Information om våbenloven ang. knive

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Re: våbenloven ang knive

Indlæg af Marius » 2. jan 2016, 23:06

Holten101 skrev:Flot arbejde:-)

Når jeg læser det kan jeg godt savne korte henvisninger til hvor i lovforslaget i henter citaterne.....som eksempel udtalelserne fra Rigspolitiet.

Med frygt for flueknepperi....så er der en lille tastefejl i sætningen:
Således vil man en knivbruger som resultat af forslaget fremover minutiøs.....

Cheers:-)
Tak, 'man' er rettet.

Mht. til referencer, modtaget, bliver sat ind som noter.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Niisa
Silver Member
Silver Member
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 62 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af Niisa » 2. jan 2016, 23:11

Jeg vil gerne sige tak til responce teamet :razz: flot arbejde :respekt:
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70

Casperfc
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: pistol skydning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 10 times

Indlæg af Casperfc » 3. jan 2016, 00:09

Flot arbejde. Tak for jeres indsats.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sirupate
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Blankvåben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Sirupate » 3. jan 2016, 04:05

Skidegodt arbejde - for at sikre at det modtages i den seriøse ånd det er skrevet, vil jeg foreslå at der køres stavekontrol. Hvorvidt vi synes det er fair eller relevant for indholdet, betyder det altid noget at der ikke er indeholdt banale fejl der nemt kunne luses ud.

Mit - på dette tidspunk af døgnet - foreløbigt fattige indspark er herudover:

Taxanomi = taxonomi

/S.
Those who beat their swords into plowshares usually end up plowing for those who kept their swords.
-Benjamin Franklin

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin

Indlæg af Marius » 3. jan 2016, 07:52

Sirupate skrev:Skidegodt arbejde - for at sikre at det modtages i den seriøse ånd det er skrevet, vil jeg foreslå at der køres stavekontrol. Hvorvidt vi synes det er fair eller relevant for indholdet, betyder det altid noget at der ikke er indeholdt banale fejl der nemt kunne luses ud.

Taxanomi = taxonomi

/S.
Tak, ændret til taxonomi :mrgreen:
Vi må vist hellere køre stavekontrol som du foreslår.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 41 times

Indlæg af Holten101 » 3. jan 2016, 08:44

Sirupate skrev:Skidegodt arbejde - for at sikre at det modtages i den seriøse ånd det er skrevet, vil jeg foreslå at der køres stavekontrol. Hvorvidt vi synes det er fair eller relevant for indholdet, betyder det altid noget at der ikke er indeholdt banale fejl der nemt kunne luses ud.

Taxanomi = taxonomi

/S.
På dansk er det vel mest korrekt stavet med k...taksonomi?

Damn jeg håber at høringssvarene giver Pind kamp til stregen....nogen der ved om andre bliver/er offentliggjort?

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
7TCU
This member is
This member is
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 50 times
Been thanked: 22 times

Indlæg af 7TCU » 3. jan 2016, 09:03

Rigtig flot arbejde :respekt:

Håber det kan hjælpe mod det misk-mask af lov arbejde, som er fremført fra JM og Søren Pind.

Tak til alle der har bidraget :NVFrules:
Gibbs Rule #9: Never go anywhere without a knife

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin

Indlæg af Marius » 3. jan 2016, 09:12

Holten101 skrev:
På dansk er det vel mest korrekt stavet med k...taksonomi?

Damn jeg håber at høringssvarene giver Pind kamp til stregen....nogen der ved om andre bliver/er offentliggjort?

Cheers
Jeg er dybt skuffet over Søren Pind, der trods tidligere højtlydte forsvar for liberale værdier og Reaganske forbillede alligevel ender med at stille et lovforslag, som ikke engang Bresjnev kunne have fundet på.

Ideen om en flydende statslig værdipolitisk vurdering af borgerne i.e 'anerkendelsesværdigt formål' ligger meget langt fra noget frihedsideal. Denne grove tilsidesættelse af borgernes rettigheder til fordel for statslige myndigheders sanktionsmuligheder må få gamle Ronald til at græde af skam.

