Hvor findes loven om Co2 våben?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 592 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Re: hvor findes loven om co2 våben

Indlæg af Lycon » 17. dec 2014, 23:27

Niels skrev:
Lycon skrev:
JRexA skrev:Crossmann 2240 umodificeret med Beeman 14,66 Grain: 530 FPS

http://www.network54.com/Forum/275684/t ... uast+Valve

Så det er ikke alle, der overdriver deres specs.
Det passer meget godt, min går 150m/s med JSB 16 grain.
Har du virkeligt den endnu ? :mrgreen:
Ja det kan du tro, den er jeg meget glad for, plinker dåser i haven med ungerne, den er fantastisk.
Skal have købt en lyddæmper til den nu hvor det er blevet muligt, den støjer uforholdsmæssigt meget i forhold til energien. All bark and no bite. :biggrin:

Og så har jeg lige købt denne til den: http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=32&t=57212
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Bronto
Newbie
Newbie
Interesser: 4,5 mm luftpistol
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Hvor findes loven om Co2 våben?

Indlæg af Bronto » 25. dec 2015, 01:00

Hvor findes loven om Co2 våben? Det er et godt spørgsmål. Jeg stillede det til politiet i november 2015 og fik et klart svar at f.eks. Rodes.dk's Crossman 1077 (der er en Co2 dreven repeater, 4,5 mm.) ikke kræver tilladelse men sidestilles med andre 4,5 mm luftvåben der er undtaget våbenloven iflg. dennes paragraf 2.

Der henvises tidligere i denne tråd til et cirkulære fra 1966 der forbyder alle kulsyre våben anskaffet efter 1965. Denne er dog ophævet i 1995, men dem på retsinformation sover åbenbart i timen, og har glemt at skrive cirkulæret som historisk (nu var man jo heller ikke så fremme i skoene mht brug af World Wide Web i 1995, så de er måske undskyldt)

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=58253 godt nok historisk, men her fremgår det af paragraf 40 at cirkulæret der forbød alle kulsyre våben fra 1966 er ophævet, hvilket ellers efter min ringe juridiske mening var den der dannede grund for den særlige regel der forbød Co2 (kulsyre) våben uden tilladelse.

DGI er netop ved at undersøge sagen yderligere hos Rigspolitiet, der har holdt julefrokost siden november, eller har for travlt med fartbøder til at gide at svare tilbage!

Hvis der er nogen der kan henvise til gældende lovgivning der forbyder eller kræver tilladelse til 4,5 mm luftvåben blot fordi de er Co2 drevne, så venter jeg i spænding. Indtil da er politiets svar direkte til undertegnede, med en generel tilladelse, nok for mig (og hvis de tager fejl, har den pågældende politimand et rådgivnings ansvar, som sjovt nok kommer til at være alle udgifter jeg måtte have plus et klækkeligt gebyr for besværet)

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 25. dec 2015, 13:54

Bronto skrev:Hvor findes loven om Co2 våben? Det er et godt spørgsmål. Jeg stillede det til politiet i november 2015 og fik et klart svar at f.eks. Rodes.dk's Crossman 1077 (der er en Co2 dreven repeater, 4,5 mm.) ikke kræver tilladelse men sidestilles med andre 4,5 mm luftvåben der er undtaget våbenloven iflg. dennes paragraf 2.

Der henvises tidligere i denne tråd til et cirkulære fra 1966 der forbyder alle kulsyre våben anskaffet efter 1965. Denne er dog ophævet i 1995, men dem på retsinformation sover åbenbart i timen, og har glemt at skrive cirkulæret som historisk (nu var man jo heller ikke så fremme i skoene mht brug af World Wide Web i 1995, så de er måske undskyldt)

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=58253 godt nok historisk, men her fremgår det af paragraf 40 at cirkulæret der forbød alle kulsyre våben fra 1966 er ophævet, hvilket ellers efter min ringe juridiske mening var den der dannede grund for den særlige regel der forbød Co2 (kulsyre) våben uden tilladelse.

DGI er netop ved at undersøge sagen yderligere hos Rigspolitiet, der har holdt julefrokost siden november, eller har for travlt med fartbøder til at gide at svare tilbage!

Hvis der er nogen der kan henvise til gældende lovgivning der forbyder eller kræver tilladelse til 4,5 mm luftvåben blot fordi de er Co2 drevne, så venter jeg i spænding. Indtil da er politiets svar direkte til undertegnede, med en generel tilladelse, nok for mig (og hvis de tager fejl, har den pågældende politimand et rådgivnings ansvar, som sjovt nok kommer til at være alle udgifter jeg måtte have plus et klækkeligt gebyr for besværet)
retsinfo skrev:§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
En masse ting der er forbudt
Stk. 2. Undtaget fra forbuddet er:
a) Luft- og fjederbøsser, bortset fra de i stk. 1, nr. 7, nævnte, og ammunition hertil,
https://www.retsinformation.dk/forms/R0 ... ?id=142859
Et Luftvåben er drevet af luft. CO2 er ikke luft, det er en gasart.

