køb og salg af våben samt renovering

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, Renovering af våben
Geografisk sted: skærbæk
Been thanked: 3 times

køb og salg af våben samt renovering

Indlæg af Hansen-Martin » 11. jan 2016, 21:17

hvordan kan man lovligt købe våben og vider sælge dem

samt brunere og andre former for renovering af andres folks våben?

er det noget en ganske alm. borger kan få lov til uden nogen form for uddannelse eller lignende? :smile:

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 431 times

Re: køb og salg af våben samt renovering

Indlæg af Langenge » 11. jan 2016, 21:26

Det er et spørgsmål, der har lidt komplicerede svar.
Det største problem, du render ind i, vil være opbevaringsforhold.
Loven er meget gummiagtigt omkring bøssemagervirksomhed og våbenhandlervirksomhed. Meget af det er op til politiets vurdering.
Men FORVENT 2 ting som minimum: Et CVR-nummer i rette kategori, og skafor rød opbevaring.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 11. jan 2016, 21:30

Og så lige et obs:
Når vi taler våben, der ikke kræver en betalt tilladelse pr. styk, så er der ikke nogen der forhindre dig I, at købe et gammelt vrag og renovere den og sælge den. (En gammel haglbøsse, f.eks. hvis du har jagttegn)
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Hansen-Martin » 11. jan 2016, 21:35

der kommer vel et tidspunkt det siger stop, man må vel kun tjene så og så meget?
og hvad hvis jeg vil brunere for en anden fx et hagl løb må jeg det jeg har den jo ikke registreret :)

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 11. jan 2016, 21:47

Hansen-Martin skrev:der kommer vel et tidspunkt det siger stop, man må vel kun tjene så og så meget?
og hvad hvis jeg vil brunere for en anden fx et hagl løb må jeg det jeg har den jo ikke registreret :)
Mjaeeee til begge dele :smile:
Har du jagttegn, så ville jeg, hvis det var mig, ikke være bekymret for at brunere en anden mand haglbøsseløb.
Og med hensyn til moms og tjene så og så meget, så ville jeg nok ikke bekymre mig meget, får jeg kom op på over (er det 10000, 15000 eller 20000 i overskud?)

Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Hansen-Martin » 11. jan 2016, 21:50

Langenge skrev:
Hansen-Martin skrev:der kommer vel et tidspunkt det siger stop, man må vel kun tjene så og så meget?
Mjaeeee til begge dele :smile:
Har du jagttegn, så ville jeg, hvis det var mig, ikke være bekymret for at brunere en anden mand haglbøsseløb.
Og med hensyn til moms og tjene så og så meget, så ville jeg nok ikke bekymre mig meget, får jeg kom op på over (er det 10000, 15000 eller 20000 i overskud?)
det er faktisk overraskende nemt og tjene 10.000 sådan :oops:
nej man kan vel sige man lige har købt det, man har jo 8 dage til at få det registret :)

Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Hansen-Martin » 11. jan 2016, 21:52

men der må findes en lov sort på hvidt hvordan man skal forholde sig, og hvordan man får våbenbog og hvad ting der skal opfyldes :smile:

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 11. jan 2016, 21:53

Hansen-Martin skrev: det er faktisk overraskende nemt og tjene 10.000 sådan :oops:
Lyder spændende :smile: Fortæl...
Jeg har selv fået et CVR-nummer til samme....

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 11. jan 2016, 21:55

Hansen-Martin skrev:men der må findes en lov sort på hvidt hvordan man skal forholde sig, og hvordan man får våbenbog og hvad ting der skal opfyldes :smile:
Tilladelser til erhvervsmæssig handel mv.

§ 40. Politidirektøren kan meddele erhvervsdrivende generel tilladelse til med henblik på videresalg at erhverve og besidde våben og ammunition mv. omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1-3 og 7-10, og denne bekendtgørelses § 16, stk. 1, nr. 1, hvis den erhvervsdrivende og dennes ansatte:

1) opfylder betingelserne i § 46,

2) har et rimeligt kendskab til våben og våbenhandel,

3) har mulighed for at opbevare og forhandle våbnene på betryggende måde, jf. § 24, og

4) det i øvrigt efter en konkret vurdering anses for ubetænkeligt at give tilladelse.

Stk. 2. En tilladelse efter stk. 1 kan ikke omfatte:

1) glatløbede haglgeværer med en pibelængde på under 55 cm og

2) fuldautomatiske skydevåben.

Stk. 3. En tilladelse efter stk. 1 omfatter kun erhvervelse fra danske fabrikanter, importører eller forhandlere af våben og ammunition. Rifler, glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm og de våben, der er nævnt i § 16, stk. 1, nr. 1, og § 49, nr. 3, 4 og 6, kan dog erhverves fra private. Ammunition kan endvidere erhverves fra private.

Stk. 4. Politidirektøren kan for at sikre overholdelse af våbenloven og denne bekendtgørelse fastsætte yderligere vilkår for en tilladelse efter stk. 1.

