Deaktiveret våben-IGEN!

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
JohnnyBoy
Newbie
Newbie
Interesser: blankvåben,ww2.
Geografisk sted: rødovre

Deaktiveret våben-IGEN!

Indlæg af JohnnyBoy » 17. jan 2016, 07:25

Det har vist været oppe at vende igen,men kan være der er nyt på området;
Jeg har en russisk maskinpistol,fra wwII.
Den er deaktiveret,ved ikke af hvem,på flg måde:
Der er boret huller i piben,der er fyldt op med svejsning.Piben er ydermere svejst/ nittet fast til pibelejet.
Det forreste af bundstykket,ca 1/4 er savet af.
Sikringen er svejst fast.
I en bekendtgørelse fra justitsministeriet,står der at "Som hovedregel skal våbenet være skåret igennem på langs,men andre deaktiveringsmåder,kan godkendes" Ja,fint, men hvad så?
Nogen der har et par vise ord?
:prisoner:

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Re: Deaktiveret våben-IGEN!

Indlæg af Agamemnon » 17. jan 2016, 08:25

Der er ikke noget forkert i at søge politiet om godkendelse af dén deaktivering, som er udført på våbnet.
Våbenbekendtgørelsen skrev: § 55. Skydevåben omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, deaktiveres ved gennemskæring af hele våbnet på langs med undtagelse af skæftet og kolben.
Stk. 2. Justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, kan undtagelsesvist godkende, at skydevåben deaktiveres på anden vis end efter stk. 1, hvis våbnet varigt gøres funktionsudygtigt.
Stk. 3. Skydevåben, der er deaktiveret i overensstemmelse med stk. 1 og 2, er ikke omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1.
§ 56. Politidirektøren godkender, om den gennemførte deaktivering er sket i overensstemmelse med § 55, stk. 1 og 2.
Stk. 2. Politidirektøren udsteder på forespørgsel eller som kontrol ved deaktivering udført som vilkår for en meddelt våbentilladelse en attest som bevis for godkendt deaktivering.
Hvorvidt de gør det er en anden sag. Det er ikke mit indtryk at de er begejstrede for at dispensere fra den langsgående metode. Og i særdeleshed ikke, når der er tale om fuldautomatiske våben..... Desværre.

Men spørg..... Du kan allerhøjest få et nej. :razz:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

JohnnyBoy
Newbie
Newbie
Interesser: blankvåben,ww2.
Geografisk sted: rødovre

Indlæg af JohnnyBoy » 17. jan 2016, 15:58

Tak for svaret.
Men det er nu fordi jeg overvejer at sælge,det generer ikke mig at jeg ikke har noget på den. Hm... ved nogen hvad en ca.pris er på sån en motorbøss´? Er en PPSH 40/41,fra 1944.

Brugeravatar
Corysan
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af Corysan » 17. jan 2016, 16:07

johnnyboy skrev:Tak for svaret.
Men det er nu fordi jeg overvejer at sælge,det generer ikke mig at jeg ikke har noget på den. Hm... ved nogen hvad en ca.pris er på sån en motorbøss´? Er en PPSH 40/41,fra 1944.
Tja vel omkring 12 måneder hvis du er uheldig...
Hvis den ikke opfylder kravet til Dansk deaktivering er den antagelig stadig at betragte som et våben med hvad det medføre af ubehageligheder :impatient:
Jeg har altid vist at vi var de bedste - men at de andre var så ringe havde jeg ikke drømt om...

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 17. jan 2016, 18:15

Der er lige faldet dom i en sag hvor det var en MP40, deaktiveret i Tyskland. På trods af skråtskåret bundstykke, og de nævnte huller i piben, kunne de få den til at afgive et skud. Det kostede 1½ år i buret.
Så jeg forhøjer det foreløbige bud til 18 måneder.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Garand01
This member is
This member is
Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
Has thanked: 47 times
Been thanked: 46 times

Indlæg af Garand01 » 18. jan 2016, 20:31

JohnnyBoy skrev:Tak for svaret.
Du har jo givet en fin pris på facebook.. Det var en satans ballade jeg lavede da jeg sagde jeg ikk ønskede at købe den uden papirer :blink:

Brugeravatar
Consul74
Silver Member
Silver Member
Interesser: Gamle og klassiske våben.
Geografisk sted: Lolland.
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af Consul74 » 18. feb 2016, 02:13

Lycon skrev:
Der er lige faldet dom i en sag hvor det var en MP40, deaktiveret i Tyskland. På trods af skråtskåret bundstykke, og de nævnte huller i piben, kunne de få den til at afgive et skud. Det kostede 1½ år i buret.
Var den sag så fra Danmark?

