Træning i privat grusgrav
-
- Bronze Member
- Interesser: Riffeljagt og genladning
- Geografisk sted: Østjylland
Træning i privat grusgrav
Hejsa,
Jeg har jagtret og adgang til en grusgrav igennem min familie. Ejeren af grusgraven har givet migmere eller mindre frit lejde til at skydetræne i grusgraven.
Sikkerhedsmæssigt er det jo et genialt sted da man står i et hul omgivet af høje skrænter der både er godt kuglefang samt det tager en del af lyden.
Jeg har en manuel lerduekaster som vi tænker at bruge dernede samt almindelige skydeskiver osv. til riffel, det tænker jeg ikke volder nogle problemer rent juridisk, da jeg højst får taget derned et par gange om året og det er vist ok på privat jord hvor man også har jagtretten. Eller tager jeg fejl?
Jeg har snakket med en kammerat om at lave nogle fald- og duelmål og måske en slags hjortebane til at lave lidt mere "dynamisk" træning med riffel.
Kan det lade sig gøre lovligt, eller er det lidt for sjovt til at man må den slags i DK, og er der nogle ting jeg skal være obs på?
MVH Jens
Jeg har jagtret og adgang til en grusgrav igennem min familie. Ejeren af grusgraven har givet migmere eller mindre frit lejde til at skydetræne i grusgraven.
Sikkerhedsmæssigt er det jo et genialt sted da man står i et hul omgivet af høje skrænter der både er godt kuglefang samt det tager en del af lyden.
Jeg har en manuel lerduekaster som vi tænker at bruge dernede samt almindelige skydeskiver osv. til riffel, det tænker jeg ikke volder nogle problemer rent juridisk, da jeg højst får taget derned et par gange om året og det er vist ok på privat jord hvor man også har jagtretten. Eller tager jeg fejl?
Jeg har snakket med en kammerat om at lave nogle fald- og duelmål og måske en slags hjortebane til at lave lidt mere "dynamisk" træning med riffel.
Kan det lade sig gøre lovligt, eller er det lidt for sjovt til at man må den slags i DK, og er der nogle ting jeg skal være obs på?
MVH Jens
MVH Jens
-----------------------------------------------------------------
Mauser 98, 243 Win - BSA Contender 8-32 x 40
Sabatti 2000, Links, 30-06 - Jaguar 4-12 x 50
Stevens 310, .17 HMR, BSA Sweet Seventeen 4-12 x 42
Browning 525, 12/76
Browning A500, 12/76
Browning 525, 12/76
Browning A500, 12/76
- Tony Rosgaard
- UDMELDT AF NVF
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 16 times
Re: Træning i privat grusgrav
5 gange årligt!
Max 20 deltagere
Og du må ikke have faste skiver mål stående resten af året
Max 20 deltagere
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig
-
- Bronze Member
- Interesser: Riffeljagt og genladning
Tony Rosgaard skrev:5 gange årligt!
Max 20 deltagere
Det kan jeg sagtens leve op til :-) Og hvis det er de eneste regler der er på området tror jeg sgu nok vi skal få det sjovt de gange vi tager derned :-)
Kan det virkeligt passe at det er de eneste regler omkring træning med jagtvåben på privat jord? Det er jo trods alt Danmark og skydning vi snakker om...
MVH Jens
Browning 525, 12/76
Browning A500, 12/76
Browning 525, 12/76
Browning A500, 12/76
- Tony Rosgaard
- UDMELDT AF NVF
Hvis du har lidt til til det, kan du prøve at søge lidt på NVF. Emnet har været vendt MANGE gange og jeg har selv haft en godkendt privat riffelbane. (Du skal holde dig fra godkendelser; Det er ikke lovpligtige og fører blot en masse ærgrelser med sig.)
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 412 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
Ud over den overordnede regel "Det skal være sikkerhedsmæssigt forsvarligt" så ja.DaFinalOne skrev:Tony Rosgaard skrev:5 gange årligt!
Max 20 deltagere
Det kan jeg sagtens leve op til :-) Og hvis det er de eneste regler der er på området tror jeg sgu nok vi skal få det sjovt de gange vi tager derned :-)
Kan det virkeligt passe at det er de eneste regler omkring træning med jagtvåben på privat jord? Det er jo trods alt Danmark og skydning vi snakker om...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
-
- Platin Member
- Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
- Geografisk sted: sydjylland
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 44 times
Så du kan jo godt invitere nogle medTony Rosgaard skrev: Max 20 deltagere

Bobo ------ Igen uden billeder
-
- Silver Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: udkantsdanmark
- Has thanked: 4 times
Bobo skrev:Så du kan jo godt invitere nogle medTony Rosgaard skrev: Max 20 deltagere

- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 171 times
Det var også min første tankeUnknown skrev:Bobo skrev:Så du kan jo godt invitere nogle medTony Rosgaard skrev: Max 20 deltagere

Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Der er da i hvert fald grundlag for at leje én af de trailere som visse jagtforretninger har - hvor der er monteret lerduekastere, batterier m.v.
Nem at stille op og hurtigt at afvikle lerduer.
Og det er endda ikke så dyrt.
Nem at stille op og hurtigt at afvikle lerduer.
Og det er endda ikke så dyrt.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: Slettes
- Geografisk sted: Danmark
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 290 times
Som jeg læser reglerne kan du som udgangspunkt skyde hverdag hvis man har lyst. Er der noget som skal arrangeres med flere skytter kan du max gøre det 5 gange. Sålænge skydningen ikke er planlagt kan du bare skyde selv. Kommer der uventede gæster som tilfældigvis havde deres bøsser med så er det ikke planlagt. Kommer onkel Blå forbi kan de jo bare skyde lidt med
.

