Tilladelse til ladte og uladte patroner.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Thorkild K
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning med historiske våben
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Tilladelse til ladte og uladte patroner.

Indlæg af Thorkild K » 16. okt 2015, 18:05

Hej allesammen.
Jeg har i dag modtaget en tilladelse til etablere af patronsamling af både ladte og uladte patroner og det er jo helt fantastisk. :-)
Sagsbehandlings tiden var kun ca. 1 år. :-)
Af tilladelsen synes jeg ikke det fremgår, hvor stort antal jeg må have eller om der er nogen begrænsninger i kaliber størrelsen. Kun at de skal have teknisk eller historisk interesse. Herudover står der at man skal føre en ajourført liste over samlingen. Vil det sige af hver enkel patron skal registreres?
Håber der er nogen der kan svare på det.
Hvilken kugle byder du uventede gæster?

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Re: Tilladelse til ladte og uladte patroner.

Indlæg af Robse » 16. okt 2015, 18:25

Thorkild K skrev:Hej allesammen.
Jeg har i dag modtaget en tilladelse til etablere af patronsamling af både ladte og uladte patroner og det er jo helt fantastisk. :-)
Af tilladelsen synes jeg ikke det fremgår, hvor stort antal jeg må have eller om der er nogen begrænsninger i kaliber størrelsen. Kun at de skal have teknisk eller historisk interesse. Herudover står der at man skal føre en ajourført liste over samlingen. Vil det sige af hver enkel patron skal registreres?
Som udgangspunkt skal der indslåes serienummer i bunden af alle patroner, ladt eller afladt.

:mrgreen:
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Thorkild K
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Thorkild K » 16. okt 2015, 19:06

Det synes jeg lyder som en utrolig god ide. Specielt på de ladte patroner :razz:

LQS
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 323 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af LQS » 16. okt 2015, 23:00

Robse skrev:
Som udgangspunkt skal der indslåes serienummer i bunden af alle patroner, ladt eller afladt.

Hvor kommer den ide fra? MVH søren
Senest rettet af Lycon 16. okt 2015, 23:08, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: LQS kommentar er sat uden for Robse og Thorkild K's quote tags.

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 16. okt 2015, 23:47

LQS skrev:
Robse skrev:

Hvor kommer den ide fra? MVH søren
Kan du se den der lille grønne smiley ovenover?
Det burde måske have været sådan een : :blink:
En joke :giggle:
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

M89
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Haderslev

Indlæg af M89 » 17. okt 2015, 09:18

En sådan liste kan være en god ide for dig selv, så du har overblik over din samling. Jeg mener dog, at det krav kommer fra samler tilladelser til våben, hvor det er et lovkrav at sådanne lister skal ajourføres og indsendes. Jeg eller andre patronsamlere er ikke blevet bedt om disse lister.

P.S.: Blev du bedt om en beskrivelse af din samling i forbindelse med din ansøgning?

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 28 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af Mausertossen » 17. okt 2015, 20:31

M89 skrev:P.S.: Blev du bedt om en beskrivelse af din samling i forbindelse med din ansøgning?
Det interesserer også mig da min ansøgning blev afvist da jeg ikke kunne/ville give en beskrivelse af samlingen. En samling der skal være up-to-date er umulig at beskrive da den jo vil indeholde patroner der endnu ikke er indkøbt...
-S
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 17. okt 2015, 20:46

M89 skrev:En sådan liste kan være en god ide for dig selv, så du har overblik over din samling. Jeg mener dog, at det krav kommer fra samler tilladelser til våben, hvor det er et lovkrav at sådanne lister skal ajourføres og indsendes. Jeg eller andre patronsamlere er ikke blevet bedt om disse lister.

