2 år i en skytte forening for at få en revolver med hjem?
-
- Bronze Member
- Interesser: Ting der kan sige bang.
- Geografisk sted: Bornholm
- Been thanked: 2 times
2 år i en skytte forening for at få en revolver med hjem?
Hva faen! Kan det virkelig være rigtigt at man skal være medlem i 2 år i en skytte forening for at få en revolver med hjem selvom man har haft jagttegn i over 20 år og har adskillige riffel tilladelser??? Jeg overvejer at købe en single action revolver, men det er da lige lovlig længe at vente på at få et nyt legetøj med hjem. 

Senest rettet af Lycon 9. nov 2015, 22:57, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinien er ændret til at afspejle indlæggets indhold.
Begrundelse: Emnelinien er ændret til at afspejle indlæggets indhold.
Så længe der er bly i luften er der håb 

-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Re: single action.
Velkommen udi den skønne danske våbenlovgivning....MadGlad skrev:Hva faen! Kan det virkelig være rigtigt at man skal være medlem i 2 år i en skytte forening for at få en revolver med hjem selvom man har haft jagttegn i over 20 år og har adskillige riffel tilladelser??? Jeg overvejer at købe en single action revolver, men det er da lige lovlig længe at vente på at få et nyt legetøj med hjem.

M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
JaMadGlad skrev:Hva faen! Kan det virkelig være rigtigt at man skal være medlem i 2 år i en skytte forening for at få en revolver med hjem
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
- Irminsûl
- Silver Member
- Interesser: Våben og natur
- Geografisk sted: Nordsjælland.
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Re: 2 år i en skytte forening for at få en revolver med hjem
Ja ideen om anderkendelsesværdige formål er klart noget at det værste vi skal forholde os til. At lave love der handler om hvad man skal gøre med sin ejendom istedet for hvad man ikke må. At man i foreningen skal nedskrive sin aktivitet giver også mere følelsen af at man er på prøveløsladelse end at man er ude og udøve sin hobby. Jeg synes personligt at det begrænser nydelsen når man skal forholde sig til den slags hver gang man er afsted.
Please help me represent gun owners/shooters as 99% of us ARE: just regular folks who enjoy guns instead of golf.
- Oscar123
- This member is
- Interesser: Ildvåben og ildvand
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 342 times
- Been thanked: 400 times
Jeg er ked af at sige det, men når man starter sit indlæg med ”Hva faen! Kan det virkelig være rigtigt…” så er der et antal alarmklokker, der ringer hos mig. Disse advarsler indikerer en klar umodenhed, som netop ikke gør det betryggende for vedkommende at råde over håndskydevåben hjemme. At der allerede er jagttilladelser til rifler ændrer ikke ved sagen, idet pistoler/revolvere i deres karakter er væsentligt forskellige fra ”lange” våben på jagttilladelser.MadGlad skrev:Hva faen! Kan det virkelig være rigtigt at man skal være medlem i 2 år i en skytte forening for at få en revolver med hjem selvom man har haft jagttegn i over 20 år ...
Der er ingen hurtige løsninger for at få en egen tilladelse til den ønskede revolver. Systemet er jo netop, at der skal være passende tid (2 år) til at skytteforeningen - og specielt formanden - kan nå at danne sig et godt og solidt indtryk af dig. Mener du ikke at have tid til at vente er dette måske i sig selv en indikator for at du ikke skal have tilladelse til et sådant håndskydevåben...

Oscar123
On scene - but unseen
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: silkeborg
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
Oscar123 skrev:Jeg er ked af at sige det, men når man starter sit indlæg med ”Hva faen! Kan det virkelig være rigtigt…” så er der et antal alarmklokker, der ringer hos mig. Disse advarsler indikerer en klar umodenhed, som netop ikke gør det betryggende for vedkommende at råde over håndskydevåben hjemme. At der allerede er jagttilladelser til rifler ændrer ikke ved sagen, idet pistoler/revolvere i deres karakter er væsentligt forskellige fra ”lange” våben på jagttilladelser.MadGlad skrev:Hva faen! Kan det virkelig være rigtigt at man skal være medlem i 2 år i en skytte forening for at få en revolver med hjem selvom man har haft jagttegn i over 20 år ...
Der er ingen hurtige løsninger for at få en egen tilladelse til den ønskede revolver. Systemet er jo netop, at der skal være passende tid (2 år) til at skytteforeningen - og specielt formanden - kan nå at danne sig et godt og solidt indtryk af dig. Mener du ikke at have tid til at vente er dette måske i sig selv en indikator for at du ikke skal have tilladelse til et sådant håndskydevåben...
![]()
Oscar123

