skal bruges værktøj for at fjerne den, regnes det for permanent.
den kan jo i princippet fjernes ved at skrue endekappen af magasinrøret af trække fjedren ud og ryste stokken ud af fjedren samle igen
Så vil jeg sige at i bedste fald bevæger vi os i en gråzone...

Som du beskriver det, kan man fjerne den uden at bruge værktøj, og så vil jeg mene det tangerer henad ikke at være anset som permanent... Men forhandleren må vel kunne svare på det, tænker jeg... De må vel have nogle retningslinjer at gå efter?
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 101 times
Been thanked: 104 times

Indlæg af Luluselsker » 11. sep 2015, 00:45

jeg må forhøre mig for er jo lidt eneste måde det kan laves på da stokken jo skal kunne fjernes ved rens også jo
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 748 times
Been thanked: 92 times

Indlæg af 100Radsbar » 21. sep 2015, 10:38

Luluselsker skrev:jeg må forhøre mig for er jo lidt eneste måde det kan laves på da stokken jo skal kunne fjernes ved rens også jo
Jeg har en Mossberg 835 UltiMag, som er plomberet til 1 skud i røret, og et i kammeret.
Plumberingen er en ca. 3 mm gevindstang der er loddet/svejset fast til proppen der holder det hele på plads.
Så den er jo permanent plomberet.
Jeg kunne selvfølgelig tage proppen af hvis jeg vil lade med flere skud i røret, men så skal jeg nok holde godt fat får at løbet ikke flyver af når jeg fyrer kanonen af :biggrin: :blowingup:
7,62x54R Glory to the Mosin.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 41 times

Indlæg af Holten101 » 21. sep 2015, 10:42

100Radsbar skrev:
Luluselsker skrev:jeg må forhøre mig for er jo lidt eneste måde det kan laves på da stokken jo skal kunne fjernes ved rens også jo
Jeg har en Mossberg 835 UltiMag, som er plomberet til 1 skud i røret, og et i kammeret.
Plumberingen er en ca. 3 mm gevindstang der er loddet/svejset fast til proppen der holder det hele på plads.
Jeg kunne selvfølgelig tage proppen af hvis jeg vil lade med flere skud i røret, men så skal jeg nok holde godt fat får at løbet ikke flyver af når jeg fyrer kanonen af :biggrin: :blowingup:
Det lyder ikke ret permanent....proppen kan vel ret let skiftes?

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 427 times
Been thanked: 30 times

Indlæg af RKN » 21. sep 2015, 11:12

Jeg borede hul i mit magasin rør.
Også har jeg svejset en 6 mm stang fast.

Afsendt fra det mørke Nordjylland
Denmark
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Lasse68 » 21. sep 2015, 17:30

Der er nogle der sværger til et klem på magasinrøret men røret kan jo også skiftes

Sent from my iPhone using Fat fingers
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 22. sep 2015, 14:52

Holten101 skrev:
100Radsbar skrev:
Det lyder ikke ret permanent....proppen kan vel ret let skiftes?

Cheers
Hvis man kun har én prop, og den har en fastsvejst stang som plomberer magasinet til ét skud, så tror jeg på, at man er kommet så langt man overhovedet kan for at gøre plomberingen permanent. Så nægter jeg at tro, at en dommer vil dømme dig for overtrædelse af to-skuds reglen.

Men hvis man derudover har en løs prop uden plombe i lommen mens man er på jagt, så er det nok en anden historie.

Så det afhænger sikkert i høj grad af de konkrete omstændigheder, om politiet kan overbevise en dommer om, at du overtrådte reglen eller ej. Og sådan er det jo med mange ting: en smed tænker ikke over, at der ligger 1/2 meter vandrør bag i kassevognen, det er jo naturligt nok. Men kører en knægt rundt i en personbil i nattelivet med 1/2 m jernrør liggende bag forsædet kan han nemt blive sigtet for at have et slagvåben klar til brug. Om han er skyldig eller ej afhænger ikke af vandrøret, men af omstændighederne.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 23. sep 2015, 14:05