§ 41. Politidirektøren kan meddele erhvervsdrivende generel tilladelse til med henblik på reparation, service og anden erhvervsmæssig virksomhed at besidde våben mv. omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, 2 og 7-10, og denne bekendtgørelses § 16, stk. 1, nr. 1, hvis den erhvervsdrivende og dennes ansatte:

1) opfylder betingelserne i § 46,

2) har et rimeligt kendskab til våben,

3) har mulighed for at opbevare våbnene på betryggende måde, jf. § 24, og

4) det i øvrigt efter en konkret vurdering anses for ubetænkeligt at give tilladelse.

Stk. 2. En tilladelse efter stk. 1 kan ikke omfatte:

1) glatløbede haglgeværer med en pibelængde på under 55 cm og

2) fuldautomatiske skydevåben.

Stk. 3. Politidirektøren kan for at sikre overholdelse af våbenloven og denne bekendtgørelse fastsætte yderligere vilkår for en tilladelse efter stk. 1.

§ 42. En erhvervsdrivende, der har tilladelse efter §§ 40 eller 41, skal føre en våbenbog, som er godkendt af politiet, over samtlige køb og salg af våben mv. omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, 2 og 7-10. Tilsvarende gælder for våben mv., som er indleveret til reparation, opbevaring eller er taget i kommission mv.

Stk. 2. Politiet har til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til kontrol efter våbenlovens § 3, stk. 3, nr. 2.

Stk. 3. En erhvervsdrivende, der har tilladelse efter §§ 40 eller 41, skal til enhver tid på begæring af politiet udlevere faktura eller genpart heraf vedrørende en bestemt anden erhvervsdrivende.

Stk. 4. En erhvervsdrivende skal foretage sådanne optegnelser i våbenbogen, at der kan ske identifikation af de enkelte våben ved optegnelse af type, mærke, model, kaliber og fabrikationsnummer eller identifikationsnummer, jf. § 54. Der skal endvidere kunne ske identifikation af leverandør, erhverver og den, som indgår aftale om reparation mv. Våbenbøgerne opbevares af den erhvervsdrivende. Ved ophør af den pågældendes erhvervsvirksomhed, eller når tilladelse efter §§ 40 eller 41 ophører, overdrages våbenbøgerne til politiet.

Stk. 5. En erhvervsdrivende skal efter politiets nærmere bestemmelse løbende indberette de oplysninger, som er indført i våbenbogen, til politiet.

§ 43. En erhvervsdrivende, der har tilladelse efter §§ 40 eller 41, skal sikre, at eventuelle medarbejdere under 18 år kun foretager ekspedition af våben mv. under opsyn af tilladelsesindehaveren eller en af dennes medarbejdere, der er over 18 år.

Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Hansen-Martin » 11. jan 2016, 22:00

pres prisen ved folk lav et godt stykke arbejde og sælg videre
fx. køb 3 geværer en o/u 12/70 en o/u 12/76 og en carl gustav 6,5x55 til 3000kr. inkl. 29stk. alaska fabriks ammo
sælg o/u 12/70 til 1500kr. 12/76 til 2000kr. og carl gustav til 1500kr. + 400kr. til ammo i alt 5400kr :blink:
det kostede mig dog 420kr. til midlertidig tilladelse og 100kr. i alt til transport , lavede ikke noget som helst ved dem ud over og give dem lidt olie, så en fortjeneste på omkring 1900kr. på 14 dage :smile:
købte en gammel merkel til 1500kr. solgte den videre for 2000kr.
det er faktisk ikke så svært :smile:

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 11. jan 2016, 22:02

Hansen-Martin skrev:pres prisen ved folk lav et godt stykke arbejde og sælg videre
fx. køb 3 geværer en o/u 12/70 en o/u 12/76 og en carl gustav 6,5x55 til 3000kr. inkl. 29stk. alaska fabriks ammo
sælg o/u 12/70 til 1500kr. 12/76 til 2000kr. og carl gustav til 1500kr. + 400kr. til ammo i alt 5400kr :blink:
det kostede mig dog 420kr. til midlertidig tilladelse og 100kr. i alt til transport , lavede ikke noget som helst ved dem ud over og give dem lidt olie, så en fortjeneste på omkring 1900kr. på 14 dage :smile:
købte en gammel merkel til 1500kr. solgte den videre for 2000kr.
det er faktisk ikke så svært :smile:
Arrhhhh... Okay :blink:
Troede det var ved at brunere løb, du mente man nemt kunne tjene over 10.000.-

Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Hansen-Martin » 11. jan 2016, 22:05

ja hvad koster en brunering reelt set uden timeløn 100kr.?? og hvis du tager 800 så har du 700kr. til brunering ca. 80kr. om dagen
men altså 800kr. pr. løb 3 for 2100kr. så skal man ikke have mange kunder :)

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 11. jan 2016, 22:08

Hansen-Martin skrev:ja hvad koster en brunering reelt set uden timeløn 100kr.?? og hvis du tager 800 så har du 700kr. til brunering ca. 80kr. om dagen
Indkøb af materialer og udstyr m.v. Og så lige skaffe kunder. og så lige fraregne de gange det går galt osv osv....

Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Hansen-Martin » 11. jan 2016, 22:26

du får den os lige her, ved ikke lige hvorfor den kom afsted som privat besked? :oops:
materialer altså udstyret koster 500kr. det var hvad jeg måtte slippe :rock: bruneringsvæsken koster så lidt i forhold til hvor meget du bruger, evt. koster det vel ca. 200kr. for en liter og lave det selv?
så er det kun første kunne du ikke tjener på :)
hvis du har lov til at lave alt det her, så kunne man vel fx. godt reklamere på facebook. og så fik du hurtigt noget kunder :)

Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Hansen-Martin » 11. jan 2016, 22:28

selv følgelig vil der ske man lavede en fejl og måtte begynde forfra eller lignende
men det er så sjældent det er faktisk utroligt nemt og brunere :)

Bobo
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Bobo » 11. jan 2016, 22:44

Langenge skrev:
Hansen-Martin skrev: det er faktisk overraskende nemt og tjene 10.000 sådan :oops:
Hvor er det er dejligt at høre hvor nemt det er at tjene penge når man har et cvr. nr.
Jeg begriber ikke at der overhovedet er nogen der gider være offentlig ansat - eller privat ansat for den sags skyld.
Jeg har i 30 år haft cvr nr og har tjent penge - men aldrig overaskende nemt
og jeg tror min indkomst havde været højere som almindelig offentlig ansat alt i alt
men keep up
Bobo ------ Igen uden billeder

Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Hansen-Martin » 11. jan 2016, 23:08

Bobo skrev:
Langenge skrev:
Hvor er det er dejligt at høre hvor nemt det er at tjene penge når man har et cvr. nr.
Jeg begriber ikke at der overhovedet er nogen der gider være offentlig ansat - eller privat ansat for den sags skyld.
Jeg har i 30 år haft cvr nr og har tjent penge - men aldrig overaskende nemt
og jeg tror min indkomst havde været højere som almindelig offentlig ansat alt i alt
men keep up

haha ja det vel rigtigt men lige et arbejde som foreksempel brunering koster egentlig ikke noget og lave,
samme med en hovedbolt, den kan laves på en god time og det tage de fleste bøssemagere 1500-2000kr. for :)

med cvr nr. skal man selvfølgelig først lige betale skat evt. revisor osv. :) men er det ikke noget med du med cvr. nr. på have en indkomst på idt mere end uden inde du skal betale skat? :)

Unknown
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 4 times

Indlæg af Unknown » 12. jan 2016, 01:59

Nej.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 191 times
Been thanked: 167 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 12. jan 2016, 14:11

Hansen-Martin skrev: med cvr nr. skal man selvfølgelig først lige betale skat evt. revisor osv. :) men er det ikke noget med du med cvr. nr. på have en indkomst på idt mere end uden inde du skal betale skat? :)
Du skal momsregistreres og afregne moms når du omsætter for 50.000 eller derover indenfor en 12 måneders periode (ikke nødvendigvis et kalenderår, men en 12 måneders periode) og du skal naturligvis betale skat af ethvert overskud, uanset størrelsen.

Men så må du naturligvis også fradrage udgifterne til din produktion, men kun så længe der er tale om en reel virksomhed, ellers bliver skat hurtigt træt af dig.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 83 times

Indlæg af Sierra13 » 12. jan 2016, 19:59

Langenge skrev:
Hansen-Martin skrev:ja hvad koster en brunering reelt set uden timeløn 100kr.?? og hvis du tager 800 så har du 700kr. til brunering ca. 80kr. om dagen
Indkøb af materialer og udstyr m.v. Og så lige skaffe kunder. og så lige fraregne de gange det går galt osv osv....
Og så ens egen arbejdsløn? vel også
Deraf manglene pension, ferie, osv?

Der er endnu flere aspekter man skal tage hensyn til

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af Uldsok » 12. jan 2016, 20:08

Morten273 skrev:Der er endnu flere aspekter man skal tage hensyn til
Det kunne være garanti, så måske er det alligevel bedre, at gå og hygge sig med et par sorte småreparationer i ny og næ.

Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Hansen-Martin » 12. jan 2016, 21:00

Uldsok skrev:
Det kunne være garanti, så måske er det alligevel bedre, at gå og hygge sig med et par sorte småreparationer i ny og næ.
ja, men kan det gøres lovligt så? :)

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af Uldsok » 12. jan 2016, 21:28

Så længe du ikke annoncerer og ellers holder det på et rimeligt niveau, kan jeg ikke se problemet.

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 47 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Sila0079 » 12. jan 2016, 21:37

XXX Zappet af moderator XXX

Køb skal ske i køb og salg

Indlæg er off-topic
Senest rettet af Refraktorius 13. jan 2016, 14:19, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Zap!
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 191 times
Been thanked: 167 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 12. jan 2016, 21:46

Hansen-Martin skrev:
Uldsok skrev:
ja, men kan det gøres lovligt så? :)
Nu er det jo "Love og regler" vi debatterer i, svaret er at du ikke kan tjene sorte penge lovligt...

Om du kommer ind under reglerne for tilvirkning af våben kan jeg ikke afgøre, men du bevæger dig på kanten af en gråzone der kan medføre ubetinget fængsel :blink:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Besvar