Fælleskøb af jord under 5ha

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Fnulle
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Natur(Jagt), Historie
Geografisk sted: Midtjylland, Salling

Fælleskøb af jord under 5ha

Indlæg af Fnulle » 12. okt 2015, 15:20

Et kort spørgsmål.

Lad os sige, at der kommer 1ha jord til salg med et rigtigt godt træk. Så kunne man jo godt drive jagt med flere jægere.

Hvis så 3 mand sammen køber matriklen, er de så alle tre ejere, og kan de således alle tre (pluds husstand) drive jagt på matriklen?

Altså selvom arealet er mindre end 5ha.
GÆT THU SHE CHOPPER!

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 6 times

Re: Fælleskøb af jord under 5ha

Indlæg af Kambiri » 12. okt 2015, 15:53

Alle tre skal i hvert tilfælde stå på skødet for at være retmæssige ejere, men hvordan det passer ind i jagtloven ved jeg ikke, når de tre ikke har samme bopæl,!

Sent from my iPad using Tapatalk
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

Bobo
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Bobo » 12. okt 2015, 16:08

Det lyder for mig som en rigtig hurtig måde at blive uvenner med nabojægere på, så om det er lovlig eller ej så er det mod lovens intention og efter min mening dumt at gøre.
derudover er det vel en grisk landmand der er ligeglad med naboskab der ville sælge- FØJ da.

nu antager jeg også det er et teoretisk spørgsmål

mvh bobo
Bobo ------ Igen uden billeder

dksith
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 4 times

Indlæg af dksith » 12. okt 2015, 16:22

Mener det er navnet/navnene der står på skødet der må drive jagt på området...

Brugeravatar
Fnulle
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Natur(Jagt), Historie
Geografisk sted: Midtjylland, Salling

Indlæg af Fnulle » 13. okt 2015, 11:09

Selvfølgelig skal man altid tage hensyn til de evt. naboer der måtte være. Spørgsmålet er ganske rigtig teoretisk, men jeg mener ikke det er urealistisk. Når man ser på priserne på jagtgrunde. Man kunne da sagtens forestille sig, at flere nyjægere kunne finde på en sådan ide. Da det jo ikke er alle jægere der er bankmænd, advokater eller lodsejere.

Og når nu de sure opstød er på banen, så irretere lovgivningen mig også i den modsatte retning af, hvad der her er blevet nævnt. Jeg synes det er smålige naboer der f.eks. ikke kan se igennem fingrer med at man tager en ven med på trækjagt af og til på små revier. Hvilken skade gør det, når jagten ellers drives ansvarligt? Der er flere ene-jægere der smadrer områder ad end folk som ovenfor nævnt.
GÆT THU SHE CHOPPER!

dksith
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 4 times

Indlæg af dksith » 13. okt 2015, 11:14

Fnulle skrev:Og når nu de sure opstød er på banen, så irretere lovgivningen mig også i den modsatte retning af, hvad der her er blevet nævnt. Jeg synes det er smålige naboer der f.eks. ikke kan se igennem fingrer med at man tager en ven med på trækjagt af og til på små revier. Hvilken skade gør det, når jagten ellers drives ansvarligt? Der er flere ene-jægere der smadrer områder ad end folk som ovenfor nævnt.

Personligt er jeg bedøvende ligeglad, vis de andre nabo jægere bliver øffen over at jeg tager på andetræk på det bette stykke/vandhul jeg har som ligger ved siden af deres sø med en kammerat. Der er ingen der har fortrinsret på vildt i dette land...

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 13. okt 2015, 14:31

Hvis du selv ejer jorden, skal den være på mindst 1 HA for at du selv må drive jagt på den, men mindst 5 HA hvis du vil inviterer en jagtkammerat med. Hvordan det ville forholde sig ved fælleseje, det bliver svært, og nok et spørgsmål til en jurist
...

Bobo
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Bobo » 13. okt 2015, 15:11

sure opstød - hvem, hvor, hvorfor?

Her hvor jeg bor har jeg heldigvis kun gode naboer, og vi tager hensyn til hinanden og vi er ikke bedøvende ligeglade med hinandens interesser, og afstemmer dem jævnligt.
det giver så hver enkelt adgang til meget støre og bedre jagt areal en hvis hver enkelt bare er en lille bedøvende ligeglad mand. Men det har krævet en indsats at overbevise enkelte
Vi havde en for en del år siden hvor det tog ham 2 jagtsæsoner at indse at fra at have hans 1,3 ha at gå på jagt på, kunne han veksle det til jagt på ca. 150 ha.
jeg har ikke spurgt ham men tror ikke han vil bytte tilbage

men vi mennesker har selvfølgelig forskellig tilgang til naboer og man skal ikke langt herfra før det er ad helvede til med naboskab rent jagt mæssig - men jeg gider det ikke

så kan i kalde mig sur men jeg vil hellere have det godt og være tilfreds med det, end skyde en and for næsen af min nabo

P. S. jeg skal forresten på andejagt med en håndfuld naboer og et par venner i aften :moon:

knæk og bræk
Bobo
Bobo ------ Igen uden billeder

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 13. okt 2015, 15:13

Bobo skrev: Her hvor jeg bor har jeg heldigvis kun gode naboer, og vi tager hensyn til hinanden og vi er ikke bedøvende ligeglade med hinandens interesser, og afstemmer dem jævnligt.
:thumbup: :eek: :goodpost:

Peter

Besvar