Hvis der er tale om udskiftning af stumper, så må det jo være lovligt. Ellers ville mange halvautomater vel også være ulovlige da man "bare" kan skifte nogle stumper ud, og så er den fuldautomatisk. Man må vel gå ud fra at det er de faktiske omstændigheder der dømmes ud fra, og hvis man har en pumpgun, hvor plumberingen ikke umiddelbart bare kan fjernes, uden at skulle udskiftes med anden del eller lign. Så må det da være lovligt. Men igen er det irriterende at vi skal sidde og bruge energi på at fortolke loven, med risiko for at blive straffet, fordi loven ikke er entydig nok.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 73 times
Been thanked: 21 times

Indlæg af Rulab » 23. sep 2015, 15:02

Er der gennem tiden faldet nogle domme hvor en person har haft en "ikke permanent" plombering af sit gevær?

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 23. sep 2015, 17:10

Simon-MS skrev:Er der gennem tiden faldet nogle domme hvor en person har haft en "ikke permanent" plombering af sit gevær?
Jeg søgte sidste efterår, men fandt ikke nogen eksempler, udover et par halvgamle sager hvor folk er blevet dømt for at drive havjagt med mere end to patroner i våbnet, altså med utilstrækkelig eller helt manglende plombering.

I det hele taget er det ikke fordi det er overvældende hvad der er at finde af beretninger om at politiet har været ude og kontrollere hvor mange skud folks halvautomater eller pumpguns kan indeholde - og det virker som om at når det er foregået, så har det været i forbindelse med havjagt og på baggrund af konkrete anmeldelser.
Endvidere får man indtryk af at det som politiet primært er interesserede i er om man umiddelbart kan proppe mere end to patroner i magasinet, ikke hvorledes plomberingen er foretaget, jeg mangler i hvert fald at læse eller høre om bare ét tilfælde hvor et våben er blevet forlangt adskilt i forbindelse med en kontrol.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

LQS
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 323 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af LQS » 24. sep 2015, 14:08

det er et uldent emne. bare tænk på et rørmagasin beregnet til 89mm (3,5") patroner, ladet op med 50mm (2") eller kortere patroner....
MVH søren

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Tonnytot » 24. sep 2015, 14:36

LQS skrev:det er et uldent emne. bare tænk på et rørmagasin beregnet til 89mm (3,5") patroner, ladet op med 50mm (2") eller kortere patroner....
MVH søren
Mon ikke man regner med 67-70 mm patroner? Alt derunder er jo sjældent.
Og så kan der f.eks. alligevel kun være 2,63 patron på 67 mm i stedet for 2 patroner på 89 mm.

Men i min Mossberg 70 12/76 kunne der faktisk lige klemmes 6 styk 12/67ere i røret der var beregnet til 5 styk 12/76.
Frihed frem for alt

Holten101
Gold Member
Gold Member
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 41 times

Indlæg af Holten101 » 24. sep 2015, 14:43

Jeg har altid forstået at en "permanent" løsning (om det er 2 skud i auto (riffel og hagl) eller pump) var noget der krævede værktøj at fjerne/justere.

Jeg har selv fået mundligt afslag fra Helsingørs politi på at en loddet kobberstang i "proppen" på min daværende 870'er var lovligt. Proppen kunne jo nemt skrues ud og skiftes uden værktøj var argumentet. Og ja...jeg ved godt hvor lidt en mundligt udtalelse fra politiet er værd;-).

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 24. sep 2015, 17:25

Holten101 skrev:Jeg har selv fået mundligt afslag fra Helsingørs politi på at en loddet kobberstang i "proppen" på min daværende 870'er var lovligt. Proppen kunne jo nemt skrues ud og skiftes uden værktøj var argumentet. Og ja...jeg ved godt hvor lidt en mundligt udtalelse fra politiet er værd;-)
Og ifølge politiet i Aarhus er det helt fint med en sådan anordning. Vi spurgte i sin tid, da vi en sending forkert plomberede Baikal MP 153 (der kunne være to patroner i magasinet og en i kammeret) leveret til butikken. I stedet for at tørre den af på vore kunder fik vi en bøssemager til at lodde en stang på proppen til magasinet, efter at have konsulteret Aarhus politi.

Verden er af lave... :wall:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Besvar