Information om våbenloven ang. knive

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
BasicReality
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 34 times

Re: våbenloven ang knive

Indlæg af BasicReality » 30. jan 2016, 01:16

ReneKJ skrev:Det er klart at den slags kniv bl.a. appelere til nogle typer der måske ikke burde have kniv.
Men de folk bliver altså ikke mindre farlige fordi de er nødt til at bruge en kniv med træskæfte og et jagtmotiv graveret på klingen.

Love bør bygges på objektive fakta, ikke hvordan ting ser ud.

Selv har jeg ingen interesse i den slags som EDC, jeg vil bare have mit multitool i fred.
Men det betyder ikke at jeg er blind over for at dele af loven er rent smagsdommeri.
:goodpost:
Det er "militær" lignende halv automater om igen. Det er rendyrket smagsdommeri og længere er den sådan set ikke.

Det samme gælder principielt set springknive, forskellen mellem en god flipper og en springkniv er ikke eksisterende, andet end den ene bare er lidt mere praktisk hvis du skal åbne og lukke den hele dagen til arbejde eller lignende, men i en situation hvor man vil bruge kniven som våben, så tvivler jeg på det gør den store forskel om det tager 0,6 sekunder for kniven at åbne eller at det tager 0,8 sekunder...

Radioactive_Man
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skyde- og blankvåben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Indlæg af Radioactive_Man » 30. jan 2016, 01:19

Elbæk skrev:Så hvis jeg fremstiller en sort dobbeltægget støvlekniv og kalder den "Grandma's Old-timey Butter Spreader", så bør den - jfr. ovenstående logik - ikke vække anstød i den lokale park?

Logikken (eller den totale mangel på samme) må jo virke begge veje :???:
Du har misforstået alt: Butter Spreaderen skal ikke være sort, den skal have et skæfte, der ligner din bedstemors bedste smørkniv. Sort er et andet ord for tactical, og tactical/sort er ikke kosher for Pinden.

I øvrigt ville jeg til enhver tid købe din foreslåede kniv, om ikke andet så bare pga. navnet. ;)

Brugeravatar
Frank P
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: København
Been thanked: 1 time

Indlæg af Frank P » 31. jan 2016, 08:54

Den nye knivlov og edc. Tegner ikke umiddelbart godt for edc. Hør dette indslag med Dommerforeningens formand fra igår, lørdag den 30. januar på P1 (varer kun 10 min): http://www.dr.dk/radio/ondemand/p1/orie ... 016-01-30/#!/

Scroll ned i højre side til 17:44
Frihed er lig med menneskelig autenticitet

Sirupate
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Blankvåben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Sirupate » 1. feb 2016, 14:10

ReneKJ skrev:
Radioactive_Man skrev:
Tacticool-knive, som af producenten er lavet til selvforsvar, får man nok svært ved at snakke sig fra.
.
Nu er jeg ikke Ninja, men jeg har svært ved at forstille mig at en ikke låsbar, tohåndbetjent lommekniv på 7 cm bliver nævneværdigt mere farlig af man giver klingen nogle bizarre kurver.
Man kunne godt ønske sig en lidt mere saglig begrundelse for forbud end at den ser for sej ud.
Jeg er sikker på, at skulle du en dag befinde dig i en retssal anklaget for at have båret en folder som Bo Betjent vurderede var farlig, skulle RP nok grave en eller anden våbentekniker frem til at overbevise retten om det.
Those who beat their swords into plowshares usually end up plowing for those who kept their swords.
-Benjamin Franklin

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 1. feb 2016, 14:18

Sirupate skrev:
ReneKJ skrev:
Radioactive_Man skrev:
Tacticool-knive, som af producenten er lavet til selvforsvar, får man nok svært ved at snakke sig fra.
.
Nu er jeg ikke Ninja, men jeg har svært ved at forstille mig at en ikke låsbar, tohåndbetjent lommekniv på 7 cm bliver nævneværdigt mere farlig af man giver klingen nogle bizarre kurver.
Man kunne godt ønske sig en lidt mere saglig begrundelse for forbud end at den ser for sej ud.
Jeg er sikker på, at skulle du en dag befinde dig i en retssal anklaget for at have båret en folder som Bo Betjent vurderede var farlig, skulle RP nok grave en eller anden våbentekniker frem til at overbevise retten om det.
Det er jo i hvert fald sådan det foregår lige nu - og jeg ser ikke hvordan det på nogen måde skulle ændre sig, ved vedtagelsen af en lov som lægger op til endnu mere subjektivitet i den retning.

Jeg kender, retfærdigvis, så også til mindst to sager hvor byretsdommere - efter, i retten, at have overværet betjentes ubehjælpelige demonstration af en knivs påståede enhåndsbetjening - frifandt anklagede og bad pågældende betjente om at tage sig sammen og lade være med at spilde rettens tid.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 1. feb 2016, 14:33

Sirupate skrev:
Ja, men det ville (efter min mening) være ren bluff der udnyttede folks manglende viden om emnet.
Og jeg mistænker at deres "bevis" højest ville være at den er populære hos kriminelle.

Det er sorte BMW også, skal de også udses til være farlige biler fordi folk tit kører råddent i dem?

Hvis jeg skulle pege på noget der gør de Lansky farligere end min svejtserkniv, så er det ikke klingen men håndtaget. Et godt stort håndtag som giver et solidt greb.
Sikkert den samme egenskab som gør dem velegnet som værktøj.

Giv min svejtserkniv det samme håndtag, og så tror jeg godt jeg kan påtage mig at lave lige så store skader med den som våbenteknikeren kan med en Lansky

Brugeravatar
Frank P
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: København

Indlæg af Frank P » 1. feb 2016, 15:26

Som jeg forstår den nye knivlov der skal vedtages, kan alle med lovlig kniv dømmes hvis de ikke bærer kniven til et anerkendelsesværdigt formål; dvs. direkte, ingen svinkeærinder og det er slut med EDC.
Frihed er lig med menneskelig autenticitet

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 22 times

Indlæg af Deepo » 1. feb 2016, 17:31

Frank P skrev:Som jeg forstår den nye knivlov der skal vedtages, kan alle med lovlig kniv dømmes hvis de ikke bærer kniven til et anerkendelsesværdigt formål; dvs. direkte, ingen svinkeærinder og det er slut med EDC.
Ja, sådan ser det ud til, at lovteksten bliver, men notaterne til loven siger at EDC ikke skal være noget problem, så længe at du anses for at være en god borger, der ikke ellers er på kant med loven.

Og frygten er jo så, at står EDC ikke i loven, så er der med garanti nogen der falder gennem politiets og dommernes si.

/Mogens

Casperfc
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: pistol skydning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 10 times

Indlæg af Casperfc » 1. feb 2016, 19:09

Ja edc er også tilladt hvis du har bil, båd eller campingvogn.
Hvad hvis man har skateboard eller rollator?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 1. feb 2016, 20:14

Casperfc skrev:Ja edc er også tilladt hvis du har bil, båd eller campingvogn.
Repræsentanten for dommerforeningen efterlyste at der kom til at stå "lomme" på listen, sammen med bil, båd eller campingvogn.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Casperfc
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: pistol skydning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 10 times

Indlæg af Casperfc » 1. feb 2016, 20:29

Fast Fumble skrev:
Repræsentanten for dommerforeningen efterlyste at der kom til at stå "lomme" på listen, sammen med bil, båd eller campingvogn.
Ja det ville også være på sin plads.

Ellers må man jo lave en skede der ligner en bil ;)

"Jamen hr dommer, den lå jo i min bil"

Sent from my iPhone using Tapatalk

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af BasicReality » 1. feb 2016, 21:47

Fast Fumble skrev:
Casperfc skrev:Ja edc er også tilladt hvis du har bil, båd eller campingvogn.
:wall: :wall: :wall:
Fuldstændigt til grin, det er jo nærmest en parodi han bliver nød til at sige det...

Brugeravatar
Hedegaard
Silver Member
Silver Member
Interesser: Alt mellem himmel og jord...
Geografisk sted: Fyn...
Has thanked: 8 times
Been thanked: 74 times

Indlæg af Hedegaard » 1. feb 2016, 22:27

Forslaget fra det ærede justitsministerie angående begrænsninger og indsnævringer i den almindelige danskers brug af lommeknive, også kendt under navnet "Lovforslag nr. L 107 - Forslag til Lov om knive og blankvåben m.v.", må simpelthen ikke have lov at stå uimodsagt.

Oscar123 har på bedste vis forsøgt at råbe Folketingets retsudvalg mfl. op omkring den barokke sag omkring justitsministerens korstog imod den almindelige dansker og deres brug af lommeknive.
En god gerning kan desværre ikke stå alene og at vi roser Oscar123 herfor i denne lukkede kreds, flytter desværre ikke politikeres holdninger eller informerer dem om at tingene ikke er så sort/hvide som Hr. Justitsminister (m. kor af jurister) forsøger at gøre dem til.

Vi må alle sammen hjælpe til og sørge for at politikerne bliver bevidste om at sagen har den almindelige danskers bevågenhed og at sagen ikke bare kan hastes igennem i stilhed, uden modstand. Politikerne skal vide at vi ikke accepterer juridisk makværk af værste skuffe.

Sagen er desværre ikke uden præcedens, idet den daværende justitsminister ( Lene Espersen, Kons. ) tilbage i 2003/2004 forsøgte at gøre at gøre det samme som den nuværende justitsminister, nemlig at gøre alle foldeknive ulovlige i det offentlige rum, med mindre der var tale om et "anerkendelsesværdigt formål".
Baggrunden for debatten i 03/04 havde b.la. sin rod i den tragiske sag med Antonio Curra, der på tragisk vis blev stukket ihjel på Nørrebro. Debatten resulterede i indførelsen af den nuværende lovgivning omkring foldeknive i det offentlige rum som vi kender den Idag, men også her forsøgte en Justitsminister at stramme skrue således at alle knive blev underlagt et krav omkring et såkaldt "anerkendelsesværdigt formål" (man skulle næsten tro at man i justitsministeriet har en stor skuffe med forslag til lovgivning som de forsøger at sælge til enhver ny justitsminister?)

Her mødte den daværende justitsminister heldigvis kraftig modstand fra et flertal i folketinget, der viste sig som voksne mennesker.
I et interview til Berlingske Tidende d. 28.07.2004 udtalte en række politikere sig om justitsministerens forslag til et totalt knivforbud.
Her udtalte den Radikale Elisabeth Arnold b.la.
"Skal vi forbyde en lommekniv - et almindeligt alt-muligt instrument - så er vi kommet for langt ud, for så kriminaliserer vi ganske almindelige mennesker, og det er ikke dem, der udgør en fare i nattelivet"
Også ordføreren for Venstre, Karsten Nonbo, var i kraftig opposition til forslaget
"Når vi er nede i denne størrelse, så er vi snart derhenne, hvor vi lige så godt kunne forbyde en neglefil. Vi er nået langt ud ad forbuddets vej - efter min mening også til grænsen"
Socialdemokraternes Per Kaalund var også imod et forbud:
"Folk bruger det jo fra alt til at kradse pibe ud til at skære en snor over. Der er jo ikke tale om store foldeknive eller slagterknive"
DF's Per Dalgaard:
"Det er en gammel dansk tradition, at mange voksne mennesker har en lommekniv på sig til forskellige formål, og det skal de have lov til"
Dengang var der voksne politikere der turde at sige fra overfor overreaktioner fra justitsministeren og dennes ministerie, og måske trænger politikerne ti at blive mindet om, at den alm. knivbærer og bruger faktisk findes og ikke vil finde sig i juridisk og politisk makværk.

Tag kontakt til de folkevalgte, skriv breve, send mails, gå på Facebook og konfronter politikerne hvor de færdes digitalt.
Jeg arbejder selv på et brev til samtlige folketingsmedlemmer, det er bare svært at opsummere en så barok sag, uden at det fylder flere sider, som medlemmerne med garanti ikke orker at læse til ende.

Vores styrke er i denne sammenhæng vores antal; det er nemt at ignore en mail/brev, 5 mails/breve ligeså, men 50 eller 100 breve (eller flere) med det samme emne, må på en eller anden måde gøre et indtryk.

Måske er jeg naiv, men vi bliver nødt til at gøre noget.

Knivmikael
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af Knivmikael » 2. feb 2016, 18:40

Hej

Dansk Knivforening har i dag udsendt denne pressemeddelse til 500 redaktioner i hele landet. Lidt er bragt videre. Nu må vi se om den breder sig mere. I aften sendes pressemeddelelsen til medlemmerne af retsudvalget. Det skal ikke være uprøvet...

Lov 107 1. behandles i øvrigt i Folketinget på torsdag d. 11. februar, formentligt kort efter debattens åbning kl. 10 - sammen med en række andre lovforslag til 1. behandling. Om der bliver debat der, er usikkert. Følg debatten på dit tv - eller møde op inden. Medbring evt. kamera. Det frarådes at tage en foldekniv med på tilskuerpladserne! :popkorn:

Pressemeddelelse.
Frederikshavn, 1. februar 2016
Den nye knivlov er noget sjusk, der vil ramme mange tilfældige borgere.
”Vi ser loven på to måder,” siger formand Jørn Sønderskov Christensen, ”enten er dette den frieste lovgivning, hvor man blot kan have en kniv med sig, til de aktiviteter, der er fornuftigt, at have kniv med til. Eller også er det den strammeste knivlovgivning i verden, der fratager borgerne retten til at have en kniv med sig. Vi hælder mest til den sidste fortolkning, men det finder vi ud af via formentligt mange tåbelige retssager, hvor almindelige knive kommer i proces.”

Dansk Knivforening har nærlæst det udsendte lovforslag, der torsdag er sendt til Folketinget til lovbehandling. Inden læste Dansk Knivforening forslaget, og udtalte sig kritisk til det, da forslaget indeholdte så mange uklare formuleringer, at foreningen bedømte, at loven ville ramme i flæng.

”Noget er rettet, men ikke det centrale i kritikken. Det er for eksempel fortsat uklart, om man må have lommeknive med sig, som en naturlig del af sin påklædning, som man hidtil har haft ret til. Hvis ikke bliver rigtigt mange borgere kriminaliseret i noget, der i praksis ikke har haft kriminelt potentiale nogensinde.” siger formand Jørn Sønderskov Christensen. ”Knive er værktøj på linje med sakse, nøgler, neglefile, tænger og en stump snor.”

Det, til Folketinget fremsendte forslag, er stadig karakteriseret ved vage og elastiske formuleringer, der stiller borgerne i en sværere situation, end under den nuværende lovgivning. Det er uklart, hvor man må færdes med hvilke knive. Dansk Knivforening kunne håbe på at lovgivningen klart beskriver, hvad der er forbudt og hvad der er lovligt. Det forsømmer loven.

Knivloven bygger desuden ikke på erfaringer fra kriminalitetsudviklingen i Danmark, der siden 2006 er faldet markant – særligt blandt de unge (Kilde: Det Kriminalpræventive Råd, Rapport af 23. december 2015). Knivlovens stramninger rammer almindelige borgere, trods det, at det ikke er dem, der begår kriminalitet, trusler, trusler om vold med deres foldeknive.

Til sammenligning blev der i 2015 begået 16 mord i Danmark udført med knive (kilde: www.mordsageridanmark.dk). Alle sager var så banale, at de umiddelbart er opklaret. Kun to knivmord skete med kniv på åben gade (Nibe og Odense). 6 mord skete i det kriminelle miljø; af dem dog kun et med kniv, resten - 5 -skete med (dybt ulovlige) skydevåben. Statistikken er længere, men viser kun, at foldeknive ikke er brugt til mord i Danmark i 2015.

De løse formuleringer i lovforslaget, som det ligger nu, overlader til domstole at fortolke i loven i fremtidige principielle retssager, og dermed bliver retterne de facto lovgivere. Det er ikke sådan lovarbejde i Danmark skal skabes.

For uddybende kommentarer:
Jørn Sønderskov Christensen
Formand for Dansk Knivforening

Brugeravatar
7TCU
This member is
This member is
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 50 times
Been thanked: 22 times

Indlæg af 7TCU » 2. feb 2016, 20:44

Knivmikael skrev:Hej

Dansk Knivforening har i dag udsendt denne pressemeddelse til 500 redaktioner i hele landet. Lidt er bragt videre. Nu må vi se om den breder sig mere. I aften sendes pressemeddelelsen til medlemmerne af retsudvalget. Det skal ikke være uprøvet...

Lov 107 1. behandles i øvrigt i Folketinget på torsdag d. 11. februar, formentligt kort efter debattens åbning kl. 10 - sammen med en række andre lovforslag til 1. behandling. Om der bliver debat der, er usikkert. Følg debatten på dit tv - eller møde op inden. Medbring evt. kamera. Det frarådes at tage en foldekniv med på tilskuerpladserne! :popkorn:

Pressemeddelelse.
Frederikshavn, 1. februar 2016
Den nye knivlov er noget sjusk, der vil ramme mange tilfældige borgere.
”Vi ser loven på to måder,” siger formand Jørn Sønderskov Christensen, ”enten er dette den frieste lovgivning, hvor man blot kan have en kniv med sig, til de aktiviteter, der er fornuftigt, at have kniv med til. Eller også er det den strammeste knivlovgivning i verden, der fratager borgerne retten til at have en kniv med sig. Vi hælder mest til den sidste fortolkning, men det finder vi ud af via formentligt mange tåbelige retssager, hvor almindelige knive kommer i proces.”

Dansk Knivforening har nærlæst det udsendte lovforslag, der torsdag er sendt til Folketinget til lovbehandling. Inden læste Dansk Knivforening forslaget, og udtalte sig kritisk til det, da forslaget indeholdte så mange uklare formuleringer, at foreningen bedømte, at loven ville ramme i flæng.

”Noget er rettet, men ikke det centrale i kritikken. Det er for eksempel fortsat uklart, om man må have lommeknive med sig, som en naturlig del af sin påklædning, som man hidtil har haft ret til. Hvis ikke bliver rigtigt mange borgere kriminaliseret i noget, der i praksis ikke har haft kriminelt potentiale nogensinde.” siger formand Jørn Sønderskov Christensen. ”Knive er værktøj på linje med sakse, nøgler, neglefile, tænger og en stump snor.”

Det, til Folketinget fremsendte forslag, er stadig karakteriseret ved vage og elastiske formuleringer, der stiller borgerne i en sværere situation, end under den nuværende lovgivning. Det er uklart, hvor man må færdes med hvilke knive. Dansk Knivforening kunne håbe på at lovgivningen klart beskriver, hvad der er forbudt og hvad der er lovligt. Det forsømmer loven.

Knivloven bygger desuden ikke på erfaringer fra kriminalitetsudviklingen i Danmark, der siden 2006 er faldet markant – særligt blandt de unge (Kilde: Det Kriminalpræventive Råd, Rapport af 23. december 2015). Knivlovens stramninger rammer almindelige borgere, trods det, at det ikke er dem, der begår kriminalitet, trusler, trusler om vold med deres foldeknive.

Til sammenligning blev der i 2015 begået 16 mord i Danmark udført med knive (kilde: http://www.mordsageridanmark.dk). Alle sager var så banale, at de umiddelbart er opklaret. Kun to knivmord skete med kniv på åben gade (Nibe og Odense). 6 mord skete i det kriminelle miljø; af dem dog kun et med kniv, resten - 5 -skete med (dybt ulovlige) skydevåben. Statistikken er længere, men viser kun, at foldeknive ikke er brugt til mord i Danmark i 2015.

De løse formuleringer i lovforslaget, som det ligger nu, overlader til domstole at fortolke i loven i fremtidige principielle retssager, og dermed bliver retterne de facto lovgivere. Det er ikke sådan lovarbejde i Danmark skal skabes.

For uddybende kommentarer:
Jørn Sønderskov Christensen
Formand for Dansk Knivforening
Flot , håber at det kan vække nogle inden dette plørede lovforslag ender med at blive lov :respekt:
Senest rettet af 7TCU 4. feb 2016, 13:00, rettet i alt 1 gang.
Gibbs Rule #9: Never go anywhere without a knife

Holten101
Gold Member
Gold Member
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 41 times

Indlæg af Holten101 » 4. feb 2016, 12:54

Nå....så svarer Pinden selv:
Derfor er det i det fremsatte lovforslag præciseret, at små lommeknive og multiværktøjer fortsat må bruges til almindelige og pludseligt opståede, dagligdags praktiske gøremål. Derfor er det også lovligt at bære f.eks. en lille lommekniv på et offentligt tilgængeligt sted, selv om formålet har en bredere karakter end at deltage i f.eks. en bestemt fritidsaktivitet. En kniv af denne type kan også ligge i en bil, båd eller campingvogn i tilfælde af, at der opstår et behov for reparationer og den slags.
http://jyllands-posten.dk/debat/breve/E ... mennesker/