CO2 er kun nævnt i undtagelserne ift hard og softball.

Kan du finde det nævnt i undtagelserne andre steder, så smid et link.

(og politiet har IKKE rådgivningsansvar, desværre. Få tingene på skrift! Men hav opmærksomhed på det på ingen måde er et get out of jail free- card!)

En dommers kommentar til "jamen det sagde politimanden, kan snildt vise sig at være:"Nå..."
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Bronto
Newbie
Newbie

Indlæg af Bronto » 25. dec 2015, 23:18

I kan finde citatet fra Politiet her:
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... 17#p688517

iøvrigt henvises til:
Våbenloven: https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=142859
§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
....
7) armbrøster og slangebøsser,
8) signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben,
Stk. 2. Undtaget fra forbuddet er:
a) Luft- og fjederbøsser, bortset fra de i stk. 1, nr. 7, nævnte, og ammunition hertil,
b) kulsyredrevne hardball- og paintballvåben,
c) indstikningspatroner af kaliber ikke over 4,5 mm og dertil hørende ammunition med kugleformet projektil og patronlængde ikke over 12 mm,

.....
Stk. 5. Justitsministeren kan endvidere fastsætte bestemmelser om, at forbuddet i stk. 1 også skal gælde for andre luft- og fjederbøsser end armbrøster og slangebøsser. Justitsministeren kan samtidig fastsætte særlige bestemmelser for medlemmer af skytteforeninger og andre foreninger og for foreningerne som sådan.

I Bekendtgørelse om våben og ammunition: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=158805
fremgår det hvilke andre våben der er omfattet, jvf våbenlovens paragraf 2 stk 5 citeret ovenfor. Her er det tydeligt at luftvåben med en større kaliber end 4,5 mm er omfattet uanset drivmiddel
Bestemmelser vedrørende våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1
§ 1. Følgende våben undtages fra forbuddet i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1:
1) Forladevåben, der er fremstillet før 1870.
2) Bagladevåben, der er fremstillet før 1870, og som ikke kan anvende enhedspatroner.
§ 2. Luft- og fjedervåben med større kaliber end 4,5 mm er omfattet af forbuddet i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1.
Stk. 2. Piber og løb med større kaliber end 4,5 mm er omfattet af forbuddet i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 2.
Stk. 3. Stk. 1 gælder ikke luft- og fjederdrevne hardball- og paintballvåben.
Stk. 4. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til luft- og fjedervåben på medlemsbeviset, kan til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende luft- og fjedervåben med en kaliber større end 4,5 mm.
Stk. 5. Tidligere indehavere af jagttegn, der opfylder betingelserne for at erhverve jagttegn, kan fortsat besidde luft- og fjedervåben med en kaliber større end 4,5 mm.
Stk. 6. Luft- og fjedervåben er undtaget fra våbenlovens § 3 a, stk. 1-4.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 30. dec 2015, 17:16

CO2 er ikke 'luft', og i særdeleshed ikke en fjeder... Stadigvæk. Hvad en enkelt bejtent mener, er ligegyldigt.
Det er muligt at det er lovens intention at CO2 våben på 4,5mm også skal kunne erhverves frit, men indtil det står i loven, så er de det ikke.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 30. dec 2015, 23:01

Som jeg skrev i min første post, så står CIS nr 37 af 21/02/1966 stadig som gældende, på Retsinformation.
Og dette på trods af, at der er henvisninger til en Våbenlov(historisk), hvor der står at det ikke længere er gældende...

Så jeg vil antage, at det er efter denne cirkulæreskrivelse, man vil vurdere lovligheden, i en retssag.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Unknown
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 4 times

Indlæg af Unknown » 31. dec 2015, 07:41

Nu har jeg så været i retten og det er dommeren der bestemmer prisen på rådgiveransvar. Ja landsretten. Uanset egne omkostninger. Vidner med usædvanlig høj timeløn kan heller ikke forvente fuld dækning hos taber. Dommeren bestemmer igen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Bronto
Newbie
Newbie

Indlæg af Bronto » 30. mar 2016, 07:07

Så er retsinformation opdateret, se

http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=63884

for en komplet historisk oversigt siden 1965

ppehrson
Newbie
Newbie
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Storvorde

Indlæg af ppehrson » 2. aug 2018, 23:51

Jeg er altså ret sikker på, at I tager fejl.
Den i tråden vedhæftede lovtekst beskriver specifikt, at kulsyrepatroner ikke kan betragtes som ammunition i våbenlovens forstand.
Dermed er der ingen forskel på disse 4,5 mm pistoler og almindelige luftpistoler.