Som almindelig borger er vi blevet advaret mange gange: rockerloven, hashklubsloven, mørklægningsloven, visitationszoner etc. nu står vi så der, hvor staten også vil visitere borgernes intentioner og påklædningsvaner... Man græmmes...

<rant off sorry> :mrgreen:

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 3. jan 2016, 11:46

Marius skrev:Kære alle,

her kommer vores høringssvar, I er meget velkomne til at kommentere og bidrage - Response Team har naturligvis fulgt trådene som I har skrevet i og vi vil gerne have bidrag, men venligst hav forståelse for at det kan blive vanskeligt at få det hele med, da vi skal holde det inden for en længde som har en chance for at blive læst, så vi ikke risikerer, at kun udvalgte dele bliver refereret.
Et rigtig godt og velformuleret oplæg til høringssvar.

I min optik er pkt. 2.1.4. vedr. ”anerkendelsesværdigt formål” det helt centrale punkt i bemærkningerne til lovforslaget. Det er rigtig godt, at det i høringssvaret påpeges, at det vil medføre manglende retssikkerhed med sådanne subjektive kriterier. Jeg synes i den sammenhæng at NVF bør gå skridtet videre og utvetydigt fremføre, at begrebet ”anerkendelsesværdigt formål” helt bør udgå af lovteksten og at der i stedet udelukkende anvendes objektive kriterier.

Såfremt det ikke er muligt at få fjernet begrebet ”anerkendelsesværdigt formål” bør dette i stedet udvides til også at omfatte almindelige dagligdags ad-hoc gøremål (som der ikke nødvendigvis er en konkret plan for).
Årsag til at jeg selv - og givet mange andre - går med kniv til dagligt er for at ”være beredt” (gl. spejdermotto) til hvad der måtte opstå af uforudsete opgaver. Udover de mere trivielle opgaver som at åbne en papkasse eller skære et æble kan der opstå langt mere alvorlige opgaver, som fordrer at man er i besiddelse af en kniv. Jeg tænker her på situationer med livreddende førstehjælp, hvor en kniv kan være nødvendig for at skære sikkerhedsseler over i en forulykket bil – eller i helt ekstreme tilfælde, at man i en førstehjælpssituation, hvor minutter tæller, er nødt til at foretage en felt trakeostomi på en tilskadekommet med blokerede luftveje.

Fratages almindelige borgere muligheden for at bære kniv i det daglige vil sikkerheden for os alle falde.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 3. jan 2016, 11:59

Bemærkede lige, at justitsminister Søren Pind i dagens Berlingske Tidende kommenterer på et tidligere indlæg vedr. knivloven.

Søren Pinds bemærkninger er som det ses ganske ubrugelige og viser desværre, at der er lang vej endnu… :fornærmet:

:razz:
Oscar123
Vedhæftede filer
Berl Tid 03 JAN 2016 - Søren Pind.jpg
Berl Tid 03 JAN 2016 - Søren Pind.jpg (85.58 KiB) Vist 8049 gange
On scene - but unseen

Brugeravatar
bshansen
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Dixie

Indlæg af bshansen » 3. jan 2016, 12:11

Tak for et godt og gennemarbejdet høringssvar!
bshansen

Holten101
Gold Member
Gold Member
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 41 times

Indlæg af Holten101 » 3. jan 2016, 12:11

Bemærkelsesværdigt at han bliver ved med at kalde det en liberalisering:-/.

Pind lyder meget skråsikker på at foreslaget bliver vedtaget mere, eller mindre i sin nuværende form....ellers kommer han da til at se lidt tåbelig ud. Det bliver spændende at følge hvilke knive der bliver tilføjet som "særlig farlige" (dette skal i fremtiden fremgå direkte af loven jf. foreslaget).