Brugeravatar
Kar 98
Platin Member
Platin Member
Interesser: Samler våben , jagt , Ammo , s
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 10 times

Indlæg af Kar 98 » 18. feb 2016, 06:35

Consul74 skrev:
Lycon skrev:
Var den sag så fra Danmark?
Ja..............
Tomme hylstre og fyldte flasker gør mig glad

Brugeravatar
Consul74
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Consul74 » 18. feb 2016, 11:15

Det har så været en ekstrem dårlig deaktivering. som er med til besværliggøre,at vi kunne få nye regler.

Jeg læser aldrig om,at de skulle have problemer med Dekowaffen i Tyskland. Ej hellere at nogen bliver forsøgt tilbage bygget.

Brugeravatar
Deer Hunter
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt.
Has thanked: 63 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af Deer Hunter » 18. feb 2016, 15:32

Consul74 skrev:Det har så været en ekstrem dårlig deaktivering. som er med til besværliggøre,at vi kunne få nye regler.

Jeg læser aldrig om,at de skulle have problemer med Dekowaffen i Tyskland. Ej hellere at nogen bliver forsøgt tilbage bygget.

Dekowaffen er ofte kopier af våben. Deaktivierte waffen er rigtige våben der er ødelagt :evil:

Så det er farligt at blande deko og deaktiverte våben sammen.

Der står her på zib's hjemmeside at de ikke sender deaktivierte våben til bla. danmark.

Men deko er ingen problem. Det er bare legetøj

http://www.zib-militaria.de/epages/6143 ... 0Waffen%22
Deer Hunter 5.6

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 104 times
Been thanked: 108 times

Indlæg af Ølgaard » 19. feb 2016, 08:02

Deer Hunter skrev:
Consul74 skrev:Det har så været en ekstrem dårlig deaktivering. som er med til besværliggøre,at vi kunne få nye regler.

Dekowaffen er ofte kopier af våben. Deaktivierte waffen er rigtige våben der er ødelagt :evil:

Så det er farligt at blande deko og deaktiverte våben sammen.

Der står her på zib's hjemmeside at de ikke sender deaktivierte våben til bla. danmark.

Men deko er ingen problem. Det er bare legetøj

http://www.zib-militaria.de/epages/6143 ... 0Waffen%22
Det er ikke korrekt, når du ser på eGun eller feks. Eherenreick så står der deko Waffen og det er våben som er deaktiveret og ikke dekorations våben af støbemetal eller plastic.

:razz: :razz:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 20. feb 2016, 20:10

I Tyskland bruges begrebet "Dekowaffen" i flæng om både deaktiverede våben og attrapvåben.

Man skal se sig godt for...
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 57 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af Rigsby » 25. mar 2016, 11:15

Det er da godt nok sat..s at folk som bare har en hobby som lugter af krudtslam bliver gjort kriminelle, hvorfor bliver Tyskerne ikke straffet i hoved og rø. ? Kunne det være at Danskere generelt bare er farligere end andre Europæere eller at vi har en samling våbenforskrækkede politikere som ikke er til at råbe op ?

Er det sådan at det mon ændrer sig når/hvis der bliver indført fælles regler indenfor EU som man snakker om for tiden ?

Hvor befandt den uheldige person sig og er der flere oplysninger om sagen ?
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 25. mar 2016, 12:42

Evt. mere lempelige EU regler på området vil givetvis ikke påvirke Danmark, for det er ikke forbudt nationalt at have en strammere lov end den "minimumsstandard" EU har sat.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 25. mar 2016, 12:48

Elbæk skrev:Evt. mere lempelige EU regler på området vil givetvis ikke påvirke Danmark, for det er ikke forbudt nationalt at have en strammere lov end den "minimumsstandard" EU har sat.
Nemlig.. Og skulle det ske der kommer ændringer, så bliver det helt sikkert til den strammere side.. Desværre virker det som om der kun er envejsgevind på skruerne i Danmark... :wall:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Rigsby
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Rigsby » 26. mar 2016, 07:22

