Information om våbenloven ang. knive

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Re: våbenloven ang knive

Indlæg af PSindrup » 8. feb 2016, 13:26

ReneKJ skrev:
Senserazer skrev: For mig at se er den altså virkelig ikke "truende"? :???: Bladet er 4cm.
Der er jo heller ingen der siger man partout skal bære den udenpå t-shirten, mine trøjer er løse nok til at jeg fint kunne række ind under den,når jeg bruge den. Det ville være et rart alternativ at have, til hvordan kniven må bæres. Eksempelvis når man kører MC! :razz:
Hvis jeg skulle spille djævlens advokat, så forestiller jeg mig at man kan trække en løsthængende neck knife i een flydende bevægelse der ender med et snit i struben. Så er det sådan set lige meget at den kun er 4 cm.
Jeg ved ikke om det rent faktisk kan lade sig gøre, men den slags uvæsentlige detaljer har jo sjældent indflydelse på lovgivningen.
:goodpost: :thumbup:

P-)

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 8. feb 2016, 13:29

ReneKJ skrev:
BasicReality skrev:Det ville du jo også kunne gøre med en fastklinget kniv hvis du lavede et cross draw fra bæltet.
Nu er vi jo ude i det rent teoretiske, men jeg skulle mene at det er langsommere og nemmere at parere da det kommer skråt nedefra.
Sammenlign evt med at lave et håndkantsslag fra skulderen eller et fra hoften.
BasicReality skrev: Det er irrational frygt der har gjort samtlige af disse knive ulovlige, for sig mig det her, vil du helst blive overfaldet med en halskniv på 4 cm eller en fastklinget på det dobbelte, tredobbelte eller mere endda (Køkkenknive osv.)?
Der er også signalværdien. Vi lægger væk på at en lommekniv er et værktøj, men hvor mange af os ville gå med en skruetrækker eller en saks i en snor om halsen?
:goodpost: :thumbup:

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 8. feb 2016, 13:50

Senserazer skrev:
ReneKJ skrev: Der er også signalværdien. Vi lægger væk på at en lommekniv er et værktøj, men hvor mange af os ville gå med en skruetrækker eller en saks i en snor om halsen?
Hvor mange af os har en skruetrækker i en skede i bæltet? :???:
Elektrikere, blandt andet.

Neck knives er meget populære i udlandet og har en stor anvendelighed. Også fordi man let kan komme til den, selv om man er i kedeldragt, waders eller anden beklædning der besværliggør at have kniven i bælte eller lomme.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
KXE
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og sportsskydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 100 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af KXE » 8. feb 2016, 13:53

Og igen: fordi det ikke lige er noget man selv finder anvendeligt, hvorfor skal det så være forbudt. Det giver ingen mening. Er der særligt mange mennesker i Danmark der er blevet dræbt med en kniv, der hang rundt om forbryderen hals? Eller med kastestjerner?
Nej vel?

Sent from my iPhone using Tapatalk

MichaelMejer
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Blankvåben og luftrifler
Geografisk sted: Kongernes Nordsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af MichaelMejer » 8. feb 2016, 13:53

Det er ikke andet end smagsdommeri...

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 8. feb 2016, 14:09

MichaelMejer skrev:Det er ikke andet end smagsdommeri...
Fuldstændig enig. Det er bekymrende, at vi finder fortalere for sådanne forbudstilstande herinde også, men det er jo enhver frit at mene sit.

Skulle jeg mene at en leveraction er særligt farlig, blot fordi jeg ikke selv har en - endnu?
Skulle jeg savne yderligere begrænsninger på halvautomater, fordi jeg ikke selv har behov for en - endnu?

Jeg mener, at vi ser nok hovedkulds begrænsninger i hverdagen, der ikke har set skyggen af kritisk gennemgang og fornuft. Vi behøver ikke skabe grobund for, at vedholde disse og avle grundlag for flere, ved at gøre redskaber farligere end de er eller tillægge dem særligt negative værdier.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

MichaelMejer
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Blankvåben og luftrifler
Geografisk sted: Kongernes Nordsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af MichaelMejer » 8. feb 2016, 14:14

Det er direkte dumt at tillægge nogen former for redskaber negativ værdi, ingen redskaber springer ud helt af sig selv for at gøre skade, det er altid mennesket bag der er farligt når nogen bliver stukket ned, skudt, kørt ned eller noget helt andet...

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

våbenloven ang knive

Indlæg af Elbæk » 8. feb 2016, 14:21

Nogen her har, ligesom vore lovgivere, alvorligt brug for at sætte sig ind i hvordan man i den virkelige virkelighed anvender en kniv i en kampsituation...

Hele idéen om at en "hurtigtræks kniv", uanset om der er tale om en neck knife el. div. former for enhåndsbetjente knive (herunder springknive) giver nogen reel praktisk fordel i nærkamp, andet end måske en øget intimidations faktor, er fejlagtig og ikke funderet i nogen praktisk virkelighed.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Casperfc
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: pistol skydning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 10 times

våbenloven ang knive

Indlæg af Casperfc » 8. feb 2016, 14:31

Oscar123 skrev:
Casperfc skrev:De der små lommeknive. Som man godt må have i bil, båd og campingvogn (WTF)
Er der egentlig noget defineret angående hvor stor den er? Om den må kunne låses? Åbnes med en hånd osv.
Hej Casper

Jeg er ked af at sige det men dine spørgsmål er faktisk lidt ”trættende”. Fora som NVF fungerer ikke ved at man blot stiller en masse spørgsmål – man skal faktisk selv yde sine egne bidrag for at medlemmerne vælger (= gider) at bruge tid på at svare. Dine konkrete spørgsmål er faktisk lige præcis det, som hele tråden handler om – nemlig hvad det er som venter os af regelsæt ”lige om lidt”. Og det ville du faktisk kunne se hvis du (omhyggeligt) havde studerede drøftelserne her i tråden.

Det vi pt. ved er, at ikke-låsbare, tohåndsbetjente foldeknive med blade under 7 cm pt. er tilladt som EDC knive generelt. Er der dertil et ”anerkendelsesværdigt formål” vil knive med låsbare samt længere blade også være tilladte til den konkrete aktivitet. Det er med den nuværende lov ikke tilladt med enhåndsbetjente knive.

Det flere af os tror vedr. den nye lov (men vi ved det ikke konkret) er, at reglen vedr. maks. bladlængde på 7 cm for et ”ikke-låsbart” blad fortsat vil være gældende. Den vil nok ikke blive ændret. Men om der kommer ændringer fsva. krav til bladenes ”låsbarhed” eller (endnu værre) knivenes ”taktiske udseende” må tiden vise. Der har været mange forskellige udmeldinger desangående og der er ingen af os der ved hvordan det ender….

Så rådet herfra er, at du bør sætte dig (grundigt) ind i diskussionen i tråden her (og de andre "knivtråde"..) før du begynder at stille sådanne spørgsmål. For havde du forlods sat dig ind i sagerne ville du vide, at ingen af os vil kunne besvare dine spørgsmål.

:razz:
Oscar123
Øhh. What?

Jeg er da godt klar over det ikke er defineret i lovforslaget FFS. Det jo det det meste af tråden går ud på.
At ingen aner hvad man må og hvornår..

Derfor kunne det jo være Pinden eller nogle af de andre "godtfolk" evt. Havde udtalt hvad de mente der var tale om når man taler om små foldeknive til daglige gøremål.

Jeg formulerede mig måske ikke på bedste hvis. Det kan være svært når man er frustreret. Som jeg føler mig hver gang jeg tænker på den lortelov.

Jeg syntes dog du pillede mig uforholdsvis meget ned.

Du kunne bare ha skrevet
"nej, desværre intet nyt på den front"

Men tak for svaret da.

Sent from my iPhone using Tapatalk

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 8. feb 2016, 14:39

Elbæk skrev:Nogen her har, ligesom vore lovgivere, alvorligt brug for at sætte sig ind i hvordan man i den virkelige virkelighed anvender en kniv i en kampsituation...

Hele idéen om at en "hurtigtræks kniv", uanset om der er tale om en neck knife el. div. former for enhåndsbetjente knive (herunder springknive) giver nogen reel praktisk fordel i nærkamp, andet end måske en øget intimidations faktor, er fejlagtig og ikke funderet i nogen praktisk virkelighed.
Jeg kan ikke påstå at jeg har nogen erfaring med at stikke folk ned.
Men at dømme ud fra nyhederne så virker det ikke som om der er så meget tale om kamp, som at folk pludseligt bliver stukket ned uden varsel.
Og der har jeg faktisk svært ved at tro at det ikke gør en forskel om man skal stå og fumle med to hænder for at åbne den, eller om man diskret kan hive den frem med een hånd.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

våbenloven ang knive

Indlæg af Elbæk » 8. feb 2016, 14:41

Det gør det ikke, tá det fra en som har undervist i nærkamp med blankvåben.