Hvis der er nogen form for kosmisk retfærdighed så kommer dette til at koste Pind sit eftermægle....det er dømt til blive endnu mere kaotisk end den nuværende (og mere liberale) lov.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af BasicReality » 3. jan 2016, 15:21

Rigtigt godt arbejde NVF Response team. :respekt:

Nu håber jeg bare at det ikke bare bliver hørt (hvis de overhovedet gider at læse det...), men også bliver taget seriøst.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 3. jan 2016, 15:27

Holten101 skrev:Bemærkelsesværdigt at han bliver ved med at kalde det en liberalisering:-/.

Pind lyder meget skråsikker på at foreslaget bliver vedtaget mere, eller mindre i sin nuværende form....ellers kommer han da til at se lidt tåbelig ud. Det bliver spændende at følge hvilke knive der bliver tilføjet som "særlig farlige" (dette skal i fremtiden fremgå direkte af loven jf. foreslaget).

Hvis der er nogen form for kosmisk retfærdighed så kommer dette til at koste Pind sit eftermægle....det er dømt til blive endnu mere kaotisk end den nuværende (og mere liberale) lov.

Cheers
Det vi oplever her er Pinds sædvanlige ekstreme - og ulideligt verdensfjerne - arrogance. Personligt er jeg ikke det mindste overrasket.

Pind er ikke det mindste liberal - han er (og har altid været) fuldstændig besat af tanken om regler, ensretning, kontrol og straf.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

RoyalDuck
Silver Member
Silver Member
Interesser: riffelskydning, våbenteknik
Geografisk sted: Dronningens København
Has thanked: 1 time

Indlæg af RoyalDuck » 3. jan 2016, 16:14

synes også han strammer den, før var det bare "en tur i skoven" nu er det blevet til "sin daglige tur i skoven"
dvs - kan man ikke bevise et stabilt forhold til sin skov - er man på skideren :smile:
jeg spurgte ham på facebook hvad der ville ske hvis man blev æble-sulten på UD-turen ??
intet svar - -det skal åbenbart ske på hjemvejen (og uden ret mange svinkeærinder)
tør ikke spørge ham om følgende er ok -
møder på hovedbanegården - toget til Aarhus - omkring roskilde tager jeg en alm. SAK frem, åbner den - 2 hænder ,flækker mit rundstykke,
klapper kniven sammen og æder min anerkendelsesværdige grund
er det ok ? hvordan står jeg legalt på resten af turen ?
Senest rettet af RoyalDuck 3. jan 2016, 18:56, rettet i alt 1 gang.

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 3. jan 2016, 16:34

RoyalDuck skrev:synes også han strammer den, før var det bare "en tur i skoven" nu er det blevet til "sin daglige tur i skoven"
dvs - kan man ikke bevise et stabilt forhold til sin skov - er man på skideren :smile:
jeg spurgte ham på facebook hvad der ville ske hvis man blev æble-sulten på UD-turen ??
intet svar - -det skal åbenbart ske på hjemvejen (og uden ret mange svinkeærinder)
tør ikke spørge ham om følgende er ok -
møder på hovedbanegården - toget til Aarhus - omkring roskilde tager jeg en alm. SAK frem, åbner den, og flækker mit rundstykke.
er det ok ? hvordan står jeg legalt på resten af turen ?
Husk at gemme krummerne som bevis... :giggle:

Ej, jeg har spurgt ham om nøjagtig det samme, og har heller ikke fået svar....Dog fik jeg debatteret lidt med ham alligevel, men fik ikke andet reelt svar end at jeg skulle kigge i forarbejdet.. :what: :what:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 23 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af 2duer » 3. jan 2016, 16:45

Jeg går altid med lommekniv. Der kunne jo OPSTÅ et behov for at bruge den. Søren Pind forudsætter et behov for at have den med.
Når vi er på besøg ved vores børn, sker det at vi tager med på fodboldbanen for at se en kamp. Så skal man til at tømme lommerne før man går derhen.
Jeg mangler virkelig at vi der altid har gået med en lille lommekniv fortsat må have en i lommen uanset hvor man er.
Riffel fra .17 til .500

Herbert
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: film
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 73 times

Indlæg af Herbert » 3. jan 2016, 17:51

Også en stor tak til response team herfra :razz:

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Starling » 3. jan 2016, 19:51

Jeg gad nok vide om os der samler på blankvåben, må besidde enhåndsbetjente knive til samlerbrug ?
Og om andre "særligt farlige knive" må ligge i hjemmet og på arbejdspladsen.

