Dødsbo eller skunkvåben?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
AlphaDog
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt, alt der har en aftrækker
Geografisk sted: København

Dødsbo eller skunkvåben?

Indlæg af AlphaDog » 5. mar 2016, 03:11

Hej ligesindede...

Min sviger oldefar som var modstandsmand under krigen døde for 15 år siden, et arvestykke, et stort slidt og grimt kommodeskab skulle transformeres om til pejsebrænde, indeholdt en skjult overraskelse – 1 stk. US Carabine M1 model 1944 :welcome:

Som jæger og historie interesseret vil jeg gerne ha´ dette fine stykke historie registreret og opbevaret forsvarligt i mit våbenskab :DancingBanana: Hvordan vil ACØ se på sådan en sag, dødsbo eller skunkvåben? Jf. § 44 står der:

Våben og ammunition mv., som indgår i et dødsbo eller et konkursbo, kan uden særskilt tilladelse besiddes af arvingerne, den som varetager boet på arvingernes vegne eller kurator i indtil 4 uger efter dødsfaldet eller konkursdekretets afsigelse.

Der er jo gået 15 år siden han døde, så fristen på 4 uger er nok overskredet en smule, men Carabinen er fundet for under 1 uge siden i kommodeskabet som stammer fra dødsboet.
Hvad skal jeg gøre ift. ACØ ?

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Re: Dødsbo eller skunkvåben?

Indlæg af Slettes3 » 5. mar 2016, 09:12

Din historie er sikkert sand, med jeg tror du får svært ved at "tranformere" din grimme ælling til en svane. jeg ser kun 2 muligheder...smid lortet i mosen i nattens mulm & mørke eller behold den og lad hver med at skrive om det på forummer og løb den risiko der ligger i at have et våben der ikke er registreret. The ball is in your court Sir!.

Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel og pistolskydnng
Geografisk sted: Syd-Jylland
Has thanked: 76 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af K_Nielsen » 5. mar 2016, 09:47

AlphaDog skrev:Hej ligesindede...

Min sviger oldefar som var modstandsmand under krigen døde for 15 år siden, et arvestykke, et stort slidt og grimt kommodeskab skulle transformeres om til pejsebrænde, indeholdt en skjult overraskelse – 1 stk. US Carabine M1 model 1944 :welcome:

Som jæger og historie interesseret vil jeg gerne ha´ dette fine stykke historie registreret og opbevaret forsvarligt i mit våbenskab :DancingBanana: Hvordan vil ACØ se på sådan en sag, dødsbo eller skunkvåben? Jf. § 44 står der:

Våben og ammunition mv., som indgår i et dødsbo eller et konkursbo, kan uden særskilt tilladelse besiddes af arvingerne, den som varetager boet på arvingernes vegne eller kurator i indtil 4 uger efter dødsfaldet eller konkursdekretets afsigelse.

Der er jo gået 15 år siden han døde, så fristen på 4 uger er nok overskredet en smule, men Carabinen er fundet for under 1 uge siden i kommodeskabet som stammer fra dødsboet.
Hvad skal jeg gøre ift. ACØ ?
Jeg havde en lignende ting med en gammel signalpistol som havde tilhørt min far, da vi 14 år efter pillede værkstedet ned, dukkede den op.
Jeg fik lov at registrere den på tilladelse, da jeg har et såkaldt anerkendelsesværdigt formål, og den havde en stor affektionsværdi for mig.
Jeg tror det i høj grad kommer an på om hvor tæt en relation der har været mellem afdøde og ansøger.

Det ville være synd hvis den gik tabt, men den er ikke værd at komme i spjældet for.
Mvh
K_Nielsen

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 5. mar 2016, 14:28

De fire uger kan dispenseres fra.
Tag en god snak med politiet og forelæg evt billedmateriale mv. Og forklar hvorfor våbnet først er fundet nu.
Få evt udtalelser fra øvrige familiemedlemmer om kommodeskabet og hvor det stammer fra mv.

Fundne våben i dødsboer kan normalt godt overtages af arvingerne(fundet i effekterne efterladt af afdøde, dvt i afdødes hus eller skjult/gemt i ejendelene), hvor skunkvåben ikke har nogen egentlig relation (fundet i et købt hus man ikke har relationer til.)

Det værste der burde kunne ske, er at den konfiskeres.
Jeg ville ikke være nervøs for at skulle en tur til politiet og forklare sådan en sag, når historien er som den er.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 104 times
Been thanked: 108 times

Indlæg af Ølgaard » 5. mar 2016, 14:44

HappyNanoq skrev:De fire uger kan dispenseres fra.
Tag en god snak med politiet og forelæg evt billedmateriale mv. Og forklar hvorfor våbnet først er fundet nu.
Få evt udtalelser fra øvrige familiemedlemmer om kommodeskabet og hvor det stammer fra mv.

Fundne våben i dødsboer kan normalt godt overtages af arvingerne(fundet i effekterne efterladt af afdøde, dvt i afdødes hus eller skjult/gemt i ejendelene), hvor skunkvåben ikke har nogen egentlig relation (fundet i et købt hus man ikke har relationer til.)

Det værste der burde kunne ske, er at den konfiskeres.
Jeg ville ikke være nervøs for at skulle en tur til politiet og forklare sådan en sag, når historien er som den er.
Det kan ikke siges bedre, formulering og dokumentation er vejen frem, hvis det glibber så skræl den for lovlige dele, og aflever kun det som er tilladels pligtige, der er altid brug for stumper.