- Kleth
- Platin Member
- Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 94 times
Bare et spørgsmål, kan man ikke få lov at købe sin egen på en SKV4 efter et år og så have den i foreningen?
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Det kommer helt an på foreningen. Både tiden der skal gå og om det kan lade sig gøre i det hele taget.Kleth skrev:Bare et spørgsmål, kan man ikke få lov at købe sin egen på en SKV4 efter et år og så have den i foreningen?
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
- Kleth
- Platin Member
- Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 94 times
Jeg tænkte på om det var en mulighed for OP.
Jeg kan godt forstå man vil have sit eget våben, jeg kom over meget varierende udstyr i skytteklubber, men foretrak altid at skyde med noget helt enkelt.
Jeg kan godt forstå man vil have sit eget våben, jeg kom over meget varierende udstyr i skytteklubber, men foretrak altid at skyde med noget helt enkelt.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 292 times
Fra dag 1 hvis man er seriøs.Kleth skrev:Bare et spørgsmål, kan man ikke få lov at købe sin egen på en SKV4 efter et år og så have den i foreningen?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Silver Member
- Interesser: Sortkrudt
- Geografisk sted: DjævleØen
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 34 times
Teoretisk set ja, flere af de foreninger jeg kender til, kan dog ikke tilbyde SKV4 selvom de gerne ville, ganske enkelt fordi de ikke kan og må have flere våben opbevaret end de allerede har.Raptor357 skrev:Fra dag 1 hvis man er seriøs.Kleth skrev:Bare et spørgsmål, kan man ikke få lov at købe sin egen på en SKV4 efter et år og så have den i foreningen?
- Caspian1911
- Moderator
- Interesser: IPSC, gamle danske våben
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 210 times
- Been thanked: 196 times
Se, det er jo så en gang vrøvl.BasicReality skrev:Teoretisk set ja, flere af de foreninger jeg kender til, kan dog ikke tilbyde SKV4 selvom de gerne ville, ganske enkelt fordi de ikke kan og må have flere våben opbevaret end de allerede har.Raptor357 skrev:Fra dag 1 hvis man er seriøs.Kleth skrev:Bare et spørgsmål, kan man ikke få lov at købe sin egen på en SKV4 efter et år og så have den i foreningen?
Der står ingen steder noget om, hvor mange våben en forening må have opbevaret. Alt selvfølgelig under forudsætning af, at foreningen har en boks.
Hvor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Jeg kan til en vis grad godt følge logikken.Timber skrev:Velkommen udi den skønne danske våbenlovgivning....MadGlad skrev:Hva faen! Kan det virkelig være rigtigt at man skal være medlem i 2 år i en skytte forening for at få en revolver med hjem selvom man har haft jagttegn i over 20 år og har adskillige riffel tilladelser??? Jeg overvejer at købe en single action revolver, men det er da lige lovlig længe at vente på at få et nyt legetøj med hjem.
Som Jæger har man et reelt behov for at kunne have sit våben med hjem og færdes med det rundt i naturen hvor det anvendes.
En skytteforeningsvåben kan i høj grad kun anvendes i foreninger, og især når man er ny er det vel primært i ens egen forening man skyder?
Så at bruge et foreningsvåben eller have sit eget liggende i klubben er ikke en uoverstigelig forhindring.
Til gengæld er der meget vide rammer for hvilke våben man kan anskaffe sig når man først er inde i varmen.
Sammenlign med riffel i skytteforening hvor du måske kan få dit eget våben tidligere, men valgmulighederne står mellem ganske få modeller godkendt af centrale smagsdommere.
Jeg er forresten selv ved at klippe dage af et 2års-målebånd, det kan godt syntes som lang ventetid, men så må man jo bruge den på at lære at skyde