Det diskrete hurtige stik med en skjult kniv er en Hollywood myte - ikke mindst når vi taler om utrænede individer påvirket af alkohol eller stoffer. Når knive anvendes i nattelivet har offeret ofte flere stik og afværgesår på hænder og underarme.

Rigtig knivkamp er en brutal og rodet affære, med en masse blod.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 8. feb 2016, 14:52

Ok så, jeg bøjer mig for erfaringen :smile:

Unknown
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 4 times

Indlæg af Unknown » 8. feb 2016, 15:16

ReneKJ skrev:Ok så, jeg bøjer mig for erfaringen :smile:
Tak.

Prøv at undersøge hvordan en neck trækkes. Den er genial til at få luften ud af et par waders hvis man vipper rundt. Bortset fra det så er den for lille til væsentligt arbejde, ellers også så bliver den så tung at have om halsen at det er ubehageligt.

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 8. feb 2016, 15:27

Vore nordiske naboer bruger sågar Moraknive og andre traditionelle skandinaviske knive båret om halsen. Fordi det er praktisk. Det er der også danskere der gør, men de holder nok kæft derom.

Unknown
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 4 times

Indlæg af Unknown » 8. feb 2016, 15:54

Normalt så hænger man en mora i en alm skede. En neck hænger med skæftet nedad. I princippet er den hurtig at trække, men ikke praktisk at have uden på tøjet. Derfor er den ikke hurtig at trække. En dolk (mora) som hænger i bæltet er meget hurtigere at trække da den ikke har en strop der først skal løsnes.

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af BasicReality » 8. feb 2016, 16:08

ReneKJ skrev:Der er også signalværdien. Vi lægger væk på at en lommekniv er et værktøj, men hvor mange af os ville gå med en skruetrækker eller en saks i en snor om halsen?
Den er jeg helt med på, og det er et argument som jeg godt kan se har validitet.

Men så lad os vende den om, hvis vi skal forbyde alle ting som vi ikke finder praktiske eller bryder os om, så ville den personlige frihed være groft indskærpet.

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af Uldsok » 8. feb 2016, 16:13

Elbæk skrev:Det gør det ikke, tá det fra en som har undervist i nærkamp med blankvåben.

Det diskrete hurtige stik med en skjult kniv er en Hollywood myte - ikke mindst når vi taler om utrænede individer påvirket af alkohol eller stoffer. Når knive anvendes i nattelivet har offeret ofte flere stik og afværgesår på hænder og underarme.

Rigtig knivkamp er en brutal og rodet affære, med en masse blod.
Jeg så et videoklip for nogle år siden fra et overvågningskamera opsat ud for et diskotek i København hvor en indvandrer stak en person ned.

Jeg havde indtil dato været sikker på jeg kunne undgå et sådan angreb, ved at springe baglæns eller lignende, men den måde han sprang frem på og brugte kniven som en forlænget del af hans arm, gik
så stærkt og samtidig var fremspringet meget langt, måske 2 meter eller mere, at jeg, selv ikke i ædru tilstand, tror jeg på nogen måde kunne undgå at blive stukket af kniven.

Dette er selvfølgelig nok undtagelsen, men det var faktisk skræmmende og helt sikkert indøvet af vedkommende

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 8. feb 2016, 16:17

Der er naturligvis altid undtagelser. Men, det du beskriver har intet med knivens udforming - og alt med træning - at gøre.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 8. feb 2016, 16:24

BasicReality skrev:Den er jeg helt med på, og det er et argument som jeg godt kan se har validitet.

Men så lad os vende den om, hvis vi skal forbyde alle ting som vi ikke finder praktiske eller bryder os om, så ville den personlige frihed være groft indskærpet.
Rigtigt nok, men jeg tror det svækker vores sag hvis vi begynder at bundle allerede forbudte våben sammen med de lovlige som vi gerne vil beholde.
Også selv om disse forbud måske ikke bunder i fakta.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 8. feb 2016, 16:34

Uldsok skrev: Jeg havde indtil dato været sikker på jeg kunne undgå et sådan angreb, ved at springe baglæns eller lignende, men den måde han sprang frem på og brugte kniven som en forlænget del af hans arm, gik
så stærkt og samtidig var fremspringet meget langt, måske 2 meter eller mere, at jeg, selv ikke i ædru tilstand, tror jeg på nogen måde kunne undgå at blive stukket af kniven.
Det minder mig de forskellige videoer med 21-fods reglen: https://www.youtube.com/watch?v=J_KJ1R2PCMM
"Dont bring a gun to a knife fight"

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 8. feb 2016, 16:36

Måske, måske ikke. Det vil i det hele taget udstille lovgivningen på området, som en gang formynderisk og sjusket omgang.

