Marius skrev:Kære alle,
her kommer vores høringssvar, I er meget velkomne til at kommentere og bidrage - Response Team har naturligvis fulgt trådene som I har skrevet i og vi vil gerne have bidrag, men venligst hav forståelse for at det kan blive vanskeligt at få det hele med, da vi skal holde det inden for en længde som har en chance for at blive læst, så vi ikke risikerer, at kun udvalgte dele bliver refereret.
Et rigtig godt og velformuleret oplæg til høringssvar.
I min optik er pkt. 2.1.4. vedr. ”anerkendelsesværdigt formål” det helt centrale punkt i bemærkningerne til lovforslaget. Det er rigtig godt, at det i høringssvaret påpeges, at det vil medføre manglende retssikkerhed med sådanne subjektive kriterier. Jeg synes i den sammenhæng at NVF bør gå skridtet videre og utvetydigt fremføre, at begrebet ”anerkendelsesværdigt formål” helt bør udgå af lovteksten og at der i stedet udelukkende anvendes objektive kriterier.
Såfremt det ikke er muligt at få fjernet begrebet ”anerkendelsesværdigt formål” bør dette i stedet udvides til også at omfatte almindelige dagligdags ad-hoc gøremål (som der ikke nødvendigvis er en konkret plan for).
Årsag til at jeg selv - og givet mange andre - går med kniv til dagligt er for at ”være beredt” (gl. spejdermotto) til hvad der måtte opstå af uforudsete opgaver. Udover de mere trivielle opgaver som at åbne en papkasse eller skære et æble kan der opstå langt mere alvorlige opgaver, som fordrer at man er i besiddelse af en kniv. Jeg tænker her på situationer med livreddende førstehjælp, hvor en kniv kan være nødvendig for at skære sikkerhedsseler over i en forulykket bil – eller i helt ekstreme tilfælde, at man i en førstehjælpssituation, hvor minutter tæller, er nødt til at foretage en felt trakeostomi på en tilskadekommet med blokerede luftveje.
Fratages almindelige borgere muligheden for at bære kniv i det daglige vil sikkerheden for os alle falde.
Oscar123