Hej igen
Tony, tak for kommentaren. Beklager at jeg ikke kom med dokumentationen i første omgang. Har dog ved senere indlæg givet en sådan. Hvis der er noget der mangler, så sig bare til.
Mht dokumentation for lovligheden i at børn skyder i en skytteforening, så er disse foreninger underlagt helt særlige godkendelseskrav, og skytteforeningerne har deres egen våbentilladelse til ethvert af deres våben. Har ikke lige kunne finde et link til deres specifikke regler der tillader børn at skyde, men forestiller mig at det er ved påtegning på våbentilladelsen. I en skytteforenning skydes der ikke kun med luft men også regulære .22 kaliber salonriffel og pistol, så disse tilladelser har intet at gøre med om våbnet iøvrigt kræver våbentilladelse eller ej jvf våbenlovens paragraf 2.
Jeg tænker at dem der er bange for om deres skytteforening bryder loven tager en snak med deres formand, der helt sikkert kan give den fornødne dokumentation.
og nu er det ikke mig der påstår at 700+ skytteforeninger bryder loven, jeg påpeger blot at brug af luft våben kræver at man er 18 år eller mere, med nogle undtagelser som det fremgår af våben cirkulæret paragraf 16, citeret tidligere. Dette gælder iøvrigt også brug af airsoft og hardball våben, hvor en 16 års grænse er givet i deres foreninger. Er nævnt i samme cirkulære prg 22 og 23, citeret nedenfor
Kapitel 3
Hardball- og paintballvåben
§ 22. Hardball- og paintballvåben og ammunition hertil er ikke omfattet af forbuddet i våbenlovens § 1, stk. 1, jf. § 1, stk. 2, litra b og kræver alene tilladelse for personer under 18 år, jf. lovens § 2, stk. 1. Ammunition til paintballvåben består af en skal af gelatine mv., der indeholder farvestof, eller af massiv blød gummi. Ammunition til hardballvåben består af hård plastik.
§ 23. Medlemmer af paintballskytteforeninger og hardballskytteforeninger, der er under 18 år, kan gives våbentilladelse til hardball- og paintballvåben i overensstemmelse med bestemmelserne i § 16.