Timber skrev:
Elbæk skrev:Evt. mere lempelige EU regler på området vil givetvis ikke påvirke Danmark, for det er ikke forbudt nationalt at have en strammere lov end den "minimumsstandard" EU har sat.
Nemlig.. Og skulle det ske der kommer ændringer, så bliver det helt sikkert til den strammere side.. Desværre virker det som om der kun er envejsgevind på skruerne i Danmark... :wall:
Ja det lyder bekendt :wall:

Men sjovt nok så er helvede løs hvis Danmark forsøger at indføre en strammere kvælstofskvote i landbruget, så er det lige pludseligt konkurrenceforvridning og en hindring for varernes frie bevægelighed, så måske er det også lidt os selv som er nogle vathoveder når vi ikke tør tage til genmæle :director: overfor dem som åbenbart bare bestemmer, eller ............?

Hvor var det at ham der med MP-40'eren blev dømt eller er det bare en vandrehistorie ? (med al respekt for ham som oprindeligt skrev det) !
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 331 times
Been thanked: 950 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 26. mar 2016, 16:14

Jeg synes sgu det er et problem, at man kan shoppe helt lovlige deaktiverede våben i forskellige lande i Europa, og så sætte en fuldt funktionsdygtig full-auto riffel sammen af delene!

Det kan KUN skade de legale skytter/jægere/samlere. Lad os da få det stoppet så hurtigt som muligt!
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Consul74
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Consul74 » 27. mar 2016, 00:10

Nu høre vi jo fra EU at de har fået øje på det med Deaktiverede våben. Pga man mener at nogle er bygget tilbage,og brugt til terror.
Så tvivler på at vi for bedre regler. Det er muligt at nogen lande syd på.har så lempelige regler med hvordan de bliver deaktiveret.
Har aldrig hørt at nogen efter tysk standard er bygget tilbage til skarpe våben.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 27. mar 2016, 00:12

Consul74 skrev:Nu høre vi jo fra EU at de har fået øje på det med Deaktiverede våben. Pga man mener at nogle er bygget tilbage,og brugt til terror.
Så tvivler på at vi for bedre regler. Det er muligt at nogen lande syd på.har så lempelige regler med hvordan de bliver deaktiveret.
Har aldrig hørt at nogen efter tysk standard er bygget tilbage til skarpe våben.
Nej det kræver en betydelig maskinel konstruktiv ændring af flere dele, og anskaffelse af nye dele, herunder pibe, som jo allerede er tilladelseskrævende. Det er bestem ikke bare lige til.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Consul74
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Consul74 » 27. mar 2016, 00:23

Ved ikke om der er nogen bøssemagere/forhandlere der for lov til at deaktivere pt. ?
Nogen der har hørt noget.

Rigsby
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Rigsby » 27. mar 2016, 07:13

Fast Fumble skrev:Jeg synes sgu det er et problem, at man kan shoppe helt lovlige deaktiverede våben i forskellige lande i Europa, og så sætte en fuldt funktionsdygtig full-auto riffel sammen af delene!

Det kan KUN skade de legale skytter/jægere/samlere. Lad os da få det stoppet så hurtigt som muligt!
Nu aner jeg ikke om det overhovedet kan lade sig gøre, men et eller andet fortæller mig at hvis der bliver solgt deaktiverede våben i f.eks. Tyskland, så foregår ombygningen under stor kontrol og dermed bliver det meget svært at om(tilbage)bygge våbenene til skarpe, skulle det alligevel være muligt så er det vel i sig selv strafbart ?

Hvis man som du skriver kan "shoppe rundt i europa" efter dele, og rent faktisk gør det, så er det vel fordi man har et præcist formål med det, og det må så være at anskaffe sig et ulovligt våben, hvilket vel igen er strafbart og det har vi allerede regler for (så vidt jeg ved), hvis man har et formål med et ulovligt våben gad vide om det så er måden man gør det på?