Der findes i øvrigt PCP luftvåben, drevet med en tank med en kapacitet på op til 70 affyringer, og disse er klart lovlige i Danmark, også som 4,5 mm, selv om de er oppe på op til 500 m/s.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 3. aug 2018, 00:11

ppehrson skrev:
2. aug 2018, 23:51
Den i tråden vedhæftede lovtekst beskriver specifikt, at kulsyrepatroner ikke kan betragtes som ammunition i våbenlovens forstand.
Dermed er der ingen forskel på disse 4,5 mm pistoler og almindelige luftpistoler.

Der findes i øvrigt PCP luftvåben, drevet med en tank med en kapacitet på op til 70 affyringer, og disse er klart lovlige i Danmark, også som 4,5 mm, selv om de er oppe på op til 500 m/s.
Bofhenator og flere andre har allerede givet det korrekte svar: Der er en undtagelse i våbenloven for 4,5mm LUFTdrevne våben, men ikke for gas-våben.
At en CO2 patron ikke er at betragte som ammunition, har absolut ingen betydning for hvilke våben der er tilladelses-frie!
At visse luftdrevne våben er langt kraftigere end et specifikt CO2 drevet våben, har heller ikke den fjerneste betydning. Anvend venligst ikke logik, når vi debatterer regler. Logik og regler er to MEGET forskellige ting.
Ja, der er mange pistoler som fås i både PCP og CO2 udgaver, og som i øvrigt er ens. Det har heller ingen betydning.

Jeg har været involveret i et forsøg på at få sidestillet CO2 og luft (PCP) våben. Det lykkedes ikke, desværre. Vore skytteorganisationer vil også gerne nå dertil, men JM synes ikke det er en fantastisk ide. Og "sagen" er ikke stor nok til at få fokus politisk (eller ... der er mange andre sager som vurderes vigtigere).

At en politimand har "rådgivet" at et CO2 våben kan erhverves frit, er uheldigt. Men det har ingen betydning i en evt. retssag.

PS: I øvrigt hyggeligt at få genoplivet denne 2½ år gamle tråd. Loven er stadig lidt fjollet, lige på det her område :-)
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 3. aug 2018, 09:17

ppehrson skrev:

Jeg kan godt se at tråden er 2 år gammel, men nu da den er genoplivet vil jeg lige smide denne udtalelse fra ACV ind som jeg fik i forbindelse med samme debat i en anden tråd.
ACV er politiets administrationscenter (vest) som håndtere våbentilladelser, så det kan vist godt siges at være politiets officielle holdning til den sag.
Som svar på din mail af 12. januar 2017 kan jeg oplyse følgende.

Det følger af våbenlovens § 2 stk. 1, at det er forbudt uden tilladelse, at erhverve genstande, der er omfat-tet af lovens § 1 stk. 1 nr. 1. Dette omfatter skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben.

Dette er der så forskellige undtagelser til, jeg skal her nævne de relevante for dit spørgsmål.

Luft og fjedervåben ikke over kaliber 4,5 mm, hvilket følger af våbenlovens § 1 stk. 2 litra a samt våbenbekendtgørelsens § 2 stk. 1, hvor det præciseres, at luft- og fjedervåben med større kaliber end 4,5 mm er omfattet af forbuddet i lovens § 1 stk. 1 nr. 1. Co2, kulsyre eller andre drivmidler er ikke nævnt som en undtagelse og er dermed omfattet af forbuddet (dvs. tilladelseskrævende). 

Hardball- og paintballvåben, hvilket følger af våbenlovens 1 stk. 2 litra b. – Her er ikke præciseret hvilket drivmiddel våbnene anvender, hvorfor alle er undtaget. Indtil en ændring af våbenloven i 2012 (L 20-05-01 nr. 431) var kulsyredrevne hard- og paintball-våben nævnt som en specifik undtagelse. Dette blev udvidet til at omfatte alle hard- og paintball-våben uanset drivmiddel, hvilket fremgår af bemærkningerne til lovforslaget.

Hvis man er under 18 år kræves ligeledes tilladelse, hvilket følger af våbenlovens § 2 stk. 1.

Der er således ingen tvivl om, at ud fra gældende lovgivning, er Co2 våben tilladelseskrævende.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 3. aug 2018, 14:08

ppehrson skrev:

Velkommen ombord.

Jeg har ikke så meget at tilføje til de to foregående, men medmindre du har en meget konkret dokumentation for din tro, så vil det mest fornuftige være at tro på det ACV siger indtil en domstol eller justitsministeriet siger noget andet.

:razz:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar