https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=152299
Det er så dér hvor denne lov kommer ind.
Politiet kan ikke skalte og valte i hvem de syntes skal have den information der efterspørges, for der skal de følge loven og der er endda helt fastlagte procedurer for hvordan de gør det, og hvor hurtigt forespørgeren skal have svar.
I enkelte tilfælde kan det meldes ud at et svar ikke kan nås indenfor normalt gældende frist, men der gives derfor en ny frist for forventet svar.
Så offentlige myndigheder er netop hunget op på denne lov, og skal efterleve den - ellers er det en helt ny situation med egne skandaler til følge.
Det er ikke et spørgsmål om.. er det en journalist som vil bruge dataene til at skrive en fordømmende historie, er det en privat som bare stikker snuden i alting, er det en.. whatever, som vitterlig har behov for dataene i forbindelse med ét eller andet stykke arbejde.
Hvis det er noget så "simpelt" som en efterspørgsel på :
Hvor mange våbentilladelser gives der - hvor mange tilladelser til lyddæmpere gives der - hvor mange tilladelser til lysforstærkende/laser-sigtemidler gives der, hvor mange..... osv...
Så er der et datagrundlag som skal kunne trækkes ud og præsenteres en statistik for.
Eksempelvis som den oversigt som BT engang fik lavet over antal våbentilladelser :
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... l=en#gid=0
Tricket er at vide præcis hvad man gerne vil have data for, og efterspørge dette meget målrettet.
Hvis man spørger for bredt, kan forespørgslen normalt ikke efterkommes, idet aktindsigt skal være meget specifikt og afgrænset så man fra myndighedens side kan bevise at man har efterkommet forespørgslen.
Jeg kan dog forestille mig at der skal laves en helt særskilt søgning på samtlige typer kriminalitet og manuelt trækkes ud hvorvidt det viste sig om våbnet var et lovligt, men stjålet våben, eller hvorvidt der var tale om et uregistreret (ulovligt indført våben) som der var tale om.
Det er ikke sikkert at det er et område som overhovedet bliver særskilt pin'et ud til statistik, og af samme årsag kan forespørgslen ikke efterkommes.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.