Hvis man nu legede med tanken om at en hobby som f.eks. at samle på deaktiverede våben blev gjort registreringspligtig, så var det vel ikke farligere end at samle på antikke våben, så havde man styr på hvor de var og hvem som samlede.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af CQB » 27. mar 2016, 08:12

Consul74 skrev:Ved ikke om der er nogen bøssemagere/forhandlere der for lov til at deaktivere pt. ?
Nogen der har hørt noget.
det er vist" bisgård og nielsen" der har monopol på det

Brugeravatar
Corysan
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af Corysan » 27. mar 2016, 08:20

Rigsby skrev:
Fast Fumble skrev:Jeg synes sgu det er et problem, at man kan shoppe helt lovlige deaktiverede våben i forskellige lande i Europa, og så sætte en fuldt funktionsdygtig full-auto riffel sammen af delene!

Nu aner jeg ikke om det overhovedet kan lade sig gøre, men et eller andet fortæller mig at hvis der bliver solgt deaktiverede våben i f.eks. Tyskland, så foregår ombygningen under stor kontrol og dermed bliver det meget svært at om(tilbage)bygge våbenene til skarpe, skulle det alligevel være muligt så er det vel i sig selv strafbart ?

Hvis man som du skriver kan "shoppe rundt i europa" efter dele, og rent faktisk gør det, så er det vel fordi man har et præcist formål med det, og det må så være at anskaffe sig et ulovligt våben, hvilket vel igen er strafbart og det har vi allerede regler for (så vidt jeg ved), hvis man har et formål med et ulovligt våben gad vide om det så er måden man gør det på?

Hvis man nu legede med tanken om at en hobby som f.eks. at samle på deaktiverede våben blev gjort registreringspligtig, så var det vel ikke farligere end at samle på antikke våben, så havde man styr på hvor de var og hvem som samlede.
Lidt om emnet fra pressen :impatient: http://politiken.dk/udland/ECE3123411/t ... frit-i-eu/
Jeg har altid vist at vi var de bedste - men at de andre var så ringe havde jeg ikke drømt om...

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 27. mar 2016, 14:45

Problemet er vel at man ikke har haft nogle enslydende minimumsregler, som alle kunne være tilfredse med. Hvor man deaktiverer et våben nænsomt, så det stadig ligner, og bevare "funktion" Lade/aftræk/adskille, magasin af og på. Men på en sådan måde at det ville kræve så meget kendskab og evner at reaktivere, at det var lige så nemt at bygge fra bunden. Hvis man kunne vælge og vrage i reglerne i de forskellige lande, så synes jeg at man kunne nå frem til en deaktivering alle kunne være tilfredse med. En opskæring af piben hvor den ikke er synlig, eller en isvejsning af en stang inde i piben. Afkortning af slagstift og tilsvejsning af slagstifthul, blokering af kammer så den ikke kan tage fuld længde patron, men måske stadig et afskudt hylster ? Og en svækkelse af kammeret ved huller/gennemskæring på usynlige steder, så lortet ville sprænge i luften hvis man forsøgte at affyre det. Så ville det kræve håndværk, maskiner og knowhow at reaktivere våbnet, der ville være på linje med, eller overstige det arbejde der skal til for at lave en ny pibe eller lign.

I Danmark skal vi nok ikke gøre os de store forhåbninger. Det virker til at efter vi har fået Sheriffen Søren Pind, så skal knive konsekvent benævnes "våben" eller "stikvåben", og ordet deaktivering er blevet erstattet af "destruktion". Der er absolut ingen forståelse for at almindelige mennesker uden for nørrebro rent faktisk bruger knive til andet end at stikke folk ned, og folk kan finde på noget så tosset som at samle på gamle våben fordi de er spændende og historiske interessante, nej det kan kun være fordi man har tænkt sig at begå Jihad. Vores land består af så mange idioter, at det ikke undrer nogen at så mange idioter bliver valgt ind til at lede det. Men det er trist at stå på sidelinjen som almindelig, ikke voldelig, ikke sociopatisk, ikke våbenforskrækket-vegansk-pacifistisk-kønsneutral-feministisk-lillable-speltmor og se hvordan "de andre" får lov at ødelægge det hele. :wall:

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 27. mar 2016, 14:58

En ting er så at man åbenbart kan samle et funktionsdygtigt våben af dele rundt fra Europa... Men man skal de også have noget at skyde med.. Hvor får de så ammunitionen fra?? Der er da så vidt jeg ved, ikke nogen lande i Europa, hvor man lige kan købe det i håndkøb, eller hvad?

Men ok, der kommer jo nok rigeligt af den slags, de samme steder fra som der kommer illegale våben...

Men ja, det bør kunne løses på en smartere måde...
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Besvar