Hvor findes loven om Co2 våben? Det er et godt spørgsmål. Jeg stillede det til politiet i november 2015 og fik et klart svar at f.eks. Rodes.dk's Crossman 1077 (der er en Co2 dreven repeater, 4,5 mm.) ikke kræver tilladelse men sidestilles med andre 4,5 mm luftvåben der er undtaget våbenloven iflg. dennes paragraf 2.
Der henvises tidligere i denne tråd til et cirkulære fra 1966 der forbyder alle kulsyre våben anskaffet efter 1965. Denne er dog ophævet i 1995, men dem på retsinformation sover åbenbart i timen, og har glemt at skrive cirkulæret som historisk (nu var man jo heller ikke så fremme i skoene mht brug af World Wide Web i 1995, så de er måske undskyldt)
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=58253 godt nok historisk, men her fremgår det af paragraf 40 at cirkulæret der forbød alle kulsyre våben fra 1966 er ophævet, hvilket ellers efter min ringe juridiske mening var den der dannede grund for den særlige regel der forbød Co2 (kulsyre) våben uden tilladelse.
DGI er netop ved at undersøge sagen yderligere hos Rigspolitiet, der har holdt julefrokost siden november, eller har for travlt med fartbøder til at gide at svare tilbage!
Hvis der er nogen der kan henvise til gældende lovgivning der forbyder eller kræver tilladelse til 4,5 mm luftvåben blot fordi de er Co2 drevne, så venter jeg i spænding. Indtil da er politiets svar direkte til undertegnede, med en generel tilladelse, nok for mig (og hvis de tager fejl, har den pågældende politimand et rådgivnings ansvar, som sjovt nok kommer til at være alle udgifter jeg måtte have plus et klækkeligt gebyr for besværet)