BasicReality
Silver Member
Silver Member

Indlæg af BasicReality » 8. feb 2016, 18:58

ReneKJ skrev:
BasicReality skrev:Den er jeg helt med på, og det er et argument som jeg godt kan se har validitet.

Rigtigt nok, men jeg tror det svækker vores sag hvis vi begynder at bundle allerede forbudte våben sammen med de lovlige som vi gerne vil beholde.
Også selv om disse forbud måske ikke bunder i fakta.
Nu er vi heldigvis nået dertil hvor de praktisk talt ikke kan forbyde flere typer knive uden at lave et total forbud, så det er vel altid noget :wall:

Men ja, hos mig har det da også en lav prioritet om halsknive blev lovliggjort, for jeg har ingen interesse dertil, men jeg har bare grundlæggende et problem mod forbud som er lavet på helt absurde og i det her tilfælde, direkte forkert grundlag.

Jeg krumre bare helt tær når folk siger at halsknive, kasteknive, springknive osv. skulle være særligt farlige i forhold til bogstaveligt talt din gennemsnitlige køkkenkniv som alle har i deres hjem....

Er man derude hvor man alligevel har tænkt sig til at bryde loven ved at stikke folk ned, ja så er der nok ikke de store problemer i at man også ulovligt medbringer en fastklinget kniv, og det er netop også det som vi har set i mange sager.

Det er de færreste som bliver dræbt med foldeknive fordi de generelt ikke er lange nok til at gøre vital skade.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 8. feb 2016, 19:37

I forhold til den ny lovgivning er der for mig at se et enormt gråt område ved multi-værktøj og det æteriske 'anerkendelsesværdige formål'.
Fx. hvis man antræffes af politiet med en kniv i et multiværktøj og angiver at man skulle bruge tangen i samme redskab til at stramme en skrue på sin cykel.
Anerkendelsesværdigt..? nej for man har jo medbragt en kniv som man ikke havde et formål til eller ja fordi tangen er en integreret del af kniven?
Hvis ja, så må det vel ligeledes være lovligt at bære en lommekniv med et integreret ur, da jeg stort set altid har behov for at se hvad klokken er.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Birk
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: 3700
Been thanked: 3 times

Indlæg af Birk » 9. feb 2016, 01:54

Det er meget muligt, at man skal gå imod ethvert form for forbud og smagsdommeri med hensyn til farlige knive mm., men hvis politikerne og
offentligheden skal overbevises om rimeligheden i at bære EDC., anerkendelsværdige formål og lovliggørelse af foldeknive , konstrueret til at åbnes
med to hænder, men som Karl Smart kan åbne med en hånd osv. , skal man nok ikke forsøge, at få lovliggjort springknive, kastestjerner mm.,
da disse ikke har noget praktisk formål, men kun har interesse for et beskedent klientel, mens retten til EDC. mm. gælder alle.

BasicReality
Silver Member
Silver Member

Indlæg af BasicReality » 9. feb 2016, 07:49

Birk skrev:Det er meget muligt, at man skal gå imod ethvert form for forbud og smagsdommeri med hensyn til farlige knive mm., men hvis politikerne og
offentligheden skal overbevises om rimeligheden i at bære EDC., anerkendelsværdige formål og lovliggørelse af foldeknive , konstrueret til at åbnes
med to hænder, men som Karl Smart kan åbne med en hånd osv. , skal man nok ikke forsøge, at få lovliggjort springknive, kastestjerner mm.,
da disse ikke har noget praktisk formål, men kun har interesse for et beskedent klientel, mens retten til EDC. mm. gælder alle.
Jeg er grundlæggende enig med dig, men forklar mig så grundlæggende hvorfor folk har behov for en enhåndsbetjent kniv, men ikke springknive?

Moderne springknive kan og er fantastiske edc knive, de gør præcist det samme som din gennemsnitlige foldekniv gør i dag, det hele er bare noget nemmere og praktisk.

Når folk siger springkniv tænker de straks italienske stiletto springknive, hvorfor gør de det? Fordi det er blevet banket ind i deres hoveder af medierne, politikkerne og i stor stil Hollywood.

I sagens natur ville jeg være mere end glad hvis vi kunne edc almindelige enhåndsfoldere, men selv det ser ud til at være fuldstændigt urealistisk i det danske politiske landskab....

Besvar