- RKN
- Platin Member
- Interesser: Skydning, Jagt og mad
- Geografisk sted: Jammerbugt
- Has thanked: 426 times
- Been thanked: 30 times
Jeg har kun 1 år og 2 måneder tilbage. Det går alligevel så stærkt, så synes ikke det er noget problem. Vente tiden har da sin charme. [emoji6]
Lidt ligesom da jeg købte min første knallert, 2 år før jeg måtte køre på den.
Kan dog stadig komme ud og skyde, man skal bare have en transport tilladelse. Så det er jo intet problem i at skulle vente de 24 måneder [emoji6]
Afsendt fra det mørke Nordjylland
Denmark
Lidt ligesom da jeg købte min første knallert, 2 år før jeg måtte køre på den.
Kan dog stadig komme ud og skyde, man skal bare have en transport tilladelse. Så det er jo intet problem i at skulle vente de 24 måneder [emoji6]
Afsendt fra det mørke Nordjylland
Denmark
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1071 times
Dén logik kan jeg så ikke følge, overhovedet.ReneKJ skrev: Jeg kan til en vis grad godt følge logikken.
Som Jæger har man et reelt behov for at kunne have sit våben med hjem og færdes med det rundt i naturen hvor det anvendes.
En skytteforeningsvåben kan i høj grad kun anvendes i foreninger
Jeg er selv både sportsskytte og jæger. Jeg har aldrig anset mit behov for at have skytteforeningsvåben med hjemme, som værende mindre end mit behov for at have mine jagtvåben med hjemme.
Uanset om jeg skal på jagt, til konkurrenceskydning eller træning, så er behovet for transport mellem hjemmet og anvendelsesstedet helt og aldeles det samme.
f.eks. benytter jeg kun sjældent de baner, hvor min skytteforening har til huse. Til gengæld anvender jeg mine skytteforeningsvåben på det skyttecenter som jeg også benytter til træningsskydning med mine jagtvåben. Primært af dén simple årsag at anlægget beskaffenhed tillader at jeg bruger alle mine våben, indenfor anlægget (på forskellige baner) hvilket letter logistikken betragteligt.
Derudover har jeg kørt land og rige (og udland) rundt med mine sportsvåben, i forbindelse med afvikling af konkurrencer. Hvor er det logiske i, at jeg skal afhente mine våben i foreningen forud for en konkurrence??
Ammunition er et emne helt for sig selv. Ingen studser over at en jæger skal kunne købe, opbevare og anvende dén ammunition, der kører bedst i hans våben og passer til lige præcis hans jagtform.
Men at sportsskytter intet behov har for at kunne købe, opbevare og anvende lige dén type ammunition, som kører godt i deres våben er åbenbart en almindelig opfattelse. Jeg er ihvertfald ofte stødt på dén holdning, at man da bare måtte skyde med den ammunition, som klubben nu engang lå inde med.
Det eneste man opnår, ved at begrænse sportskytters adgang til hjemmeopbevaring af våben og ammunition er dårlige sportslige resultater og fordyrende, logistiske problemer for den enkelte skytte.
Når så dét er sagt, så kan jeg godt forstå, at skytteforeningsformændene skal have en mulighed for at se nye medlemmer an, inden han skriver under på, at han ingen som helst betænkeligheder har ved at den pågældende har en pistol eller en revolver opbevaret derhjemme.
Om 2 år er den rette længde på "ventetiden" skal være usagt. Men jeg har ved selvsyn set nogle rigtigt uheldige "jeg-kunne-godt-tænke-mig-en-stor-pistol-hjemme-under-hoverdpuden-typer" miste interessen fuldstændigt, når de fik at vide at de skulle præstere 2 års aktivt medlemskab, før de kunne indgive en ansøgning. Og når dette sker, så mener jeg at vente-reglen har tjent sit formål.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 292 times
Jeg syntes at det giver ramaskrig når man fratager en skytte våbenet når de ikke er aktive. De 2 år gør at man kan se skytten an og om interessen holder ved.
Jeg kommudover ammunitions opbevaringen med genlade tilladelse.
Jeg kommudover ammunitions opbevaringen med genlade tilladelse.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Jeg kan sagtens se at det er upraktisk ikke at have våbnet hjemme når man deltager i mange konkurrencer, men jeg antog at det mest var de erfarne som allerede har de 2 års aktivitet bag sig. Men det er ikke ukendt at jeg tager fejlAgamemnon skrev:
Når så dét er sagt, så kan jeg godt forstå, at skytteforeningsformændene skal have en mulighed for at se nye medlemmer an, inden han skriver under på, at han ingen som helst betænkeligheder har ved at den pågældende har en pistol eller en revolver opbevaret derhjemme.
Om 2 år er den rette længde på "ventetiden" skal være usagt. Men jeg har ved selvsyn set nogle rigtigt uheldige "jeg-kunne-godt-tænke-mig-en-stor-pistol-hjemme-under-hoverdpuden-typer" miste interessen fuldstændigt, når de fik at vide at de skulle præstere 2 års aktivt medlemskab, før de kunne indgive en ansøgning. Og når dette sker, så mener jeg at vente-reglen har tjent sit formål.