:razz: :razz:

Brugeravatar
Jens Fup
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Luftgevær skydning
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af Jens Fup » 5. mar 2016, 22:44

Kontakt politiets våbenkontor.
Skunk fund kan registreres vi har fået en ind på en SKV 4 en Østysk .22 pistol
Der er lavet fællesretningslinier både for AC Øst og AC vest
Gun´s do not kill people, people kill people....

Brugeravatar
JRH006
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Hvetbo Herred
Has thanked: 1 time

Indlæg af JRH006 » 6. mar 2016, 10:54

Der er lavet fællesretningslinier både for AC Øst og AC vest
Det ville hjælpe en del hvis vi kunne se det på tryk.

Jeg har set en beskrivelse om at man blot skrev "købt af boet efter ...." på SKVen og derefter fremviste våbenet til politiet.

jesper

AlphaDog
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt, alt der har en aftrækker
Geografisk sted: København

Indlæg af AlphaDog » 6. mar 2016, 23:09

Jeg takker og bukker for de gode svar :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Keep them comming!

MadGlad
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Ting der kan sige bang.
Geografisk sted: Bornholm
Been thanked: 2 times

Indlæg af MadGlad » 10. mar 2016, 10:23

Du må under INGEN omstændigheder prøve at registrerer våbnet hvis du vil beholde det :director: Jeg talte med våbenkontoret øst i går om nøjagtig det emne. Jeg arbejder et sted hvor vi også har en jagt forretning, og da det sker at vi en gang imellem får "skunk" våben ind i forbindelse med døds fald, ville vi høre hvad de nye regler siger om det. ALLE riflede våben der IKKE har været indregistreret tidligere kan IKKE ny registreres!!! og skal destrueres :thumbdown: Nok efter min mening den bedste måde at holde en masse "ulovlige" våben i omløb på :wall: i stedet for bare at lade os registrere dem så en ærlig borger kunne eje dem på helt lovlig vis. :???:
Så længe der er bly i luften er der håb :thumbup:

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 427 times
Been thanked: 30 times

Indlæg af RKN » 10. mar 2016, 10:28

Det er direkte sørgeligt

From the dark Nordjylland in Denmark ;-)
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 10. mar 2016, 12:25

I dette tilfælde er det jo ikke et spørgsmål om tidsfrist på 4 uger, der nu er blevet til 15 år.
Problemet er jo, at tidligere ejer IKKE var i lovlig besiddelse af våbnet. Og på den baggrund forstår jeg godt, at et våbenkontor vil være nødt til at konfiskere våbnet, ud fra gældende lovgivning.
Ja, vi kan da godt blive enige om, at den måde loven er skruet sammen på, i forbindelse med "skunkvåben", kan friste svage sjæle til blot at gemme våbnet væk, og at det derfor nok, nogle gange, kunne være hensigtsmæssigt, hvis man havde mulighed for at få sådan et våben registreret. Men den politiske holdning er jo, at samfundet skal tømmes for våben, så det er nok en af grundene til, at loven er som den er.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is

Indlæg af Ølgaard » 10. mar 2016, 13:58

Jeg kontaktede lige en skytte som jeg hjalp med et "skunk våben" for et stykke tid siden, det drejede sig om en 89 Karabin med tilhørende bajonet.

Den blev fundet i hans oldefars bo, vi skrev at fordi han havde været modstandsmand, og havde arbejdet indenfor etaten (politi), havde den historisk og våbenteknisk værdi, og den ønskes sat på en samlertilladelse, (for senere at overføres til historisk skydning eller jagt), det blev så ikke nævnt.

Vi dokumenterede med div. foto og papirer fra hans tid i polisen, og den kom på samlertilladelse næsten uden sværdslag, måske var det held eller at formuleringen/dokumentationen rørte kontoret :blink:

Jeg kender også til en som fik en enkeltskuds 22lr riffel a.la denne på tilladelse også med henvisning til historisk og teknisk værdi, og alderen, og at den havde på et tidspunkt være i skytteregi, men hvor den var reg. vidste ingen.

Men reglerne er stramme og man skal være heldig og kunne formulere og dokumentere sin bare, og alligevel er det en chance at tage om man får tilladelse.

PS.: Hvor er det skønt at kunne lægge foto ind uden problemer, jeg må da takke Marius :numberone:
Vedhæftede filer
2-3Schu001.jpg
2-3Schu001.jpg (270.16 KiB) Vist 3712 gange

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 10. mar 2016, 14:27

Sagen forholder sig jo en lille smule anderledes med våben, der kan gå ind under den almindelige samlertilladelse.
Det kan en US-karabin ikke.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is

Indlæg af Ølgaard » 10. mar 2016, 14:40

Jeg ville alligevel slå på den personlige historie, og historisk/teknisk værdi, og runde af med evt. doku. hvor den kommer fra, min fætter i Jyskeland fik i oktober registreret en P 08 Marine, han havde bla. foto af vores onkel som stod med den i 1945 og var vagt foran en station, og så den sædvanlige smøre vedlagt, MEN igen det er et sats, for en anden pistol en P38 som broren prøvede at registrere i KBH, med samme historie, gik til de evige pistolmarker, så intet er sikkert, det er helt sikkert.

Besvar