Politi: Behøver ikke tilladelse til kniv over 12cm?!?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Joppe
Newbie
Newbie
Interesser: Friluftsliv
Geografisk sted: Sjæland

Politi: Behøver ikke tilladelse til kniv over 12cm?!?

Indlæg af Joppe » 5. okt 2015, 16:19

Hej

Jeg er lige blevet ringe op af en lettere forvierret HK ansat fra politiet tror jeg. For et halvt år siden søgte jeg en blankvåbens tilladelse til en kniv med 16cm klinge da jeg gerne ville have den til camping og kanoture i Danmark og Sverige.

Hun sagde til mig at det behøvede jeg ikke da Jagt og fiskeri er dækket ind. Jeg prøvede at forklare hende at det ikke altid var fiskeri men også bare camping og kanotur uden fiskestang, desuden var kniven på ingen måde udformet til formålet fiskeri. Det er en stor "survival" kniv.

Men hun holdt på at jeg ikke behøvede en tilladelse for at tage den med på camping osv. selv om det hverken var jagt eller fiskeri men var udendørs spejder aktivitet som var anerkendelsesværdigt.

Når jeg læser loven og alle fortolkninger siger den bare det stik modsatte. At ja, jagt og fiskeri er ok med store knive, men de skal være udformet til formålet. Dette er hverken jagt eller fiskeri og kniven er ikke udformet til formålet.

Hvad skal jeg gøre når politiet ikke engang kan reglerne? Skal jeg bare prøve at søge igen eller jinx den og håbe på jeg slipper for 3000 kr. i bøde og eventuelt fængsel straf? Er der nogen som har prøvet noget ligende og hvad gjorde i?

Mvh
Joppe

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 412 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Re: Politi: Behøver ikke tilladelse til kniv over 12cm?!?

Indlæg af Bofhenator » 5. okt 2015, 17:40

En blankvåbentilladelse er kun til besiddelse, ikke brug. Så hun har helt ret. (pynt ikke snitning ).
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member
Interesser: gamle Luftvåben/våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Keldda » 5. okt 2015, 17:52

Jeg mener også hun har helt ret , der findes mig bekendt ingen specifik tilladelse til at bære en stor kniv , kun anerkendelses værdige formål.
Som Bof siger , en blankvåben tilladelse giver kun ret til at eje/besidde , ikke anvende.
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 101 times

Indlæg af FBN » 5. okt 2015, 18:27

Er det så ikke den her du evt skal bruge

https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/1A9F ... 0_1014.pdf
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 5. okt 2015, 18:32

Der findes en tilladelse som hedder en erhverve, besidde, bære & anvende tilladelse, som giver ret til at bære en, af tilladelsen, nærmere bestemt type kniv/blankvåben under, af tilladelsen, nærmere bestemte omstædnigheder. Denne tilladelse gives oftest til re-enactorer, skuespillere, gøglere, etc.

Den tilladelse som vi populært kalder blankvåbentilladelsen hedder officielt en erhverve & besidde tilladelse. Og er, i praksis, en tilladelse til samling at knive og blankvåben over 12 cm, til dekorativt formål på den adresse hvor du er registreret i folkeregistret.

Alt efter hvilken betjent du spørger, så er undtagelsen for den normale 12 cm regel enten de specifikke aktiviteter som loven undtager fra reglen (erhverv, husholdningsbrug, jagt, lystfiskeri og sportsdykning) og ingen andre - eller også er skal undtagelserne forstås som udtryk for "ånden" i loven, således at også beslægtede aktiviteter er dækket af undtagelsen.
To forskellige betjente på samme kontor kan, ved forespørgsel, give udtryk for hver deres forskellige tolkning.

Jeg har haft spurgt både politiet i Aarhus og Horsens - og fået at vide at min samiske leuku, som er noget over 12 cm, ikke kan bæres lovligt i Danmark uden en specifik erhverve, bære, besidde & anvende tilladelse - en tilladelse jeg har søgt om to gange og fået afslag. På trods af at jeg har en bunke erhverve, bære, besidde & anvende tilladelser med enten middelalder eller WWII re-enactment som formål.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 5. okt 2015, 22:36

Sameren er vel stadig både en fiske- og jagtkniv?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 5. okt 2015, 22:41

Ja, men jeg vil gerne have den med på sheltertur o.lign. - det er der den har mest relevans for mig.

Jeg har været helt oppe i det røde felt overfor Horsens politi i forbindelse med spørgsmålet. Jeg beskrev, i detaljer, hvad jeg havde af formål med kniven - og fik at vide at jeg så bare kunne medbringe en økse i stedet... Dér må jeg erkende at jeg bestemte mig for ikke at forfølge spørgsmålet videre og blot gøre som det passer mig :mad:

Billede
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 9. okt 2015, 13:40

Stk. 3. Dolke og knive, hvis klinge overstiger 12 cm, kan uanset stk. 1, nr. 1, uden tilladelse anvendes i erhverv, til husholdningsbrug eller ved jagt, lystfiskeri eller sportsdykning, hvis de er udformet hertil.
For mig at se er det udtrykket "til husholdningsbrug" der giver elastik i bestemmelsen. På både kano- telt-og campingtur har man brug for husholdningsknive ligesom man har hjemme i køkkenet, og dermed mener jeg samekniven er lovlig uden tilladelse til telttur, kano, camping, med meget mere.

Men det ville sørme være rart med et skriftligt svar på det fra myndighederne, så man ikke skal frygte en emsig betjents luner ligesom våbenhandlerne.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 9. okt 2015, 13:48

Interessant tolkningen. Principielt er jeg enig, men jeg skal ikke være grundlag for den retssag der skal skabe præcedens.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 233 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 9. okt 2015, 14:14

Den med samekniven er lidt "sjov", for hvis man er lovlig ejer af den på baggrund af sin blankvåbentilladelse, så må man jo ikke engang skære roastbeef med den hjemme i køkkenet.

En kniv der ligner en 'almindelig' kniv SÅ meget, ville jeg ikke betænke mig så meget som et øjeblik på at bruge til ethvert anerkendelsesværdigt formål.

Hilsen Kenneth

Besvar