P.S.: Blev du bedt om en beskrivelse af din samling i forbindelse med din ansøgning?
Jeg er også blevet pålagt at føre sådan en liste, men det er praktisk umuligt.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Thorkild K
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Thorkild K » 18. okt 2015, 08:57

Kort fortalt omkring min ansøgning.
Da jeg havde sendt min ansøgning ind, gik der et par mdr. hvorefter jeg fik et længere brev fra politiet med flere punkter jeg skulle besvare. Bla. Ønsket antal, type af patroner,foto af min patron samling og vurdering ved Tøjhusmuseret mm.
Jeg besvarede brevet punkt for punkt. Til spørgsmålet omkring antallet af patroner, jeg ønskede at samle på.
Skrev jeg, at det var svært at sige noget om. Da hobbyer har det med at brede sig og blive støre end forventet.
Spørgsmålet omkring foto af min samling, så jeg lidt som et trick spørgsmål for at se, om jeg var hel hjernedød.
Jeg skrev, at jeg desværre ikke kunne tage nogen foto af min patronsamling. Da vis jeg havde en sådanne, så ville den være ulovlig, men at jeg meget gerne ville vise foto, af de lovlige patroner jeg havde tilladelse til via min jagtriffel.
Jeg tog så nogle fine billeder af disse.
Det skal dog nævnes, at jeg gennem tiden har samlet en del af gamle historiske patroner til mine jagtriffel-er, hvilket formentelig også er grunden til at jeg kunne få den "udvidet"tilladelse.
Min opfattelse af Politiet, var at de undersøgte en seriøst og at man skulle kunne dokumentere, at man faktisk havde en interesse inden for de historiske patroner før de gav en tilladelsen.

Så et godt råd til dem, der gerne vil have en patronsamler tilladelse. Begynd at samle på specielle patroner som muligt, inden for de forskelige kaliber I har tilladelse til i forvejen. Nå I så har en god samling, Kan I så søge om den rigtige tilladelse, derved vil I kunne dokumentere at I har en reel interesse i at samle på patroner.

Harley
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: våben ww2
Geografisk sted: midtjyland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af Harley » 18. okt 2015, 15:16

Jeg har også fået en patronsamler tilladelse, og det tog ca 7 månederne, jeg valgte ikke at tag billeder af nogen patroner, for dem har jeg jo tilladelse til, i form af de forskellige skydevåben jeg har, så mit råd er, at man beskriver det meget seriøst, hvorfor man ønsker en patronsamler tilladelse, også får man den :biggrin:

Vh Harley

M89
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Haderslev

Indlæg af M89 » 18. okt 2015, 16:13

Thorkild - det er også sådan, jeg opfatter ansøgningsproceduren er i dag. Man kan endda starte med at ansøge digitalt.

Lycon - jeg har kendskab til samlere med op til 10000 patroner, og en ajourført liste vil være meget tidskrævende at udarbejde, og politiet vil ikke kunne bruge den til ret meget. Jeg har ikke kendskab til nogen, som indsender ajourførte lister.

Søren - man kan ansøge på baggrund af en overtagelse helt eller delvist fra samlere, der har tilladelse i forvejen. Der gives normalt ikke tilladelse til etablering af nye samlinger.

Brugeravatar
SBO
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Våben, Jagt, Detektor, MC
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af SBO » 26. jan 2020, 18:52

Jeg har besluttet at søge en Patronsamlertilladelse, for at ganske lovligt at udvide mulighederne udover de kalibre jeg i forvejen har tilladelse til. Har en smule 9mm fra WWII og noget forskelligt AMA 7.62, samt diverse gamle hylstre og projektiler, som er dækket af SKV og jagtvåben samt genladningstilladelse, men man kunne jo være heldig at finde nogen 12.7 projektiler med sin metaldetektor, og for at kunne have dem lovligt skal man vel have en patronsamlertilladelse. Måske kunne man på sigt købe sig til andre spændende skarppatroner og hylstre med skarpe fænghætter, som det ville være synd at deaktivere og ødelægge.

På et tidspunkt syntes jeg der var en der skrev at man kunne bede om et udkast til ansøgningen til patronsamlertilladelsen, så man ikke fik skrevet noget vrøvl der kunne begrænse en i sin fremtidige samling, som man måske ikke kan forestille sig på nuværende tidspunkt.

Jeg har læst tråden her igennem, og hvad jeg ellers kan finde på NVF om emnet, så føler mig rimeligt klædt på til hvad man ellers skal skrive og gøre.

Send gerne en PB med inspiration, så bliver jeg mægtig glad :biggrin:

Besvar