Dansker, bosat i Sverige vil gerne skyde pistol... Hvordan?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Dansker, bosat i Sverige vil gerne skyde pistol... Hvordan?

Indlæg af Agamemnon » 6. jan 2016, 14:56

Jeg har en kammerat og tidligere kollega, der er bosat i Malmø og arbejder i København. Han er dansk statsborger.

Han vil gerne begynde at skyde pistol og er derfor ude at lede efter den bedste løsningsmodel.

Desværre ved jeg ikke det store om reglerne i Sverige (eller Sverige & Danmark imellem), så jeg tænkte, at der måske allerede var NVF'ere, der havde knækket koden.

Springer vi det selvindlysende over, med de 2 års aktive medlemskab (af dansk forening) forud for indgivelse af ansøgning om påtegning via SKV, så går spørgsmålet mest på valget af skytteforening.

Han har forhørt sig hos et par (af mig ukendte) svenske skytteforeninger. Den ene havde medlemsstop og den anden betingede sig, tilsyneladende, af, at han havde et våben i forvejen (hvilket han, naturligvis, ikke har).

Nu er han så i tvivl om hvorvidt han kan melde sig ind i en dansk skytteforening og, med tiden, opnå dansk våbenpåtegning og opbevare sit dansk indregistrerede skytteforeningsvåben i Sverige eller om han skal lede videre efter en svensk forening og om han som svensk bosat dansker kan opnå svensk påtegning/våbentilladelse.

Nogle idéer? :NVFrules:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Fisc
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Sportsskydning på langdistance
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 8 times
Been thanked: 10 times

Re: Dansker, bosat i Sverige vil gerne skyde pistol... Hvord

Indlæg af Fisc » 8. jan 2016, 01:12

Hej Agamemnon

Vi har i foreningen en skytte, der oprindelig boede i Danmark, senere flyttede til Sverige og nu bor i Norge.

Da han flyttede til Sverige søgte han (i Sverige) importtilladelse. Med den i hånden søgte han så en eksporttilladelse hos det danske politi.

Da den var ankommet, tog han sine våben under armen, tog dem med til Sverige og fik dem (efter bestemmelserne i den svenske importtilladelse) indregistreret i Sverige gennem sit medlemskab af en svensk skytteforening. Det er øjensynlig ca. de samme regler, der gælder i Sverige som i Danmark.

Mit bedste gæt er derfor, at din kammerat skal melde sig ind i en svensk skytteforening og søge sin våbentilladelse ved at angive, hvilken forening han er medlem af.

Med skyttehilsen

Fisc

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 126 times
Been thanked: 260 times

Indlæg af T-REX » 8. jan 2016, 03:55

Der er en lille hage... Kan han overhovedet få udstedt en dansk SKV2, med bopælsadresse i Sverige? Jeg tvivler.

Det kan selvfølgelig være at han kan få tilladelsen, hvis han kan opgive en opbevaringsadresse, der er i Danmark.

Danske myndigheder kan ikke udstede tilladelser, der gælder i et andet land.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 8. jan 2016, 08:17

JRexA skrev:Der er en lille hage... Kan han overhovedet få udstedt en dansk SKV2, med bopælsadresse i Sverige? Jeg tvivler.

Det kan selvfølgelig være at han kan få tilladelsen, hvis han kan opgive en opbevaringsadresse, der er i Danmark.

vi har et medlem som har boet i sverige et par år og som lige er flyttet til danmark igen. han havde sine våben registreret i foreningen og hentede dem i foreningen når han skulle skyde terræn osv. selvfølgelig med en transporttilladelse. så jeg tror heller ikke man kan få en SKV2 hvis man bor i sverige.

for at svare trådstarter så vil jeg sige at han lige så godt kan starte i sverige! med mindre han har nogle venner i danmark han gerne vil gå sammen med så kan han opbygge sine 2 års ansinitet i danmark og søge hos fx den forening i sverige der sagde at man skulle have sit eget våben i forvejen med henvisning til hans 2 års erfaring i danmark. så kan han få dem registreret i sverige og med et våbenpas også bruge dem i den forening hvor hans "venner" er.

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Has thanked: 126 times
Been thanked: 260 times

Indlæg af T-REX » 8. jan 2016, 12:54

Slettet bruger skrev:
JRexA skrev:Der er en lille hage... Kan han overhovedet få udstedt en dansk SKV2, med bopælsadresse i Sverige? Jeg tvivler.

vi har et medlem som har boet i sverige et par år og som lige er flyttet til danmark igen. han havde sine våben registreret i foreningen og hentede dem i foreningen når han skulle skyde terræn osv. selvfølgelig med en transporttilladelse. så jeg tror heller ikke man kan få en SKV2 hvis man bor i sverige.

for at svare trådstarter så vil jeg sige at han lige så godt kan starte i sverige! med mindre han har nogle venner i danmark han gerne vil gå sammen med så kan han opbygge sine 2 års ansinitet i danmark og søge hos fx den forening i sverige der sagde at man skulle have sit eget våben i forvejen med henvisning til hans 2 års erfaring i danmark. så kan han få dem registreret i sverige og med et våbenpas også bruge dem i den forening hvor hans "venner" er.
Men jeres medlem, havde han han ikke fået sin SKV2, allerede inden han flyttede til Sverige?

Der er forskel på at "beholde" sin SKV2, når man flytter til udlandet, og på at få nyudstedt en, mens man bor i Udlandet.
At beholde den, er op til ens formand (been there, done that, da jeg flyttede til Grønland)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 8. jan 2016, 13:29

JRexA skrev:
Slettet bruger skrev:

Men jeres medlem, havde han han ikke fået sin SKV2, allerede inden han flyttede til Sverige?

Der er forskel på at "beholde" sin SKV2, når man flytter til udlandet, og på at få nyudstedt en, mens man bor i Udlandet.
At beholde den, er op til ens formand (been there, done that, da jeg flyttede til Grønland)
nåå ja det kan godt være. jeg spørger på tirsdag. han har været skytte i over 10 år så han har haft SKV2 inden han flyttede til sverige. han er også tidligere politibejent og jeg tror faktisk han nærmest har været skytte hele livet.

Besvar