-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Jeg er ikke sikker på, at jeg er enig i din fortolkning, men det sidstnævnte; JA!Rigbymauser skrev:(...) Kommer onkel Blå forbi kan de jo bare skyde lidt med.

Vi burde alle tage en betjent med på skydebanen og sponsorere en næve fuld bønner på staklen, nu når staten holder igen. De har også godt af, at komme lidt ud blandt almindelige tosser.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
Kan du komme lidt mere ind på, hvilke regler det er du læser sådan, evt. en kildeangivelse?Rigbymauser skrev:Som jeg læser reglerne kan du som udgangspunkt skyde hverdag hvis man har lyst.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Reglerne findes i bekendtgørelse om skydebaner: https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=1794
De evige diskussioner drejer sig om hvad der skal til for at man kommer ind under en af definitionerne og skal have skydebanen godkendt. Så lad os starte med ekstremerne: Hvis du en enkelt gang om året indskyder din jagtriffel i grusgraven skal du helt sikkert ikke have nogen godkendelse. Hvis du skyder til måls i grusgraven hver dag skal du helt sikkert have en.
De der har spurgt politiet har fået en tommelfingerregel der går ud på, at hvis du højst skyder 5 gange om året, og der højst deltager 20 skytter, så er du under radaren. Jeg er ikke bekendt med at nogen er blevet dømt for at have indrettet en skydebane uden at have fået den godkendt, men det kan vel godt ske en gang.
Jeg mener det helt afgørende i sagen er et godt forhold til naboerne. Kan tingene foregå uden at de bliver sure, tror jeg ikke politiet bruger noget krudt på det, hvem skulle få dem til at interessere sig for det?
De evige diskussioner drejer sig om hvad der skal til for at man kommer ind under en af definitionerne og skal have skydebanen godkendt. Så lad os starte med ekstremerne: Hvis du en enkelt gang om året indskyder din jagtriffel i grusgraven skal du helt sikkert ikke have nogen godkendelse. Hvis du skyder til måls i grusgraven hver dag skal du helt sikkert have en.
De der har spurgt politiet har fået en tommelfingerregel der går ud på, at hvis du højst skyder 5 gange om året, og der højst deltager 20 skytter, så er du under radaren. Jeg er ikke bekendt med at nogen er blevet dømt for at have indrettet en skydebane uden at have fået den godkendt, men det kan vel godt ske en gang.
Jeg mener det helt afgørende i sagen er et godt forhold til naboerne. Kan tingene foregå uden at de bliver sure, tror jeg ikke politiet bruger noget krudt på det, hvem skulle få dem til at interessere sig for det?
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
-
- Platin Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 2986 times
- Been thanked: 377 times
Det med de 5 gange årligt står i loven.Tony Rosgaard skrev:5 gange årligt!
Max 20 deltagere
Men hvor kommer det med de 20 deltagere fra?
- Boerge
- Platin Member
- Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
- Geografisk sted: østjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 89 times
Lige en enkelt ting: Der skal være mindst 300 meter til nærmeste nabo. Og så er det ikke afhængig af, om du har jagtret på området - blot du har ejerens tilladelse til skydningen!!
Bemærk, at ansvarsforsikringen, der er tilknyttet jagttegnet, ikke dækker under sådanne skydninger!!
Bemærk, at ansvarsforsikringen, der er tilknyttet jagttegnet, ikke dækker under sådanne skydninger!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!
- Tony Rosgaard
- UDMELDT AF NVF
Det gør den lige nøjagtig, hvis IKKE banen er godkendt og der forligger en baneinstruks.Boerge skrev:Bemærk, at ansvarsforsikringen, der er tilknyttet jagttegnet, ikke dækker under sådanne skydninger!!

- Boerge
- Platin Member
- Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
- Geografisk sted: østjylland
- Been thanked: 89 times
Tony - ansvarsforsikringen dækker kun ved uheld der sker i forbindelse med efterstræbelse af vildt!!
§ 1. Forsikringens omfang.
Forsikringen dækker det erstatningsansvar, den sikrede, d.v.s. jagttegnsindehaveren,
pådragersig
1) ved at affyre skud under jagt, d.v.s. under efterstræbelse af vildt.
2) ved at skydevåbnet affyres utilsigtet under en sådan jagt eller i umiddelbar forbindelse
med jagtenspåbegyndelse eller afslutning.
§ 1. Forsikringens omfang.
Forsikringen dækker det erstatningsansvar, den sikrede, d.v.s. jagttegnsindehaveren,
pådragersig
1) ved at affyre skud under jagt, d.v.s. under efterstræbelse af vildt.
2) ved at skydevåbnet affyres utilsigtet under en sådan jagt eller i umiddelbar forbindelse
med jagtenspåbegyndelse eller afslutning.
Andre interesser:
- Randy M
- Platin Member
- Interesser: Jagt og våben
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 116 times
I forhold til det med de 300m. Jeg har jagten hos mine forældre. Engang imellem ( under 5 gange om året ), skyder jeg lidt med jagtgevær på deres grund. Det er mest for at se spredning på nye chokes, afprøve forskellige patroner osv. Nogen gange skyder jeg også lidt på pap for sjov, eller øver mig i at skyde præcist hurtigt efter jeg har skuldret geværet, øver mig i at genlade hurtigt, osv osv. Der hvor jeg stiller mine pap skiver op, er der dog ikke 300m til nærmeste naboer. Er det så på papiret ulovligt, eller er det ok så længe det ikke bliver betragtet som en skydebane, og ellers er forsvarligt med kuglefang osv?
- FBN
- Platin Member
- Interesser: Alt med/om våben :-)
- Geografisk sted: Vestjylland
- Been thanked: 101 times