Jeg ville så gerne eje en enhåndsbetjent stilletto til at åbne mine breve med :smile:

Der tages tilsyneladende heller ikke stilling til om kasteknive må besiddes af artister i et cirkus, eller om private må stå hjemme i kælderen og kaste med kasteknive. Kastestjerner næves som forbudte, men hvad med kasteknive ?
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 3. jan 2016, 21:00

Starling skrev:Jeg gad nok vide om os der samler på blankvåben, må besidde enhåndsbetjente knive til samlerbrug ?
Og om andre "særligt farlige knive" må ligge i hjemmet og på arbejdspladsen.

Jeg ville så gerne eje en enhåndsbetjent stilletto til at åbne mine breve med :smile:

Der tages tilsyneladende heller ikke stilling til om kasteknive må besiddes af artister i et cirkus, eller om private må stå hjemme i kælderen og kaste med kasteknive. Kastestjerner næves som forbudte, men hvad med kasteknive ?
At dømme ud fra Pinds lovforslag afhænger det vel af hvilket tøj du har på når betjenten antaster dig :wall:

Mage til juridisk og retssikkerhedsmæssigt makværk skal man helt tilbage til Morten Bødskovs luftbøsselov eller Lene Espersens knivlov for at finde mage til.

Hvornår får det her land en Justitsminister der forstå retssikkerhed og magter at sige fra overfor politiet?

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 18 times
Been thanked: 17 times

Indlæg af Niels » 3. jan 2016, 22:21

Kalthoff skrev:Hvornår får det her land en Justitsminister der forstå retssikkerhed og magter at sige fra overfor politiet?
Det hænger nok mere på embedsværket bagved der rådgiver og stiller forslagene, end på skiftende justitsministre.
Hvis rådgivningen er farvet nok kan alt vel slippe igennem.
At forvente at en folkevalgt der udpeges som justitsminister skal kunne se igennem alle skrækscenarierne og de oppiskede stemninger der ligger bag forslagene, er nok lidt meget at forvente.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 3. jan 2016, 22:28

Niels skrev:
Kalthoff skrev:Hvornår får det her land en Justitsminister der forstå retssikkerhed og magter at sige fra overfor politiet?
Det hænger nok mere på embedsværket bagved der rådgiver og stiller forslagene, end på skiftende justitsministre.
At forvente at en folkevalgt der udpeges som justitsminister skal kunne se igennem alle skrækscenarierne og de oppiskede stemninger der ligger bag forslagene, er nok lidt meget at forvente.
Egentligt ikke, jeg mener egentlig at det er ganske rimeligt, som vælger, at forvente at en minister ikke villigt lader sig trække rundt ved næsen af sine embedsmænd...
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 18 times
Been thanked: 17 times

Indlæg af Niels » 3. jan 2016, 22:36

Elbæk skrev:
Niels skrev:
Egentligt ikke, jeg mener egentlig at det er ganske rimeligt, som vælger, at forvente at en minister ikke villigt lader sig trække rundt ved næsen af sine embedsmænd...
Det er jeg sådanset ikke uenig med dig i.
Men jeg tror ikke det er mere realistisk end af forvente at politiet kender lovgivningen. :giggle:

Det sker jo hver eneste gang der laves støj om et nyt påhit.
Der hældes vand ud af ørerne, og så rykker vi alle sammen tilbage til start.
Sålænge der er så blind tillid til embedsværket og rigspolitiest udlægninger, så er der kun 2 der taber. Og det er dig og mig.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 4. jan 2016, 10:27

Find oplæg til høringssvar.

Såfremt det ikke er afsendt endnu, stiller jeg gerne op som korrekturlæser.

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 4. jan 2016, 10:49

PSindrup skrev:Find oplæg til høringssvar.

Såfremt det ikke er afsendt endnu, stiller jeg gerne op som korrekturlæser.

Peter
Finde det?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar