Skal man have tilladelse til marinerevolver fra 1871?
-
- Newbie
- Interesser: Revolver
- Geografisk sted: København
Skal man have tilladelse til marinerevolver fra 1871?
Hej, jeg har for et stykke tid siden købt en antik Dansk Marinerevolver fra 1871, jeg mener at det er en udstillingsgenstand men skal man have tilladelse til at have den udstillet i et skab i stuen?
-
- Silver Member
- Geografisk sted: Østjylland
Re: Skal man have tilladelse til marinerevolver fra 1871?
Ja det er en patronladet revolver, så du skal have samler tilladelse til skydevåben
vegatar er latin og betyder dårlig jæger.
-
- Silver Member
- Interesser: Sortkrudt
- Geografisk sted: DjævleØen
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 34 times
Er ikke lige bekendt med den kaliber den anvender, men hvis den er særlig eksotisk og ikke til at fremskaffe længere kan du godt få dispensation til at have den hængende som dekoration.Voere308 skrev:den skal i våbenskab
Kender flere som har sådanne, godt nok til bagladet rifler, men principielt er det vel det samme.
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Kort sammenfattet:
Den må ikke besiddes uden behørig våbentilladelse (i dette tilfælde hedder det, i praksis, en samlertilladelse til skydevåben), og den skal opbevares i godkendt våbenskab.
Er DET på plads, ja, så kan man søge dispensation til opbevaringen, hvis det skønnes, at våbnet i praksis ikke kan anvendes.
Den må ikke besiddes uden behørig våbentilladelse (i dette tilfælde hedder det, i praksis, en samlertilladelse til skydevåben), og den skal opbevares i godkendt våbenskab.
Er DET på plads, ja, så kan man søge dispensation til opbevaringen, hvis det skønnes, at våbnet i praksis ikke kan anvendes.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
- Mausertossen
- Platin Member
- Interesser: skydevåben
- Geografisk sted: Bagsværd
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 13 times
Vi har desværre ikke en regel i vores våbenlov om det englænderne kalder 'obsolete cartridges' dvs forældede patroner for det er i høj grad hvad den skød med. Jeg går ud fra det er en ombygget 1871/81 revolver, dvs centraltændt. Slagstiften er spids og rammer bagfra på denne udgave. Den ældre uombyggede var en stifttændings-skyder og de patroner kan slet ikke findes udenfor samleres gemmer.
Samlertilladelse, våbenskab, Dixi.
-S
-S
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.
And there were crackpots.
- Ølgaard
- This member is
- Interesser: Håndvåben - Blankvåben
- Geografisk sted: KBH.
- Has thanked: 104 times
- Been thanked: 108 times
Der findes firmaer i Frankrig og USA som laver pinfire patroner og her er et kit så man selv kan genlade.

- Vedhæftede filer
-
- IMG_3113.jpg (92.04 KiB) Vist 2574 gange
Senest rettet af Ølgaard 18. nov 2015, 13:09, rettet i alt 1 gang.
-
- Silver Member
- Interesser: Sortkrudt
- Geografisk sted: DjævleØen
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 34 times
Ved ikke hvad overstående har med noget at gøre?
Kender en som har tilladelse til at have et nålegevær hængende og der kan du også stadig købe ammunition og lave det selv hvis du kender de rigtige mennesker, men han har altså alligevel fået tilladelse til at have den hængende over pejsen.
For politiet handler det bare om at ammunition ikke skal være let tilgængeligt og det mener jeg ikke pinfire ammunition kan være under nogle omstændigheder overhovedet.
Kender en som har tilladelse til at have et nålegevær hængende og der kan du også stadig købe ammunition og lave det selv hvis du kender de rigtige mennesker, men han har altså alligevel fået tilladelse til at have den hængende over pejsen.
For politiet handler det bare om at ammunition ikke skal være let tilgængeligt og det mener jeg ikke pinfire ammunition kan være under nogle omstændigheder overhovedet.
- Ølgaard
- This member is
Det var ment som en opfølgning af dette indlæg, såmænd ikke andetMausertossen skrev:Vi har desværre ikke en regel i vores våbenlov om det englænderne kalder 'obsolete cartridges' dvs forældede patroner for det er i høj grad hvad den skød med. Jeg går ud fra det er en ombygget 1871/81 revolver, dvs centraltændt. Slagstiften er spids og rammer bagfra på denne udgave. Den ældre uombyggede var en stifttændings-skyder og de patroner kan slet ikke findes udenfor samleres gemmer.
-S

-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Skal en sådan revolver ikke "deaktiveres" ved f.eks. at fjerne slagstiften, eller tilsvarende, for at dem må hænge "til pynt"?
Peter
Peter
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1071 times
Så er der ikke tale om deaktivering. En " dansk" deaktivering består af langsgående gennemskæring af våbnet.PSindrup skrev:Skal en sådan revolver ikke "deaktiveres" ved f.eks. at fjerne slagstiften, eller tilsvarende, for at dem må hænge "til pynt"?
Peter
Våbenbekendtgørelsen skrev: Deaktivering af skydevåben
§ 55. Skydevåben omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, deaktiveres ved gennemskæring af hele våbnet på langs med undtagelse af skæftet og kolben.
Senest rettet af Agamemnon 18. nov 2015, 14:50, rettet i alt 1 gang.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
- Ølgaard
- This member is
Der er flere som fået dispensation til at hænge div. samlerskydevåben op som display uden de er ødelagt, bla. pinfire våben, og Remington 1867, og andre rifler og pistoler fra før 1892, men må siges at på Sjælland er det lidt sværere, men nogle har da fået.
Det er nok er formulerings spørgsmål når man søger.

Det er nok er formulerings spørgsmål når man søger.