Jeg syntes reglen er fin, men er det egenligt ikke pudsigt at hvis man vil købe noget tilsvarende i riffelkalliber så er det nok med et jagttegnskursus der kan tages over et par weekends? Vi ser mange flotte våben her købt til jagt i udlandet, men jeg forstår ikke helt hvorfor en halvautomatisk riffel med 30 skuds magasin er hyldevare, mens en .22 pistol med 5 skud kræver 2 års anciennitet.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
Jeg synes reglerne alt i alt er til at leve med.
Næsten uanset hvilken gren af jagt eller skydning du interesserer dig for, så kan du med en seriøs indsats få det nogenlunde som du vil have det.
Tidligere var der kun et fast antal tilladelser til grovpistol, så hvis du ville have én måtte du vente til en anden opgav sin. Det system er afskaffet, og hvis du melder dig ind i en forening og træner aktivt får du de tilladelser du søger om.
I de år jeg har interesseret mig for tingene har vi også fået mulighed for at få tilladelse til genladning røgsvagt/sortkrudt, til buejagt, til salutkanoner, til flere pistolkalibre og til lyddæmpere. Der har været meget sabelraslen omkring de halvautomatiske jagtrifler, men foreløbig kan du også få tilladelse til dem hvis du har lyst og jagttegn. Også blyhaglpatroner kan du få lov at have hvis du dyrker westernskydning.
Så alt i alt kan rigtig meget lade sig gøre hvis man vil.
Det jeg ser i fremtiden er et stort ønske om at kunne dyrke mere action præget skydning med f.eks. halvautomatiske rifler og haglgeværer ligesom det nu er muligt med pistol i IPSC sammenhænge. Også LR skydning på seriøst lang afstand er der vækstpotentiale i. Jeg tror det kunne få en ny generation af skytter til at interessere sig for sporten, for jeg ser ikke så mange unge der tager fat på de traditionelle skydediscipliner.
Derimod tror jeg ikke der er nogen der arbejder for at afskaffe to års reglen. Det bliver ikke nemt at argumentere for at folk skal kunne komme lige ind fra gaden og købe sig en pistol med hjem i det nuværende politiske klima. Så den tror jeg ikke lige vi får ændret.
Næsten uanset hvilken gren af jagt eller skydning du interesserer dig for, så kan du med en seriøs indsats få det nogenlunde som du vil have det.
Tidligere var der kun et fast antal tilladelser til grovpistol, så hvis du ville have én måtte du vente til en anden opgav sin. Det system er afskaffet, og hvis du melder dig ind i en forening og træner aktivt får du de tilladelser du søger om.
I de år jeg har interesseret mig for tingene har vi også fået mulighed for at få tilladelse til genladning røgsvagt/sortkrudt, til buejagt, til salutkanoner, til flere pistolkalibre og til lyddæmpere. Der har været meget sabelraslen omkring de halvautomatiske jagtrifler, men foreløbig kan du også få tilladelse til dem hvis du har lyst og jagttegn. Også blyhaglpatroner kan du få lov at have hvis du dyrker westernskydning.
Så alt i alt kan rigtig meget lade sig gøre hvis man vil.
Det jeg ser i fremtiden er et stort ønske om at kunne dyrke mere action præget skydning med f.eks. halvautomatiske rifler og haglgeværer ligesom det nu er muligt med pistol i IPSC sammenhænge. Også LR skydning på seriøst lang afstand er der vækstpotentiale i. Jeg tror det kunne få en ny generation af skytter til at interessere sig for sporten, for jeg ser ikke så mange unge der tager fat på de traditionelle skydediscipliner.
Derimod tror jeg ikke der er nogen der arbejder for at afskaffe to års reglen. Det bliver ikke nemt at argumentere for at folk skal kunne komme lige ind fra gaden og købe sig en pistol med hjem i det nuværende politiske klima. Så den tror jeg ikke lige vi får ændret.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 257 times
Det med aktivitetskravet, det er jo også i høj grad, op til formanden.
Og har man et godt forhold til foreningen, og de ved, hvorfor, man ikke kan overholde aktivitetskravet (eks. udstationering i udlandet eller sygdom) Så vil der blive set gennem fingre med manglende aktivitet.
Jeg var i ca. 5 år, foreningsaktiv, ved skydning ca. 1 gang om året, og derudover sad jeg i bestyrelsen(pr. telefon/mail), samt lavede vagtplaner, selvom jeg bor i Grønland.
Og har man et godt forhold til foreningen, og de ved, hvorfor, man ikke kan overholde aktivitetskravet (eks. udstationering i udlandet eller sygdom) Så vil der blive set gennem fingre med manglende aktivitet.
Dvs. en gang fugleskydning, en juleafslutning eller generalforsamling, og 2 gange på skydebanen, så er den ged barberet- For herefter at kunne opfylde aktivitetskravet kræves, at skytten mindst 4 gange om året skal have
været foreningsaktiv og fortrinsvist ved pistolskydning.

Jeg var i ca. 5 år, foreningsaktiv, ved skydning ca. 1 gang om året, og derudover sad jeg i bestyrelsen(pr. telefon/mail), samt lavede vagtplaner, selvom jeg bor i Grønland.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 947 times
- Kontakt:
I så fald overholdt du ikke aktivitetskravet, og din formand opførte sig uansvarligt!JRexA skrev:Jeg var i ca. 5 år, foreningsaktiv, ved skydning ca. 1 gang om året, og derudover sad jeg i bestyrelsen(pr. telefon/mail), samt lavede vagtplaner, selvom jeg bor i Grønland.
I nogle foreninger kan man aftale at en midlertidigt inaktiv skytte's våben (fx ved sygdom eller udstationering) registreres over i foreningen som foreningsvåben. Så ligger de der og venter, til aktiviteten kan optages igen. Det koster skytten lidt penge til registreringer, men så kan han/hun få sine våben igen, når den midlertidige aktivitets-hindring er overstået.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 257 times
Jeg var foreningsaktiv, mere end 4 gange om året, jeg var bare ikke skydende, mere end 1 gang om året.(nogle gange blev det dog til 2x skydning)Fast Fumble skrev:I så fald overholdt du ikke aktivitetskravet, og din formand opførte sig uansvarligt!JRexA skrev:Jeg var i ca. 5 år, foreningsaktiv, ved skydning ca. 1 gang om året, og derudover sad jeg i bestyrelsen(pr. telefon/mail), samt lavede vagtplaner, selvom jeg bor i Grønland.
I nogle foreninger kan man aftale at en midlertidigt inaktiv skytte's våben (fx ved sygdom eller udstationering) registreres over i foreningen som foreningsvåben. Så ligger de der og venter, til aktiviteten kan optages igen. Det koster skytten lidt penge til registreringer, men så kan han/hun få sine våben igen, når den midlertidige aktivitets-hindring er overstået.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
T-Rex
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
Kan se, at jeg normalt opfylder aktivitetskravet i løbet af den første måned hvert år 

Hilsen Lasse.
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 947 times
- Kontakt:
Heh, jeg kan klare det på en uge, hvis jeg selv må vælge ugen.Lassescout skrev:Kan se, at jeg normalt opfylder aktivitetskravet i løbet af den første måned hvert år

Fx denne uge:
Mandag, til skydning med afkommet, derefter bestyrelsesmøde i den lokale klub.
Onsdag, træne i den lokale klub.
Fredag, træne i Hanseatic Gun Club.
Lørdag, stævne i Quickborn Shooting Centre.
Søndag, stævne i Quickborn Shooting Centre.
Så skulle det vist være på plads...
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!