Jeg vælger (noget naivt måske;-) at tage ja hatten på her og antage at EDC'en er reddet.....men nu vil jeg fanme godt vide hvad "små lommeknive" så er???. Det er åbenbart ikke en WL på 6,9mm (citat nedenfor), men det kan godt være en SAK, ligeledes på 6,9mm??
Men det handler om, at der i nattelivet og kriminelle miljøer florerer farlige knive (f.eks. de såkaldte ”gadelovlige taktiske knive”), som bevidst er lavet for at omgå de nuværende regler. Disse knive kan i dag lovligt bæres af bl.a. rockere og bandemedlemmer.
....
Derfor kan Thisted og andre også roligt lade schweizerkniven ligge i lommen, medmindre man altså er på vej til en stor fodboldkamp eller et andet sted, hvor knive generelt slet ikke har noget at gøre.
Har "små lommeknive" overhovede noget med størrelsen at gøre og hvad med låsbarhed?

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 4. feb 2016, 13:46

Holten101 skrev: Jeg vælger (noget naivt måske;-) at tage ja hatten på her og antage at EDC'en er reddet.....men nu vil jeg fanme godt vide hvad "små lommeknive" så er???. Det er åbenbart ikke en WL på 6,9mm (citat nedenfor), men det kan godt være en SAK, ligeledes på 6,9mm??
Så vidt jeg kan se så siger han det samme som han hele tiden har sagt: Lommeknive er lovlige, undtagen når de ikke er.
Lovlydige borgere har ikke noget at frygte. Så længe altså at de ikke bryder loven. Det er jo deres eget ansvar, selv om de ikke på forhånd kan se i loven hvad der er lovligt.

Jeg ved ikke om jeg skal le eller græde.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Søren Pind:Knivlov gavner almindelige mennesker

Indlæg af PSindrup » 4. feb 2016, 19:01

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 4 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af DeVille » 4. feb 2016, 19:20

Er der nogen der har overblik over hvad status er på nuværende tidspunkt?
Må jeg gå med min schweizerkniv nu, eller risikerer jeg at politiet kommer efter mig som loven er lige for tiden?

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 4. feb 2016, 19:25

PeterLH skrev:Er der nogen der har overblik over hvad status er på nuværende tidspunkt?
Må jeg gå med min schweizerkniv nu, eller risikerer jeg at politiet kommer efter mig som loven er lige for tiden?
Du ryger direkte i spjældet og :prisoner:

EDIT: Jeg har en skarpsleben FS i buksebenet, og en fiskestang i bilen :biggrin:
Senest rettet af Langenge 4. feb 2016, 19:27, rettet i alt 1 gang.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 4. feb 2016, 19:26

PeterLH skrev:Er der nogen der har overblik over hvad status er på nuværende tidspunkt?
Den nye knivlov er ikke vedtaget endnu så derfor gælder de hidtidige regler. Du kan derfor udenfor visitationszonerne lovligt bære en to-hånds betjent foldekniv med et ikke-låsbart blad under 7 cm længde.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 4. feb 2016, 19:28

Oscar123 skrev:
Den nye knivlov er ikke vedtaget endnu så derfor gælder de hidtidige regler. Du kan derfor udenfor visitationszonerne lovligt bære en to-hånds betjent foldekniv med et ikke-låsbart blad under 7 cm længde.

Oscar123
Ja, såfremt det ikke kan lade sig gøre (for en øvet tryllekunstner), at fifle bladet ud med én hånd, hvilket man sagtens kan på næsten alle schweizerknive.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 4. feb 2016, 19:35

Oscar123 skrev:

Oscar123
Det kan du også indenfor visitationszoner.

En visitationszone giver politiet ret til at visitere dig uden forudgående tilsagn fra din side eller do. sigtelse fra deres. Den siger intet om hvorvidt du må være i besiddelse af en gadelovlig kniv eller ej.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 4 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af DeVille » 4. feb 2016, 19:45

Tak for svarene til jer alle!

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 4. feb 2016, 22:28

Hvorfor snakker de om at f.eks. WL og Madrock er lavet for at omgå reglerne? De er da netop levet for at FØLGE reglerne :wall:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Besvar