Indregistrering af "skunkvåben"/arvestykke ?
-
- Silver Member
- Interesser: Blankvåben, skydevåben, jagt o
- Geografisk sted: Vendsyssel
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
Indregistrering af "skunkvåben"/arvestykke ?
Min bedstemor døde desværre her i julen. Min bedstefar døde for mange år siden. I min bedstemors dødsbo ligger min bedstefars gamle uindregistrerede Anschütz cal. 22 LR. Det er en god riffel, med en del affektionsværdi, så jeg ville egentligt gerne have den inregistreret til jagt i mit navn. Er det overhovedet muligt ?
Mvh.
HB
Mvh.
HB
- Ølgaard
- This member is
- Interesser: Håndvåben - Blankvåben
- Geografisk sted: KBH.
- Has thanked: 104 times
- Been thanked: 108 times
Re: Indregistrering af "skunkvåben"/arvestykke ?
Prøv at søge på skunkvåben her i forummet der er mange indlæg, men en jæger jeg kender i jyskeland har lige fået en 22 registeret da hans far havde den før 68, men af erfaring er ACØ lidt sværere at tale med, det er et spørgsmål om dokumentation/historie og man formulerer sig rigtig og har jagttegn.
Så find ud af hvor gammel den er efter nummeret og dokumenter det med henvisning til at han har købt den samme år.
Good luck :krydsser:

Så find ud af hvor gammel den er efter nummeret og dokumenter det med henvisning til at han har købt den samme år.

-
- Silver Member
Tak for svar, var det i '68, man begyndte at indregistrere salonrifler ?Ølgaard skrev:Prøv at søge på skunkvåben her i forummet der er mange indlæg, men en jæger jeg kender i jyskeland har lige fået en 22 registeret da hans far havde den før 68, men af erfaring er ACØ lidt sværere at tale med, det er et spørgsmål om dokumentation/historie og man formulerer sig rigtig og har jagttegn.
![]()
-
- Silver Member
Jeg har self. jattegn og det havde min bedstefar også...dksith skrev:Vis vedkommende har jagt/riffel tegn er det vel ik noget problem...?
-
- Silver Member
Fandt dette i en anden tråd, så det skulle kunne lade sig gøre....
§ 44. Våben og ammunition mv., som indgår i et dødsbo eller et konkursbo, kan uden særskilt tilladelse besiddes af arvingerne, den som varetager boet på arvingernes vegne eller kurator i indtil 4 uger efter dødsfaldet eller konkursdekretets afsigelse.
Stk. 2. Inden udløbet af den i stk. 1 fastsatte frist skal der til politidirektøren indgives ansøgning om tilladelse, jf. § 3, eller ske afhændelse.
Stk. 3. Politidirektøren kan bestemme, at våben og ammunition mv., som indgår i et dødsbo eller et konkursbo, skal deponeres hos politiet eller en anden myndighed.
Stk. 4. Politidirektøren kan under særlige omstændigheder fastsætte en længere frist end anført i stk. 1.
§ 44. Våben og ammunition mv., som indgår i et dødsbo eller et konkursbo, kan uden særskilt tilladelse besiddes af arvingerne, den som varetager boet på arvingernes vegne eller kurator i indtil 4 uger efter dødsfaldet eller konkursdekretets afsigelse.
Stk. 2. Inden udløbet af den i stk. 1 fastsatte frist skal der til politidirektøren indgives ansøgning om tilladelse, jf. § 3, eller ske afhændelse.
Stk. 3. Politidirektøren kan bestemme, at våben og ammunition mv., som indgår i et dødsbo eller et konkursbo, skal deponeres hos politiet eller en anden myndighed.
Stk. 4. Politidirektøren kan under særlige omstændigheder fastsætte en længere frist end anført i stk. 1.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Til en start kan du jo indsende en almindelig ansøgning på den og som sælger anføre: Boet efter XXXXXX
Og så evt kontakte ACØ telefonisk eller på mail og fortælle dem, at det har du gjort, om riflen er registreret eller ej kan du jo ikke vide, kan være tilladelsen er røget med til vask for et par år siden, hvem ved.
Og så evt kontakte ACØ telefonisk eller på mail og fortælle dem, at det har du gjort, om riflen er registreret eller ej kan du jo ikke vide, kan være tilladelsen er røget med til vask for et par år siden, hvem ved.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Den er fundet i dødsboet, og du har som arving ret til at søge tilladelse til den, eller afhænde den (ad lovlige kanaler).
(Der er en tidsfrist, men det burde være ok)
Hold fast på det!
At din bedstemor har haft den liggende uden tilladelse, er hendes problem, og de graver hende næppe op og skælder hende ud?
Hold fast på det!
At din bedstemor har haft den liggende uden tilladelse, er hendes problem, og de graver hende næppe op og skælder hende ud?
Våben og ammunition mv. i dødsboer og konkursboer
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
- Silver Member
Jeps, MEN der er dog det lille problem at jeg faktisk ikke er arving, hvis man ser det sort på hvidt..... jeg er jo bare barnebarn....Refraktorius skrev:Den er fundet i dødsboet, og du har som arving ret til at søge tilladelse til den, eller afhænde den (ad lovlige kanaler).
Hold fast på det!
Våben og ammunition mv. i dødsboer og konkursboer
- Boerge
- Platin Member
- Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
- Geografisk sted: østjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 89 times
Det er sådan set lige meget om du er arving eller ej! Du køber den af et dødsbo!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Jeps :-)Boerge skrev:Det er sådan set lige meget om du er arving eller ej! Du køber den af et dødsbo!!
Og arvingerne (din bedstemors børn, har så 4 uger til at få det afklaret med dig.
Ingen ko på isen :-)
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
-
- Silver Member
OK, tak for svarene.Langenge skrev:Jeps :-)Boerge skrev:Det er sådan set lige meget om du er arving eller ej! Du køber den af et dødsbo!!
Og arvingerne (din bedstemors børn, har så 4 uger til at få det afklaret med dig.
Ingen ko på isen :-)
Mvh.
HB
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 257 times
Hvis salonriflen har været i hendes besiddelse fra før 1 Juli 1963, så er den lovlig, uden registrering.
Dette står allersidst, i Våbenloven
Men den skal selvfølgelig registreres til dig, når du arver den. Men da den har været lovlig, tales der ikke om et Skunkvåben, som ikke kan registreres.
https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=142859
Dette står allersidst, i Våbenloven
Men den skal selvfølgelig registreres til dig, når du arver den. Men da den har været lovlig, tales der ikke om et Skunkvåben, som ikke kan registreres.
https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=142859
Lov nr. 217 af 31. maj 1963 om ændring i lov om handel med samt tilvirkning og besiddelse af våben m.v.4) indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelser:
§ 2
Stk. 1. Personer, der ved lovens ikrafttræden er i besiddelse af ikke-automatiske salongeværer af kaliber ikke over . 22 eller ammunition hertil, kan fortsat besidde de nævnte våben m.v., men må ikke bære eller anvende dem uden tilladelse.
Stk. 2. (Udelades).
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli 1963.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html